Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Interjúk

Oszkó Péter: Ideje lenne Európának ráébrednie arra, hogy önállóvá kell válnia a technológiai és tőkepiacon

Oszkó Péter: Ideje lenne Európának ráébrednie arra, hogy önállóvá kell válnia a technológiai és tőkepiacon
#USA #OXO Holdings #Kína #Ukrajna #mesterséges intelligencia #Európa #Oszkó Péter #interjú #Oroszország #vámok #vámháború #AI
Az OXO Holdings vezetője szerint Európának megvan a képessége arra, hogy fel tudja használni az erőforrásait egy önálló, európai piac felépítésére, ahelyett, hogy hagyja az USA-nak és Kínának, hogy ők vegyék hasznát az itteni kapacitásoknak. Sőt, az USA-ban éppen kidurannó AI-lufi arra világít rá, hogy nem mindig az amerikai piacokra kell pakolnia a megtakarításokat. Interjúnk Oszkó Péterrel.

Az alábbi interjút április 9-én készítettük.

+ + +

 

Tekintve, hogy az AI említésére még a mostani forrásszűkös időszakban is megnyílnak a befektetői pénzcsapok, van-e szerinted értelme valamiféle AI-integráció nélkül startupot fejleszteni?

Érdemes-e házat építeni anélkül, hogy bevezetnénk az áramot? Úgy gondolom, ma már nem, és csak nagyon kivételes esetben tudom elképzelni, hogy mégis. 

Lehetnek persze még ma is nem AI-specifikus területek, de azt láthatjuk, hogy a legtöbb iparágba valahogyan betörnek az AI-megoldások, például a fejlesztést támogató technológián keresztül. Szóval mostanra az AI a startupszektorban olyan, mint a háztartásokban az áram – megszokott, magától értetődő.

Már csak azért is, mert ha minden versenytárs alkalmazza a mesterséges intelligenciát, nemhogy innovatívnak, még versenyképesnek sem tartható az a projekt, ami ezt nem teszi meg. Nehezen tudom elképzelni, hogy AI nélkül egy vállalkozás új piacokra terjeszkedjen, vagy új termékkel törjön be oda. 

 

Akkor az OXO-ban sem fektettek be olyan cégbe, aminek nincs AI-tudatossága?

 

Jó megfogalmazás, hogy AI-tudatosságot várunk el a cégeinktől. Nem azt, hogy rendelkezzenek egy már kész AI-megoldással, hanem azt várjuk el, hogy iparágtól függetlenül legyen benne az AI a fejlesztési terveikben. Hogy tudják, hogy mikor lesz érdemes rendelkezni ezzel a technológiával, és hogyan tudják majd azt integrálni a megoldásukba. És legyenek tisztában azzal is, hogy hol állnak e tekintetben a versenytársaik. 

 

Egyre élesebb versenyt látunk az AI-piacon: az USA-ban ott van például az OpenAI, Európában a Mistral AI, és nemrég Kína is benevezett a versenybe a DeepSeekkel. Szerinted Európának hol van a helye ebben a versenyben?

Ideje lenne Európának ráébredni, hogy önállóvá kell válnia a technológiai és tőkepiacon. Ugyanúgy, ahogy pár éve arra ébredt rá, hogy diverzifikált és független energiaellátási megoldásokat kell építenie.

Nem az kell legyen a szerepünk, hogy az USA és Kína által fejlesztett technológiákat csak használjuk, és csupán arról gondolkodjunk, hogy ezeket hogyan vezessük be az itteni piacokra. Mert arra, amit az USA és Kína csinál, Európának is megvan a képessége. 

Egy 500 millió fogyasztót magába foglaló piacunk van, magas életszínvonallal, komoly megtakarítási és befektetési képességgel, és világszínvonalú szellemi erőforrásokkal. Az előttünk álló kihívás az, és a világban bekövetkező változások is afelé nyomnak minket, hogy ezeket az erőforrásokat, a kapacitásainkat Európában használjuk fel ahelyett, hogy hagyjuk más kontinenseken befektetni. 

