Hirdetés

Startupok: az igazi megmérettetés nem a befektetők, hanem az ügyfelek előtt zajlik

A McKinsey tanácsadó cég tanulmánya szerint amennyiben a hazai startupok a többi európai országhoz hasonló arányban és mértékben tudnának növekedni, 2,5-5 milliárd eurónyi pluszforrást tudnának bevonni a szektorba. Ennek jelentős hányada – mintegy  egy milliárd euró – a helyi gazdaságban hasznosulna.

De hogyan állnak hozzá az hazai startupok ehhez az ökoszisztémához? Rendelkeznek-e a szükséges kooperációs képességekkel és motivációkkal? 

Ezen a tanulmány azt is megállapítja, hogy a magyar startupok jó alapokkal rendelkeznek a kockázati tőke, valamint a szakképzett munkaerő, kiváltképpen az IT-szakemberek elérhetősége és mennyisége tekintetében. Azonban nem látszik, hogy a szektor szereplői jelentős mértékben fognának össze, holott a nemzetközi piaci terjeszkedéshez is szükséges lehet a tudás, a pénzügyi és kapcsolati tőke szinergiáinak kihasználása.

„A kis magyar, erőforráshiányos startup piacon extrán jól működik a játékelmélet: megéri a kompetitív, zéró összegű játékot egy kooperatív, pozitív összegű játékká alakítani, különösen, ha ez külföldi piacok megnyitásával is jár, mert hosszú távon ez minden együttműködő résztvevőnek hasznosabb” – mondta a Connect Magazinnak Csillag Péter, a HunBAN (Hungarian Business Angel Network) elnöke.

„Mi, startupok is aktívan tehetünk az ökoszisztéma fejlesztéséért.”

„Sokszor próbálunk egymástól tanulni a nemzetközi piacra lépés és értékesítés kapcsán, de már a hazai piacon is megoszthatjuk tapasztalatainkat, kapcsolatrendszerünket annak érdekében, hogy egyes innovációk szélesebb körökbe, esetünkben valós vállalati ügyfelekhez is eljussanak” –  erősítette meg a célokat Barathi Tamás, a Blue Colibri App alapítója, ügyvezetője. A HR-digitalizációs és belső kommunikációs applikációt fejlesztő cég éppen áprilisban rendezi meg a Connect Konferenciát, amely során a Hungarian Startup University Programmal (HSUP) közösen elindítanak egy úgynevezett “Innovation Stage”-et, ahol a startupok 5 perces pitchekben bemutatkozhatnak, majd ezt követően egy-egy már aktív felhasználó ügyfelet delegálhatnak egy panelbeszélgetésbe. Barathi Tamás szerint így az érdeklődők első kézből ismerhetik meg a felhasználói élményt.

„Mi szívesen megosztjuk a kontaktjainkat és a tapasztalatainkat a többi startuppal. Ráadásul ezt a formátumot már januárban is kipróbáltuk és jól működött, mindenki profitált belőle, az érdeklődő cégvezetők és a startupok is. Előbbiek, visszajelzéseik alapján rövid idő alatt több nagyon hasznos innovációt ismerhettek meg, utóbbiak egy jóval nagyobb közösséget és potenciális ügyfélkört érhettek el. Erre mondják, hogy win-win” – hangsúlyozta a Blue Colibri App ügyvezetője.

Az Innovation Stage kezdeményezéséhez a Hungarian Startup University Program (HSUP) és az azt üzemeltető Express Innovation Agency Zrt. főtámogatóként csatlakozott, hiszen a program missziója a hazai startup-ökoszisztéma fejlesztése. A HSUP egy országosan egységes, komplex startup program, amelynek fő célja a hazai egyetemisták megismertetése az innováció világával, a modern vállalkozói ismeretekkel és a startupok működésével, mindezt egy új, közös e-learning platformon keresztül. A programban eddig több mint 6000 hallgató vett részt országszerte 31 egyetemen, és közel 300 csapat megközelítőleg 900 millió forint támogatásban részesült.

A Connect Konferencia és az Innovation Stage koncepciója igazán egyedi, hiszen a startupoknak egy olyan bemutatkozási lehetőséget biztosít, amely nem a klasszikus befektetői pitcheket jelenti, hanem potenciális ügyfelek előtt mutathatják meg magukat. Valamint mivel a rendezvény szervezője, a Blue Colibri maga is egy startup, ez olyan különleges kezdeményezés, amelyből rendkívüli módon profitálhat az ökoszisztéma.

Az Innovation Stagen való megjelenést minél több startup számára szeretnék elérhetővé tenni, ezért a  HSUP és a Blue Colibri pályázatot is hirdet a legalább pilot ügyfelekkel már rendelkező startupok számára. 3 kiválasztott startupnak lehetősége van díjmentesen bemutatkozni a HSUP Innovation Stage-en. Jelentkezési határidő: 2023. április 7.

Jelentkezési form innen érhető el: https://forms.gle/eaZgcHLrQkGmG34h9

Európában az energiaiparba áramlik leginkább a kockázati tőke

2024-ben eddig 5,7 milliárd dollár értékben kaptak a startupok európai kockázatitőke-befektetést energiaipari innovációk fejlesztésére. Ez egy viszonylag új, 2023-ban kezdődött trend: annak előtte az energiaipart megelőzték a pénzügyi és az egészségügyi innovációk, valamint a vállalati szoftverek. Mutatunk 5 darab grafikont arról, hogy a Dealroom Europe Tech Update elemzése szerint eddig idén hogyan áll az európai

Bővebben

Mit jelent impact alapon befektetni, és miért fontos a startupoknak, hogy mérjék a társadalmi hatásukat?

A Startup Safari 0. napján Bedő Beatrix, Szakacsits Szabolcs, Károlyi Antal és Eszter Elemér járták körbe, hogy milyen félreértések övezik a társadalmi hatásokat fókuszba helyező, úgynevezett impact befektetéseket, milyen nehézségei vannak itthon egy impact alapon építkező vállalkozónak, és mire van szükség a fejlődéshez.

Bővebben

A fejlett ökoszisztémák húzzák fel a kockázatitőke-befektetéseket 2024 első felében

A kockázatitőke-befektetések számát és mértékét az olyan fejlett ökoszisztémák húzzák felfelé 2024-ben, mint az USA, Kína és az Egyesült Királyság. Mutatunk 5 darab grafikont arról, hogy a Dealroom Global Tech Update elemzése szerint eddig idén hogyan áll a globális kockázati tőke.

Bővebben

Bátrabb vállalkozókat nyernénk azzal, ha nyíltan beszélnénk a term sheetekről

Bedő Beatrix szerint nem szabadna, hogy tabu legyen a befektetések pénzügyi és egyéb feltételeit összefoglaló dokumentum, a term sheet. Ha erről nyíltabban beszélnénk, olyan vállalkozókat nevelnénk, akik tájékozottabbak és nem kiszolgáltatottak a befektetőknek.

Bővebben

Hogyan ne égj ki, ha startupot építesz?

A startupszféra fokozottan kitett a kiégésnek: ott, ahol a munka nagyfokú elköteleződést, odaadást kíván meg, könnyű elveszítenie az embernek saját magát, és nehéz határt vonni. Hogyan csapja be magát a startupper, és hazudja ünnepnek a munkát? Hogyan tehetünk a kiégés ellen csapatszinten és egyénileg? Erről beszélgetett a Startup Safarin Bélavári Virág, a Munch marketingmenedzsere, valamint

Bővebben

Befektetői találkozót tart július 10-én a jótékonysági applikációt fejlesztő Sharity

A tőkével rendelkező cégeket, a jó ügyekért síkra szálló civil szervezeteket és az adományozó magánszemélyeket összekötő startup célja, hogy kilépjen a nemzetközi piacra – ehhez keres a Tőkeportál közösségi finanszírozási kampányán keresztül befektetőket.

Bővebben

Eszter Elemér: Nagyon utálom, amikor valaki a Hiventures-t piszkálja

Az angyalbefektető szerint a Hiventures egy, a nemzetközi gyakorlatban szokványos gazdaságélénkítő eszköz, ami betölti a funkcióját: megtanítja a vállalkozónak, hogy milyen az, amikor van pénze, és hozzájárul a tapasztalatot szerző vállalkozói réteg gyarapításához. Azt a szellemi munkát ugyanakkor nem spórolhatja meg az ökoszisztéma, hogy hogyan születhet minél több magyar sikersztori.

Bővebben

Nemzetközi franchise lehet a MyFarm-ból annak új befektetője, az első hazai McDonald’s tulajdonosa jóvoltából

Egy családi cégnek indult közösségi kert modellt vinne az európai piacra a McDonald’s korábbi marketing igazgatótanácsi elnöke, Kercsmár András, aki a nemzetközi franchise kiépítése mellett a marketingben is segíti a MyFarm csapatát.

Bővebben