Hirdetés

Nők a pályán

Nemzetközi szinten is sikeresek a hazai női startupperek, ma már egyre több program segíti üzleti karrierjüket. A lehetőségek adottak, azonban néhány összetevő még hiányzik a világpiac meghódításához.

Az Európai Unió 11,6 millió vállalkozójának mindössze 22 százaléka nő, és ennek a 22 százaléknak is csak 39 százaléka társas vállalkozás. Mivel egyszemélyes startup nem létezik, elmondhatjuk, hogy erősen alulreprezentáltak a hölgyek ebben a világban. „Pedig nem csak elfogadottak, keresettek is, hiszen olyan új problémákra hoznak megoldásokat, amelyek a női közönséget (és közvetve a férfiakat) is érintik” – állítja Müller Tamás, a Women Startup Competition (WSC) alapítója.

Az utóbbi tíz év befektetéseit vizsgálva kiderült, hogy 62 százalékkal jobban teljesítették előirányzott terveiket azok a csapatok, amelyekben női tulajdonosok is voltak. Így nem csoda, hogy vannak olyan nagy akcelerátorprogramok, ahol csak olyan startupokkal foglalkoznak, amelyek alapítói között legalább egy nő is van.

„Tavaly három olyan inkubátorba is meghívtak, amelyet csak női alapítóknak terveztek. Megkeresett egy amerikai női angyalkör is, akik európai női alapítók cégeibe fektetnének. A hölgyek különleges figyelmet kapnak ma a startupvilágban, és hiba lenne ezt nem élvezni, nem kihasználni. A nők egyre lelkesebben vállalkoznak, egy miniforradalom zajlik körülöttünk” – hangsúlyozta Horváth Dorka, a Bookr Kids alapító ügyvezetője.

Bátorság és nyelvtudás
Azok a nők, akik már a startupok világában dolgoznak, nagyon aktívak. Müller Tamás szerint inkább az a probléma, hogy kevesen merik megtenni az első lépéseket, sokan félnek kiállni a tömeg elé, és angolul elmondani terveiket, céljaikat, igényeiket. Pedig a magyar terep több szempontból is ideális: a többi piachoz képest kicsi, alacsonyak a költségek, viszonylag könnyen lehet ellenőrizni rajta egy-egy ötlet életképességét. Viszont a piac kis mérete hátrány is, hiszen igazán szignifikáns bevételt itthon, csak hazai értékesítéssel nagyon nehéz produkálni.

Emellett Müller Tamás szerint, aki a nehéz szabályozási, bürokratikus és adózási terhekkel sújtott hazai piacon képes eredményeket kovácsolni, annak külföldön csak könnyebb lesz. Tapasztalatai alapján a hazai női vállalkozók többségének továbbra is csak két dolog hiányzik a határon túli kilépéshez: bátorság és nyelvtudás.

Mindezek ellenére a magyarok egyre jobban szerepelnek a WSC nemzetközi versenyein. Ennek oka a jó ötletek mellett talán az is, hogy a hazai megélhetési kényszer miatt üzletileg is jó megoldások születnek. A verseny alapítója szerint a magyar startuppereknek tisztában kell lenniük azzal, hogy egy itthon született ötlet lehet ugyanolyan jó, mint egy londoni.

Nem szabad néhány ismerős negatív véleménye miatt veszni hagyni egy olyan terméket, amelyet a piac többsége már elővételben is megvenne. „Ne féljünk nem tökéleteset alkotni! Szabad hibázni, még elbukni is, mert abból szerezzük a legtöbb tapasztalatot. A magyarok nagyon rosszak a kudarcfeldolgozásban, míg például Amerikában teljesen elfogadott, ha valakinek csak a sokadik befektetést kapott startupja lesz sikeres” – emelte ki Müller Tamás.

Versengő startupok
Évről évre nő a WSC versenyzőinek száma, és egyre több ország jelentkezik a megmérettetésre, az esemény hamarosan átlépi Európa határait. Az első versenyen mindössze 30 csapat indult, tavaly viszont már 350-en mérkőztek meg.

Ezek az események remek kiugrási lehetőséget biztosítanak a kezdő vállalkozásoknak, a lehetséges befektetők és partnerek megtalálása mellett a részvétel által generált médiamegjelenések is jelentős segítséget adnak az induláshoz. A pénzbeli nyeremények mellett az üzleti tudást bővítő képzéseken való részvételi lehetőség is hasznos lehet a kezdő vállalkozóknak, emellett a szereplés hozzájárulhat a nemzetközi érdeklődés felkeltéséhez. „Abban hiszek, hogy ha minél több helyen elmondjuk, egyszer biztosan felfigyelnek ránk. A hallgatóság, akik ott vannak a versenyeken, mind a nagyköveteink: amikor majd másokkal beszélgetnek, és felmerülnek igények, akkor beugrik nekik, hogy hallottak olyan cégről, amelyik pont ezzel foglalkozik” – mondta el Harsányi Eszter, a MagikMe ügyvezető igazgatója.

Müller Tamás szerint egy megnyert startupversenynél nincs jobb és olcsóbb PR. „A kezdő startupok használják ki azokat a networklehetőségeket, Facebook-csoportokat, ahol a többi startuppertől kérdezhetnek, segítséget kérhetnek. Próbáljanak meg minél előbb előértékesítésből pénzt szerezni, mint befektetésből. Ha befektetési ajánlat érkezik, akkor ne a pénz nagyságát nézzék, hanem azt, hogy a befektető mivel tud még segíteni, mennyire szimpatikus és proaktív a hozzáállása” – tanácsolta a WSC alapítója.

A kifejezetten női startupoknak kiírt versenyek segíthetik a női vállalkozók önbizalmának növelését, ezáltal a vállalkozói kedvet is megemelhetik. Emellett példaképeket állítanak a kezdő startupok elé, vagyis hogy nem megközelíthetetlen hősök, akiktől bátran kérhetnek tanácsot és segítséget.

Női kérdések
A lapunk által megkérdezett női startupperek egyike sem tapasztalt negatív vagy pozitív megkülönböztetést az üzleti világban, bár azt megemlítették, hogy feltűnően kevés hölggyel találkoznak a különféle eseményeken (kivéve természetesen a kifejezetten női mezőnnyel induló versenyeket). „Engem azért, mert nő vagyok, nem ért még ezen a piacon negatív megkülönböztetés. Ez lehet, hogy azért van, mert annyira természetes számomra az egyenlőség, hogy észre sem vettem volna, ha megtörténik. Persze előfordult, hogy egy befektetői tárgyaláson a szülés időzítése a term sheet része volt, de ezzel egyszerűen nem szabad foglalkozni, ilyenkor vissza sem szabad nézni” – mondta el Horváth Dorka.

Harsányi Eszter úgy véli, kollégáival szerencsés helyzetben vannak, mert a családjuk támogatja őket, mögöttük áll a férjük, ami nagy segítséget jelent számukra. „Világos céljaink vannak, amiket határozottan el akarunk érni. Még mindig élnek sztereotípiák (ha nő vagy, nem lehetsz határozott, erős), ezeket le kell rombolni. Minél több inspiráló női életutat kellene bemutatni, amelyek bizonyítják, hogy a nulláról indulva is lehet sikeres egy női vállalkozó” – tette hozzá a MagikMe ügyvezetője.

Az egyenlőség ellenére akadhatnak olyan tulajdonságok, amelyek nagyobb mértékben jellemzik egyik vagy másik nemet. Farkas Rita, a Heatventors társalapítója szerint ilyen lehet az is, hogy a hölgek kevésbé mernek kockáztatni, és gyakrabban választják a biztosabb utat. „Személyes képességek terén nagyon fontos a rugalmasság, az alkalmazkodó képesség, hogy a piaci igényeknek megfelelően folyamatosan változni tudjon a termék, illetve az, hogy a buktatók ellenére is kitartsunk az álmaink és a termék mellett” – emelte ki.

Harsányi Eszter szerint a nők sokkal érzelmesebbek, emiatt bizonyos helyzetekben nehezebb velük dolgozni. „Másként viszonyulunk a dolgokhoz az érzelmi töltet miatt, de ebből jön a szenvedély, ami nélkül nem lehet vállalkozni. Ugyanarra vagyunk képesek, mint a férfiak, máshogy közelítjük meg, de mi is elérjük a célt” – hangsúlyozta az ügyvezető.

A siker titkai
Melyek azok a tulajdonságok és készségek, amelyek sikerre vihetnek egy vállalkozást? Horváth Dorka szerint ebben nincs különbség férfiak és nők között: tanulás, kitartás, lelkesedés és empátia szükséges a kitűzött célok eléréséhez. A Bookr Kids társalapítója úgy véli, nem könnyű mindig motiválni és motiváltnak lenni, mert ez rengeteg energiát igényel.

„A kritikát viselni kell, és hihetetlen kitartás szükséges minden egyes naphoz. Balogh Péter azt mondta, hogy ha minden évben annyit tanultál, mint az előzőekben összesen, akkor jó úton jársz. A lényeg, hogy lássák, hogy szereted, amit csinálsz, hogy ég az arcod, ha a terveidről mesélsz. Én szinte olyan szeretettel, szenvedéllyel tekintek a Bookr Kidsre, mint a gyerekemre. Éppen ezért olyan érzelmekkel tudok róla beszélni, úgy tudom képviselni és eladni a márkát, ahogy egy férfi talán nem tudná. Persze ennek van negatív oldala is, hiszen az üzleti életben nem lehet minden kérdést olyan sok érzelemmel kezelni” – hangsúlyozta Horváth Dorka.

Farkas Rita szerint kell egy erős, innovatív ötlet és egy csapat, amely képes azt megvalósítani. „Senki sem tökéletes, de egy csapatnak együtt már meglehet minden olyan tulajdonsága, ami a sikerhez kell” – emelte ki a Heatventors társalapítója. Harsányi Eszter az alapításkor jelen lévő tűz megőrzését emelte ki. „Időnként »férfivá« kell válni, határozottnak, erősnek kell lenni. Ez a siker titka: nem feladni, nem megijedni a kudarctól, hanem tanulni belőle” – mutatott rá a MagikMe ügyvezetője.

Egyetemi sikerek
A HeatVentors innovatív technológiát kínál a hőtárolásra fázisváltó anyagok alkalmazásával. A vállalkozás alapja egy TDK-dolgozat volt, amit Farkas Rita párjával, Andrássy Zoltánnal közösen készített. Hazai és nemzetközi szakemberek biztatására céget alapítottak: van egy üzleti mentoruk, részt vesznek a Climate KIC akcelerátorprogramjában, az MVM, a K&H és a Nestlé inkubációjában.

Jelenleg pilotprojekteken dolgoznak az MVM-mel, az IBM-mel és a Nestlével, és folyamatban van a technológia szabadalmaztatása. A WSC-n lehetőséget nyertek a China Start programban való részvételre, ahol több befektetővel és energetikai cégek tulajdonosaival találkoztak Kínában, velük folynak a tárgyalások.

„Mi fogjuk értékesíteni az első pár terméket, ezután előrendeléseket és további piacokat keresünk, eladjuk a termék licencét egy nagyobb cégnek, amely a továbbiakban intézi az értékesítést. Szakmai tanácsadóként maradnánk jelen, folyamatosan jelentkezve a fejlesztésekkel, és elkezdenénk egy új termék kidolgozását, amelyet később szintén eladnánk. Minél több alkalmazást szeretnénk kifejleszteni, értékesíteni, így leszünk skálázhatók” – mondta el Farkas Rita.

Játékos esélyek
A MagikMe csapata olyan játszótéri eszközöket tervez, amelyekkel a sérült gyerekek a kerekesszékből kiszállva együtt játszhatnak ép társaikkal, de azok az egészséges csecsemők is élvezhetik a termékeiket, akik még nem tudnak ülni.

Kezdőtőke nélkül indult a vállalkozás, a prototípusra közösségi finanszírozási kampánnyal gyűjtöttek pénzt. Ennek során felfigyelt rájuk a sajtó, ami további sikereket, partnereket vonzott. A cég azóta is a piacról él, befektetők nélkül értek el eredményeket, de tudásban, kapcsolatokban sok segítséget kaptak. Az Európai Befektetési Bank Social Tournament versenyének döntőseiként Rigában nyertek egy hetet egy üzleti iskolában, emellett Ausztriában részt vesznek egy akcelerátorprogramban.

Már 60 hazai önkormányzatnak értékesítették termékeiket, de Ukrajnában is telepítettek játszóteret. Jelenleg Szlovákiában tárgyalnak, és Nyugat-Európát is meghódítanák. „Tíz termékből álló portfóliót szeretnénk, de ehhez már befektetés kell. A hiányzó készségeket emberi erőforrással pótolni, külföldön minél több helyen ott lenni, ezek a legfontosabb céljaink” – mondta el Harsányi Eszter.

Kalocsai Magdolna

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben

Virtuális prototipizálást, szervezetfejlesztést és inkubációt is ad a projektednek a Technocatalyst program

A Technocatalyst olyan projektek jelentkezését várja, amelyek lelassultak vagy elakadtak, de a következő szintre szeretnének lépni, legyen szó a termék vagy szolgáltatás fejlesztéséről, piacra viteléről vagy a szükséges pénzügyi támogatás megszerzéséről. A program három szereplő különböző szolgáltatási portfólióját hozza tető alá, így a résztvevők ott kapnak segítséget, ahol a leginkább szükségük van rá.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások