Hirdetés

Pozitív munkahelyi légkör, támogató vezetők: ezeket keresik a pályakezdők

Pozitív munkahelyi légkör, támogató vezetők és egyértelmű előrelépési lehetőségek- ezeket keresik ma leginkább a pályakezdők, ha munkahely választásról van szó! A Covid-19 harmadik hulláma jelentős változásokat hozott a fiatal munkakeresők preferenciáiban. Több stabilitást és figyelmet, kevesebb rugalmasságot és kihívást keresnek a pályakezdők.

Hirdetés

A legtöbb HR szakember számára nagy kihívást jelent a fiatal munkavállalók megszólítása és hosszútávú elkötelezése. Éppen ezért a Zyntern.com Pályakezdő Állásportál 2021-ben ismét megkérdezte a fiatalokat, mit is várnak egy munkáltatótól. Magas fizetés, extra juttatások, rendszeres csapatépítők, vajon melyik szempontok a legfontosabbak az IT-soknak és melyek a közgazdászoknak?

A Zyntern.com Állásportál 2021-ben negyedik alkalommal végzett országos kutatást, melynek fókuszában a fiatalok (16-28 éves korosztály) munkaerőpiaci preferenciáinak vizsgálata állt. A kutatás 2021. áprilisában zárult és több, mint 4000 fiatal töltötte ki a 30+ kérdéses kérdőívet. A legfrissebb kutatásban 15 szakterület képviselőitől érkeztek válaszok, több, mint 40 elsőoktatási és 20+ felnőtt szakképzési intézmény hallgatóitól. A kutatás kérdései többek között kitértek a fiatalok munkahelyválasztási tényezőire, hosszútávú terveire, pályakezdő fizetési igényükre és a legvonzóbb munkaadókra.

A Covid hatása

Az összes kitöltő válaszainak összesítése alapján 2021-ben a pozitív munkahelyi légkör a legfontosabb szempont a fiataloknak, ha munkahely választásról vagy elköteleződésről van szó. A nyitott, támogató vezető mellett a cégen belüli előrelépési lehetőségek, a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás és a munkahelyi infrastruktúra tartozott az elsődleges preferenciák közé. Utóbbi szempont felértékelődött a COVID-19 megjelenését követő, jelentős home-office munkavégzés miatt. Ezeken felül pedig olyan egyéb szempontok is megnevezésre kerültek, mint az empátia, transzparencia és bizalom.

Munkavállalói preferenciák chart a kutatásból

A koronavírus hatására jelentősen változtak a fiatalok munkahely választási szempontjai. A munkahelyi légkör az előző évek középmezőnyéből került a legelső helyre, a korábbi évek sláger kívánsága, a rugalmas munkaidő épphogy csak a top 10 preferencia közé került, a megfelelő infrastruktúra jelentősége pedig még a változatos feladatokat is megelőzte.

A korábbi évekhez képest változás továbbá, hogy a cég hírneve, a CSR tevékenységek és a fizetés mértéke előrébb került a preferencia listán, míg a nemzetközi környezet hátrébb. A kutatásból az is kiderül, hogy a fiatalok a felelősségteljes, önálló munkavégzést, valamint a kreatív kibontakozást részesítik előnybe az egyértelmű, nem nagy felelősséggel járó feladatokkal szemben.

Érdekesség továbbá, hogy míg a 2020-as és 2019-es kutatásban a rugalmas munkavégzés és a valódi szakmai feladatok iránti igény dobogós helyen végzett a preferencia sorrendben, az 2021-es eredmények alapján ezek hátrébb sorolódnak.

Vidék és főváros

Válaszaik alapján mind a két csoport számára a munkahelyi légkör a top preferencia, a vidéki kitöltők valamivel nagyobb arányban jelölték ‘nagyon fontos’ szempontnak. Mindkét csoport esetében utolsó három helyre szorult a cég hírneve, a nemzetközi környezet és az egyértelmű, kiszámítható feladatok.

A fővárosi fiataloknak fontosabb a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás, a változatos és szakmailag kihívó feladatok, valamint a rugalmas munkavégzés.

A vidéki pályakezdők számára pedig jelentősebb munkahelyválasztási tényező a fizetés mértéke, a munkahely infrastruktúrája és a szervezet lokációja. Érdekesség, hogy a rotációs programok népszerűbbek a vidéki kitöltők körében, a nemzetközi környezet pedig hívogatóbb a budapestieknek.

Nők és férfiak

Legkevésbé jelentős szempontok mindkét nem esetében a cég hírneve, a nemzetközi környezet és az egyértelmű, nem nagy felelősséggel járó feladatok. Annak ellenére, hogy a nők átlagosan magasabb arányban társítottak 5-ös vagy 6-os értéket az egyes tényezőkhöz, a fizetés mértékének és a munkahely infrastruktúrájának megítélése szinte teljesen megegyezett a férfi és női válaszadók között. A fizetés mértéke egyébként 2021-ben előkelőbb helyen végzett, mint a 2020-as kutatásban.

A munkahelyi légkör, a nyitott támogató vezetők és a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás fontosabb szempontok a nők esetében.

A nemzetközi lehetőségek és az egyértelmű, kiszámítható feladatok pedig a férfi megkérdezettek válaszaiban végeztek magasabb pontszámmal. A legjelentősebb különbség a nemek válaszai között a vállalat természetvédelmi törekvései kapcsán látható. Erre a nők átlagosan 4.3 pontos, míg a férfiak 4.0 pontos értékelést adtak. Tehát ebből is látszik, hogy a női kitöltőknek a CSR tevékenység hangsúlyosabb szempont, mint férfi társaiknak.

Ptreferenciák szakterületek szerint

Az egyes szakterületek munkakereső fiataljainak prioritás sorrendjei eltérnek. A jogi és államtudományi szakterületek tanulói számára az legfontosabb szempont a támogató vezetők. A fizetés mértéke az átlagnál fontosabb szempont az IT-sok számára, amíg a mentorprogramok és a munkavégzéshez szükséges tréningek és képzések az átlagnál kevésbé jelentős tényezők. Műszaki és mérnöki területeken tanuló és frissen végzett fiatalok számára a nemzetközi előrelépési lehetőség és a napi munkavégzéshez szükséges képzések az átlaghoz képest nagyobb prioritásúak. Válaszaik alapján a társadalomtudományisoknak a munkáltatójuk CSR és környezetvédelmi tevékenységei az átlaghoz képest kiemelten fontos szempontok. A gazdaságisok számára rugalmas munkaidő, a rotációs programokon való részvételi lehetőség és a cég hírneve az átlagnál fontosabb. Művészeti területeken kifejezetten fontos prioritás a fiatalok számára munkahely választásnál az innovációra való lehetőségek és nyitottság.

Hirdetés

Az innovatív magyar csapat megmutatta: minden második fékezésünk balesethez vezethet

Igencsak hektikusan vezetünk a fővárosban, majdnem minden második fékezésünk, gyorsításunk, vagy kanyarodásunk hirtelen történik, ami balesetveszélyt hordoz magával – mutatnak rá a Cristo autós alkalmazás friss felhasználói adatai. A reggeli órákban Dél-Budán, délután viszont a pesti belvárosi forgalomban kell az átlagosnál jobban figyelni autóvezetőként a hétköznapokon, az ekkor tapasztalt feszültség a hétvégi kb. kétszerese. A Közlekedési Kultúra Napjának alkalmából bemutatjuk az eredményeket, melyek kapcsán a drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági szakértője ad tanácsot a fővárosi autósoknak.

Bővebben
Hirdetés

Startupok és nagyvállalatok: együtt sikeresebbek

A friss ötlet, agilitás és az innovációban testet öltő tudás társul a sokévtizedes szakértelemmel, tapasztalattal, technológiai háttérrel, értékesítési kompetenciákkal, partneri hálózattal és erős pénzügyi háttérrel. Így támogatja egymást startup és nagyvállalat, amely együttműködésére egyre több a példa itthon és a nagyvilágban. Az idei Startup Safari konferencián vállalatvezetők, startupok, befektetők készítettek látleletet a hazai startup ökoszisztémáról.

Bővebben

Melbourne-i győztesek a budapesti esettanulmányi versenyen

Idén negyedik alkalommal rendezték meg Magyarországon a régió egyik legnívósabb nemzetközi üzleti esettanulmányi versenyét, a Central European Case Competition-t (CECC). A rendezvény egyik esetadó partnere a Schneider Electric volt, a győztes melbourne-i csapat az ő beszállítóik CO2 kibocsátásának csökkentésére, valamint az EcoStruxure platform újszerű alkalmazására dolgoztak ki koncepciót.

Bővebben

A dolgozók 73 százaléka rugalmasan, nem munkahelyhez kötötten dolgozna

Számos cégnél már kialakult hosszabb távú terv az otthoni munkavégzésre, van, ahol még nem született erről határozott döntés, míg a munkavállalói igények több felmérés szerint is a home office és a hibrid munkavégzés felé mutatnak. A távmunkavégzés különböző formáinak hosszú távú megszilárdulása a legtöbb esetben azért várhatóan nem ütközik majd akadályba, hiszen a vállalatok és a munkavállalók többsége szerint sem csökkent a hatékonyság az otthoni munka során.

Bővebben

A pandémia után először találkoztak egymással újra az innovációs ökoszisztéma tagjai

Hetedik alkalommal indult útjára április utolsó napjaiban a Startup Safari Budapest. Két év online találkozás és tudásmegosztás után idén hibrid formában jelentkezett a fesztiválok és konferenciák minden előnyét magában foglaló kétnapos programsorozat, így az innovációs ökoszisztéma tagjai végre élőben is találkozhattak.

Bővebben

A Google támogatásával ingyenes digitális program indul (leendő) hazai vállalkozók és startupok számára

Az észt Startup Wise Guys, Európa legtapasztaltabb startup akcelerátora és egyik legaktívabb befektetési alapja bejelentette a „Jump for CEE” elnevezésű, saját tőke nélküli programjának folytatását. A kezdeményezést a Google-hoz tartozó Impact Challenge for Central and Eastern Europe is támogatja. A vállalkozói készségfejlesztő esemény célja, hogy 400 közép- és kelet-európai egyén és csapat vegyen részt azokon az online workshopokon, amelyek a Covid-19 által okozott gazdasági válság negatív hatásainak csökkentését hivatottak segíteni.  

Bővebben

Az online marketing az új foci, mindenki ért hozzá – vagy mégsem?

A kkv-k körében is egyre népszerűbbek az online közösségi felületek könnyű, gyors és költéshatékony hirdetési megoldásai. A COVID időszakhoz hasonlóan pedig a mostani gazdasági környezetben is kritikus lesz a cégek működése szempontjából, hogy ki mekkora energiát fordít a márkaépítésre. A K&H szakértői azonban óva intenek a piackutatás és stratégiai tervezés nélküli, pár kattintással összerakott kampányoktól, ezek ugyanis egészen biztosan nem hoznak tartós eredményt.

Bővebben