Hirdetés

Langár Bence: egy álom megvalósulása egyben egy kihívásokkal teli út kezdete is

 A TLF Capital a hazai kockázati tőkepiac egyik legfrisebb szereplője, a száz százalékban saját tulajdonú family office életre hívásával egy hosszú ideje megfogalmazódott álom vált valóra. Ők maguk is igazi álommegvalósítókat várnak, akik számára rendkívül sokszínű nemzetközi tapasztalatukat és magas szintű üzleti jártasságukat kamatoztatva, valódi intelligens tőkével nyújthatnak komplex támogatást a vállalkozás elindításában vagy növekedésében.​ Langár Bencével beszélgettünk.

Hogyan kezdődött a befektetési alap története?

Egyetemistaként volt egy álmom. Az álmodozás és tervezés mellett azonban sokat tanultam, arra törekedtem, hogy a lehető legmélyebben megismerjem a befektetési és tőkepiaci világot. Éppen ez motivált a franciaországi és luxemburgi corporate finance és portfolio management tanórákon, a nemzetközi tanácsadó cégekben, a hazai bankszektorban eltöltött munka során vagy éppen a részben családi tulajdonú Cafe Frei kávézóhálózat üzletfejlesztési területének irányításakor is. Ez az álom valósult meg a TLF Capital befektetési holding megalapításával. A kezdetet, – a száz százalékban saját tulajdonú family office életre hívását – nagy lépésnek tartom, de ez valójában csak egy újabb kihívásokkal teli út kezdete.

Személyesen Te milyen háttérrel rendelkezel? Milyen motivációid voltak, amikor megalapítottad a befektetői vállalkozásotokat?

Egyetemi tanulmányaimat francia köztársasági ösztöndíjasként az Université de Rouen-en kezdtem, ahol bachelor diplomát szereztem közgazdasági területen – az ösztöndíj keretében egy évet még az isztambuli Bahçeşehir Egyetemen is eltöltöttem. Tanulmányaim Montrealban, Kanadában folytattam, majd a luxemburgi University of Luxembourg pénzügy szakán Msc diplomát szereztem. Az iskoláknak még korántsem intettem búcsút, jelenleg a Miskolci Egyetem utolsó éves doktorandusza vagyok pénzügy és számvitel szakirányon. Egy ideig tanácsadóként dolgoztam a magyarországi KPMG-nél, a Grant Thorntonnál és a Raiffeisen Banknál. Anyanyelvi szinten beszélek angolul és franciául.

A mindennapi tevékenységünk és működésünk során két alapvető célkitűzés motivál. Az egyik, hogy segítséget nyújtsunk magyar induló vállalkozásoknak és startup alapítóknak, hogy sikeressé válhassanak és üzleti céljaikat megvalósíthassák. A másik, hogy Magyarországon olyan vállalkozásokat tudjunk felfedezni, akiket a smart money koncepciónk révén fel tudunk készteni akár a nemzetközi piacra lépésre is.

Mire emlékszel vissza úgy, hogy az első siker, ami biztosított arról, hogy jó úton jársz?

Sokszor említem, hogy a siker mindenkinek mást jelent, éppen ezért ezt sok esetben nem is könnyű megfogalmazni. Azt nem lehet kijelenteni, hogy egy befektető számára ne lenne fontos, hogy a befektetései jól teljesítsenek és hozamot generáljanak. Számomra azonban sokkal inkább az a lényeges, hogy az a projekt, amiben részt veszek, abban maximálisan tudjak teljesíteni, valamint az általam javasolt ötletek vagy üzleti koncepciók, a csapat és az adott cég munkáját egyaránt előre tudják mozdítani. Amikor egy hosszú nap után visszanézek az aznapi feladatokra és kihívásokra, amiket sikerült egy-egy jó meglátással támogatni vagy megoldani, az nem mindig forintosítható, de méltán nevezném sikernek. Így amikor az első ilyen napon túl voltam, akkor éreztem azt, hogy tényleg ez lehet az utam és a célom is az lenne, hogy ezekből a napokból sikerüljön minél többet magaménak tudni a jövőben.

Mi volt az első nehézség, ami esetleg elbizonytalanított?

A legelső tranzakciónk éppen az átvilágítás során feltárt hiányosságok miatt nem tudott megvalósulni. Akkor ez elbizonytalanított, ugyanakkor sokat is tanultam az esetből.

Mi különböztet meg benneteket a többi piacon lévő befektetőtől?

A TLF Capital egy family office, amely egyedülálló, szektorspecifikus tudásának, széles körű franchise és nemzetközi piaci ismeretének köszönhetően komplex támogatást nyújt vállalkozások elindításában vagy növekedésében.​

Hazánkban számtalan ígéretesen induló vállalkozás van. Mi úgy hisszük, hogy a hagyományos pénzügyi befektetés mellett nekik elsősorban smart money-ra van szükségük. De mit is jelent ez? Egyre gyakrabban találkozunk ezzel a fogalom a startupok világában, amely azt az intelligens tőkét jelenti, amely nemcsak forrást kínál, hanem tudást is ad és ezáltal értéket teremt az elkötelezett kezdő vállalkozóknak – éppen ezen üzleti filozófiára alapozva hívtuk életre a TLF Capitalt.

Hogy néz ki nálatok egy döntéshozatali folyamat? Mi történik a pitch után?

Az első lépés mindig a megismerkedés és a felmerülő igények tisztázása. Egyeztetünk egy időpontot, majd egy beszélgetés keretében felmérjük, megvan-e a személyes kémia és az üzleti gondolkodásunk, víziónk is hasonló-e. A pitchet követően igyekszünk minél alaposabban feltérképezni az adott vállalkozást: minden társasági működéssel kapcsolatos anyagot átnézünk, számolunk, elemzünk és meghatározzuk a potenciális befektetési ajánlatunk főbb kulcspontjait. Amennyiben megszületik az egyezség, akkor el is kezdődik a közös munka, beleértve a vállalati stratégia kidolgozását és a célok meghatározását. A negyedik lépés maga a stratégia megvalósítása, folyamatosan szem előtt tartva a piaci visszajelzéseket, ezek elemzését és vizsgálatát.

Milyen szakemberekből áll a csapatotok?

A csapat felépítésekor az egyik legfontosabb paraméter számunkra az volt, hogy olyan szakembereket és kompetenciákat tudjunk behozni, akik a saját területükön sokéves szakmai tapasztalattal rendelkeznek, valamint egy újonnan induló és tervezetten erős növekedés előtt álló vállalkozás életében kiemelkedő fontosságúak lehetnek. Éppen ezért csapatunk tagjai között egyaránt megtalálhatók szervezetfejlesztéssel és építéssel, folyamatfejlesztéssel, valamint nagyvállalati banki tapasztalattal rendelkező szakemberek is.

Milyen vállalkozások vannak a portfóliótokban jelenleg?

Jelenleg három szektorban, a szolgáltatások, az élelmiszeripar és az egészségügy területén fektetünk be.

A TLF Capital egyik legjelentősebb partnercége a Cafe Frei, ami jelenleg hazánk egyik legnagyobb kávéházlánca. Emellett az élelmiszeripar területén, a HORECA és home beverage szektor egyik szereplőjeként hazai és saját márkás termékek kereskedelmével foglalkozó vállalatban is van részesedésünk. A szolgáltatás szektorban befektetéssel rendelkezünk az üzleti-, tranzakciós- és pénzügyi tanácsadással foglalkozó Híd Üzleti Tanácsadó Zrt.-ben, valamint más könyvelési és bérszámfejtési szolgáltatást nyújtó vállalkozásban is. Az egészségügyi szektor területén pedig egy elsősorban egészségmegőrzésre szakosodott kozmetikai és egészségügyi szolgáltatási koncepció létrehozatalában veszünk részt.

Van olyan iparág, amit speciálisan kerestek, vagy amit különleges érdeklődéssel fogadtok?

A TLF Capitalben főként az említett szolgáltatások, az élelmiszeripar és az egészségügy területén keressük a befektetési lehetőségeket. A szolgáltatási és az élelmiszeripari szektorban elsősorban a saját tapasztalatainkra és tudásunkra támaszkodunk, míg az egészségügyi befektetéseinket a kiterjedt, főorvosokat, gyógyszerészeket és vegyészeket felsorakoztató tanácsadóink segítik.

Milyen fázisban lévő startupok fordulhatnak hozzátok?

Két alapvető szituáció van, amikor startup alapítók vagy vállalkozók megkeresnek bennünket. Az első az ötletfázis. Kemény munkával, nehézségekkel és kihívásokkal teli időszak ez számukra, ugyanakkor kellően inspiráló is. A mi kihívásunk pedig éppen az, hogy megtaláljuk a lehetőséget és az alapokról építsünk fel egy sikeres céget.

A másik fázis, amikor egy adott vállalkozás már néhány éves árbevétellel és működési tapasztalattal rendelkezik, így ennek következtében a jövőbeli üzleti és stratégai céljaik megvalósításához keresnek megfelelő tulajdonostársat és partnert.

Mi az a legfontosabb dolog, ami nélkülözhetetlen ahhoz, hogy egy csapattal a befektetési szerződés létrejöjjön nálatok?

Az összhang az alapító és a befektető között az egyik legfontosabb paraméter számunkra, hiszen abban az esetben, ha az alapítók és a befektetők márkáról alkotott képe és üzleti víziója nem egyezik, akkor nagyon nehéz közös sikereket elérni, így a közös üzleti gondolkodás és filozófia kiemelten fontos. Mi azt szoktuk mondani, hogy számunkra 80%-ban az alapító és 20%-ban az ötlet határozza meg egy induló vállalkozás sikerét, így befektetési döntéseinkre az Excel sorai mellett ez a filozófiánk is jelentős hatással van.

