Hirdetés

Van valakinek egy Clubhouse meghívója?

Mikor először szembejött a kérdés Instagram-storyban, bevallom eufórikus izgalom fogott el, mert már eljátszottam néhányszor azzal a gondolattal, hogy a szesztilalom inspirációja nyomán megjelennek egy szép napon a kijárási korlátozások kiskapujaként az olyan speakeasy bárok, ahol teljesen törvényen kívüli körülmények között asztalosműhelyeken vagy nyilvános toaletteken keresztül megközelíthető helyeken újraindulhat a kiéhezettetett extrovertált túlmozgásosak szociális élete. De csalódnom kellett – elsőre. A Clubhouse ugyanis egy új közösségi média platform, ami ugyan a nagydumásokat célozza, de a szociális élet és a találkozások az otthonunk kényelméből (rabságából?) kivitelezhetőek egy merőben új konstrukcióban.

Hirdetés

A pandémia estéi eseménytelenek, és akármennyire is igyekszik az ember a megnyert szabadidejét inspiráló, építő, minőségi időtöltéssel elütni, az este kilenc legtöbbször akkor is éjfélnek érződik. A régi normalitásból kieső elemek – báréjszakák, koncertek, házibulik, fesztiválok – ábrándját és hiátusát pedig egy perc alatt ragyogja be fénnyel és reménnyel egy új közösségi, minőségi beszélgetéseket ígérő platform.  Az első találkozásomat a Clubhouse feltűnésével egy rövid research követte, de az akkor fellelhető általam felületesen átfutott magazincikkek arra engedtek következtetni, hogy az új üdvöske főleg arra jó, hogy legyen esélyünk véletlenszerűen belefutni és élőszóban csevegni olyan nagyformátumú celebekkel, mint Virgil Abloh, Kevin Hart vagy Ashton Kutcher. És habár egyiküket sem rugdosnám ki a privát chatszomámból, súlyos digitális FOMO-t nem ébresztett bennem a tudat. Viszont mikor a magamfajta vállaltan early-adopter ismerősöktől jött az üzenet, hogy ha van Clubhouse meghívóm ne legyek fukar, akkor megérkezett a mélyebb kíváncsiság, letöltöttem és csodák csodájára bejutottam egy másik hasonszőrű kolléga meghívásával.

A Clubhouse világa így nagyjából 3 perc alatt tárult fel előttem – ami abból fakad, hogy brutálisan egyszerű. Egy mondatban úgy jellemzi magát, mint egy hang alapú közösségi hálózat, ahol az emberek valós időben találkozhatnak, beszélgethetnek egymással. Spontán enged beleugrani voice-chat szobákba, ahol az általunk követett emberek egymással és a saját követőikkel beszélgetnek, illetve tematikus szobák között is böngészhetünk, ahol a megadott témában idegenek osztják meg egymással az ismereteiket, vitatkoznak, csevegnek róla.  Egy élő, szabadoneresztett podcasthez hasonlít a legjobban, ahol a megszokott közösségi média kommunikáció helyébe a valódi, valós idejű interakciók lépnek. Nem kell naptárokat összenézegetni, egyeztetni, ha hasonló érdeklődésűekkel találkoznál online, legyenek ők régi ismerősök vagy új emberek – ez benne a nagyszerű.

A társalgás a Clubhouson szobákban történik, a felhasználók három szerepkörben lehetnek bennük: moderátor, speaker vagy hallgató. A beszélgetéseket egy gombnyomással kezdeményezhetünk, adhatunk neki tematikus címet, meghívhatjuk az ismerőseinket, tehetjük nyilvánossá vagy zárt szobává. A valós idejűség olyannyira szigorú, hogy a szobákat semmilyen körülmények között nem hagyja el a témázgatás – ez a fő szabály: az applikáció sem nem rögzíti, sem nem menti őket. A lehetőségeink között szerepel a Twitterhez hasonló módon követni az embereket és ugyanígy követőket gyűjteni. Követhetünk tematikus csatornákat is, ami alatt az érdeklődésünknek megfelelő beszélgetések kerülnek majd kitűzésre. A későbbre kiírt szobákat ennek nyomán böngészhetjük, átnézhetjük a meghívásainkat, és mindezeket elmenthetjük a naptárunkba. 

Jelenleg nem lehet meghívás vagy ajánlás nélkül csatlakozni a Clubhouse-hoz. Ráadásul csak akkor van lehetőséged használni, ha iPhone felhasználó vagy. Meghívó nélkül is bárki letöltheti az alkalmazást és fenntarthat egy felhasználónevet, de csak ajánlás útján tud bekerülni és élesíteni a regisztrációját. Ez azt jelenti egyébként, hogy ha megkezded a regisztrációt és várószobába tesz az app, akkor mindazoknak küld a törékvéseidről értesítést, akik már “bejutottak” és benne vagy a kontaktlistájukban a telefonjukban. A megboldogult iwiw-ről és a korai Facebook-időkből jól ismert meghívós rendszernek két nyilvánvaló oka is van: az exkluzívitás mindig remek vonzerő, a készítők lassan akarnak közösséget építeni, másrészt pedig érződik és tudvalevő is, hogy erősen béta verzióban tart a projekt.

Nagyjából ennyit tud a Clubhouse, érdemes kipróbálni, sok szempontból. Mókás például egy kedd reggel arra ébredni, hogy három olyan szakmabeli ismerős beszélget egymással, akikkel régóta tervezzük a közös kávézást külön-külön is – de így instant egy jóleső szakmázás mellett csoroghat le a napindító Nespresso – és még a hálóinget sem kell hozzá blúzra cserélni. De szintén egészen felvillanyozó a Berlini ökoszisztéma keménymagjának pre-covid hajnalokról szóló alkoholmámoros nosztalgiáiba csöppenni, vagy belefülelni abba, hogy a koronavírus hogyan hat a bebörtönzött közösségekre. Vigyázat, addiktív – de nem feltétlenül agyradír értelemben.

Kinek pattant ki a fejéből az egyszerű, ámde nagyszerű ötlet?

Paul Davison és Rohan Seth LinkedIn-profiljuk szerint 2020 év elején alapították az Alpha Exploration Co.-t, mely az anyavállalat, és  tavaszi karantén idején rúgta be az ajtót a Clubhous élesítésével. Májusra körülbelül 100 millió dollárra becsülték annak ellenére, hogy akkoriban csak 1500 felhasználójuk volt. Az akkori hírek szerint 12 millió dolláros befektetéssel járult hozzá a növekedésükhöz Andreessen Horowitz.

Ezen a héten a Techcrunch azt írta, hogy a Clubhouse megerősítette: megtörtént a következő körös befektetésük, amelyet Andreessen Horowitz vezetett a cég partnere, Andrew Chen révén. A jelentések szerint az alkalmazás egymilliárd dolláros értéken nőtt, de a befektetési összegről pontos információk nincsenek.

Hogy áll a magyar Clubhouse közösség?

Lassan de biztosan növekszik napról napra. Az első magyar startup tematikájú beszélgetés már meghirdetésre került, 2020. február 2-án kedden 16:30-tól lehet becsatlakozni az alábbi linken – szuper nagy örömmel várunk Mindenkit! https://www.joinclubhouse.com/event/jxeeOKYx
Ha valaki pedig tud titkos speakeasy bárokról, az egy zárt Clubhouse szobában kérem, hogy ossza meg velem!

Fotó: Courtesy of Bomani X // Bomani X has been one of the key innovators of Clubhouse, and now, his face serves as Clubhouse’s app icon.

 

 

 

 

Hirdetés

Netflix-díjas magyar céget vásárol fel az amerikai nagyvállalat 

Kiemelkedő eredmény a magyar innovációs szektorban: a Netflix streamingszolgáltató díját elnyerő, online ajánlórendszerek fejlesztésére szakosodott Gravity R&D informatikai cég felvásárlására végleges megállapodást kötött az amerikai tőzsdén jegyzett Taboola, a digitális hirdetési piaci  szegmens egyik legjelentősebb globális szereplője. A netezők számára személyre szabott “találatokhoz” a hátteret biztosító Taboola nemcsak a magyar céget vásárolja fel, hanem a közép-európai fejlesztői központját is Magyarországra telepíti. 

Bővebben

A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég

Hazánkban már 6,2 millióan használnak okostelefont és nagyjából 6 millióan interneteznek mobiljukon a 18-69 éves korosztályban – derült ki az eNET legújabb reprezentatív kutatásából. A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég, legalábbis ennyit használ hetente. A magasfokú okostelefon penetráció mellett azonban több internetes tevékenység van, ahol nem ezt az eszközt preferáljuk – ilyen például a webáruházi vásárlás vagy a levelezés, ahol a számítógépet részesítjük előnyben.

Bővebben
Hirdetés

Először Magyarországon: startup ökoszisztémára fókuszáló adat-felület

A Hungarian Startup University Programot (HSUP) megvalósító Express Innovation Agency, valamint a Dealroom.co startupokra és tech ökoszisztémákra koncentráló nemzetközi adatszolgáltatóval kötött megállapodás keretében megnyílt a startup ökoszisztéma fókuszú, közös magyarországi platform, amelynek célja, hogy fellendítse a magyar innovációt és vállalkozói szellemet.

Bővebben

A jelenlegi többszörösére szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában

A klímavédelem érdekében a beruházási prioritások sürgős átgondolására és határozottabb közös fellépésre szólítja fel a Világgazdasági Fórum (WEF) napokban zajló davosi találkozóján a résztvevőket a Schneider Electric. Az energiamendzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat Fenntarthatósági Kutatóintézetének friss elemzése szerint a jelenlegi 2-3-szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában, hogy sikerüljön elérni a Párizsi Megállapodásban megfogalmazott célokat.

Bővebben

Az ember a kulcs, nem az ötlet

A hazai startup világban is megtalálhatók már az angyalbefektetők, a vállalkozások nagy része azonban még nem mindig tudja pontosan, hogyan és mikor lehet alkalmas arra, hogy tőkét kapjon tőlük a szintlépéshez. A Start it @K&H ezért a hazai angyalbefektetői szféra két közismert alakját látta vendégül, hogy tapasztalataikon keresztül mutassák be a kezdő vállalkozóknak az ilyen típusú forrásbevonás sajátosságait.

Bővebben

A gyerekek digitális biztonságát védi egy magyar startup

A gyerekek digitális biztonsága szerencsére már nem új fogalom – mégis meglepő helyen kerülhet veszélybe. A kicsikről készült képek, videók online felületeken történő megosztása ugyanis veszélybe sodorhatja a gyerekek digitális biztonságát – akkor is, ha azt a szülők, az oktatási intézmény vagy éppen a nyári tábor szervezői teszik. A Start it @K&H inkubátorprogramba bekerült kidea egy olyan zárt digitális óvodai kommunikációs felület, amely többek között erre az aktuális problémára nyújt egyszerű megoldást. 

Bővebben