Hirdetés

Tap’n’Drink: Az Educatio Kiállítás remek bemutatkozási lehetőség az olyan innovatív startupoknak, mint mi

Akkreditált italcsapoló kurzust ugyan nem indítottak, de így is rengeteg látogatót vonzott az önkiszolgáló csapoló rendszert fejlesztő Tap’n’Drink az Educatio Kiállításon. De miért érte meg ez a startupnak, mennyire vonzotta a fiatalokat az innováció, és mit lehet tenni akkor, ha egy szemfüles diák a műszaki részleteket firtatja? Fazekas Mátét, a Tap’n’Drink alapítóját kérdeztük.

Meglepő lehet egyeseknek, hogy mit keres az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon egy olyan projekt, mint a Tap’n’Drink, ami nem kínál felsőoktatási képzést, nincsen kreditértéke, egyszerűen csak egy fiatalokat megszólító innovációt kínál. Ezek szerint az Educatio mára az innovációnépszerűsítés terepe lett?

Igen, sőt! Merem állítani, hogy

az innováció lett az egyik legfontosabb része az Educatio-nak, ahol megjelenhetnek az egyetemi padokban született és a mindennapjainkban is látható újítások.

Többek között ezekkel a megoldásokkal tudják megfogni az egyetemek a leendő hallgatóikat. Lehet ez például a 3D nyomtatás és robotika, a mérnöki, agrár- és dróntechnológiák, vagy a virtuális valóság megjelenése az orvosi szakmáknál.

Nektek mi volt a hozzáadott értéke az Educatio-n kiállítóként részt venni?

Az, hogy bemutatkozhattunk a legfiatalabb célközönségünknek. Habár a Tap’n’Drink egy önkiszolgáló sörcsapoló rendszer, az Educatio-n – ellentétben mondjuk egy EFOTT Fesztivállal – sok a 18 év alatti középiskolás fiatal. Így a sarokpontunk nem az egyszerűbbé, könnyebbé váló italfogyasztás volt, hanem az, hogy a fiatalok találkozzanak az önkiszolgáló technológiánkkal.

Akkor nem is sört vertetek csapra.

Nem, hanem alkoholmentes kraftüdítőket, amiket a MONYO sörfőzde gyárt aludobozos kiszerelésben valódi gyümölcs felhasználásával.

Szerencsénkre sikerült megállapodnunk a MONYO-s srácokkal, hogy külön nekünk hordóba szereljék ki ezeket az üdítőket.

Nem kellett a rendszereteken módosítást eszközölnötök, hogy ezeket a kraftüdítőket lehessen csapolni?

Amiatt nem kellett szerencsére, hiszen évről évre fejlettebb technológiát igyekszünk használni. Az érintéses fizetési funkciót viszont – a megrendelő kérésével összhangban – kikapcsoltuk, így díjmentesen adtuk az üdítőket.

Voltak, akik azt hitték, hogy alkoholt kínáltok?

Igen, pár alkalommal. De mindig el tudtuk magyarázni, hogy alkoholmentes üdítőt adunk a fiataloknak az Educatio-n, ami alkoholt nyomokban sem tartalmaz.

Nem éreztétek ilyenkor, hogy egy, a magyar társadalmi pszichében mélyen gyökerező előítélettel kell megküzdenetek? Abban az országban, ahol nagy probléma az alkoholfüggőség, érzékeny pont lehet már csak annak gyanúja is, hogy valaki alkoholt értékesít fiataloknak – miközben józan ésszel kilogikázható, hogy ez sem nektek, sem a szervezőknek nem érdeke.

Nem éreztük ezt, mert ha még ezzel is jöttek oda hozzánk, nagyon egyszerűen és gyorsan meg tudtuk nyugtatni az embereket. A hordókon is fel volt tüntetve, hogy a bennük lévő üdítők alkoholtartalma 0 százalék.

A Tap’n’Drink semmilyen formában nem támogatja a mértéktelen alkoholfogyasztást, amit mindenhol hangsúlyozunk is.

Mennyire mentek oda hozzátok a fiatalok? Meg tudtátok őket szólítani?

Dizájn tekintetében sarokkövünk volt a kezdetektől, hogy ennek a terméknek minden körülmények között fel kell hívnia magára a figyelmet.

Erőteljes kinézettel rendelkező rendszerünk van, robosztus felépítésű gépekkel, így szerencsére rengeteg érdeklődő jött oda hozzánk, hogy mi ez a gép és mit tud – és nemcsak fiatalok, hanem kísérők, szülők és a többi kiállító is.