Mit tanultál Te az elmúlt időszakban a csapatoktól, akik hozzátok fordultak? Hogyan formált Téged a befektetői identitás?

Szerencsésnek tartom magam, hiszen PhD hallgatóként rengeteget tanulhatok az „iskolapadban” is, de főleg a munkám során. Minden vállalkozás, minden iparág, minden piac más, amihez nekünk befektetőknek, üzleti mentoroknak is folyamatosan alkalmazkodnunk kell. Partnereinket, helyzetüket is pontosan meg kell érteni, ha úgy tetszik: meg kell tanulni, hiszen csak akkor tudunk tanácsot adni, és csak akkor lehet felelősségteljesen befektetni. Úgy érzem, minden egyes partnerünkkel többek leszünk.

Hogyan értékeled a 2021-es évet?

Üzleti és magánéleti szempontból is pozitívan értékelem. A koronavírus okozta világjárvány ellenére ebben az évben is úgy gondolom, olyan befektetéseket tudtunk eszközölni, melyek meglátásunk szerint jelentős piaci potenciállal rendelkeznek, valamint a már „meglévő cégeink” is eddig jól teljesítettek 2021-ben, mindemellett pedig több jó új projektekbe is be tudtunk szállni. De mindez semmi, ha majd bármikor később, az életem során 2021-re gondolok vissza, ugyanis feleségemmel az év végére várjuk első gyermekünket.

 

Milyen tervekkel indultok el a következő időszakban?

A közeljövőben egy olyan vállalkozásba kezdünk, amely egy magyarországi bányában található alapanyagra épül. Ez az anyag legközelebb Észak-Amerikában fellelhető, így ezzel fogunk megjelenni első körben a hazai kozmetikai termékek piacán – ez egy hosszú távú egészségügyi koncepciónk első fázisa lesz. Emellett, a jövőben is kiemelt fontossággal kezeljük a karitatív tevékenységeinket: az OncoVR nonprofit vállalatot – akik daganatos gyermekeknek terveznek virtuális valóságban játszódó játékokat – a továbbiakban is üzleti tanácsadással és kapcsolatépítéssel támogatjuk.

A TLF Capital tekintetében a 3-5 éves cél, hogy nagyságrendileg 15 befektetéssel rendelkezzen, amelyek a smart money és a közösen kialakított stratégiai irányvonalak révén képesek piaci pozíciójukat növelni, ennek következtében pedig 3 éven belül a portfóliócégek összárbevétele meghaladja az 1 milliárd forintot.

Fektess be gyerekmesékbe: hamarosan startol a Meskete kampánya a Tőkeportálon

A közösségi gyermekmeseplatform, a Meskete grandiózus tervei közt szerepel mesterséges intelligencia integráció a nemzetközi terjeszkedéshez, gyerekbarát applikáció és rendezvényszervezés is. Akik a Tőkeportálon induló közösségi finanszírozási kampányba beszállnak, összesen 18-21 százalékos üzletrészt szerezhetnek. Emellett a cég meseíró pályázatot is hirdet.

Bővebben

A mesterséges intelligencia skálázhatóvá teheti még az időt is a startup-ökoszisztémában

Ha eseményekre az ember az AI avatárját tudná elküldeni, skálázhatóvá válna egy nem skálázható tényező, az idő – mondja Tarczali Patrícia, a Future Proof Consulting társalapítója. Fetter István, a CIB Bank Kisvállalkozások Szegmens Menedzsment vezetője szerint viszont lehet, hogy közel sem lesz olyan robbanásszerű az AI fejlődése, mint gondoljuk. Páros interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Sokkal inkább megéri a barátokra támaszkodni startupperként, mint a családtagokra

Szinte régiótól függetlenül a családjukra támaszkodnak a korai szakaszban lévő startupperek, ha pénzügyi támogatásról van szó. Pedig egy barát sokkal többet segíthet, főleg ha a startup-ökoszisztémában is jártas: hatékonyabban tud értékalapon tőkedonációt és tanácsot adni, vagy éppen bemutatni befektetőknek. Összefoglaltuk a Startup Genome elemzését.

Bővebben

Kiszáradt a magyar startuppiac – de valóban probléma ez?

Nincs Magyarországon elég jó és ambíciózus startup, ami most, hogy drasztikusan lecsökkent a startupokba befektethető tőke mennyisége, mutatkozik meg. Mi akkor a megoldás? A kevés, de jó minőségű startupok felemelésén dolgozni, vagy a különböző szinten lévő projektek edukálása és a most induló csapatok finanszírozása, hogy sok év múlva legyen lehetőségük sikersztorivá válni? Biás Csongor, Györkő

Bővebben

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások