Hirdetés

Az olcsó pénz időszakanának vége a Series A és fölötte lévő startupoknak

A startupok világába is begyűrűzött a valóság: a kockázati tőke is óvatosabb, nagyobb pénzügyi fegyelemre kényszerülnek a startupok is, ami nem feltétlenül baj. Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.

A héten a kezembe került egy érdekes rövid, humoros videó a befektetőkről az energiaválság és háború előtt és után – érdemes ide kattintva megnézni. Ugyan eltúlzottan mutatja be a különbözőségeket, de ettől függetlenül sok érdekességet tartalmaz. Eddig a Series A-re készülő startupoknak hüvelykujjszabályként azt mondtuk, hogy akkor állnak készen Series A-re, ha elérték a 100.000 USD havi bevételt vagy éves szinten az 1.200.000 USD-t. Csak bevételről beszéltünk és a költségeket szépen elengedtük, nem baj, ha még masszívan veszteséges a dolog, de legalább szépen nő a bevétel. A másik dolog, amit eddig alapigazságként vettünk, hogy 6-9 hónap alatt egy közepesen jó startup be fogja tudni vonni a következő kört és úgy kezelhette a cashflow-ját, hogy nem baj, ha addig kifogy a pénzből.

Most pedig az Y inkubátor is kiküldte a startupjainak, hogy úgy kezeljék a helyzetet, hogy legyen legalább 24 hónapnyi runway-ük és kezdjenek el költségeket vágni – ahogyan ez a BusinessInsider cikkéből is kiderül.

De akkor egy válság közepén, valószínű recesszió előtt mi változik?

– teheti fel a kérdést az egyszeri alapító.

Bevétel helyett EBITDA

A bevételszorzós módszer gyakorlatilag megszűnt 2022-ben, így a befektetők olyan befektetéseket szereznek, amik, ha nem is EBITDA pozitívak, de legalább nagyon közel állnak hozzá, hogy elérjék azt. Innentől fogva a kérdések a befektetés előtt nem arra fognak vonatkozni, hogyan fognak rövidtávon 2-3 szoros bevételnövekedést elérni, hanem arra, hogy hogyan fogják a margint stabilizálni és a profibilitás útjára terelni.

Időtáv a Series A és fölötte lévő startupoknak

Eddig 6-9 hónap volt, amit a portfoliócégeinknek mondtuk, hogy mielőtt kifogynak a pénzből kezdjenek el nagyon aktívan fundraiselni a következő körre. Most már gyakorlatilag a seed befektetés pillanatában mondjuk, hogy kezdjenek el fundraisingelni, sőt igazából abba se hagyják… Emellett arra inspiráljuk őket, hogy próbálják elérni a profitibilitást.

Értékelés

Egy seed befektető alapvetően minimum duplázni akarja a cég értékelését, ha már a startup eljut Series A fázisba. És nem is szeretjük, ha ennél alacsonyabb értékelésen jön a következő kör, de ilyen helyzetben a befektetőnek is áldozatot kell hoznia, és ha azon múlik, hogy a cég túlél, akkor alacsonyabb értékelésen is inkább megcsinálja a kört, csak ne menjen csődbe a vállalkozás. Az alapítók viszont nyugodtan szokjanak hozzá, hogy az általa álmodott új körös cégérték 30%+-nál kevesebbért fog tőkét bevonni.

Összefoglaló

Ahogy mondani szokták: a helyzet nem jó, de még nem is tragikus. A jó cégek továbbra is fognak tőkét bevonni, de nem azon az értékelésen, mint eddig (az airBnB-t is 2008-ban alapították), a közepesek és a gyengék pedig iszonyatosan nehéz helyzetben lesznek a következő pár évben, amíg ez a válság tart, de ez nem feltétlenül baj, mert a könnyű pénz időszakában sok olyan startup is kapott pénzt, akinek nem kellett volna.

Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.

Egész Európát el akarja látni AI harci drónokkal a német Helsing

A pár hónapja pivotált startup megnyitotta az első olyan gyárát, ahol tömegesen tudja gyártani a saját fejlesztésű harci drónjait – most éppen Ukrajnának. A Helsing víziója, hogy Európa-szerte hozzon létre még ilyen gyárakat, ahol akár tízezrével gurulhatnak le a gyártószalagról a drónok.

Bővebben

Csúnyán megbukna az AI, ha valódi betegeket kéne diagnosztizálnia

Egy amerikai kutatásban azt vizsgálták, hogy a vezető LLM-modellek képesek-e szimulált orvos-beteg beszélgetésekben kideríteni minden szükséges információt a páciens állapotáról, és felállítani a helyes diagnózist.

Bővebben

Közös edukációs kampányba fog Balogh Petya és a Lightyear

A kampány keretében a két szereplő plakátokon, videókban és webinárokon igyekszik majd emelni a magyar pénzügyi és befektetői tudatosság szintjét. Balogh Petya egyúttal most egy olyan kezdeményezés mellé áll, amely nem köthető saját cégeihez vagy befektetői portfóliójához.

Bővebben

Színház csupán, amit sok nagyvállalat csinál innováció címén – ezen akar változtatni a STRT egy új szolgáltatással

A nagyvállalati innovációs tanácsadás célja, hogy az érintett szereplőket edukálja a kíváncsiságot és kísérletezést elősegítő, a kemény KPI-okat mellőző, fenntartható vállalati kultúra kialakítására, és a gyakorlatban is erősítse az ügyfél innovációs képességeit. A STRT által szervezett háttérbeszélgetésen jártunk.

Bővebben

Így szegmentálódik a kockázatitőke-piac a mesterséges intelligencia finanszírozásában

Az alapmodellek fejlesztésének finanszírozása annyira költséges, hogy csak a dollárszázmilliókat erre költő VC-ket találjuk meg a befektetői listában. Ez azonban nem jelenti, hogy a kis- és közepes méretű VC-k kimaradnak az AI-bummból – mutat rá a PitchBook elemzése.

Bővebben