De jöttek oda hozzánk ennél specifikusabb kérdésekkel is: sok leendő informatikus vagy mérnök hallgató a rendszerünk műszaki tartalmáról, annak pontos működéséről érdeklődött.

Mint egykori egyetemista, mint startupper és mint kiállító is nagy sikerként éltem meg az Educatio-t és azt a figyelmet, ami a Tap’n’Drink-et övezte a látogatók részéről.

Mit lehet olyankor mondani, amikor valaki a műszaki specifikációkról kérdez? Hiszen azt szeretnétek, hogy az érdeklődő elégedetten távozzon tőletek, ha azonban túl sok részletet árultok el, a saját konkurenciátokat teremthetitek meg.

Annyit árultunk el, amennyiből szerintünk nem lehet reprodukálni a technológiánkat. De ha ez mégis megtörténne, állunk elébe! Ha van versenytárs és élesedik a verseny, az mindig jobb teljesítményre ösztönöz.

Azért sem tartunk attól, hogy egy ilyen rendezvényen megteremthetnénk a konkurenciánkat, mert az önkiszolgáló rendszerek piacára belépni viszonylag nagy kezdeti költségekkel jár, ami nem feltétlen éri meg valakinek a semmiből. Ha már van valaki másnak egy kész dobozos terméke, miért érné meg valakinek ugyanezt megcsinálni?

Mi mint már a piacon lévő szolgáltató azért is vagyunk előnyben, mert a rendszerünk nyitott, minden irányba bővíthető további elemekkel, így minden egyedi megrendelői kérésnek meg tudunk felelni.

Az érdeklődők életkorán túl mi volt a legnagyobb különbség a számotokra hagyományosabb fesztiválélményhez képest?

A legnagyobb különbség az elvárások terén volt: az Educatio-n – mivel díjmentesen kínáltuk az üdítőket – nem a bevételszerzés volt a cél, ugyanakkor tudtuk tesztelni a jelenlegi fejlesztéseinket. Éles helyzetben nagyon rizikós ilyen kísérleti teszteléseket végezni, például egy prototípus utolsó simításait elvégezni: ha egy fesztiválon romlik el az új adagoló, komoly veszteséged fog származni belőle.

Az Educatio viszont jó terep az ilyen tesztelésekre, és még ha valami el is romlik, a nem fizető ügyfelet ez nem fogja olyan érzékenyen érinteni.

A másik fontos különbség az innovációs szemléletformálásban keresendő: nekünk kifejezetten fontos volt, hogy találkozzunk a legfiatalabb célközönségünkkel. Az önkiszolgáló rendszerünkből adódik, hogy a fogyasztó végsősoron maga használja a technológiánkat, a minőség rajta is múlik, azon túl, amit a gépeinkkel biztosítani tudunk.

Nem magától értetődő, hogy egy ilyen önkiszolgáló rendszert megfelelően tudjon kezelni a fogyasztó, vannak, akiket meg kell tanítani rá.

Az Educatio így számunkra lehetőség volt arra, hogy a leendő egyetemi hallgatókat tájékoztassuk arról, hogy van egy ilyen technológia a piacon, és elkezdjük megtanítani nekik a helyes csapolást.

Volt vicces sztori az Educatio-n, amit megosztanál?

Többször is kaptunk azon embereket, hogy a csap alá tartva a fejüket próbáltak inni. Mire közöltük velük, hogy már vagy még nincs is rajta a rendszeren a hordó, úgyhogy ne próbáljanak meg inni belőle. (nevet)

Ha az Educatio-n túllépünk, hol és hogyan lehet szerinted egy hozzátok hasonló innovatív projektnek a leghatékonyabban elérnie a fiatalokat, mint célközönséget?

A HÖOK és az EFOTT csapata régóta támogatja a hozzánk hasonló innovatív projektek megjelenését, beágyazottak is fiatalok körében, így őket mindenképpen érdemes megkeresni. Emellett az egyetemi hallgatói önkormányzatokat is ajánlanám megkeresésre.

Már csak azért is, mert bárki bármit mond:

a fiatalok a leginkább nyitottak az innovációra, így fontos, hogy az innovátorok megtalálják a hozzájuk vezető csatornákat.

KÉPEK: Fazekas Máté / Tap’n’Drink; Strausz Kamilla / InnoMaker Partners

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.

Bővebben

Hogyan érdemeld ki a Z generáció márkahűségét?

Több ökoszisztéma-szereplő összefogásával készült átfogó kutatás az 1995-2006 között született korcsoport helyzetéről, gondolkodásáról, értékvilágáról és vásárlási szokásairól. A főbb eredményeket ismertetjük.

Bővebben