Hirdetés

Nincs már messze a repülés karbonsemlegessége?

A repülés karbonsemlegességét szolgálja az a kutatás, amely a repülőgépgyártás vezető kutatóinak részvételével megkezdte a 100 százalékban fenntartható forrásból származó repülőgép üzemanyag, az SAF (sustainable aviation fuel) repülés közbeni tesztelését egy Airbus A350 szélestörzsű utasszállító repülőgépen.

Az Airbus, egy német kutatóközpont, a DLR, a Rolls-Royce valamint a SAF előállításáért felelős Neste kutatói fogtak össze az iparágban úttörőnek számító, az „Alternatív üzemanyagok kibocsátása és éghajlati hatása” (ECLIF3) elnevezésű projekt elindítása érdekében közösen vizsgálják a 100 százalékban fenntartható üzemanyag, a SAF hatását repülés hatékonyságára és károsanyag-kibocsátására.

A kutatás eredményei – amelyek Rolls-Royce Trent XWB motorokkal ellátott Airbus A350-900 típusú repülőgép földön és repülés közben elvégzett tesztjeiből származnak – azoknak a projektnek a megvalósításához fognak hozzájárulni, amelyek célja, hogy felkészítsék a teljes repülőipart a SAF széleskörű használatára, amely révén hosszútávon karbonsemlegessé tehető a légiközlekedés.

A hajtóművek üzemanyag használatának tesztjei az Airbus toulouse-i bázisán, ezen a héten indultak el, amelyek során azt is vizsgálják, hogy a 100 százalékban fenntartható SAF üzemanyagok használata mennyiben egyeztethető össze a repülőgépek jelenlegi kialakításával. Ezek után, áprilisban, majd idén ősszel kerülnek sorra azok az újdonságnak számító repülés közbeni tesztek, amelyek során a SAF károsanyag-kibocsátását fogják a DLR Falcon 20-E gépeinek kibocsátásával összevetni. Eközben tovább folytatódnak majd a részecske-kibocsátás földi tesztjei, amelyek során azt mérik, hogy a SAF használata milyen környezeti terheléssel jár a repülőtereken.

Később, a HEFA (hidrogénezett észterek és zsírsavak) technológiával előállított SAF repülés közbeni és földi teszteredményeit összevetik a fosszilis üzemanyagok, a kerozin, és az alacsony kéntartalmú kerozin károsanyag-kibocsátási értékeivel. A SAF üzemanyagot a Neste, a világ egyik vezető SAF-gyártója szolgáltatja a tesztekhez. A további, nem repülés közbeni vizsgálatokat, a részecske-kibocsátás elemzését a nagy-britanniai Manchesteri Egyetem és a kanadai Nemzeti Kutatási Tanács kutatói végzik.

„Több iparági partnerünkkel is szorosan együttműködünk azért, hogy fenntarthatóvá tehessük a jövő légiközlekedését. A SAF jelentősége óriási az Airbus hosszútávú fejlesztéseiben, amelyek a repülőipar karbonsemlegességének megteremtésére irányulnak” – mondta Steven Le Moing, az Airbus zöldenergia programjának vezetője. “A repülőgépek jelenleg csak olyan üzemanyaggal képesek repülni, amelyek a fosszilis kerozin mellett legfeljebb felerészben tartalmaznak SAF üzemanyagot. A mostani együttműködés eredményeként nemcsak arról tudhatunk meg többet, hogy miként működnek a hajtóművek a 100 százalékos SAF üzemanyag használatával, hanem azt is megállapíthatjuk, hogy ez potenciálisan mekkora károsanyag-kibocsátás csökkenéssel jár együtt, és hogy milyen előnyei vannak általában a zöldüzemanyagoknak a környezetvédelem szempontjából a polgári utasszállítás területén.”

Dr Patrick Le Clercq, a DLR ECLIF Project vezetője elmondta: „A 100 százalékos SAF tesztjeivel új szintre lép nálunk az üzemanyag-termékfejlesztés és a repülőipar klímaváltozásra kifejtett hatásainak az elemzése. A korábbi kutatásaink során már megállapítottuk, hogy az alternatív üzemanyagoknak a kerozinhoz való hozzáadásával 30-50 százalékkal csökkenthető a kibocsátás koromtartalma. Reméljük, hogy a mostani projekt bebizonyítja majd, hogy ez az arány még tovább javítható. A DLR korábban, 2015-ben és 2018-ban, a NASA közreműködésével, Airbus A320 ATRA repülőgéppel már végzett vizsgálatokat alternatív üzemanyagokkal elemzés és a működés modellezése érdekében.

Simon Burr, a Rolls-Royce Civil Aerospace termékfejlesztési és technológiai igazgatója szerint a járvány után az emberek majd szeretnének újra utazni, de fenntartható módon. „Tisztában vagyunk azzal, hogy a nagy távolságokba irányuló utakra még évtizedekig gázturbinás meghajtású repülőgépeket kell majd igénybe venni. Ezért van nagy jelentősége a SAF-nak a repülés karbonsemlegességének megteremtésében, mi pedig készek vagyunk támogatni miden olyan törekvést, amely ennek az üzemanyagnak a szélesebb körű használatát célozza. A mostani kutatásban való részvételünk is azt bizonyítja, hogy szeretnénk jobban megismerni a 100 százalékos SAF használatát és lehetővé tenni annak alkalmazását a repülésben a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.”

Jonathan Wood, a Neste megújuló légi közlekedésért felelős európai alelnöke szerint független szervezetek által megerősített vizsgálatok során korábban már megállapítást nyert, hogy a 100 százalékos Neste My SAF használatával, a fosszilis üzemanyagokkal összevetve és az üzemanyag teljes életciklusát figyelembe véve, akár 80 százalékkal is lehet csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását a repülésben. A most indult kutatás további adatokkal fog szolgálni a SAF előnyeit illetően.”

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások