Hirdetés

Magyar cég fejlesztése teszi még biztonságosabbá a német autópályákat

Magyar bizalmi szolgáltatóval szerződött a német autópályákat üzemeltető szervezet az intelligens járműkommunikáció biztonságát nyújtó rendszer fejlesztésére.

Magyar cég, a Microsec fejlesztése teszi még biztonságosabbá a német autópályákon az intelligens rendszerekkel felszerelt gépjárművek és az érintett eszközök közötti kommunikációt. Az e-hitelesítésre és digitális biztonsági megoldások fejlesztésére szakosodott Microsec 4 éves megbízást kapott a német autópályákat felügyelő és üzemeltető Die Autobahn vállalattól az ún. V2X-PKI technológia biztosítására.

Az önvezető autók és a gépi intelligenciára épülő forgalomirányítás ma már egyáltalán nem utópia. A technológia még csak most bontogatja szárnyait, de belátható időn belül általánossá válhat, hogy a járművek részben vagy teljesen automatikus irányítással közlekedjenek a közutakon is.

Ma 500 ezer autó, hamarosan több millió egymással kommunikáló jármű

Már ma is számos – a statisztikák szerint több mint fél millió – olyan autó közlekedik Európa útjain, amely képes az intelligens kommunikációra a környezetével. Ezt a kommunikációt nevezik összefoglalóan V2X – vehicle to everything – kommunikációnak. Mindez lehetővé teszi a biztonságosabb közlekedést, és egyben azt is, hogy az autók kommunikáljanak és együttműködjenek egymással, valamint az autópálya, közútrendszer intelligens infrastruktúrájával is optimalizálva. A jövőben ez akkor működhet megfelelően, ha a járművek és az autóutak közlekedését szabályozó helyi és globális eszközök képesek egymással valós időben és folyamatosan, biztonságosan kommunikálni. Könnyen belátható, hogy ebben a folyamatban az adatok védelme kulcskérdés. Vagyis az, hogy az autók rendszerei által küldött és fogadott üzenetek tökéletes biztonságban legyenek a hackerektől, ne lehessen azokat meghamisítani, megmásítani.

„2025-re a V2X, vagyis más járművekkel és útinformációs rendszerekkel intelligensen kommunikálni képes autók a mindennapjaink részévé fognak válni.”

„A 2025-ös “modellévtől” kezdve az összes ötcsillagos törésteszttel rendelkező autónak V2X képesnek kell lennie. Az egyre okosodó autók, pedig olyan radikális módon változtathatják meg a mostani közlekedésről alkotott képet, mint ahogyan az antibiotikumok megjelenése megreformálta az egészségügyet. Ezek a rendszerek képesek segíteni a balesetek elkerülését, segíthetnek enyhíteni a nagyvárosokat sújtó közlekedési problémákat is. Azaz a tét nem csekély: kevesebb baleset, kevesebb dugó, alacsonyabb környezetszennyezés és nagyobb biztonság. Azonban mindez, csak akkor működhet jól, ha a rendszeradatok is tökéletes biztonságban vannak.” – mondta el Kraudy Roland, V2X PKI szakértő, a Microsec V2X PKI termékcsapat vezetője.

„A Microsec 24 éve foglalkozik digitális adatbiztonsággal, elektronikus adatok hitelességét és megmásíthatatlanságot biztosító ún. PKI technológiára épülő informatikai szolgáltatások fejlesztésével. Ennek egy új, de hatalmas lehetőségek előtt álló ága a gépjárművek közötti ún. V2X kommunikáció biztonságát és az ott közvetített adatok megmásíthatatlanságát garantáló V2X-PKI megoldás.” – emelte ki Szabóné Endrődi Csilla, PKI szakértő, a Microsec zrt. V2X PKI területért felelős igazgatósági tagja. „A PKI technológia segítségével, olyan digitális pecsét helyezhető el az üzeneteken, amelyet a mai technológiai adottságok mentén nem lehet feltörni. Ha feladó és a fogadó közötti „úton” valaki mégis megmásítaná az üzenetet, akkor ez a pecsét lekerül az adatcsomagról, amit a rendszerek azonnal jeleznek és közbeavatkoznak.”

 

Az adatvezérelt, biztonságos közlekedés emberéleteket menthet: akár 80 %-kal kevesebb baleset

Szakemberek becslései szerint az egymással és a környezetükkel kommunikálni képes járművek, azaz a V2X technológia, akár 80%-kal is csökkentheti a közlekedési balesetek számát, hiszen a mesterséges intelligenciát és kifinomult szenzorokat használó járművek és IT rendszerek közbeléphetnek és segíthetnek egy-egy baleseti szituáció előtt vagy annak során. Ilyenkor, akár a másodpercek törtrésze alatt is történhet olyan beavatkozás, amellyel elkerülhető vagy enyhíthető lesz a kár.

„Itt nem lehet hibázni, az adatkommunikáció biztonsága emberéletekről szól.”

„Az, hogy az évtizedes PKI területen szerzett szaktudásunkat ezen a területen is kamatoztatni tudjuk, rendkívüli felelősség, de egyben hatalmas motiváció is számunkra. A Microsec 1984-es alapítása óta mindig is a magas szakmai színvonalra és megbízhatóságra törekedett, amelyet az is fémjelez, hogy a mai napig is tisztán magyar tulajdonban levő vállalat egyike az Európa szinten is elismert, minősített bizalmi szolgáltatásokat nyújtó cégeknek.  Az, hogy mára a világ egyik legfejlettebb autópálya és autós infrastruktúráját üzemeltető országa, Németország választott minket partnerül és bízta ránk állampolgárainak testi épségét is szavatoló rendszerének biztonságát, hatalmas siker számunkra, hiszen magyar cégként sikerült elnyernünk a világ egyik legfejlettebb országában, rendkívül magas minőségi és biztonsági követelmények mellett ezt a megbízását.” – foglalta össze Szabóné Endrődi Csilla.

Egymást figyelmeztetik az autók, ha csúszós az út: ezt is tudja a V2X

Ma még lehet, nehéz elképzelni, hogy a V2X technológia milyen sok hétköznapi helyzetben a segítségünkre lehet. Az a legnagyszerűbb talán a megoldásban, hogy láthatóvá teszi a láthatatlant – segítségével láthatjuk azt is, amit csak mások látnak, és tudhatjuk azt is, amit mások tudnak. Például egy kamion előzése közben jellemzően nem látjuk, hogy a kamion előtt halad-e másik jármű vagy sem, ami így egy kockázatos manőver lehet. Viszont, ha egy másik jármű közli velünk az információt, lehet, hogy máris megelőztünk egy elkerülhető balesetet. Hasonlóan, most azt sem láthatjuk, ha egy kamion előtt valaki vészfékez, de ha erről azonnal információt kapunk, elkerülhetők lesznek a ráfutásos balesetek is. Más autók tudnak nekünk jelezni akkor is, ha valahol csúszik az út, vagy váratlan akadály – például egy útra dőlt fa vagy sziklaomlás – veszélyezteti a közlekedést. A megkülönböztető jelzéssel közeledő jármű is tud üzenetet küldeni mindenkinek, így mindenki hamarabb félre tud húzódni. Sőt, akár annak is megvan a lehetősége, hogy a jelzőlámpákat időben zöldre állítsa a saját közlekedési vonalán, például egy mentőautó, így nem kell kockázatot vállalva a piroson áthajtania.

A V2X segítségével a dugók kialakulása is megelőzhető vagy csökkenthető, hiszen a valós idejű információk alapján sokkal könnyebb megtalálni (és szükség esetén újratervezni) a lehető legjobb útvonalat. Az aktuális forgalmi adatok alapján a járművek optimalizálni tudják a sebességüket, hogy kihasználják a zöldhullámot, ezzel pedig nem csak gyorsabban érnek célba, hanem a káros anyag kibocsájtás is csökken. Tehát amellett, hogy a V2X drasztikusan csökkentheti a balesetek számát, kényelmesebbé és gyorsabbá teszi a közlekedést, és még a környezetünkre gyakorolt hatása is kedvező.

Huszák Loretta: Ha egyetemi oktatóként félnék a mesterséges intelligenciától, már évekkel ezelőtt fel kellett volna mondanom

A Budapesti Corvinus Egyetem Kisvállalkozás-fejlesztési Központjának adjunktusa, Huszák Loretta szerint félreértés, hogy az egyetemek korlátoznák a mesterséges intelligencia használatát, de őszinteséget várnak a hallgatóktól arról, ha AI segítségét veszik igénybe. Erre azért is szükség van, mert a Z generációs diákok még nem elég érettek arra, hogy felelősségteljesen használják a mesterséges intelligenciát. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások