Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Hasznos tippek

Három tipp a pitch-edhez, amivel leveheted a lábáról a befektetőt

Három tipp a pitch-edhez, amivel leveheted a lábáról a befektetőt
#startup #tippek #pitch #Insight Partners #Rebecca Liu-Doyle
Mondd el, miért most van szükséged a befektetésre, helyezd előtérbe az ügyfeleid történetét és legyen terved a termék hosszútávú értékesíthetőségéről - ezeket javasolja a globális befektető cég vezetője a startuppereknek, ha tőkebevonásért pitch-elnek.

A korai életszakaszban lévő startupokra „hatalmas nyomás nehezedik, hogy felmutassanak egy életképes terméket, befektetői találkozókat szervezzenek és biztosítsák a projekt folytatásához szükséges forrásokat - mindezt nyaktörő sebességgel megugorva” - ezzel a felütéssel indokolja a jó befektetői pitch fontosságát Rebecca Liu-Doyle, az amerikai magán- és kockázatitőke-befektető cég, az Insight Partners ügyvezető igazgatója. A cégvezető a TechCrunch oldalán egy befektetői pitch három elemét nevezi meg, amikre érdemes figyelni a sikeres tőkebevonás érdekében.

Koncentrálj arra, hogy miért pont most kéred a befektető pénzét!

Ahogyan Rebecca Liu-Doyle kifejti, befektetőként nem pusztán azt kell mérlegelni, hogy a piaci problémára, hiányosságra a startup által kínált megoldás miért alkalmas, hanem azt is, hogy egy befektetéssel el lehet-e érni a kívánt, gyors növekedést, a termék vagy szolgáltatás be tud-e törni az azonosított piaci résbe.

Hogy a potenciális befektető ezzel kapcsolatos aggályait eloszlasd, startupperként a pitch-ben érdemes nagy hangsúlyt fektetned arra, hogy miért éri meg neki pont most, pont ebbe az ötletbe pénzt ölnie.

Így egy jó pitch kitér arra, hogy a piac aktuális állapota hogyan segíti a megoldás gyors elterjedését. Lehet ez az adott területen, iparágban bekövetkező szervezeti változás, a fogyasztói szokások radikális átalakulása vagy akár egy új technológia megjelenése a piacon, amely alapjaiban képes átírni a játékszabályokat.

„A »miért pont most?« kérdés megválaszolása döntő fontosságú a kockázatot ellensúlyozó növekedési pálya realizálásához” - írja az Insight Partners vezetője.

Az ügyfelek élményein keresztül meséld el önmagad!

Rebecca Liu-Doyle szerint ritka, hogy a befektető ugyanazzal a háttérrel és megértéssel rendelkezzen a szóban forgó iparágról, annak jellemzőiről és a piaci problémára hozott megoldásról, mint aki előadja azt. Sok startupalapító fókuszál arra egy pitch-ben, hogy beszéljen a termékről, annak vonzerejéről vagy éppen a versenytársakról. Ezek természetesen elengedhetetlen elemei egy pitch-nek, de rengetegen esnek abba a hibába, hogy a megfelelő kontextus felvázolásának hiányában nem képesek megfogni a befektetőt.

[caption id="" align="aligncenter" width="770"] Rebecca Liu-Doyle, az Insight Partners ügyvezetője igazgatója (a kép bal oldalán) a cég 2023. márciusi Sourcing Summit rendezvényén. Az Insight Partners 2023. június végén több mint 80 milliárd dollárt kezelt, a 800+ vállalatot magába foglaló portfóliójában nagy növekedési potenciállal rendelkező technológiai, szoftver- és internetalapú megoldásokat kínáló startupok és scaleup-ok szerepelnek. Forrás: Insight Partners / Instagram[/caption]

Ezért érdemes a narratív történetmesélésre időt szánni, ami a legátélhetőbben az ügyfelek élményein keresztül ragadható meg. Ahogy Rebecca Liu-Doyle írja:

„Az ügyfelek történetei sokkal érdekesebbek, mint bármilyen dia és egy csapásra több különböző kérdésre is választ adnak: Kik az ügyfeleid? Mi érdekli őket? Hogyan oldották meg a szóban forgó problémát a te megoldásod előtt? Mi a probléma a világ jelenlegi működésével? Mik voltak az alternatív megoldások? Hogyan találtak meg téged? Miért választottak téged?”

Ahogyan az Insight Partners vezetője összegzi: egyetlen, jól átgondolt és végigvitt történet nyilvánvalóvá teheti, hogy az adott startup megoldása miért ítéltetett sikerre, és így miért érdemes abba befektetni.

A terméked eladása mellett ne feledkezz el a piacra lépési stratégiáról sem!

Sok alapítónak van reflexből válasza arra a kérdésre, hogy miben más, miben jobb az ő megoldása a versenytársakhoz képest. Azonban arra a kérdésre már, hogy hosszútávon hogyan lesz a megoldás nyereséges, sokkal kevesebb csípőből jövő válasz születik.

Pedig befektetői szemszögből - mint arra Rebecca Liu-Doyle felhívja a figyelmet -  ez is kulcsfontosságú: nemcsak azt kell bizonyítani a pitch előadójának, hogy az általa kínált megoldás jó a jelenben, hanem azt is, hogy van terve ennek kiaknázására a jövőben. Nemcsak azt kell kifejteni, hogy mit adsz el, hanem azt is, hogy hogyan adsz el. Azaz az átgondolt piacra lépési stratégiát is fel kell vázolni a befektetőnek.

Az Insight Partners igazgatója szerint ennek kulcsa a termékjellemzőkben keresendő. 

Azt érdemes végigjárni, hogy például a termék értéke hogyan fog növekedni az ügyfélkör bővülésével. Vagy hogy a termék hogyan fog beépülni az ügyfelek mindennapjaiba és az általa használt rendszerekbe. Netalán maga a termék hogyan fog az ügyfél mindennapjait meghatározó rendszerré válni, ami nélkül már nem fogja tudni elképzelni az életét.

Ha startupperként fel tudod vázolni a befektetőnek ezt a hosszútávú stratégiát, jövőképet, máris könnyebben meg tudod győzni, hogy neki is nyeresége lesz az ötletedbe való befektetésből.

NYITÓKÉP: Pitch-elő hallgató a Hungarian Startup University Program (HSUP) 2022-es Demo Day eseményén. HSUP - Hungarian Startup University Program / Facebook

Olvasd el ezt is!

Balogh Petya: A pénzünk ugyanolyan keményen tud nekünk dolgozni, mint a legjobb kollégáink – ha hagyjuk neki

#befektetés #Balogh Petya #STRT #Lightyear #edukációs kampány
A STRT Holding vezetője a Lightyear befektetési platformmal fogott össze, hogy felhívják az ökoszisztéma figyelmét arra: nemcsak a multik, hanem a startupok és a kkv-k dolga is, hogy a náluk heverő pénzzel tudatosan foglalkozzanak, és ne csak biztonsági tartalékként parkoltassák azt a bankban.

„Exiteltem, itt ülök egy rakás pénzen, soha nem is kéne már dolgoznom – mégis rosszul érzem magam, és nem tudom, hogyan tovább”

#mentális egészség #tippek #tabu #Amabilis #Auxi'life #exit #Exit.Club #Louis Debouzy
Ennek a sok sikeres alapítót érintő problémának a megoldásában segít egy privát francia klub, ahova a legalább egymillió eurós exitet záró vállalkozókat várják. A klub azt társadalmi tabut feszegeti, hogy mégis milyen jogon érezheti magát rosszul az, akinek mindene megvan.