Hirdetés

Régiós összevetésben lemaradásban vannak a magyar startupok

2021-ben elmondható, hogy viszonylag jó éve volt a hazai startup ökoszisztémának, régiós összevetésben mégis egyre nagyobb lemaradásban vannak a magyar sikertörténetek – írja elemzésében a Startup Hungary. A szervezet idén ismét elkészíti jelentését a szektorról, a Hungarian Startup Report nem csak az adott év eredményeit rögzíti, hosszú távon a szegmens fejlődéséről, trendekről is képet ad.

Hirdetés

A 2021-es év erősnek mondható a hazai startup ökoszisztémában. Optimizmusra okot adó jelek – nemzetközi VC befektetések és exitek – már 2020-ban is akadtak. Ez a tendencia folytatódott tavaly a felvásárlásokkal és nemzetközi tranzakciókkal. A SEON és az év Mac App-jának választott Craft Docs is Series A befektetést kapott Európa egyik vezető befektetőjétől a Creandumtól, a Tresorit-ot felvásárolták, a Bitrise év végén 60M USD-s Series C befektetési kört zárt – írja közleményében a Startup Hungary.

Az ökoszisztéma fejlődését érdemes nemzetközi kontextusban is megvizsgálni, és szembenézni azzal, hogy a helyi sikertörténetek számosságát és méretét tekintve Magyarország egyre nagyobb lemaradásban van régiós összevetésben. Közép-Kelet Európában az unikornisok, azaz az 1 milliárd dolláros értékelést elérő startupok száma 2015-ben 6-ra rúgott, míg tavaly már elérte a 34-et. A Magyarországról indult startupok között még mindig csak a LogMeIn-t találjuk ezen a listán, mely cég már 2009-ben tőzsdére ment. Nem csak az unikornisok számában vagyunk azonban lemaradva. Az elmúlt 5 évben régiós cégek tucatjaiba szálltak be nemzetközi VC nagyágyúk, itthon azonban ez kevesebb, mint 10 startupnak jött össze.

“A magyarországinál előrébb tartó szcénákban jellemző és kulcsfontosságú, hogy a nagy sikereket elérő cégek részt vesznek a tudásmegosztásban, példaképei lesznek az ország többi startupjának, esetleg angyalbefektetőkké válnak.”

– mondja Biás Csongor, a Startup Hungary ügyvezető igazgatója. – “Szeretnénk, ha a magyar ökoszisztéma is hasonlóan működne. Az éves riportok egyik kiemelt feladata, hogy megismerjük azokat a tényezőket, melyek összeköthetik a sikeres startupokat.”

Tavaly márciusban jelent meg az első Hungarian Startup Report, a kiadványt jegyző Startup Hungary pedig megkezdte az előkészületeket az idei, második jelentés elkészítésére. A hazai induló vállalkozásoknak mától adott a lehetőség, hogy részesei legyenek a kutatásnak, és megválaszolják a cégükkel kapcsolatos legfontosabb kérdéseket változatos témakörökben, az alapítók hátterétől kezdve, a startupok teljesítményén át a nehézségekig.

A kérdőívet kitöltő startupok így aktív részeseivé válhatnak a hazai ökoszisztéma alakításának, hiszen azon túl, hogy a riport segíti a szcéna feltérképezését, hosszú távon trendformáló és érdekérvényesítő ereje is lesz. Az idei kiadvány már arról is látleletet nyújt majd, hogy mennyiben változott, fejlődött az iparág az egy évvel ezelőtti állapotokhoz képest. A végeredményt most is március végén hozza nyilvánosságra a Startup Hungary.

Töltsd ki a kérdőívet ITT! 

A tavalyi jelentés egyik tanúsága, hogy a legtöbb magyar startup elsősorban a helyi piacra fókuszál, esetleg régiós kitekintéssel bír. Azok a cégek, amelyeknek sikerült nemzetközi növekedési pályára állniuk, a kezdetektől a globális piacon mozogtak. Izgalmas konklúzió volt még, miszerint a hazai startupok finanszírozásában rendkívül dominánsak az állami és EU-s források, a piaci és állami befektetők közti átjárás viszont nem mutat jó képet. Ennek következtében elenyésző azon startupok száma, amelyek következő körös befektetést szereztek piaci vagy nemzetközi befektetőktől. A tavalyi kérdőívet kitöltők a növekedés legnagyobb akadályát a marketing és sales tudás, valamint a megfelelő szakemberek hiányában, illetve a bürokratikus üzleti és szabályozási környezetben látták. Érdekes lesz megvizsgálni, hogy az idei kitöltők hogyan vélekedtek ezekről 2021-ben, vagyis történt-e változás a témában.

Az alapítvány egyik fő célja, hogy a nemzetközi piac számára láthatóbbá, vonzóbbá tegye a hazai startup ökoszisztémát, ehhez pedig elengedhetetlen, hogy ismerje az egyes vállalkozások motivációit és hogy miben van szükségük támogatásra.
“Már a Startup Hungary alapításakor is elsődleges volt, hogy hosszú távban gondolkozzunk. Azt éreztük, hogy a hazai ökoszisztémának szüksége van egy szervezetre, amely úgy képes érdekérvényesítő szerepet ellátni, hogy ehhez objektív adatokra támaszkodik, melyeket évről évre mér, így biztosítva a folyamatosságot.” – mondta Jónás László.
Fotó: Startup Hungary Facebook
Hirdetés

A diákigazolvány új szerepe, szabadulószobává alakuló városok, és élelmiszertermelés a nappaliban – kihirdették az MVM Edison startup verseny idei nyerteseit

A diákokat kedvenc márkáikkal összekötő program; közösségi alapú, decentralizált otthoni kertészet, az okos hulladékkezelést és újrahasznosítást ösztönző alkalmazás; városokat interaktívan bemutató telefonos szabadulószoba; fiatalokat célzó ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, illetve lemerült elektromos autóknak szóló asszisztencia-szolgáltatás is szerepel az MVM Edison startup verseny idei nyertesei között. Az innovatív ötletek pénzjutalomban részesülnek, illetve akár 50 millió forint magvető befektetést is kaphatnak.

Bővebben
Hirdetés

Az innovatív magyar csapat megmutatta: minden második fékezésünk balesethez vezethet

Igencsak hektikusan vezetünk a fővárosban, majdnem minden második fékezésünk, gyorsításunk, vagy kanyarodásunk hirtelen történik, ami balesetveszélyt hordoz magával – mutatnak rá a Cristo autós alkalmazás friss felhasználói adatai. A reggeli órákban Dél-Budán, délután viszont a pesti belvárosi forgalomban kell az átlagosnál jobban figyelni autóvezetőként a hétköznapokon, az ekkor tapasztalt feszültség a hétvégi kb. kétszerese. A Közlekedési Kultúra Napjának alkalmából bemutatjuk az eredményeket, melyek kapcsán a drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági szakértője ad tanácsot a fővárosi autósoknak.

Bővebben

Startupok és nagyvállalatok: együtt sikeresebbek

A friss ötlet, agilitás és az innovációban testet öltő tudás társul a sokévtizedes szakértelemmel, tapasztalattal, technológiai háttérrel, értékesítési kompetenciákkal, partneri hálózattal és erős pénzügyi háttérrel. Így támogatja egymást startup és nagyvállalat, amely együttműködésére egyre több a példa itthon és a nagyvilágban. Az idei Startup Safari konferencián vállalatvezetők, startupok, befektetők készítettek látleletet a hazai startup ökoszisztémáról.

Bővebben

Melbourne-i győztesek a budapesti esettanulmányi versenyen

Idén negyedik alkalommal rendezték meg Magyarországon a régió egyik legnívósabb nemzetközi üzleti esettanulmányi versenyét, a Central European Case Competition-t (CECC). A rendezvény egyik esetadó partnere a Schneider Electric volt, a győztes melbourne-i csapat az ő beszállítóik CO2 kibocsátásának csökkentésére, valamint az EcoStruxure platform újszerű alkalmazására dolgoztak ki koncepciót.

Bővebben

A dolgozók 73 százaléka rugalmasan, nem munkahelyhez kötötten dolgozna

Számos cégnél már kialakult hosszabb távú terv az otthoni munkavégzésre, van, ahol még nem született erről határozott döntés, míg a munkavállalói igények több felmérés szerint is a home office és a hibrid munkavégzés felé mutatnak. A távmunkavégzés különböző formáinak hosszú távú megszilárdulása a legtöbb esetben azért várhatóan nem ütközik majd akadályba, hiszen a vállalatok és a munkavállalók többsége szerint sem csökkent a hatékonyság az otthoni munka során.

Bővebben

A pandémia után először találkoztak egymással újra az innovációs ökoszisztéma tagjai

Hetedik alkalommal indult útjára április utolsó napjaiban a Startup Safari Budapest. Két év online találkozás és tudásmegosztás után idén hibrid formában jelentkezett a fesztiválok és konferenciák minden előnyét magában foglaló kétnapos programsorozat, így az innovációs ökoszisztéma tagjai végre élőben is találkozhattak.

Bővebben

A Google támogatásával ingyenes digitális program indul (leendő) hazai vállalkozók és startupok számára

Az észt Startup Wise Guys, Európa legtapasztaltabb startup akcelerátora és egyik legaktívabb befektetési alapja bejelentette a „Jump for CEE” elnevezésű, saját tőke nélküli programjának folytatását. A kezdeményezést a Google-hoz tartozó Impact Challenge for Central and Eastern Europe is támogatja. A vállalkozói készségfejlesztő esemény célja, hogy 400 közép- és kelet-európai egyén és csapat vegyen részt azokon az online workshopokon, amelyek a Covid-19 által okozott gazdasági válság negatív hatásainak csökkentését hivatottak segíteni.  

Bővebben