Az unikornis fogalmát Aileen Lee a Cowboy Venture alapítója hozta létre 2013-ban, és azokat a vállalatokat jellemezte vele, akik 1 milliár dollár összértéket meghaladták.
Akkor 39 céget talált a világon ebben a kategóriában, köztük olyan startupként induló nagy példaképeket is, mint az Instagram, a Youtube, az Airbnb, az Uber, a Twitter vagy a LinkedIn. Lee szuper unikornisnak titulálta a Facebookot, hiszen nekik akkor már 100 milliárd felett volt az értékük.
2017-ben 71 unikornis volt a világon, 2018-ban ez a szám 112-re ugrott, de ami még ennél is meglepőbb, hogy 2019 elmúlt két hónapjában 315 cég tartozott már bele a CB Insight szerint. Eszerint a beszámoló szerint az unikornisok 24%-a az online szolgáltatások és szoftverek közül kerül ki, 13% az e-kereskedelmi ágazatból, 10% pedig a fintech cégek közé sorolható.
A listán szereplő vállalatok közül néhánY: 23andMe, AllBirds cipőgyártó, Buzzfeed, DoorDash, Gusto, Squarespace és a Warby Parker.
Azonban a múlt nem olyan izgalmas, mint a jövő.
Ki lesz a következő?
A CB Insight elkészített egy kutatást, amiből kiderül, hogy kik a következő várományos unikornisok. A top öt várományosban szerepel az újhullámos szépségápolási márka, a Glossier, az esküvőszervezést automatizáló platform a Zola, és a lokális termelőket és márkákat összegyűjtő webáruház a Faire is. Közéjük sorolja még a tanulmány a Checkr szolgáltatását is, ami a munkaerőpiac kihívásaira ad válaszokat, illetve a szintén HR területet érintő Earnin-t is, ahol a munkavállalók csekkolhatják a fizetésüket és hozzájuthatnak akkor, amikor szeretnének.