Hirdetés

Van valakinek egy Clubhouse meghívója?

Mikor először szembejött a kérdés Instagram-storyban, bevallom eufórikus izgalom fogott el, mert már eljátszottam néhányszor azzal a gondolattal, hogy a szesztilalom inspirációja nyomán megjelennek egy szép napon a kijárási korlátozások kiskapujaként az olyan speakeasy bárok, ahol teljesen törvényen kívüli körülmények között asztalosműhelyeken vagy nyilvános toaletteken keresztül megközelíthető helyeken újraindulhat a kiéhezettetett extrovertált túlmozgásosak szociális élete. De csalódnom kellett – elsőre. A Clubhouse ugyanis egy új közösségi média platform, ami ugyan a nagydumásokat célozza, de a szociális élet és a találkozások az otthonunk kényelméből (rabságából?) kivitelezhetőek egy merőben új konstrukcióban.

Hirdetés

A pandémia estéi eseménytelenek, és akármennyire is igyekszik az ember a megnyert szabadidejét inspiráló, építő, minőségi időtöltéssel elütni, az este kilenc legtöbbször akkor is éjfélnek érződik. A régi normalitásból kieső elemek – báréjszakák, koncertek, házibulik, fesztiválok – ábrándját és hiátusát pedig egy perc alatt ragyogja be fénnyel és reménnyel egy új közösségi, minőségi beszélgetéseket ígérő platform.  Az első találkozásomat a Clubhouse feltűnésével egy rövid research követte, de az akkor fellelhető általam felületesen átfutott magazincikkek arra engedtek következtetni, hogy az új üdvöske főleg arra jó, hogy legyen esélyünk véletlenszerűen belefutni és élőszóban csevegni olyan nagyformátumú celebekkel, mint Virgil Abloh, Kevin Hart vagy Ashton Kutcher. És habár egyiküket sem rugdosnám ki a privát chatszomámból, súlyos digitális FOMO-t nem ébresztett bennem a tudat. Viszont mikor a magamfajta vállaltan early-adopter ismerősöktől jött az üzenet, hogy ha van Clubhouse meghívóm ne legyek fukar, akkor megérkezett a mélyebb kíváncsiság, letöltöttem és csodák csodájára bejutottam egy másik hasonszőrű kolléga meghívásával.

A Clubhouse világa így nagyjából 3 perc alatt tárult fel előttem – ami abból fakad, hogy brutálisan egyszerű. Egy mondatban úgy jellemzi magát, mint egy hang alapú közösségi hálózat, ahol az emberek valós időben találkozhatnak, beszélgethetnek egymással. Spontán enged beleugrani voice-chat szobákba, ahol az általunk követett emberek egymással és a saját követőikkel beszélgetnek, illetve tematikus szobák között is böngészhetünk, ahol a megadott témában idegenek osztják meg egymással az ismereteiket, vitatkoznak, csevegnek róla.  Egy élő, szabadoneresztett podcasthez hasonlít a legjobban, ahol a megszokott közösségi média kommunikáció helyébe a valódi, valós idejű interakciók lépnek. Nem kell naptárokat összenézegetni, egyeztetni, ha hasonló érdeklődésűekkel találkoznál online, legyenek ők régi ismerősök vagy új emberek – ez benne a nagyszerű.

A társalgás a Clubhouson szobákban történik, a felhasználók három szerepkörben lehetnek bennük: moderátor, speaker vagy hallgató. A beszélgetéseket egy gombnyomással kezdeményezhetünk, adhatunk neki tematikus címet, meghívhatjuk az ismerőseinket, tehetjük nyilvánossá vagy zárt szobává. A valós idejűség olyannyira szigorú, hogy a szobákat semmilyen körülmények között nem hagyja el a témázgatás – ez a fő szabály: az applikáció sem nem rögzíti, sem nem menti őket. A lehetőségeink között szerepel a Twitterhez hasonló módon követni az embereket és ugyanígy követőket gyűjteni. Követhetünk tematikus csatornákat is, ami alatt az érdeklődésünknek megfelelő beszélgetések kerülnek majd kitűzésre. A későbbre kiírt szobákat ennek nyomán böngészhetjük, átnézhetjük a meghívásainkat, és mindezeket elmenthetjük a naptárunkba. 

Jelenleg nem lehet meghívás vagy ajánlás nélkül csatlakozni a Clubhouse-hoz. Ráadásul csak akkor van lehetőséged használni, ha iPhone felhasználó vagy. Meghívó nélkül is bárki letöltheti az alkalmazást és fenntarthat egy felhasználónevet, de csak ajánlás útján tud bekerülni és élesíteni a regisztrációját. Ez azt jelenti egyébként, hogy ha megkezded a regisztrációt és várószobába tesz az app, akkor mindazoknak küld a törékvéseidről értesítést, akik már “bejutottak” és benne vagy a kontaktlistájukban a telefonjukban. A megboldogult iwiw-ről és a korai Facebook-időkből jól ismert meghívós rendszernek két nyilvánvaló oka is van: az exkluzívitás mindig remek vonzerő, a készítők lassan akarnak közösséget építeni, másrészt pedig érződik és tudvalevő is, hogy erősen béta verzióban tart a projekt.

Nagyjából ennyit tud a Clubhouse, érdemes kipróbálni, sok szempontból. Mókás például egy kedd reggel arra ébredni, hogy három olyan szakmabeli ismerős beszélget egymással, akikkel régóta tervezzük a közös kávézást külön-külön is – de így instant egy jóleső szakmázás mellett csoroghat le a napindító Nespresso – és még a hálóinget sem kell hozzá blúzra cserélni. De szintén egészen felvillanyozó a Berlini ökoszisztéma keménymagjának pre-covid hajnalokról szóló alkoholmámoros nosztalgiáiba csöppenni, vagy belefülelni abba, hogy a koronavírus hogyan hat a bebörtönzött közösségekre. Vigyázat, addiktív – de nem feltétlenül agyradír értelemben.

