A mostani bizonytalan időkben is van keresnivalójuk az európai és magyar cégeknek az USA piacán, és ezt olyan szereplők állítják, mint a JP Morgan vagy a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők. Arról, hogy milyen visszhangokat hall mostanában az amerikai piacról, és miben kell segítség a magyar cégeknek az amerikai piacra lépéshez, Pazaurek Pirossal, az USA Accelerator alapítójával és a HungarianHub elnökével beszélgettünk.
Az alábbi interjút április 8-án készítettük.
+ + +
Amerikában élő ökoszisztéma-szereplőként hogyan vélekedsz a Donald Trump vámpolitikai mozgásai nyomán kialakult helyzetről? Milyen visszhangokat hallasz?
Fontos hangsúlyoznom, hogy nem vagyok gazdasági szakember, és mivel nem rendelkezem közvetlen hozzáféréssel a legfrissebb gazdasági adatokhoz, inkább a saját és környezetem tapasztalataira építek. Az egyik legfontosabb kérdés, ami mindenkit foglalkoztat, hogy hogyan alakulnak a globális kereskedelmi kapcsolatok, különös tekintettel az Egyesült Államok és az Európai Unió viszonyára.
Én optimista vagyok, és hiszek abban, hogy a problémák végső soron megoldódnak, és megfelelő párbeszéden keresztül konszenzusra jutnak a felek.
Nem sokkal a vámok bevezetése után, az USA Accelerator programunk részeként lezajlott egy intenzív, ötnapos bootcamp, ahol a résztvevők, akik között komoly piaci szereplők is voltak, igyekeztek biztosítani a startupokat, hogy a jelenlegi helyzet megoldódik. A legfontosabb üzenet, amit megfogalmaztak, hogy
az Egyesült Államok piaca továbbra is nyitott az innovatív, értékes cégekre, és a vállalkozások számára jó lehetőségek kínálkoznak ebben az időszakban is.
Milyen szereplők mondták ezt a magyar cégeknek?
Például a JP Morgan képviselői, illetve a Florida állami gazdaságfejlesztési vezetők, vagy az University of Central Florida inkubátorprogramjának vezetői. Ők hangsúlyozták, hogy ilyen időkben, amikor a piacon bizonytalanság tapasztalható, éppen új lehetőségek nyílnak a cégek számára. Az ilyen időszakokban a leginnovatívabb cégek kerülhetnek előtérbe.
Persze mindig érdemes kritikusan szemlélni a helyzetet, de régóta ismerem ezeket a szakembereket, és úgy gondolom, hogy valóban őszintén hisznek a lehetőségekben. Ők továbbra is támogatják a magyar cégek érkezését és azok sikeres integrálódását az amerikai piacra.
Olyan cégekkel dolgozol, akik az amerikai piacra szeretnének kilépni. Mit látsz, Magyarországról milyen attitűddel, felkészültséggel jönnek a startupok?
A University of Central Florida-val való együttműködésünk során azt tapasztaltuk, hogy a nyugat-európai cégek könnyebben lépnek be az amerikai piacra, míg a közép-kelet-európai cégek esetében több felkészítést igényel az alkalmazkodás. Ezért indítottuk el az USA Accelerator programunkat, hogy segítsük a vállalkozásokat a megfelelő felkészülésben.
A programban való részvétel során az egyik legfontosabb tanácsunk az, hogy
a startupoknak merjenek aktívan kapcsolatokat építeni, kérdezni és együttműködni – nemcsak az amerikai partnerekkel, hanem egymással is. A közösségi tanulás és tapasztalatcsere kulcsfontosságú ahhoz, hogy magabiztosabbak és sikeresebbek legyenek a piacon.
Akkor jól értem, hogy a legnagyobb feladat tulajdonképpen nem a tudásbeli, hanem a kulturális hátrányok ledolgozása?
Így van.
A mostani kockázatitőke-piacon két trendet látni: egyrészt lecsökkentek az ügyletméretek, és a megbízható bevételgenerálási képesség került előtérbe. Másrészt viszont ha valaki jó AI-megoldással áll a befektetők elé, akkor az nagyon is meg tudja nyitni a pénzcsapokat. Szerinted van értelme valamiféle AI-integráció nélkül ma startupot építeni?
Azt látom, hogy az AI ma már nemcsak egy hívószó, hanem a vállalkozások üzleti modelljének elengedhetetlen része.
A kockázati tőkepiacon egyre vonzóbbá válnak az AI alapú megoldásokat kínáló cégek a befektetők számára, ami nemcsak a tech szektorban, hanem más iparágakban is érezhető. Mindez új lehetőségeket nyit a startupok számára.
KÉPEK: Pazaurek Piros előadása a 2025. évi Startup Safarin. Forrás: Turcsik Márk / Startup Safari Budapest / Facebook