Legyél megszállott az ötleteddel kapcsolatban, mérd fel, hogy kik segíthetneked neked mentorként, az ördög ügyvédjeként és társalapítóként, valamint legyél kitartó, és úgy alakítsd az ötleted, hogy az tényleg a leendő ügyfeleid igényeit elégítse ki: ezek Zoe Hewitt, a londoni Sequoia Capital tehetségek felkutatásáért felelős alelnökének tippjei.
A mesterséges intelligencia bummjával rengeteg lehetőség nyílik meg nemcsak a felhasználók, hanem azok előtt is, akik ezt a hullámot meglovagolva saját vállalkozást akarnak felépíteni. Ahogyan a Yoram Wijngaarde, a Dealroom alapítójának elemzése kimutatta: a kisebb időszakos visszaesések ellenére az elmúlt több mint egy évtizedben egyértelműen az a trend, hogy növekszik az AI-ba történő befektetések aránya globálisan. 2024 első negyedévére a világ összes befektetésének így már csaknem 20 százalékát AI vezérelte technológiában utazó cég kapja.
A kínálkozó lehetőségek tárháza azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy mindenkinek startupot kéne alapítania –
mondja Zoe Hewitt, a londoni Sequoia Capital tehetségek felkutatásáért felelős alelnöke. A technológiai szférában lefolytatott több száz karriertervezési beszélgetése alapján Zoe összeszedte azt a három legfontosabb ismérvet, amivel szerinte rendelkeznie kell a jó startupalapítónak.
1. Legyél megszállott!
Ne kezdj bele egy startupba csak azért, mert manapság az „szexi”, se azért, mert szerinted jól tudnád csinálni. Ahogyan a Sequoia Capital vezetője fogalmaz:
jó alapítóként irracionális vágyat érzel az iránt, hogy minden elképzelést felülmúló változást eszközölj a világban, és minden falat át akarsz ütni azért, hogy felépítsd azt, aminek szerinted léteznie kéne.
Az önbizalmad annyira erős, hogy nem érdekel a siker alacsony esélye: szerinted az esélyek nem vonatkoznak rá. Számodra a cégalapítás nem egy lehetséges karrierút a sok közül, hanem egy elementáris vágy, az egyetlen alternatíva, mert el sem tudod képzelni, hogy mással foglalkozz. A megszállottság tüzét kell magadban érezned, és nem elég, ha csak érdeklődsz az adott terület és ötlet iránt.
Megszállottság ide vagy oda, a valóság béklyói sokszor megakadályozhatnak abban, hogy ukmukfukk feladd a munkádat, és startupperkedésbe kezdj. Amit viszont biztosan meg tudsz tenni, az egyrészt az, hogy a szabadidődben megtaláld a lehetőséget az ötleteddel való foglalkozáshoz, addig is, amíg nem ez válik a fókuszod gyújtópontjává. Másrészt fel tudod mérni a startupper lét előnyeit és hátrányait, a benned rejlő potenciált, valamint azt, hogy mit veszítesz azzal, ha nem kezdesz bele. Ha alapítónak való vagy, a hosszútávú költsége annak, ha nem kezdesz bele a projektbe, egyszerűen túl nagy ahhoz, hogy figyelmen kívül lehessen hagyni.
Zoe Hewitt, a londoni Sequoia Capital tehetségek felkutatásáért felelős alelnöke. Forrás: Zoe Hewitt / LinkedIn
Zoe szerint ha megvan a megfelelő ambíciószint és lehetőség, nem feltétlen érdemes azzal tölteni még éveket, hogy a releváns iparágban munkát találva képezd magad a startupper létre. Habár az adott területen szerzett tapasztalat értékes, de idővel kontraproduktívvá válhat, és nehezebben szánhatod rá magad, hogy belevágj a vállalkozásba.
Másrészt az iparági változások és a technológiai fejlődés nem lesz arra tekintettel, hogy te még tapasztalatot akarsz szerezni: a mai nap ötlete lehet, hogy holnapra már elavulttá válik, vagy megcsinálja más.
2. Mérd fel, hogy kik segíthetnek neked!
Startupot építeni nem egyszerű feladat még csapatban sem, hát még szólóban. Sokat segít, ha vannak emberek, akik különböző szemszögből képesek segíteni. Zoe szerint alapvetően három típusú személy az, akivel érdemes magad körülvenni a startupod alapításakor.
Mentorral, aki tud biztatni a nehéz időkben, vagy éppen segít neked nagyot álmodni. Ez a mentor lehet egy korábbi főnököd, aki ismeri a képességeidet, egy leendő ügyfeled, aki képes betekintést adni, hogy neki mire lenne szüksége, vagy akár egy befektető, aki látott már közelről felépülni technológiai cégeket.
Az ördög ügyvédjével, aki igyekszik megkérdőjelezni az ötleteteidet és az előfeltételezéseidet. A kemény, de építő kritika sokat segíthet abban, hogy jó irányba finomhangold az ötletedet, amit éppen ezért nem is érdemes titokban tartani mások előtt.
Egyúttal ezek a mentorok és kritikusok lehetnek a jövőben a céged részei valamilyen szerepben, például tanácsadóként.
Társalapítóval, aki kiegészíti a képességeidet. Ha például a termékfejlesztésben vannak meg a kompetenciáid, olyan társalapítót érdemes keresned, aki képes a terméket hatékonyan bevezetni a piacra.
Akárkit is találsz, ne az legyen a szempontod, hogy a legjobb barátodat hozd be a projektedbe, hanem az, hogy a hiányzó kompetenciákat biztosítsd a projekted számára.
Ebben sokat segítenek azok az inkubációs programok, amik az ötletszintű projektek matchmaking-jével is foglalkoznak.
3. Legyél kitartó, és ismerd meg a piacodat!
Az, amit gondolsz a világról és benne a saját ötletedről, nem feltétlenül tükrözi azt, ami a valóság, sőt! Éppen ezért fel kell vértezned magad arra, hogy a startupépítés kezdete nem lesz fáklyásmenet, legyél bármennyire ambíciózus, okos, felkészült és jó képességű.
Amire a kezdeti szakaszban érdemes koncentrálni, az az, hogy minél alaposabban megismerd, hogy az ötleted passzol-e a piac jelenlegi állapotához és a leendő ügyfeleid igényeihez.
Éppen ezért fel kell készülni arra, hogy a lehető legtöbb potenciális ügyfeleddel beszélgess, mélyre ásva megértsd, hogy az ötleted pontosan hogyan fogja megoldani a problémáikat. És ha olyan visszajelzést kapsz, bizony előfordulhat, hogy vissza kell ülni a tervezőasztalhoz, és az alapoktól újragondolni az ötletet.
Ha pedig mindezek ellenére elbuksz egy ötleteddel, az ne tántorítson el attól, hogy újra próbálkozz.
Ha tudsz tanulni a bukásaidból, annál nagyobb eséllyel fogsz tudni az X-dik próbálkozásodra sikereket elérni.
Nem mellesleg a befektetők szemében is vonzó, ha azt látja, hogy a tapasztalataidból tudtad magad építeni, betekintést nyertél az adott iparágba, fejlesztetted a képességeidet, és levontad a tanulságokat.
NYITÓKÉP: Pexels