Hirdetés

Nők a pályán

Nemzetközi szinten is sikeresek a hazai női startupperek, ma már egyre több program segíti üzleti karrierjüket. A lehetőségek adottak, azonban néhány összetevő még hiányzik a világpiac meghódításához.

Az Európai Unió 11,6 millió vállalkozójának mindössze 22 százaléka nő, és ennek a 22 százaléknak is csak 39 százaléka társas vállalkozás. Mivel egyszemélyes startup nem létezik, elmondhatjuk, hogy erősen alulreprezentáltak a hölgyek ebben a világban. „Pedig nem csak elfogadottak, keresettek is, hiszen olyan új problémákra hoznak megoldásokat, amelyek a női közönséget (és közvetve a férfiakat) is érintik” – állítja Müller Tamás, a Women Startup Competition (WSC) alapítója.

Az utóbbi tíz év befektetéseit vizsgálva kiderült, hogy 62 százalékkal jobban teljesítették előirányzott terveiket azok a csapatok, amelyekben női tulajdonosok is voltak. Így nem csoda, hogy vannak olyan nagy akcelerátorprogramok, ahol csak olyan startupokkal foglalkoznak, amelyek alapítói között legalább egy nő is van.

„Tavaly három olyan inkubátorba is meghívtak, amelyet csak női alapítóknak terveztek. Megkeresett egy amerikai női angyalkör is, akik európai női alapítók cégeibe fektetnének. A hölgyek különleges figyelmet kapnak ma a startupvilágban, és hiba lenne ezt nem élvezni, nem kihasználni. A nők egyre lelkesebben vállalkoznak, egy miniforradalom zajlik körülöttünk” – hangsúlyozta Horváth Dorka, a Bookr Kids alapító ügyvezetője.

Bátorság és nyelvtudás
Azok a nők, akik már a startupok világában dolgoznak, nagyon aktívak. Müller Tamás szerint inkább az a probléma, hogy kevesen merik megtenni az első lépéseket, sokan félnek kiállni a tömeg elé, és angolul elmondani terveiket, céljaikat, igényeiket. Pedig a magyar terep több szempontból is ideális: a többi piachoz képest kicsi, alacsonyak a költségek, viszonylag könnyen lehet ellenőrizni rajta egy-egy ötlet életképességét. Viszont a piac kis mérete hátrány is, hiszen igazán szignifikáns bevételt itthon, csak hazai értékesítéssel nagyon nehéz produkálni.

Emellett Müller Tamás szerint, aki a nehéz szabályozási, bürokratikus és adózási terhekkel sújtott hazai piacon képes eredményeket kovácsolni, annak külföldön csak könnyebb lesz. Tapasztalatai alapján a hazai női vállalkozók többségének továbbra is csak két dolog hiányzik a határon túli kilépéshez: bátorság és nyelvtudás.

Mindezek ellenére a magyarok egyre jobban szerepelnek a WSC nemzetközi versenyein. Ennek oka a jó ötletek mellett talán az is, hogy a hazai megélhetési kényszer miatt üzletileg is jó megoldások születnek. A verseny alapítója szerint a magyar startuppereknek tisztában kell lenniük azzal, hogy egy itthon született ötlet lehet ugyanolyan jó, mint egy londoni.

Nem szabad néhány ismerős negatív véleménye miatt veszni hagyni egy olyan terméket, amelyet a piac többsége már elővételben is megvenne. „Ne féljünk nem tökéleteset alkotni! Szabad hibázni, még elbukni is, mert abból szerezzük a legtöbb tapasztalatot. A magyarok nagyon rosszak a kudarcfeldolgozásban, míg például Amerikában teljesen elfogadott, ha valakinek csak a sokadik befektetést kapott startupja lesz sikeres” – emelte ki Müller Tamás.

Versengő startupok
Évről évre nő a WSC versenyzőinek száma, és egyre több ország jelentkezik a megmérettetésre, az esemény hamarosan átlépi Európa határait. Az első versenyen mindössze 30 csapat indult, tavaly viszont már 350-en mérkőztek meg.

Ezek az események remek kiugrási lehetőséget biztosítanak a kezdő vállalkozásoknak, a lehetséges befektetők és partnerek megtalálása mellett a részvétel által generált médiamegjelenések is jelentős segítséget adnak az induláshoz. A pénzbeli nyeremények mellett az üzleti tudást bővítő képzéseken való részvételi lehetőség is hasznos lehet a kezdő vállalkozóknak, emellett a szereplés hozzájárulhat a nemzetközi érdeklődés felkeltéséhez. „Abban hiszek, hogy ha minél több helyen elmondjuk, egyszer biztosan felfigyelnek ránk. A hallgatóság, akik ott vannak a versenyeken, mind a nagyköveteink: amikor majd másokkal beszélgetnek, és felmerülnek igények, akkor beugrik nekik, hogy hallottak olyan cégről, amelyik pont ezzel foglalkozik” – mondta el Harsányi Eszter, a MagikMe ügyvezető igazgatója.

Müller Tamás szerint egy megnyert startupversenynél nincs jobb és olcsóbb PR. „A kezdő startupok használják ki azokat a networklehetőségeket, Facebook-csoportokat, ahol a többi startuppertől kérdezhetnek, segítséget kérhetnek. Próbáljanak meg minél előbb előértékesítésből pénzt szerezni, mint befektetésből. Ha befektetési ajánlat érkezik, akkor ne a pénz nagyságát nézzék, hanem azt, hogy a befektető mivel tud még segíteni, mennyire szimpatikus és proaktív a hozzáállása” – tanácsolta a WSC alapítója.

A kifejezetten női startupoknak kiírt versenyek segíthetik a női vállalkozók önbizalmának növelését, ezáltal a vállalkozói kedvet is megemelhetik. Emellett példaképeket állítanak a kezdő startupok elé, vagyis hogy nem megközelíthetetlen hősök, akiktől bátran kérhetnek tanácsot és segítséget.

Női kérdések
A lapunk által megkérdezett női startupperek egyike sem tapasztalt negatív vagy pozitív megkülönböztetést az üzleti világban, bár azt megemlítették, hogy feltűnően kevés hölggyel találkoznak a különféle eseményeken (kivéve természetesen a kifejezetten női mezőnnyel induló versenyeket). „Engem azért, mert nő vagyok, nem ért még ezen a piacon negatív megkülönböztetés. Ez lehet, hogy azért van, mert annyira természetes számomra az egyenlőség, hogy észre sem vettem volna, ha megtörténik. Persze előfordult, hogy egy befektetői tárgyaláson a szülés időzítése a term sheet része volt, de ezzel egyszerűen nem szabad foglalkozni, ilyenkor vissza sem szabad nézni” – mondta el Horváth Dorka.

Harsányi Eszter úgy véli, kollégáival szerencsés helyzetben vannak, mert a családjuk támogatja őket, mögöttük áll a férjük, ami nagy segítséget jelent számukra. „Világos céljaink vannak, amiket határozottan el akarunk érni. Még mindig élnek sztereotípiák (ha nő vagy, nem lehetsz határozott, erős), ezeket le kell rombolni. Minél több inspiráló női életutat kellene bemutatni, amelyek bizonyítják, hogy a nulláról indulva is lehet sikeres egy női vállalkozó” – tette hozzá a MagikMe ügyvezetője.

Az egyenlőség ellenére akadhatnak olyan tulajdonságok, amelyek nagyobb mértékben jellemzik egyik vagy másik nemet. Farkas Rita, a Heatventors társalapítója szerint ilyen lehet az is, hogy a hölgek kevésbé mernek kockáztatni, és gyakrabban választják a biztosabb utat. „Személyes képességek terén nagyon fontos a rugalmasság, az alkalmazkodó képesség, hogy a piaci igényeknek megfelelően folyamatosan változni tudjon a termék, illetve az, hogy a buktatók ellenére is kitartsunk az álmaink és a termék mellett” – emelte ki.

Harsányi Eszter szerint a nők sokkal érzelmesebbek, emiatt bizonyos helyzetekben nehezebb velük dolgozni. „Másként viszonyulunk a dolgokhoz az érzelmi töltet miatt, de ebből jön a szenvedély, ami nélkül nem lehet vállalkozni. Ugyanarra vagyunk képesek, mint a férfiak, máshogy közelítjük meg, de mi is elérjük a célt” – hangsúlyozta az ügyvezető.

A siker titkai
Melyek azok a tulajdonságok és készségek, amelyek sikerre vihetnek egy vállalkozást? Horváth Dorka szerint ebben nincs különbség férfiak és nők között: tanulás, kitartás, lelkesedés és empátia szükséges a kitűzött célok eléréséhez. A Bookr Kids társalapítója úgy véli, nem könnyű mindig motiválni és motiváltnak lenni, mert ez rengeteg energiát igényel.

„A kritikát viselni kell, és hihetetlen kitartás szükséges minden egyes naphoz. Balogh Péter azt mondta, hogy ha minden évben annyit tanultál, mint az előzőekben összesen, akkor jó úton jársz. A lényeg, hogy lássák, hogy szereted, amit csinálsz, hogy ég az arcod, ha a terveidről mesélsz. Én szinte olyan szeretettel, szenvedéllyel tekintek a Bookr Kidsre, mint a gyerekemre. Éppen ezért olyan érzelmekkel tudok róla beszélni, úgy tudom képviselni és eladni a márkát, ahogy egy férfi talán nem tudná. Persze ennek van negatív oldala is, hiszen az üzleti életben nem lehet minden kérdést olyan sok érzelemmel kezelni” – hangsúlyozta Horváth Dorka.

Farkas Rita szerint kell egy erős, innovatív ötlet és egy csapat, amely képes azt megvalósítani. „Senki sem tökéletes, de egy csapatnak együtt már meglehet minden olyan tulajdonsága, ami a sikerhez kell” – emelte ki a Heatventors társalapítója. Harsányi Eszter az alapításkor jelen lévő tűz megőrzését emelte ki. „Időnként »férfivá« kell válni, határozottnak, erősnek kell lenni. Ez a siker titka: nem feladni, nem megijedni a kudarctól, hanem tanulni belőle” – mutatott rá a MagikMe ügyvezetője.

Egyetemi sikerek
A HeatVentors innovatív technológiát kínál a hőtárolásra fázisváltó anyagok alkalmazásával. A vállalkozás alapja egy TDK-dolgozat volt, amit Farkas Rita párjával, Andrássy Zoltánnal közösen készített. Hazai és nemzetközi szakemberek biztatására céget alapítottak: van egy üzleti mentoruk, részt vesznek a Climate KIC akcelerátorprogramjában, az MVM, a K&H és a Nestlé inkubációjában.

Jelenleg pilotprojekteken dolgoznak az MVM-mel, az IBM-mel és a Nestlével, és folyamatban van a technológia szabadalmaztatása. A WSC-n lehetőséget nyertek a China Start programban való részvételre, ahol több befektetővel és energetikai cégek tulajdonosaival találkoztak Kínában, velük folynak a tárgyalások.

„Mi fogjuk értékesíteni az első pár terméket, ezután előrendeléseket és további piacokat keresünk, eladjuk a termék licencét egy nagyobb cégnek, amely a továbbiakban intézi az értékesítést. Szakmai tanácsadóként maradnánk jelen, folyamatosan jelentkezve a fejlesztésekkel, és elkezdenénk egy új termék kidolgozását, amelyet később szintén eladnánk. Minél több alkalmazást szeretnénk kifejleszteni, értékesíteni, így leszünk skálázhatók” – mondta el Farkas Rita.

Játékos esélyek
A MagikMe csapata olyan játszótéri eszközöket tervez, amelyekkel a sérült gyerekek a kerekesszékből kiszállva együtt játszhatnak ép társaikkal, de azok az egészséges csecsemők is élvezhetik a termékeiket, akik még nem tudnak ülni.

Kezdőtőke nélkül indult a vállalkozás, a prototípusra közösségi finanszírozási kampánnyal gyűjtöttek pénzt. Ennek során felfigyelt rájuk a sajtó, ami további sikereket, partnereket vonzott. A cég azóta is a piacról él, befektetők nélkül értek el eredményeket, de tudásban, kapcsolatokban sok segítséget kaptak. Az Európai Befektetési Bank Social Tournament versenyének döntőseiként Rigában nyertek egy hetet egy üzleti iskolában, emellett Ausztriában részt vesznek egy akcelerátorprogramban.

Már 60 hazai önkormányzatnak értékesítették termékeiket, de Ukrajnában is telepítettek játszóteret. Jelenleg Szlovákiában tárgyalnak, és Nyugat-Európát is meghódítanák. „Tíz termékből álló portfóliót szeretnénk, de ehhez már befektetés kell. A hiányzó készségeket emberi erőforrással pótolni, külföldön minél több helyen ott lenni, ezek a legfontosabb céljaink” – mondta el Harsányi Eszter.

Kalocsai Magdolna

Hirdetés

Fontos a fenntarthatóság, de az intim higénia területén várat magára az igazi áttörés

Nem sokkal hajlandóak többet fizetni a magyar nők a fenntartható intim higiéniai termékekért, és noha fontosnak tartják a környezetvédelmet, a hatékonyság és az ár az első számú szempont, amikor vásárlásra kerül a sor. Érdeklődnek az innovatív megoldások iránt, azonban ezek kipróbálására és használatára sokszor nincs elég idejük, így továbbra is a hagyományos menstruációs termékek hódítanak itthon – derül ki a TZMO Hungary felméréséből, mely a magyar nők véleményét vizsgálta a havi ciklushoz kapcsolódó környezettudatosságról.  

Bővebben

A NAV-tól igazolt szakmai vezetőt az adótanácsadói piac meghatározó szereplője

Magyarország egyik vezető, minősített és elismert adótanácsadója, új üzletágvezetővel bővítette szakértői közösségét. Kiss Tamás, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal korábbi osztályvezetője, 2022 májusától tölti be a SALDO tanácsadói üzletágvezetői pozícióját. Elődje Sarkadi-Nagy András volt, aki jelenleg a részvénytársaság vezérigazgatója.

Bővebben
Hirdetés

Elindult a magyar Kickstarter, a Brancs közösségi piactér

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és szolgáltatásfejlesztési projektjeit közösségi finanszírozással valósítják meg. Az ötletgazdák a leendő vásárlóikkal – azaz a közösség erejével – gyűjtik össze a kampányok megvalósításához szükséges tőkét.

Bővebben

Budapesten rendezik meg Közép-Európa legnagyobb techfesztiválját

Az online térben töltött két év után végre személyesen is várja elsősorban a szoftverfejlesztés terén dolgozó magyar és nemzetközi szakembereket Közép-Európa legjelentősebb, technológiai trendekkel és fejlesztői újdonságokkal foglalkozó techfesztiválja. A kétnapos Craft Conference magyar szervezői közel 30 országból mintegy 1500 résztvevőt várnak, akikkel többek között a NASA, a Google, a Spotify, az IBM vagy az eBay szakemberei, gyakorló kódolók, és a technológia üzleti oldalával foglalkozó vezetők is megosztják tapasztalataikat a legforróbb trendekről. A szellemi útravaló mellett workshopok, vállalati standok és kapcsolatépítő bulik teszik teljessé az élményt, melynek a Vasúttörténeti Park szolgál különleges helyszínéül.

Bővebben

A diákigazolvány új szerepe, szabadulószobává alakuló városok, és élelmiszertermelés a nappaliban – kihirdették az MVM Edison startup verseny idei nyerteseit

A diákokat kedvenc márkáikkal összekötő program; közösségi alapú, decentralizált otthoni kertészet, az okos hulladékkezelést és újrahasznosítást ösztönző alkalmazás; városokat interaktívan bemutató telefonos szabadulószoba; fiatalokat célzó ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, illetve lemerült elektromos autóknak szóló asszisztencia-szolgáltatás is szerepel az MVM Edison startup verseny idei nyertesei között. Az innovatív ötletek pénzjutalomban részesülnek, illetve akár 50 millió forint magvető befektetést is kaphatnak.

Bővebben

Az innovatív magyar csapat megmutatta: minden második fékezésünk balesethez vezethet

Igencsak hektikusan vezetünk a fővárosban, majdnem minden második fékezésünk, gyorsításunk, vagy kanyarodásunk hirtelen történik, ami balesetveszélyt hordoz magával – mutatnak rá a Cristo autós alkalmazás friss felhasználói adatai. A reggeli órákban Dél-Budán, délután viszont a pesti belvárosi forgalomban kell az átlagosnál jobban figyelni autóvezetőként a hétköznapokon, az ekkor tapasztalt feszültség a hétvégi kb. kétszerese. A Közlekedési Kultúra Napjának alkalmából bemutatjuk az eredményeket, melyek kapcsán a drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági szakértője ad tanácsot a fővárosi autósoknak.

Bővebben

Startupok és nagyvállalatok: együtt sikeresebbek

A friss ötlet, agilitás és az innovációban testet öltő tudás társul a sokévtizedes szakértelemmel, tapasztalattal, technológiai háttérrel, értékesítési kompetenciákkal, partneri hálózattal és erős pénzügyi háttérrel. Így támogatja egymást startup és nagyvállalat, amely együttműködésére egyre több a példa itthon és a nagyvilágban. Az idei Startup Safari konferencián vállalatvezetők, startupok, befektetők készítettek látleletet a hazai startup ökoszisztémáról.

Bővebben

Melbourne-i győztesek a budapesti esettanulmányi versenyen

Idén negyedik alkalommal rendezték meg Magyarországon a régió egyik legnívósabb nemzetközi üzleti esettanulmányi versenyét, a Central European Case Competition-t (CECC). A rendezvény egyik esetadó partnere a Schneider Electric volt, a győztes melbourne-i csapat az ő beszállítóik CO2 kibocsátásának csökkentésére, valamint az EcoStruxure platform újszerű alkalmazására dolgoztak ki koncepciót.

Bővebben