A startupok világába is begyűrűzött a valóság: a kockázati tőke is óvatosabb, nagyobb pénzügyi fegyelemre kényszerülnek a startupok is, ami nem feltétlenül baj. Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.
A héten a kezembe került egy érdekes rövid, humoros videó a befektetőkről az energiaválság és háború előtt és után – érdemes ide kattintva megnézni. Ugyan eltúlzottan mutatja be a különbözőségeket, de ettől függetlenül sok érdekességet tartalmaz. Eddig a Series A-re készülő startupoknak hüvelykujjszabályként azt mondtuk, hogy akkor állnak készen Series A-re, ha elérték a 100.000 USD havi bevételt vagy éves szinten az 1.200.000 USD-t. Csak bevételről beszéltünk és a költségeket szépen elengedtük, nem baj, ha még masszívan veszteséges a dolog, de legalább szépen nő a bevétel. A másik dolog, amit eddig alapigazságként vettünk, hogy 6-9 hónap alatt egy közepesen jó startup be fogja tudni vonni a következő kört és úgy kezelhette a cashflow-ját, hogy nem baj, ha addig kifogy a pénzből.
Most pedig az Y inkubátor is kiküldte a startupjainak, hogy úgy kezeljék a helyzetet, hogy legyen legalább 24 hónapnyi runway-ük és kezdjenek el költségeket vágni – ahogyan ez a BusinessInsider cikkéből is kiderül.
De akkor egy válság közepén, valószínű recesszió előtt mi változik?
– teheti fel a kérdést az egyszeri alapító.
Bevétel helyett EBITDA
A bevételszorzós módszer gyakorlatilag megszűnt 2022-ben, így a befektetők olyan befektetéseket szereznek, amik, ha nem is EBITDA pozitívak, de legalább nagyon közel állnak hozzá, hogy elérjék azt. Innentől fogva a kérdések a befektetés előtt nem arra fognak vonatkozni, hogyan fognak rövidtávon 2-3 szoros bevételnövekedést elérni, hanem arra, hogy hogyan fogják a margint stabilizálni és a profibilitás útjára terelni.
Időtáv a Series A és fölötte lévő startupoknak
Eddig 6-9 hónap volt, amit a portfoliócégeinknek mondtuk, hogy mielőtt kifogynak a pénzből kezdjenek el nagyon aktívan fundraiselni a következő körre. Most már gyakorlatilag a seed befektetés pillanatában mondjuk, hogy kezdjenek el fundraisingelni, sőt igazából abba se hagyják… Emellett arra inspiráljuk őket, hogy próbálják elérni a profitibilitást.
Értékelés
Egy seed befektető alapvetően minimum duplázni akarja a cég értékelését, ha már a startup eljut Series A fázisba. És nem is szeretjük, ha ennél alacsonyabb értékelésen jön a következő kör, de ilyen helyzetben a befektetőnek is áldozatot kell hoznia, és ha azon múlik, hogy a cég túlél, akkor alacsonyabb értékelésen is inkább megcsinálja a kört, csak ne menjen csődbe a vállalkozás. Az alapítók viszont nyugodtan szokjanak hozzá, hogy az általa álmodott új körös cégérték 30%+-nál kevesebbért fog tőkét bevonni.
Összefoglaló
Ahogy mondani szokták: a helyzet nem jó, de még nem is tragikus. A jó cégek továbbra is fognak tőkét bevonni, de nem azon az értékelésen, mint eddig (az airBnB-t is 2008-ban alapították), a közepesek és a gyengék pedig iszonyatosan nehéz helyzetben lesznek a következő pár évben, amíg ez a válság tart, de ez nem feltétlenül baj, mert a könnyű pénz időszakában sok olyan startup is kapott pénzt, akinek nem kellett volna.
Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.