Hirdetés

Nincs már messze a repülés karbonsemlegessége?

A repülés karbonsemlegességét szolgálja az a kutatás, amely a repülőgépgyártás vezető kutatóinak részvételével megkezdte a 100 százalékban fenntartható forrásból származó repülőgép üzemanyag, az SAF (sustainable aviation fuel) repülés közbeni tesztelését egy Airbus A350 szélestörzsű utasszállító repülőgépen.

Hirdetés

Az Airbus, egy német kutatóközpont, a DLR, a Rolls-Royce valamint a SAF előállításáért felelős Neste kutatói fogtak össze az iparágban úttörőnek számító, az „Alternatív üzemanyagok kibocsátása és éghajlati hatása” (ECLIF3) elnevezésű projekt elindítása érdekében közösen vizsgálják a 100 százalékban fenntartható üzemanyag, a SAF hatását repülés hatékonyságára és károsanyag-kibocsátására.

A kutatás eredményei – amelyek Rolls-Royce Trent XWB motorokkal ellátott Airbus A350-900 típusú repülőgép földön és repülés közben elvégzett tesztjeiből származnak – azoknak a projektnek a megvalósításához fognak hozzájárulni, amelyek célja, hogy felkészítsék a teljes repülőipart a SAF széleskörű használatára, amely révén hosszútávon karbonsemlegessé tehető a légiközlekedés.

A hajtóművek üzemanyag használatának tesztjei az Airbus toulouse-i bázisán, ezen a héten indultak el, amelyek során azt is vizsgálják, hogy a 100 százalékban fenntartható SAF üzemanyagok használata mennyiben egyeztethető össze a repülőgépek jelenlegi kialakításával. Ezek után, áprilisban, majd idén ősszel kerülnek sorra azok az újdonságnak számító repülés közbeni tesztek, amelyek során a SAF károsanyag-kibocsátását fogják a DLR Falcon 20-E gépeinek kibocsátásával összevetni. Eközben tovább folytatódnak majd a részecske-kibocsátás földi tesztjei, amelyek során azt mérik, hogy a SAF használata milyen környezeti terheléssel jár a repülőtereken.

Később, a HEFA (hidrogénezett észterek és zsírsavak) technológiával előállított SAF repülés közbeni és földi teszteredményeit összevetik a fosszilis üzemanyagok, a kerozin, és az alacsony kéntartalmú kerozin károsanyag-kibocsátási értékeivel. A SAF üzemanyagot a Neste, a világ egyik vezető SAF-gyártója szolgáltatja a tesztekhez. A további, nem repülés közbeni vizsgálatokat, a részecske-kibocsátás elemzését a nagy-britanniai Manchesteri Egyetem és a kanadai Nemzeti Kutatási Tanács kutatói végzik.

„Több iparági partnerünkkel is szorosan együttműködünk azért, hogy fenntarthatóvá tehessük a jövő légiközlekedését. A SAF jelentősége óriási az Airbus hosszútávú fejlesztéseiben, amelyek a repülőipar karbonsemlegességének megteremtésére irányulnak” – mondta Steven Le Moing, az Airbus zöldenergia programjának vezetője. “A repülőgépek jelenleg csak olyan üzemanyaggal képesek repülni, amelyek a fosszilis kerozin mellett legfeljebb felerészben tartalmaznak SAF üzemanyagot. A mostani együttműködés eredményeként nemcsak arról tudhatunk meg többet, hogy miként működnek a hajtóművek a 100 százalékos SAF üzemanyag használatával, hanem azt is megállapíthatjuk, hogy ez potenciálisan mekkora károsanyag-kibocsátás csökkenéssel jár együtt, és hogy milyen előnyei vannak általában a zöldüzemanyagoknak a környezetvédelem szempontjából a polgári utasszállítás területén.”

Dr Patrick Le Clercq, a DLR ECLIF Project vezetője elmondta: „A 100 százalékos SAF tesztjeivel új szintre lép nálunk az üzemanyag-termékfejlesztés és a repülőipar klímaváltozásra kifejtett hatásainak az elemzése. A korábbi kutatásaink során már megállapítottuk, hogy az alternatív üzemanyagoknak a kerozinhoz való hozzáadásával 30-50 százalékkal csökkenthető a kibocsátás koromtartalma. Reméljük, hogy a mostani projekt bebizonyítja majd, hogy ez az arány még tovább javítható. A DLR korábban, 2015-ben és 2018-ban, a NASA közreműködésével, Airbus A320 ATRA repülőgéppel már végzett vizsgálatokat alternatív üzemanyagokkal elemzés és a működés modellezése érdekében.

