Hirdetés

Nincs már messze a repülés karbonsemlegessége?

A repülés karbonsemlegességét szolgálja az a kutatás, amely a repülőgépgyártás vezető kutatóinak részvételével megkezdte a 100 százalékban fenntartható forrásból származó repülőgép üzemanyag, az SAF (sustainable aviation fuel) repülés közbeni tesztelését egy Airbus A350 szélestörzsű utasszállító repülőgépen.

Hirdetés

Az Airbus, egy német kutatóközpont, a DLR, a Rolls-Royce valamint a SAF előállításáért felelős Neste kutatói fogtak össze az iparágban úttörőnek számító, az „Alternatív üzemanyagok kibocsátása és éghajlati hatása” (ECLIF3) elnevezésű projekt elindítása érdekében közösen vizsgálják a 100 százalékban fenntartható üzemanyag, a SAF hatását repülés hatékonyságára és károsanyag-kibocsátására.

A kutatás eredményei – amelyek Rolls-Royce Trent XWB motorokkal ellátott Airbus A350-900 típusú repülőgép földön és repülés közben elvégzett tesztjeiből származnak – azoknak a projektnek a megvalósításához fognak hozzájárulni, amelyek célja, hogy felkészítsék a teljes repülőipart a SAF széleskörű használatára, amely révén hosszútávon karbonsemlegessé tehető a légiközlekedés.

A hajtóművek üzemanyag használatának tesztjei az Airbus toulouse-i bázisán, ezen a héten indultak el, amelyek során azt is vizsgálják, hogy a 100 százalékban fenntartható SAF üzemanyagok használata mennyiben egyeztethető össze a repülőgépek jelenlegi kialakításával. Ezek után, áprilisban, majd idén ősszel kerülnek sorra azok az újdonságnak számító repülés közbeni tesztek, amelyek során a SAF károsanyag-kibocsátását fogják a DLR Falcon 20-E gépeinek kibocsátásával összevetni. Eközben tovább folytatódnak majd a részecske-kibocsátás földi tesztjei, amelyek során azt mérik, hogy a SAF használata milyen környezeti terheléssel jár a repülőtereken.

Később, a HEFA (hidrogénezett észterek és zsírsavak) technológiával előállított SAF repülés közbeni és földi teszteredményeit összevetik a fosszilis üzemanyagok, a kerozin, és az alacsony kéntartalmú kerozin károsanyag-kibocsátási értékeivel. A SAF üzemanyagot a Neste, a világ egyik vezető SAF-gyártója szolgáltatja a tesztekhez. A további, nem repülés közbeni vizsgálatokat, a részecske-kibocsátás elemzését a nagy-britanniai Manchesteri Egyetem és a kanadai Nemzeti Kutatási Tanács kutatói végzik.

„Több iparági partnerünkkel is szorosan együttműködünk azért, hogy fenntarthatóvá tehessük a jövő légiközlekedését. A SAF jelentősége óriási az Airbus hosszútávú fejlesztéseiben, amelyek a repülőipar karbonsemlegességének megteremtésére irányulnak” – mondta Steven Le Moing, az Airbus zöldenergia programjának vezetője. “A repülőgépek jelenleg csak olyan üzemanyaggal képesek repülni, amelyek a fosszilis kerozin mellett legfeljebb felerészben tartalmaznak SAF üzemanyagot. A mostani együttműködés eredményeként nemcsak arról tudhatunk meg többet, hogy miként működnek a hajtóművek a 100 százalékos SAF üzemanyag használatával, hanem azt is megállapíthatjuk, hogy ez potenciálisan mekkora károsanyag-kibocsátás csökkenéssel jár együtt, és hogy milyen előnyei vannak általában a zöldüzemanyagoknak a környezetvédelem szempontjából a polgári utasszállítás területén.”

Dr Patrick Le Clercq, a DLR ECLIF Project vezetője elmondta: „A 100 százalékos SAF tesztjeivel új szintre lép nálunk az üzemanyag-termékfejlesztés és a repülőipar klímaváltozásra kifejtett hatásainak az elemzése. A korábbi kutatásaink során már megállapítottuk, hogy az alternatív üzemanyagoknak a kerozinhoz való hozzáadásával 30-50 százalékkal csökkenthető a kibocsátás koromtartalma. Reméljük, hogy a mostani projekt bebizonyítja majd, hogy ez az arány még tovább javítható. A DLR korábban, 2015-ben és 2018-ban, a NASA közreműködésével, Airbus A320 ATRA repülőgéppel már végzett vizsgálatokat alternatív üzemanyagokkal elemzés és a működés modellezése érdekében.

Simon Burr, a Rolls-Royce Civil Aerospace termékfejlesztési és technológiai igazgatója szerint a járvány után az emberek majd szeretnének újra utazni, de fenntartható módon. „Tisztában vagyunk azzal, hogy a nagy távolságokba irányuló utakra még évtizedekig gázturbinás meghajtású repülőgépeket kell majd igénybe venni. Ezért van nagy jelentősége a SAF-nak a repülés karbonsemlegességének megteremtésében, mi pedig készek vagyunk támogatni miden olyan törekvést, amely ennek az üzemanyagnak a szélesebb körű használatát célozza. A mostani kutatásban való részvételünk is azt bizonyítja, hogy szeretnénk jobban megismerni a 100 százalékos SAF használatát és lehetővé tenni annak alkalmazását a repülésben a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.”

