Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Trendek, elemzések

Az AI-bumm vesztese lett a kiskereskedelem

Az AI-bumm vesztese lett a kiskereskedelem
#fintech #PitchBook #AI #retail #kereskedelem
Sokkal kevesebb tőkét kapnak azok a fintech fejlesztések, amiket a kiskereskedelemben használnak fel, mint amiket a vállalati szférában – ez korábban nem volt így. A tendencia hátterében az utóbbi évek AI-bummja áll.

2025 a fintech éve lesz a Pitchbook adatai szerint – legalábbis ha a vállalati fintech innovációkat nézzük. Amíg 2019-ben globálisan az összes fintech innováció finanszírozásának csupán 43,1 százaléka áramlott a vállalati fintech innovációkat fejlesztő cégekhez, addig az idei első félévben ez az arány szinte megfordult, és már eléri a 74,6 százalékot.

 

Ez számokban kifejezve azt jelenti, hogy a körülbelül 16 milliárd dollárból, ami en bloc a fintechbe irányult 2025. H1-ben, majdnem 12 milliárd dollárt B2B irányú fejlesztésekre adtak a befektetők.

 

Ezzel szemben a kiskeresdelmi fintech innovációkra rájár a rúd:

míg 2019-ben az összes ügylet értékének 56,9 százaléka a fogyasztók számára történő áru- és szolgáltatásértékesítés innovációjára irányult, addig az idei első félévre ez az arány 25,4 százalákra (4,1 milliárd dollárra) csökkent.

Enterprise vs retail fintech VC deal value_PitchBook

Hasonló tendencia figyelhető meg az ügyletszámok esetében is: bár ott mindig túlsúlyban voltak a vállalati fintech innovációkat célzó befektetések, azok aránya a 2019-es 62,7 százalékról 72,9 százalékra nőtt, miközben a kiskeresdelmi fintech innovációkba történt befektetések számának aránya 37,3 százalékról 27,1 százalékra zsugorodott.

Enterprise vs retail fintech VC deal count_PitchBook

A tendecia mögött az AI feltörése áll: az elmúlt években sok más területhez hasonlóan a fintechet is elárasztotta az AI, csakhogy abból jóval nagyobb mértékben profitált a vállalati szféra, mint a kiskeresdelmi társa. Ennek több oka is van: egyrészt

a vállalati szférában rengeteg olyan terület van, amely korábban lemaradt a technológiai fejlődésben, és emiatt nagy tér maradt az újításokra. Ilyen például a könyvelés, az adatkutatás, vagy a B2B fizetési rendszerek, ahol az AI-ügynökök tonnányi feladatot képesek most már elvégezni.

A másik oldalról a fintech innovációkat fejlesztők azért sem a kiskeredelmi felhasználásra optimalizálnak, mert a mai volatilis, inflációval és a status quo-t felborító (amerikai) vámpolitikával terhelt globális gazdasági környezetben az egyéni fogyasztó nagyobb kockázatot jelent a vállalati társánál: az előbbi sokkal érzékenyebb ezekre a gazdasági folyamatokra, mint az utóbbi. 

 

GRAFIKONOK: A PitchBook elemzése

NYITÓKÉP: StockCake (AI által generált)

Olvasd el ezt is!