Hirdetés

Minden, amit egy startupnak tudnia kell a Term Sheetről

Nagyon sok seed fázisban (már rendelkezik valamilyen bevétellel vagy validációval) lévő startupnak álma, hogy kapjon egy term sheetet (indikatív árajánlatot) egy kockázati tőke alaptól. Itt a befektetési összeg már általában minimum 1 millió dollár környékén van ezalatt nem éri meg nagyon átvilágítani a céget, mert a befektetési összeg nagyobbik része az átvilágítási költségekre menne el.

Ilyenkor az alapítók úgy gondolják, hogy már minden rendben, már csak a részleteket kell leegyeztetni, de ezek amúgy sem olyan fontosak és amúgy is már egy komoly pénzzel rendelkező befektető elfogadta és hitelesítette az ő zsenialitásukat.

A term sheet vízválasztó a kockázati tőkealap és a startup életében is

Ez részben igaz, hiszen a kockázati tőkealap-kezelő, mint amilyen a Vespucci Partners is, a term sheet-től kezdve rak bele komolyabb pénz és szellemi tőke ráfordítást a start-up-ra és igazán kellemetlen mindenki számára, ha ez az ügylet innentől kezdve nem fordul tényleges befektetésbe, de vannak olyan tényezők, amik azért még ezen a ponton is megakadályozhatják az ügyletet. Nem véletlenül hívják indikatív árajánlatnak azért ezen a ponton a kockázati tőkét még semmi nem kényszeríti, hogy ténylegesen bele is fektessen a startupba.

De mik is azok a gyakori pontok, amin elbukhat a deal?

Technológia – komoly átvilágításon esik át a startup

A term sheet pontig a kockázati tőke alapvetően elfogadja, amit a start-up a technológiájáról mond és még nem fordít időt arra, hogy pontosan körül járja, hogy mennyire különleges és milyen pontban áll jelenleg pontosan technológiailag. A term sheet környékén már kiküld egy tanácsadót, aki nem csak felületesen nézi meg a technológiát, hanem részleteiben is belenéz. Ha ezen a ponton óriási eltérés van a start-up által elmondott és a szakértő által feltérképezett technológiai körkép között, akkor a befektető vagy visszalép a befektetéstől, vagy erősen módosítja az előzetesen megajánlott értékelést.

Kemény feladat előtt a CEO

 Seed fázisban a befektető alapvetően a csapatba és a CEO személyébe fektet bele, de jellemzően a term sheet aláírásáig még csak néhány hónapja/hete ismeri a CEO-t és eddig csak a legpozitívabb körülmények között találkozott vele. Melyik CEO nem szeret a saját termékéről beszélni és elmesélni az álmait a világmegváltásról a következő néhány évben?

A term sheet tárgyalásnál viszont már egy jelentősen stresszesebb szerepkörben találkozik vele a befektető, ahol a CEO-nak képviselnie kell a saját és régebbi befektetői érdekeit az új befektetővel szemben úgy, hogy amennyiben elfogadja az ajánlatot az új befektető is a következő néhány évben a partnere lesz. Amennyiben ezt a nehéz helyzetet nem tudja a helyén kezelni és megsérti a jelenlegi vagy a jövőbeli befektetőit, akkor az új befektető automatikusan eláll az ügylettől. Hiszen, ha valaki nem tud azokkal együttműködni, akik már pénzt adtak vagy pénzt akarnak neki adni neki, akkor hogyan fogja kezelni az új ügyfeleit vagy az alkalmazottjait?

Minden startupnak kel egy ügyvéd előbb vagy utóbb

 Ugyan triviálisnak hangzik, de sok seed fázisban lévő cégnek még semmilyen pénze nincs és ezért a legolcsóbb/ismerős ügyvéddel vagy semmilyen ügyvéddel próbálja megoldani a term sheet tárgyalást, akinek semmilyen tapasztalata nincs tőkebefektetésekben. Ezek nem csak lassítják a tárgyalásokat, hanem sok esetben teljesen lehethetetlenné teszik, mert az idő olyan dolgokra megy el, amik teljesen triviálisak lennének, ha lenne egy jó ügyvédjük. Illetve megkérdőjelezi a CEO józan paraszti eszét, hogy egy olyan helyzetben, ahol teljesen egyértelmű egy szakértő hozzáadott értéke, mégsem hajlandó pénzt kiadni érte, akkor hogyan fogja ő delegálni a feladatokat és felépíteni egy tízszer nagyobb céget a következő években?

Összefoglaló

Ugyan a fentebb leírt dolgok józan paraszti ésszel teljesen triviálisnak hangzanak és inkább egy kocsmai beszélgetés részeként kéne elhangozniuk anekdotikus szinten, de ennél a valóságban sajnos jóval gyakrabban előfordulnak annál, hogy egy könnyed félmosollyal elintézzük.

Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások