Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Iparági hírek

Japánban terjeszkedik az önvezető autórendszerek unikornisa, a Wayve

Japánban terjeszkedik az önvezető autórendszerek unikornisa, a Wayve
#mesterséges intelligencia #Microsoft #Nvidia #Wayve #Japán #SoftBank #AI #Nissan #önvezető autók
A londoni startup a Nissannal kötött kereskedelmi megállapodást, aminek értelmében 2027-től a Wayve önvezető technológiája is megtalálható lesz a japán járműgyártó autóiban.

Még márciusban nyilatkozott úgy az önvezető járműtechnológiát fejlesztő Wayve vezérigazgatója és társalapjtója, Alex Kendall, hogy 2025 a cég életében a nemzetközi terjeszkedés éve lesz – mint kiderült, nem alaptalanul.

Ugyanis nemrég a japán járműgyártó, a Nissan jelentette be: kereskedelmi megállapodást írtak alá a londoni startuppal.

Ennek értelmében a vállalat 2027-től egy új generációs önvezető járműtechnológiát fog telepíteni egyes modelljeibe, ami két önvezető rendszert fog ötvözni: egyrészt a Nissan saját gyártású, ütközéselkerülő rendszerét (Nissan Ground Truth Perception), másrészt a Wayve AI Driver rendszert, amely egy emberhez hasonlóan képes érzékelni, tanulni és kezelni a valós és komplex közúti szituációkat.

A korábbi részek tartalmából

A 2017-ben londoni startup sikerét egy pivotálás hozta meg: a startup jó ideig a teljesen saját önvezető autók fejlesztését tűzte ki célul, a gyorsabb és hatékonyabb bevételgenerálás érdekében azonban erről letettek a cégben, és helyette a mások által készített járművekbe beépíthető önvezető rendszerekre kezdtek el koncentrálni.

Így jutott el a Wayve a ma ismert technológiájáig, ami

az előre beprogramozás helyett folyamatosan tanuló, a környezetéhez alkalmazkodó mesterséges intelligenciát használ a járművei vezetésére. A cég ezzel eliminálja a költséges robotstackek és bonyolult HD-térképek szükségességét,

így költséghatékonyabb megoldást kínálva az autógyártók számára.

A váltásra és a technológiában rejlő potenciálra a befektetők is felfigyeltek, és a tavalyi év egyik legkiemelkedőbb befektetését is pont a Wayve jegyzi: a SoftBank, az Nvidia és a Microsoft jóvoltából 1,05 milliárd dolláros Series C kört sikerült bevonnia, ezzel 3 milliárd dolláros értékelést szerezve magának, amivel a Wayve lett 2024 egyik új európai unikornisa.

Nem meglepő, hogy Japánban terjeszkedik a Wayve

A startup alig egy hónapja jelentette be, hogy Stuttgart térségében megnyitották új központjukat, aminek célja pont az, hogy a globális piaci terjeszkedést segítendő tökéletesíteni lehessen a cég technológiáját.

Az, hogy ez a terjeszkedés pont Japánban történik, nem meglepő, ugyanis a startup legnagyobb befektetője, a SoftBank történetesen japán hátterű.

A japán piacra lépés egyúttal azért is fontos az évekig a K+F tevékenységre fókuszáló Wayve számára, mert jelentős lépést tesznek vele technológiájuk pénzügyi és kereskedelmi hasznosítására.

Ahogyan a Nissan fogalmazott: a Wayve technológiájának képessége, hogy „hatékonyan és gyorsan tanuljon hatalmas mennyiségű adatból, hosszú távú előnyt biztosít a Nissan járműveinek”.

KÉPEK: Wayve önvezető technológiát használó járművek. Forrás. A Wayve honlapja

Olvasd el ezt is!

Eladta a Sanofi a fogyasztói egészségügyi üzletága, az Opella 50 százalékos részesedését

#Bpifrance #Franciaország #Emmanuel Macron #CD&R #Clayton #Dubilier & Rice #gyógyszeripar #Opella #PAI Partners #pharma #Sanofi
Az eladás nem volt zökkenőmentes, az erős politikai ellenérzéseket váltott ki. A Sanofi végül úgy tudta amerikai vevőnek adni az Opella részvényeinek felét, hogy garanciákat vállalt a francia termelés fenntartására, és beengedte a francia állami befektetési bankot is a tulajdonosi körbe.