Hirdetés

Nincs már messze a repülés karbonsemlegessége?

A repülés karbonsemlegességét szolgálja az a kutatás, amely a repülőgépgyártás vezető kutatóinak részvételével megkezdte a 100 százalékban fenntartható forrásból származó repülőgép üzemanyag, az SAF (sustainable aviation fuel) repülés közbeni tesztelését egy Airbus A350 szélestörzsű utasszállító repülőgépen.

Hirdetés

Az Airbus, egy német kutatóközpont, a DLR, a Rolls-Royce valamint a SAF előállításáért felelős Neste kutatói fogtak össze az iparágban úttörőnek számító, az „Alternatív üzemanyagok kibocsátása és éghajlati hatása” (ECLIF3) elnevezésű projekt elindítása érdekében közösen vizsgálják a 100 százalékban fenntartható üzemanyag, a SAF hatását repülés hatékonyságára és károsanyag-kibocsátására.

A kutatás eredményei – amelyek Rolls-Royce Trent XWB motorokkal ellátott Airbus A350-900 típusú repülőgép földön és repülés közben elvégzett tesztjeiből származnak – azoknak a projektnek a megvalósításához fognak hozzájárulni, amelyek célja, hogy felkészítsék a teljes repülőipart a SAF széleskörű használatára, amely révén hosszútávon karbonsemlegessé tehető a légiközlekedés.

A hajtóművek üzemanyag használatának tesztjei az Airbus toulouse-i bázisán, ezen a héten indultak el, amelyek során azt is vizsgálják, hogy a 100 százalékban fenntartható SAF üzemanyagok használata mennyiben egyeztethető össze a repülőgépek jelenlegi kialakításával. Ezek után, áprilisban, majd idén ősszel kerülnek sorra azok az újdonságnak számító repülés közbeni tesztek, amelyek során a SAF károsanyag-kibocsátását fogják a DLR Falcon 20-E gépeinek kibocsátásával összevetni. Eközben tovább folytatódnak majd a részecske-kibocsátás földi tesztjei, amelyek során azt mérik, hogy a SAF használata milyen környezeti terheléssel jár a repülőtereken.

Később, a HEFA (hidrogénezett észterek és zsírsavak) technológiával előállított SAF repülés közbeni és földi teszteredményeit összevetik a fosszilis üzemanyagok, a kerozin, és az alacsony kéntartalmú kerozin károsanyag-kibocsátási értékeivel. A SAF üzemanyagot a Neste, a világ egyik vezető SAF-gyártója szolgáltatja a tesztekhez. A további, nem repülés közbeni vizsgálatokat, a részecske-kibocsátás elemzését a nagy-britanniai Manchesteri Egyetem és a kanadai Nemzeti Kutatási Tanács kutatói végzik.

„Több iparági partnerünkkel is szorosan együttműködünk azért, hogy fenntarthatóvá tehessük a jövő légiközlekedését. A SAF jelentősége óriási az Airbus hosszútávú fejlesztéseiben, amelyek a repülőipar karbonsemlegességének megteremtésére irányulnak” – mondta Steven Le Moing, az Airbus zöldenergia programjának vezetője. “A repülőgépek jelenleg csak olyan üzemanyaggal képesek repülni, amelyek a fosszilis kerozin mellett legfeljebb felerészben tartalmaznak SAF üzemanyagot. A mostani együttműködés eredményeként nemcsak arról tudhatunk meg többet, hogy miként működnek a hajtóművek a 100 százalékos SAF üzemanyag használatával, hanem azt is megállapíthatjuk, hogy ez potenciálisan mekkora károsanyag-kibocsátás csökkenéssel jár együtt, és hogy milyen előnyei vannak általában a zöldüzemanyagoknak a környezetvédelem szempontjából a polgári utasszállítás területén.”

Dr Patrick Le Clercq, a DLR ECLIF Project vezetője elmondta: „A 100 százalékos SAF tesztjeivel új szintre lép nálunk az üzemanyag-termékfejlesztés és a repülőipar klímaváltozásra kifejtett hatásainak az elemzése. A korábbi kutatásaink során már megállapítottuk, hogy az alternatív üzemanyagoknak a kerozinhoz való hozzáadásával 30-50 százalékkal csökkenthető a kibocsátás koromtartalma. Reméljük, hogy a mostani projekt bebizonyítja majd, hogy ez az arány még tovább javítható. A DLR korábban, 2015-ben és 2018-ban, a NASA közreműködésével, Airbus A320 ATRA repülőgéppel már végzett vizsgálatokat alternatív üzemanyagokkal elemzés és a működés modellezése érdekében.

Simon Burr, a Rolls-Royce Civil Aerospace termékfejlesztési és technológiai igazgatója szerint a járvány után az emberek majd szeretnének újra utazni, de fenntartható módon. „Tisztában vagyunk azzal, hogy a nagy távolságokba irányuló utakra még évtizedekig gázturbinás meghajtású repülőgépeket kell majd igénybe venni. Ezért van nagy jelentősége a SAF-nak a repülés karbonsemlegességének megteremtésében, mi pedig készek vagyunk támogatni miden olyan törekvést, amely ennek az üzemanyagnak a szélesebb körű használatát célozza. A mostani kutatásban való részvételünk is azt bizonyítja, hogy szeretnénk jobban megismerni a 100 százalékos SAF használatát és lehetővé tenni annak alkalmazását a repülésben a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.”

Jonathan Wood, a Neste megújuló légi közlekedésért felelős európai alelnöke szerint független szervezetek által megerősített vizsgálatok során korábban már megállapítást nyert, hogy a 100 százalékos Neste My SAF használatával, a fosszilis üzemanyagokkal összevetve és az üzemanyag teljes életciklusát figyelembe véve, akár 80 százalékkal is lehet csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását a repülésben. A most indult kutatás további adatokkal fog szolgálni a SAF előnyeit illetően.”

Hirdetés

A hazai agilitás két úttörője állt össze, hogy megreformálja a nagyvállalatokat

Janovszki Zsolt és Szmola Roland portfóliójában már olyan cégek is megfordultak, mint a Wizzair, az EGIS, az OTP és az E.ON. Habár már külön-külön is jelentős eredményeket és szakmai elismerést értek el, most úgy döntöttek, hogy közös hajóban evezve reformálják meg a legnagyobb multikat, akik teljesen szabad kezet adtak nekik. 

Bővebben

A digitális faktoring úttörője, a Péntech lízing szolgáltatással jelentkezik

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan és gördülékenyen, mindössze néhány kattintással igényelhető konstrukció.

Bővebben
Hirdetés

A cégen belüli bizalom erősödését segítheti elő az új EU-s szabályozás

A legújabb uniós direktíva szerint azoknak a vállalatoknak, akik legalább 250 főt foglalkoztatnak kötelezettségeik közé sorolódik a névtelenséget biztosító etikai forródrót bevezetése. A jogszabályi megfelelés és jövedelmezőség mellett fontos szerepet kap a vállalati működés és kultúra fejlesztése, ehhez azonban megfelelő stratégiára és eszközökre van szüksége a vállalatoknak.

Bővebben

A 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb hazai távközlési szolgáltatók közé lép, miközben a cégcsoport meghatározó pozíciókat építhet ki a nyugat-balkáni távközlési piacon is.

Bővebben

Sikerrel zárult az első Agtech Summit konferencia

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) novemberben rendezte meg először hazánk első kifejezetten agrár startupokról szóló rendezvényét. A technológiai újdonságokat és a jövő agráriumát vizsgáló rendezvényen többszáz látogató vett részt és kapott közelebbi képet a legfontosabb agrártechnológiai startupok fejlesztéseiről.

Bővebben

Nemzetközi startup programok az innovációk felkarolásáért – elindult az előjelentkezés az EIT Food programokra

Egyedülálló nemzetközi startup programokra pályázhatnak olyan innovátorok, akik ötleteikkel vagy előrehaladottabb projektjeikkel tenni szeretnének egy karbonsemleges jövőért. Az EIT Food széles kínálatában különböző fejlettségű startupok mind megtalálhatják a számukra ideális programot. A több hónapos események során a kezdeti ötletfázistól egészen a piacra jutásig, befektetésszerzésig és nemzetközi networképítésig kapnak segítséget a résztvevők. Továbbá a legjobb csapatok a szakmai támogatás mellett pénzbeli jutalomban is részesülhetnek. A startup programokba 2022 elején nyílik meg a jelentkezés, de az előregisztráció már nyitott az érdeklődők számára.

Bővebben

Világsiker lehet a robotokat oktató magyar startupból

A Spirit FM startupokkal, innovációval, jövőbemutató ötletekkel és potenciális befektetési lehetőségekkel foglalkozó szórakoztató rádióműsorának, a Hibrid Startuppernek ismételten Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő egyik alapítója volt a vendége, aki ezúttal sem érkezett egyedül. Vincz Dániel, egy magyar fejlesztőcsapat, a Mollia ügyvezető-helyettese kísérte el a beszélgetésre, amely startup célja egy adaptív, tanítható szoftver kifejlesztése a Bábu nevű virtuális humanoid robot kinematikai vezérlésére. (X)

Bővebben

Béremelésre számíthat a fiatal generáció

A dolgozó fiatalok majdnem kétharmada számít béremelésre a következő időszakban, 46 százalékuk az inflációnál alacsonyabb, 20 százalékuk viszont azt meghaladó emelést valószínűsít – derül ki a K&H ifjúsági indexéből. A pesszimisták, vagyis a fizetéscsökkenésre számítók aránya nagyon alacsony, mindössze 4 százalékos.

Bővebben