Kinek pattant ki a fejéből az egyszerű, ámde nagyszerű ötlet?

Paul Davison és Rohan Seth LinkedIn-profiljuk szerint 2020 év elején alapították az Alpha Exploration Co.-t, mely az anyavállalat, és  tavaszi karantén idején rúgta be az ajtót a Clubhous élesítésével. Májusra körülbelül 100 millió dollárra becsülték annak ellenére, hogy akkoriban csak 1500 felhasználójuk volt. Az akkori hírek szerint 12 millió dolláros befektetéssel járult hozzá a növekedésükhöz Andreessen Horowitz.

Ezen a héten a Techcrunch azt írta, hogy a Clubhouse megerősítette: megtörtént a következő körös befektetésük, amelyet Andreessen Horowitz vezetett a cég partnere, Andrew Chen révén. A jelentések szerint az alkalmazás egymilliárd dolláros értéken nőtt, de a befektetési összegről pontos információk nincsenek.

Hogy áll a magyar Clubhouse közösség?

Lassan de biztosan növekszik napról napra. Az első magyar startup tematikájú beszélgetés már meghirdetésre került, 2020. február 2-án kedden 16:30-tól lehet becsatlakozni az alábbi linken – szuper nagy örömmel várunk Mindenkit! https://www.joinclubhouse.com/event/jxeeOKYx
Ha valaki pedig tud titkos speakeasy bárokról, az egy zárt Clubhouse szobában kérem, hogy ossza meg velem!

Fotó: Courtesy of Bomani X // Bomani X has been one of the key innovators of Clubhouse, and now, his face serves as Clubhouse’s app icon.

 

 

 

 

Hirdetés

A hazai agilitás két úttörője állt össze, hogy megreformálja a nagyvállalatokat

Janovszki Zsolt és Szmola Roland portfóliójában már olyan cégek is megfordultak, mint a Wizzair, az EGIS, az OTP és az E.ON. Habár már külön-külön is jelentős eredményeket és szakmai elismerést értek el, most úgy döntöttek, hogy közös hajóban evezve reformálják meg a legnagyobb multikat, akik teljesen szabad kezet adtak nekik. 

Bővebben

A digitális faktoring úttörője, a Péntech lízing szolgáltatással jelentkezik

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan és gördülékenyen, mindössze néhány kattintással igényelhető konstrukció.

Bővebben
Hirdetés

A cégen belüli bizalom erősödését segítheti elő az új EU-s szabályozás

A legújabb uniós direktíva szerint azoknak a vállalatoknak, akik legalább 250 főt foglalkoztatnak kötelezettségeik közé sorolódik a névtelenséget biztosító etikai forródrót bevezetése. A jogszabályi megfelelés és jövedelmezőség mellett fontos szerepet kap a vállalati működés és kultúra fejlesztése, ehhez azonban megfelelő stratégiára és eszközökre van szüksége a vállalatoknak.

Bővebben

A 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép, miközben a cégcsoport meghatározó pozíciókat építhet ki a nyugat-balkáni távközlési piacon is.

Bővebben

Sikerrel zárult az első Agtech Summit konferencia

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) novemberben rendezte meg először hazánk első kifejezetten agrár startupokról szóló rendezvényét. A technológiai újdonságokat és a jövő agráriumát vizsgáló rendezvényen többszáz látogató vett részt és kapott közelebbi képet a legfontosabb agrártechnológiai startupok fejlesztéseiről.

Bővebben

Nemzetközi startup programok az innovációk felkarolásáért – elindult az előjelentkezés az EIT Food programokra

Egyedülálló nemzetközi startup programokra pályázhatnak olyan innovátorok, akik ötleteikkel vagy előrehaladottabb projektjeikkel tenni szeretnének egy karbonsemleges jövőért. Az EIT Food széles kínálatában különböző fejlettségű startupok mind megtalálhatják a számukra ideális programot. A több hónapos események során a kezdeti ötletfázistól egészen a piacra jutásig, befektetésszerzésig és nemzetközi networképítésig kapnak segítséget a résztvevők. Továbbá a legjobb csapatok a szakmai támogatás mellett pénzbeli jutalomban is részesülhetnek. A startup programokba 2022 elején nyílik meg a jelentkezés, de az előregisztráció már nyitott az érdeklődők számára.

Bővebben

Világsiker lehet a robotokat oktató magyar startupból

A Spirit FM startupokkal, innovációval, jövőbemutató ötletekkel és potenciális befektetési lehetőségekkel foglalkozó szórakoztató rádióműsorának, a Hibrid Startuppernek ismételten Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő egyik alapítója volt a vendége, aki ezúttal sem érkezett egyedül. Vincz Dániel, egy magyar fejlesztőcsapat, a Mollia ügyvezető-helyettese kísérte el a beszélgetésre, amely startup célja egy adaptív, tanítható szoftver kifejlesztése a Bábu nevű virtuális humanoid robot kinematikai vezérlésére. (X)

Bővebben

Béremelésre számíthat a fiatal generáció

A dolgozó fiatalok majdnem kétharmada számít béremelésre a következő időszakban, 46 százalékuk az inflációnál alacsonyabb, 20 százalékuk viszont azt meghaladó emelést valószínűsít – derül ki a K&H ifjúsági indexéből. A pesszimisták, vagyis a fizetéscsökkenésre számítók aránya nagyon alacsony, mindössze 4 százalékos.

Bővebben