Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Interjúk

Bátrabb vállalkozókat nyernénk azzal, ha nyíltan beszélnénk a term sheetekről

Bátrabb vállalkozókat nyernénk azzal, ha nyíltan beszélnénk a term sheetekről
#Startup Safari Budapest #Bedő Beatrix #Impact Hub Budapest #Startup Safari 2024 #tabu #term sheet #interjú #SIA #Social Impact Award #Vörös Éva
Bedő Beatrix szerint nem szabadna, hogy tabu legyen a befektetések pénzügyi és egyéb feltételeit összefoglaló dokumentum, a term sheet. Ha erről nyíltabban beszélnénk, olyan vállalkozókat nevelnénk, akik tájékozottabbak és nem kiszolgáltatottak a befektetőknek.

Az ökoszisztémának szóló eseményeken és a startupmédiában sok szót ejtünk a pozitív dolgokról: sikeres projektekről, a sikerhez vezető útról, lehetőségekről, tippekről. Mindezek mellett szerencsére már tudunk beszélni a fuck up sztorikról, az ökoszisztémában megjelenő egyenlőtlenségekről, a magyar startup- és médiapiac közel sem rózsás helyzetéről, valamint a felelősökről is. Vannak azonban témák, amik még 2024-ben is tabunak számítanak. Erről kérdeztük a Startup Safarin Bedő Beatrix angyalbefektetőt, az Impact Hub Budapest társalapítóját.

+ + +

Szerinted ma a magyar startup-ökoszisztémában mi a legnagyobb tabu, amiről nem vagy elkendőzve beszélünk?

A term sheet. (Azaz a befektetés alapvető pénzügyi és egyéb feltételeit összefoglaló dokumentum, amely tartalmazhat a felekre vonatkozó kötelezettségeket – a szerk.) Nem szabadna, hogy ez tabu legyen. 

A befektetővel való kapcsolat tulajdonképpen egy házasság, amit a befektető és a befektetést igénylő vállalkozás köt. A különbség az emberek közötti házassághoz képest, hogy itt ismert a házasság vége:

a felek megállapítják, hogy egy ponton tervezetten el fognak válni. Ahhoz, hogy ezt meg lehessen tenni, kellenek a célok, a feltételek, amiket a vállalkozásnak el kell érnie. A term sheet pont ezeket tartalmazza:

mekkora tulajdonrészt kér a befektető, milyen cégértékelés mellett? Milyen hozamot vár el a befektető a vállalkozástól, és azt hogyan kell elérnie?

 

Mit nyerne azzal az ökoszisztéma, ha tudnánk a term sheetek részleteit?

Nyitottabb és bátrabb vállalkozókat, akik tisztában vannak a jogaikkal és az érdekeikkel, illetve nem kiszolgáltatottak a befektetőknek.

Akik mernek megkeresni minden befektetőt annak érdekében, hogy tájékozódjanak, és nyíltabban mernek beszélni arról, amit csinálnak. Külföldi impact hubokban azt tapasztalom, hogy a startupok sokkal kommunikatívabbak, sokkal inkább beszélnek egymással, mint itthon. Sokkal több erőforrást is kéne biztosítani arra, hogy a szereplők merjenek beszélni egymással.

 

Miért alakult ki ez a szemérmesség akár a term sheetekkel kapcsolatban, akár a vállalkozói bátorság kapcsán?

Nagyon remélem, hogy a fiatalokba ez már nincsen kódolva. Szerintem generációs különbség lehet a tekintetben a fiatalok és az idősebbek között, hogy ezekről mennyire beszélünk. Fontos ugyanakkor, hogy az új generációkban a bátorság mellett meglegyen a kellő alázat is.

NYITÓKÉP: Vörös Éva, az Impact Hub által rendezett Social Impact Award (SIA) projektkoordinátora (balra), valamint Bedő Beatrix, az Impact Hub Budapest társalapítója (jobbra). Forrás: Impact Hub Budapest / Facebook

Olvasd el ezt is!

Az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív cégekre – ezzel biztatják a magyar startupokat az amerikai szereplők

#USA #mesterséges intelligencia #interjú #Donald Trump #vámok #AI #Florida #HungarianHub #JP Morgan #Pazaurek Piros #University of Central Florida #USA Accelerator
A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.

Csillag Péter: Nem új jogszabályokra van szükség az európai ökoszisztéma jobb működéséhez, hanem a meglévő korlátozások lebontására

#USA #mesterséges intelligencia #Csillag Péter #Európa #interjú #vámok #vámháború #AI #EU #HunBan
A HunBAN elnöke szerint ha az amerikai vámpolitika azt eredményezi, hogy Európa végre összekapja magát, és egységesebb piacot hoz létre, ez még jól is jöhet számunkra. Ehhez viszont az uniós döntéshozóknak hagyniuk kéne a piacot érvényesülni, és jól kihasználni a technológa adta lehetőségeket. Erről is beszélgettünk Csillag Péterrel.

Biás Csongor: Nyitott kapukat döngetünk az Európai Bizottságnál a startupok páneurópai szabályozásáról

#Startup Hungary #mesterséges intelligencia #Biás Csongor #interjú #EU Inc. #Ursula von der Leyen #AI #EU #Európai Bizottság
Amivel az EU döntéshozói a leginkább segíthetnék az európai startupszcénát, az egy ökoszisztémára szabott, páneurópai jogi entitás megteremtése lenne – na meg az, ha a megvalósításra is odafigyelne az EU. Hol áll most az ezt a szabályozást a zászlajára tűző EU Inc kezdeményezés, és kiket kell még meggyőzni ennek fontosságáról? Többek között erről kérdeztük Biás Csongort, a Startup Hungary ügyvezető igazgatóját.

Balogh Petya: Amerika lábon lőtte magát a vámháborúval, és ebből az európai startupszektor rengeteget profitálhat

#USA #Balogh Petya #STRT #Európa #interjú #Donald Trump #vámok #EU #vámháború
A STRT vezérigazgatója szerint a Donald Trump vezette USA pont azt az előnyét építi le a vámpolitikájával, ami őt a világ legerősebb gazdaságává tette. Ez lehetőséget teremt nemcsak arra, hogy az európai cégek a kihulló szereplők helyébe lépjenek, hanem arra is, hogy az EU nagy lépéseket tegyen a digitális és innovációs függetlenedés útján. A Startup Online interjújra Balogh Petyával.

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac

#Közel-Kelet #interjú #APAC #Pierre Martensson #Takács Zoltán #The Scale Factory #Ázsia #Telenor #Telenor Accelerate
A Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős tanácsadójaként Takács Zoltán azon dolgozik, hogy a magyar scaleupok sikerrel lőjenek ki a keleti piacokra. Hogyan lehet bekerülni egy olyan nemzetközi akcelerátorba, mint a Scale Factory? Mit csinál most pontosan, és milyen tanulságokat tud hasznosítani a megboldogult Telenor Accelerate programból? Erről kérdeztük a magyar szakembert.

Hogyan változott a Startup Safari Budapest az elmúlt tíz évben, és miért éri meg idén is elmenni rá?

#Oszkó-Jakab Natália #Startup Safari Budapest #interjú #Startup Safari 2025 #Csetri Orsolya #Lévai Anna
A Startup Safari megtartotta eredeti szellemét, miközben megújult és alkalmazkodott az ökoszisztéma változásaihoz. Mit várhatnak az idén április 8-9-én tartandó eseménytől a látogatók, és hogyan biztosíthatod be a helyed a téged érdeklő programon? Erről kérdeztük a Safari szervezőit, Oszkó-Jakab Natáliát, Csetri Orsolyát és Lévai Annát.

"There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,"

#USA #CEE #scaleup #Hungary #interview #APAC #Pierre Martensson #The Scale Factory #Asia #China
The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We discussed these questions with Pierre Martensson, founder and managing partner of The Scale Factory.

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat

#USA #CEE #Kína #scaleup #interjú #Magyarország #Pierre Martensson #The Scale Factory #Apac #Ázsia
A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.