A Szegedi Tudományegyetem hagyományosan egy verseny keretében dönti el, hogy a Hungarian Startup University Program második félévében milyen hallgatói projekteken fognak dolgozni a résztvevők. Fényképes beszámolóban hozzuk a részleteket!
A Hungarian Startup University Program (HSUP) a Nemzeti Innovációs Ügynökség által működtetett program, melynek célja a felsőoktatásban tanuló fiatalok innovációs szemléletformálása. Az idei tanévben 33 intézményben több mint 4 ezer hallgatót megmozgató HSUP két félévet ölel fel: az elsőben a diákok innovációs alapismereteket szereznek, a második félévben pedig az elmélet mellett gyakorlatban is van lehetőség egy hallgatói innovatív ötletet megvalósítani, csapatban, szakmai mentorok segítségével. A második félévben megvalósítandó projektek kiválasztására az SZTE hagyományosan egy ötletversenyt szervez.
Az egyetem Rektori Hivatal Dísztermében január 24-26. között tartott SZTE HSUP Ötletversenyen 19 hallgatói projekt mutatkozott be. Az eseményt dr. Kónya Zoltán, az SZTE tudományos és innovációs rektorhelyettese nyitotta meg, külön kiemelve annak fontosságát, hogy a fiatalok a realitások határait átlépve szabadon ötletelhetnek a HSUP-ban és a versenyen.
A mintegy 70 főt felölelő projektcsapatok az első két napon képzéseken és workshopokon vettek részt – a felkészülést Farkas Tamás, a FourCreation stratégiai vezetője, Huszár Sándor, Blureen Marketing & Research ügyvezetője, valamint Süvöltős László, a Simplegrow vezérigazgatója segítette.
A foglalkozásokat követően a hallgatók elkészítették pitch prezentációjukat, amelyben bemutatták innovatív ötletüket, annak piaci lehetőségeit és üzleti modelljét. A felkészülést az SZTE Virtus Programjának mentorai segítették: Börcsök Dániel vállalkozó, freelance tanácsadó, Csiszár Dénes, az EIT Digital akcelerációs menedzsere, Farkas Tamás, a FourCreation stratégiai vezetője, Karmann Roland, a Smart Babee társalapítója, Mészáros Attila, az SZTE Mérnöki Karának tanszéki mérnöke, Végh Ádám, az AENSys ügyvezetője, valamint Vilmányi Márton, az SZTE Gazdaságtudományi Karának egyetemi docense.
A pitch-eket a hallgatók az SZTE HSUP Ötletverseny harmadik napján szakmai zsűri előtt prezentálták, melynek tagjai Tóth Miklós, a MI Koalíció szakmai vezetője, Suba Attila, a Nemzeti Innovációs Ügynökség startup programok igazgatója, Sándor Attila, a MeOut Group alapító elnöke, Kölkedi Krisztián, a Nexgen Innovation Labs Zrt. vezérigazgatója és Bacsa László, a DEMOLA Global közép-kelet-európai igazgatója voltak.
A pitch-eket értékelő zsűri hasznos visszajelzéseket adott a prezentálóknak, például az ötletek megvalósíthatóságáról, piacra viteli lehetőségeiről, a tervezés során felmerülő problémákról, a kapcsolatépítés fontosságáról, valamint en bloc az üzleti szféra gondolkodásmódjáról.
A szakmai értékelések eredményeképpen a 19-ből 14 projektötlet jutott tovább a HSUP második félévébe, azaz a hallgatók ezeket az ötleteket kezdik el a gyakorlatban megvalósítani: finomítják a termék/szolgáltatás üzleti modelljét, piackutatást és versenytárselemzést végeznek, vásárlói perszónákat alakítanak ki, valamint pénzügyi tervet készítenek.
Az ötletverseny nyertesei: MiniMedGuru, amely a szülőknek segít eldönteni, hogy a gyermeket be kell-e vinni a sürgősségi osztályra. A Toucy&TouchApp gyors kórelőzményadatokat nyújt a rosszul lett vagy balesetet szenvedett idős emberekről. A Rejuice Energy használt akkumulátorok hasznosítására kínál eddig kevéssé alkalmazott eljárást. A Hi bike a kerékpárszerelést könnyíti meg a nagyvárosi lakosságnak egy tároló- és szervízhálózat révén.
A TeenTalk a szülőknek segít tinédzser gyerekekük szexuális felvilágosításban és a káros szenvedélyekkel kapcsolatos tájékoztatásban. A KRAFT a közösségi gazdaság modelljét használja a szerszámkölcsönzés területén. Az Alnyma a ChatGPT-n alapuló szoftvert ajánl a vállalati kommunikáció hatékonyabbá tétele érdekében. A Csillámnózi abban segít, hogy a kisgyermekek megtanuljanak orrot fújni.
A Service 24 bajba jutott, egymásnak segítő autósok platformja lesz. A Synaply a szépségipar számára gyűjt és ajánl ki fiatal tesztelőket. Az EcoFire a hulladékhő hasznosítására tervez újszerű terméket és erre épít szolgáltatást. A Conexio a betegadatok gyorsabb felvételében segít. A Darila férfiak számára nyújt tanácsadást és ajándékozó szolgáltatást. A GymBros a felhasználók, személyi edzők és konditermek között épít platformot.
A HSUP második félévében innovatív projektet kidolgozó hallgatók ösztöndíjban részesülnek, az országosan legjobban teljesítő 15 csapat pedig lehetőséget kap arra, hogy a félév lezárása után a HSUP Demo Day-én szakmai zsűri előtt pitch-eljen, és tőlük felajánlásokat kapjon a projekt továbbvitelére.
KÉPEK: Sahin-Tóth István & Kovács-Jerney Ádám Gábor / SZTE Közkapcsolati Iroda