Mint azt korábban megírtuk, a svéd BNPL (buy now, pay later) unikornis, a Klarna hiába célozta be, hogy 2025 áprilisában debütáljon a New York-i Értéktőzsdén, és adta már ki ezért márciusban az ilyenkor kötelező kibocsátási tájékoztatóját, ez a terv Donald Trump protekcionista vámpolitikája és a tőzsdei élet kiszámíthatatlansága miatt parkolópályára került.
Noha a fintech vállalat az elmúlt hónapban nem kommentálta az IPO-tervei elhalasztásáról szóló híreket, a svéd Dagens Industri üzleti portál most arról számolt be több, az ügyet jól ismerő forrásra hivatkozva, hogy
a cég csak nyár utánra tervezi az első nyilvános részvénykibocsátást. Ahogyan a lap az egyik forrást idézi: az IPO előtt „a Klarna vezetősége nagyobb támogatást és lendületet szeretne látni”.
A korábbi részek tartalmából
Ahogyan arról a Startup Online beszámolt, a svéd unikornis több mint 1 milliárd dollárt tervez bevonni a nyilvános piacon, értékelését pedig körülbelül 15 milliárd dollárra kívánja feltornászni. Az eredetileg áprilisra tervezett IPO-t azonban derékba törte április elején Donald Trump amerikai elnök azzal, hogy a világ összes országának importjára minimum 10 százalékos vámot akart előírni (országonként és egyes termékenként eltérő mértékű vámokkal).
Donald Trump amerikai elnök tartja az aláírt rendeletet az új vámtarifákról a Fehér Rózsakertjében. Forrás: Free Malaysia Today
Bár a vámok hatályba lépését Trump április 11-én több kereskedelmi partnerrel – így az EU-val kapcsolatban is – 90 napra felfüggesztette, azonban
a nyilvános piac bizalomvesztése addigra már megtörtént: ennek köszönhetően döntött sok szereplő az IPO-tervei elhalasztásáról.
A diverz és AI-t használó klímatechnológiai megoldásokat kínáló, német 1KOMMA5° már egészen odáig ment, hogy a 2028-ban esedékes, következő amerikai elnökválasztás utánig kivár, mert Donald Trump regnálása alatt nem várható, hogy kiszámíthatóak lesznek a piacok.
A 90 nap pörög, és noha a Trump-adminisztráció május elején nyélbe ütötte az első külön megállapodását az Egyesült Királysággal, utána pedig még az USA riválisával, Kínával is sikerült áttörést elérnie, egyelőre úgy tűnik,
az Európai Unió – a tárgyalásokra rálátó források és Donald Trump EU-t elítélő kommentje alapján – feketebárány marad az USA szemében.
Klarna, ahol az AI mégsem veszi el az emberek munkáját
Külön érdekesség egyébként a Klarna-sztoriban, hogy amíg még a politikai konfliktusok előtt közzétett kibocsátási tájékoztatójában a cég nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazásával mennyivel növelte a működési hatékonyságát és csökkentette a költségeit – ezzel pedig alkalmazottainak több mint harmadát elbocsátotta –, addig a Klarna most éppen az emberi munkaerőt kezdte el favorizálni egy AI-által jól működtethető területen, az ügyfélszolgálaton.
Ahogyan a Bloomberg megírta, a stockholmi Klarna-központban tartott beszédében Sebastian Siemiatkowski vezérigazgató úgy fogalmazott, hogy
a vállalat AI-alapú költségcsökkentési terve túl messzire ment, és most egy új, fiatal távmunkásokat alkalmazó ügyfélszolgálati részleget kíván létrehozni.
A cikk idézi is a CEO szavait: „A költségek sajnos túlságosan domináns szempontként jelentek meg a szervezés során, aminek az lett az eredménye, hogy a minőség csökkent. A jövő útja így számunkra a minőségi humán támogatás való valódi befektetés.”
A Klarna standja a tavalyi PI LIVE konferencián, Londonban. Forrás: Klarna / LinkedIn
180 fokos fordulatról azonban nem beszélhetünk, a Klarna ugyanis továbbra is erőteljesen szeretne AI-eszközökre támaszkodni, csak éppen az egyensúlyt akarja megtalálni a mesterséges intelligencia és az emberi munkaerő között. Mint azt a Klarna szóvivője kifejtette:
„Az AI gyorsaságot hoz. Az emberi tehetség empátiát. A kettő együtt teszi lehetővé, hogy a szolgáltatás elég gyors legyen, amikor arra van szükség, és eléggé személyes, amikor meg arra.”
NYITÓKÉP: Klarna / LinkedIn