Visszatérve az AI-piacra: azt látjuk, hogy néhány nagy szereplő (mint az OpenAI) irtózatos mennyiségű pénzből áttöri a falakat, és rengeteg munkát elvégez – az utánuk következők pedig sokkal kevesebb pénzből is be tudnak már törni a piacra. 

Ez kellene legyen az a pillanat, amit az európai befektetők, technológiai fejlesztők, döntéshozók és szabályozók megragadnak. Arra kell törekednünk, hogy ne csak a Mistral legyen az európai kihívója az amerikai és ázsiai szereplőknek, hanem legyen még sokkal több belőlük. 

 

Minderre a globális átalakulásra milyen hatása lehet a kibontakozó amerikai vámháborúnak?

 

Ha ennek tényleg vámháború lesz a vége, azzal Amerika fura módon segít Európának.

Ha Európa rá van kényszerítve arra, hogy a gazdasági teljesítményét ne egy magas fogyasztói attitűddel rendelkező piacra történő termékeladásokból tartsa fenn, az pont az USA-tól független megoldások keresésére fogja ösztönözni a szereplőket. 

És mondom, az energiaellátás terén van már egy jó példánk arra, hogy az ilyen kényszerítő eseményeknek milyen hatásuk van. 2022 februárjában, amikor kitört az orosz-ukrán háború, hirtelen nem tűnt racionálisnak, hogy az addig megszokott oroszországi energiabeszerzéssel Európa egy háborús agresszort finanszírozzon. A kényszer hatására Németország egy év alatt levált az orosz energiáról, és Európa más országaiban is elkezdtek átállni a minél tisztább és Európában termelt energiára. 

Ugyanilyen kényszert helyezhet Európára egy vámháború. Az más kérdés, hogy ez fog-e eredményezni egy ugyanennyire gyors alkalmazkodást, megtalálják-e a hagyományos európai iparágak a felvevő piacukat, és felgyorsul-e az innováció. Én remélem, igen, mert ennek mi Európában nyertesei lennénk, és hatalmas lehetőségeket teremtene számunkra.

 

Ahogy utaltál is rá, AI-jal a mai tőkepiacon hatalmas befektetéseket és hatalmas cégértékeléseket lehet elérni. Fenyeget szerinted az AI-lufi kidurranása?

 

Szerintem már durran ki ez a lufi. Elég megnézni a Fantasztikus Hetes cégek részvényeinek értékelését. Olyan magas áron lehetett csak megvenni ezeknek a cégeknek a részvényeit, hogy a megtérülési idő – ami 35-40 éves távlatokba szállt el – értelmezhetetlenné vált. (A Fantasztikus Hetes, vagy angolul Magnificent Seven alatt az amerikai részvénypiac hét nagy teljesítményű és befolyásos vállalatát értjük: ők az Alphabet, az Amazon, az Apple, a Meta Platforms, a Microsoft, az NVIDIA és Tesla – a szerk.) 

A lufi kipukkanása abban látszódik, hogy akik jobb állapotban vannak, azok körülbelül 20 százalékot veszítettek a részvényeik értékéből, akik rosszabb állapotban vannak, azok körülbelül 45 százalékot. Ez lett a sorsa ennek a 17 ezer milliárd dollárra fújt tőkepiaci lufinak. Az igazság az, hogy

sosem volt olyan üzleti modellje az AI-alkalmazásnak, ami indokolta volna ezeket a hatalmas értékeléseket. Nem volt kitalálva, hogy az irtózatos nagyságú befektetésekből hogyan lesz egy olyan üzleti modell, ami visszahozza a befektetést, és bevételt termel.

Az Nvidia ugyan képes volt felállítani egy bevételtermelő üzleti modellt, de az abból fakadt, hogy olyan agyonfinanszírozott cégek vásárolták a termékeiket, akiknek úgyszint nem volt bevételtermelő üzleti modelljük.

Az, hogy ez az AI-ba történő tőkefelhalmozás az USA-ban egy soha meg nem térülő, kidurranó lufit fog eredményezni, akkor vált egyértelműbbé, amikor kiderült: elégettek ezek a szereplők iszonyatos mennyiségű pénzeket a technológiai áttörésért, de ennek nyomán az utánuk következők ezeknek az összegeknek a töredékéből is képesek eredményeket elérni. 

 

Milyen tanulságot érdemes ebből levonni?

Talán azt, hogy nem mindig az amerikai piacokra kell pakolnia a megtakarításokat.

KÉPEK: Oszkó Péter a 2025. évi Startup Safari Budapest eseményén. Forrás: Startup Safari Budapest / Facebook

Olvasd el ezt is!

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők

#USA #mesterséges intelligencia #interjú #Donald Trump #vámok #AI #Florida #HungarianHub #JP Morgan #Pazaurek Piros #University of Central Florida #USA Accelerator
A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.

Csillag Péter: Nem új jogszabályokra van szükség az európai ökoszisztéma jobb működéséhez, hanem a meglévő korlátozások lebontására

#USA #mesterséges intelligencia #Csillag Péter #Európa #interjú #vámok #vámháború #AI #EU #HunBan
A HunBAN elnöke szerint ha az amerikai vámpolitika azt eredményezi, hogy Európa végre összekapja magát, és egységesebb piacot hoz létre, ez még jól is jöhet számunkra. Ehhez viszont az uniós döntéshozóknak hagyniuk kéne a piacot érvényesülni, és jól kihasználni a technológa adta lehetőségeket. Erről is beszélgettünk Csillag Péterrel.

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

#Startup Hungary #mesterséges intelligencia #Biás Csongor #interjú #EU Inc. #Ursula von der Leyen #AI #EU #Európai Bizottság
Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás Csongort, a Startup Hungary ügyvezető igazgatóját.

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

#USA #Balogh Petya #STRT #Európa #interjú #Donald Trump #vámok #EU #vámháború
A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup Online interjújra Balogh Petyával.

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac

#Közel-Kelet #interjú #APAC #Pierre Martensson #Takács Zoltán #The Scale Factory #Ázsia #Telenor #Telenor Accelerate
A Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős tanácsadójaként Takács Zoltán azon dolgozik, hogy a magyar scaleupok sikerrel lőjenek ki a keleti piacokra. Hogyan lehet bekerülni egy olyan nemzetközi akcelerátorba, mint a Scale Factory? Mit csinál most pontosan, és milyen tanulságokat tud hasznosítani a megboldogult Telenor Accelerate programból? Erről kérdeztük a magyar szakembert.

Hogyan változott a Startup Safari Budapest az elmúlt tíz évben, és miért éri meg idén is elmenni rá?

#Oszkó-Jakab Natália #Startup Safari Budapest #interjú #Startup Safari 2025 #Csetri Orsolya #Lévai Anna
A Startup Safari megtartotta eredeti szellemét, miközben megújult és alkalmazkodott az ökoszisztéma változásaihoz. Mit várhatnak az idén április 8-9-én tartandó eseménytől a látogatók, és hogyan biztosíthatod be a helyed a téged érdeklő programon? Erről kérdeztük a Safari szervezőit, Oszkó-Jakab Natáliát, Csetri Orsolyát és Lévai Annát.

"There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,"

#USA #CEE #scaleup #Hungary #interview #APAC #Pierre Martensson #The Scale Factory #Asia #China
The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We discussed these questions with Pierre Martensson, founder and managing partner of The Scale Factory.

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat

#USA #CEE #Kína #scaleup #interjú #Magyarország #Pierre Martensson #The Scale Factory #Apac #Ázsia
A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

#fiatalok #kutatás #interjú #gen z #adat #Diverzum #diákok #Gyarmati Fanni #László Miklós #Gen Z Report
A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.