Jonathan Wood, a Neste megújuló légi közlekedésért felelős európai alelnöke szerint független szervezetek által megerősített vizsgálatok során korábban már megállapítást nyert, hogy a 100 százalékos Neste My SAF használatával, a fosszilis üzemanyagokkal összevetve és az üzemanyag teljes életciklusát figyelembe véve, akár 80 százalékkal is lehet csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását a repülésben. A most indult kutatás további adatokkal fog szolgálni a SAF előnyeit illetően.”

Hirdetés

A mesterséges intelligencia már a pénzügyeinket is támogatja

A mesterséges intelligencia (MI) már nem a fantasztikus filmek izgalmas látványeleme, hanem egyre inkább a mindennapjaink részét képezi, hiszen az orvostudománytól kezdve a pénzügyekig számos területen jelen van. Az ilyen irányú fejlesztések azonban még meghatározóbbak lesznek a jövőben, amelyet az is mutat, hogy világszerte egyre több forrást szánnak az MI támogatású megoldásokra a befektetők. A trend a hazai startupok körében is felfelé ívelő pályán mozog, melyet számos ígéretes, világszinten is élenjáró eredmény igazol: a Start it @K&H inkubátorprogramban részt vevő csapatok többek között a mesterséges intelligencia segítségével újítják meg a kriptokereskedést, a könyvelést és a videójátékok világát. A K&H innovatív megoldásai pedig a pénzügyi folyamatokat és platformokat helyezik új alapokra – hangzott el a Startup Szerda eseményen.

Bővebben

A startupok harmada külföldi terjeszkedésre készül

A hazai startup ökoszisztéma életerős, a külpiacok felé orientálódik és épít a nagyvállalati partnereivel való, kölcsönösen előnyös együttműködésekre – derül ki a Startup Hungary felméréséből, amely a Microsoft támogatásával készült. A válaszok részben érdekes meglepetésekkel szolgáltak, részben alátámasztották a korábbi feltételezéseket. Döntő többségük a külpiacokra épít, de még nem döntötték el, hol képzelik el az üzleti működést.

Bővebben
Hirdetés

Lantos Csaba: innovatív ötletekben szerencsére nincs hiány Magyarországon

Lantos Csaba befektető, 2007 óta a saját befektető cégét a Lantos Vagyonkezelő Zrt vezeti, döntően az egészségügy és az élettudományok területére fókuszál. Emellett jelenleg a Richter Gedeon Ny Rt. igazgatósági tagja, valamint a MET Holding AG Igazgatóságának elnöke. Nagy örömünre a szakember részt vett a TOP 15 legígéretesebb startup lista összeállításában, ennek apropóján kérdezte őt Simon Krisztián.

Bővebben

A this is Redy intim női alsónemű nyerte el a Startup Innovációs Díjat

A Magyar Innovációs Nagydíj bírálóbizottsága 69 magyarországi vállalkozás közül választotta ki a 2020. évi innovációs nagydíjas társaságot, további hét innovációs díjat, valamint az év Startup Innovációs Díját is odaítélte. Az értékelés szempontjai között döntő volt az innovációból elért 2020. évi gazdasági eredmény. Az innovációs nagydíjas társaság kiválasztását titkos szavazással döntötte el.

Bővebben

A Startup Safari társalapítója a Startup Maffia következő adásában

Van pár dolog, ami nélkül már lehetetlen elképzelni a hazai ökoszisztémát, ezek egyike pedig a Startup Safari. Minden év tavaszán megnyitják ajtajaikat a cégek, startupok, befektetők és inkubátorok az érdeklődők előtt. A számos érdekes program keretében bárki betekinthet a magyar startup világ működésébe pár nap erejéig. A kezdeményezés óriási sikert aratott, évről évre számos résztvevővel büszkélkedhet a Startup Safari – és habár idén online kerül megrendezésre, a szervezők mindent megtesznek annak érdekében, hogy a résztvevők átélhessék az eredeti Safari-élményt.

Bővebben

Egyetemi startupoknak ad 20 milliós befektetést a Startup Campus University

Kilencedik alkalommal indul el a Startup Campus és az MFB csoporthoz tartozó Hiventures közös, egyetemi innovációkat felkaroló inkubációs programja. A vállalkozásfejlesztési képzésre és 20 millió forintos kezdőbefektetésre épülő kezdeményezés mögé egyetemi partnerként a győri Széchenyi István Egyetem, szakmai partnerként pedig a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal, a Hungarian Startup University Program, valamint az Adria Port is beállt. Az inkubációra iparágtól függetlenül bármilyen ötlettel lehet jelentkezni, emellett pedig a 2021-as tavaszi-nyári program kihívásait az Adria Port határozta meg logisztika, kikötői technológia és tengeri közlekedés témakörében.

Bővebben

A startupok 80 százaléka hisz saját nemzetközi sikereiben

Elkészült a magyarországi startup világot feltérképező, eddigi legátfogóbb jelentés. A Startup Hungary által indított kutatás célja az volt, hogy következtetéseket vonjon le a hazai ökoszisztémáról és arról, mitől működhetne hatékonyabban a szektor mind hazai, mind nemzetközi viszonylatban. Izgalmas eredményeket summáz a riport.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások