25-44 év közötti, Budapesten vagy az agglomerációban élő, felsőfokú végzettséggel bíró, pénzügyileg tudatos férfi – ilyen lehet a tipikus magyar ember, aki a befektetések világába lép.
Legalábbis ezt mutatta ki a már 25 európai országban működő befektetői platform, a Lightyear friss elemzése, amely nemzetközi szinten térképezte fel a Lightyear-felhasználók hátterét, befektetési motivációit és stratégiáit. Az elemzés tehát nem gyűjtött adatokat átfogóan vagy reprezentatívan a befektetésekben utazó magyar lakosságról, azonban így is több mint 500 magyar Lightyear-felhasználót kérdezett le.
Az eredmények szerint a válaszadók kétharmada passzív jövedelemszerzés céljából fektet be a Lightyear oldalán keresztül, azaz – ellentétben mondjuk a munkahelyi jövedelemszerzéssel – jelentős idő- és energiabefektetés nélkül akar bevételt szerezni.
Ennek megfelelően a megkérdezettek körülbelül 60 százaléka a hosszú távú gyarapodást előtérbe helyezve passzív indexkövető stratégiát alkalmaz, és a hagyományos befektetési eszközöket részesíti előnyben: 82 százalékuk fektet ETF-ekbe (azaz tőzsdén kereskedett alapokba, amelyek sok eszközt egyesítve önmagukban is diverz befektetési kosarat biztosíthatnak, szemben mondjuk az egyes cégek által kibocsátott papírokkal), 72 százalék mozog valamilyen formában a részvénypiacon, és 63 százalék tart (túlnyomórészt magyar) államkötvényeket.
Ahogyan Somogyi Flóra, a Lightyear kutatási vezetője értékelte az adatokat:
„Számos befektető korosztálytól és jövedelmi szinttől függetlenül passzív jövedelemtermelő stratégiákat követ. Ezek a megközelítések nem jelentenek garanciát a meggazdagodásra vagy a pénzügyi szabadságra, de sokan úgy vélik, hogy jól kiegészíthető velük a jövedelmük, és segítenek biztosítani a hosszú távú pénzügyi rugalmasságot.”
A pénzügyi mozgásteret a magyar felhasználók ugyanakkor nagyobb részt nem a korai nyugdíjba vonulásra kívánják fordítani: a válaszadók 48 százaléka a szokásos életkorban, és csupán 33 százalékuk tervezi előbb megkezdeni a nyugdíjas éveit.
Ez szinte a fordítottja a nemzetközi adatokból kirajzolódó képnek:
az európai Lightyear-felhasználóknak csupán 37 százaléka tervez a megszokott életkorban nyugdíjba menni, 46 százalék viszont pont azért akarja megteremteni a pénzügyi függetlenségét, hogy előrébb hozhassa a nyugdíjas éveket.
Amiben ugyanakkor a magyar válaszadók egyeznek a nemzetközi mintával, az a passzív jövedelmszerzés mint kiemelt motiváció: az összes megkérdezett 68 százalékának ez a célja, amit csak az általános vagyonfelhalmozás motivációja (76 százalék) előz meg.
Továbbá nemzetközi szinten is a Lightyear-felhasználók többsége a széles piaci lefedettséget biztosító befektetési stratégiákat részesíti előnyben, amelyek közül a passzív indexkövető befektetések a legnépszerűbbek 57 százalékkal; 50 százalékuk törekszik a növekedésre, 44 százalékuk pedig a jövedelemre vagy az osztalékokra összpontosít. Ahogyan a Lightyear sajtóközleménye fogalmaz:
„Még a kockázatkerülő felhasználói csoportok, például a készpénzt tartók körében is az osztalék- és jövedelemstratégiák a legelterjedtebbek, ami azt jelzi, hogy minden befektetői profilban növekvő érdeklődés mutatkozik a befektetésekből szerezhető rendszeres jövedelem iránt.”
A 2020-ban Észtországban alapított Lightyear egyébként idén júliusban egy 23 millió dolláros Series B befektetést is zárt, amivel a cég összes bevont tőkéje 58 millió dollárra emelkedett. A kört a japán hátterű, de Európában működő VC, a NordicNinja vezette, akihez a féltucat nemzetközi befektető mellett a Balogh Petya nevével fémjelzett STRT Holding is csatlakozott.
NYITÓKÉP: Lightyear