Kétmilliárd dolláros értékelésével a londoni Zilch egyike Európa fintech BNPL (buy now, pay later) szolgáltatójának, ami elérte az unikornis státuszt, és ma már több mint ötmillió regisztrált ügyféllel rendelkezik. A 2020-ban indult vállalat célja a magas költségű hitelek felszámolása egy olyan fogyasztói fizetési platform létrehozásával, amely a fogyasztókat összeköti a különböző márkákkal, mint például az Amazonnal, az eBay-jel, a Tescoval vagy a Sports Directtel.
A Zilch november közepén bejelentette, hogy 176,7 millió dollár értékben friss tőkét vont be – változatlan cégértékelés mellett.
A kör equity alapú részét a cseh befektetési társaság, a KKCG vezeti, aki mellé csatlakozott a brit családi iroda, a BNF Capital, valamint több más stratégiai befektető. Mindemellett a fenti összeg magába foglalja a Deutsche Bank által vezetett értékpapírosítás kiterjesztését is – azaz azt a folyamatot, amelynek során a Zilch a különböző eszközeit (például kölcsönöket, prognosztizált bevételeket) csomagokba foglalja, és értékpapírként értékesíti befektetőknek, ezáltal jutva gyorsan tőkéhez.
A forrásokat a fintech unikornis több célra kívánja felhasználni. Egyrészt szeretné belőle növelni a márka láthatóságát, és nagyobb hangsúlyt helyezni a termék- és platformfejlesztésre – már csak azért is, mert 2026 első felében fog debütálni új terméke, az egykattintásos fizetési megoldást kínáló Zilch Pay.
Másrészt a Zilch is egyike azoknak a vállalkozásoknak, akik igyekeznek megvizsgálni és kihasználni az M&A-piac adta lehetőségeket. Ahogyan a Siftednek Philip Belaman társalapító és vezérigazgató fogalmazott:
„A friss tőke lehetővé teszi számunkra, hogy komoly tárgyalásokat folytassunk stratégiai M&A-jelöltekkel.”
Mint arról korábban írtunk, jó pár éve nem hajtottak végre startupok annyi M&A-ügyletet, mint 2025 első félévében. Az érettebb szakaszban lévő startupoknál (mint amilyen a Zilch) ennek motivációja az lehet, hogy a 3 T valamelyikét megszerezzék egy-egy korai szakaszú vállalkozás akvizíciójával: az övéket kiegészítő technológiát, traction-t vagy tehetségeket.
Ezt Belaman szavai is alátámasztják – ahogyan kifejtette,
őket kifejezetten azok a vállalatok érdeklik, amelyek hozzájuk hasonlóan „rendkívül erős fogyasztói kapcsolatokkal rendelkeznek”, továbbá „marketing- és reklámtechnológiát” fejlesztenek.
NYITÓKÉP: A Zilch két társalapítója, Philip Belamant (bal oldalon) és Sean O’Connor (jobb oldalon). Forrás: Zilch / LinkedIn