Simon Burr, a Rolls-Royce Civil Aerospace termékfejlesztési és technológiai igazgatója szerint a járvány után az emberek majd szeretnének újra utazni, de fenntartható módon. „Tisztában vagyunk azzal, hogy a nagy távolságokba irányuló utakra még évtizedekig gázturbinás meghajtású repülőgépeket kell majd igénybe venni. Ezért van nagy jelentősége a SAF-nak a repülés karbonsemlegességének megteremtésében, mi pedig készek vagyunk támogatni miden olyan törekvést, amely ennek az üzemanyagnak a szélesebb körű használatát célozza. A mostani kutatásban való részvételünk is azt bizonyítja, hogy szeretnénk jobban megismerni a 100 százalékos SAF használatát és lehetővé tenni annak alkalmazását a repülésben a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.”

Jonathan Wood, a Neste megújuló légi közlekedésért felelős európai alelnöke szerint független szervezetek által megerősített vizsgálatok során korábban már megállapítást nyert, hogy a 100 százalékos Neste My SAF használatával, a fosszilis üzemanyagokkal összevetve és az üzemanyag teljes életciklusát figyelembe véve, akár 80 százalékkal is lehet csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását a repülésben. A most indult kutatás további adatokkal fog szolgálni a SAF előnyeit illetően.”

Hirdetés

Fontos a fenntarthatóság, de az intim higénia területén várat magára az igazi áttörés

Nem sokkal hajlandóak többet fizetni a magyar nők a fenntartható intim higiéniai termékekért, és noha fontosnak tartják a környezetvédelmet, a hatékonyság és az ár az első számú szempont, amikor vásárlásra kerül a sor. Érdeklődnek az innovatív megoldások iránt, azonban ezek kipróbálására és használatára sokszor nincs elég idejük, így továbbra is a hagyományos menstruációs termékek hódítanak itthon – derül ki a TZMO Hungary felméréséből, mely a magyar nők véleményét vizsgálta a havi ciklushoz kapcsolódó környezettudatosságról.  

Bővebben

A NAV-tól igazolt szakmai vezetőt az adótanácsadói piac meghatározó szereplője

Magyarország egyik vezető, minősített és elismert adótanácsadója, új üzletágvezetővel bővítette szakértői közösségét. Kiss Tamás, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal korábbi osztályvezetője, 2022 májusától tölti be a SALDO tanácsadói üzletágvezetői pozícióját. Elődje Sarkadi-Nagy András volt, aki jelenleg a részvénytársaság vezérigazgatója.

Bővebben
Hirdetés

Elindult a magyar Kickstarter, a Brancs közösségi piactér

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és szolgáltatásfejlesztési projektjeit közösségi finanszírozással valósítják meg. Az ötletgazdák a leendő vásárlóikkal – azaz a közösség erejével – gyűjtik össze a kampányok megvalósításához szükséges tőkét.

Bővebben

Budapesten rendezik meg Közép-Európa legnagyobb techfesztiválját

Az online térben töltött két év után végre személyesen is várja elsősorban a szoftverfejlesztés terén dolgozó magyar és nemzetközi szakembereket Közép-Európa legjelentősebb, technológiai trendekkel és fejlesztői újdonságokkal foglalkozó techfesztiválja. A kétnapos Craft Conference magyar szervezői közel 30 országból mintegy 1500 résztvevőt várnak, akikkel többek között a NASA, a Google, a Spotify, az IBM vagy az eBay szakemberei, gyakorló kódolók, és a technológia üzleti oldalával foglalkozó vezetők is megosztják tapasztalataikat a legforróbb trendekről. A szellemi útravaló mellett workshopok, vállalati standok és kapcsolatépítő bulik teszik teljessé az élményt, melynek a Vasúttörténeti Park szolgál különleges helyszínéül.

Bővebben

A diákigazolvány új szerepe, szabadulószobává alakuló városok, és élelmiszertermelés a nappaliban – kihirdették az MVM Edison startup verseny idei nyerteseit

A diákokat kedvenc márkáikkal összekötő program; közösségi alapú, decentralizált otthoni kertészet, az okos hulladékkezelést és újrahasznosítást ösztönző alkalmazás; városokat interaktívan bemutató telefonos szabadulószoba; fiatalokat célzó ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, illetve lemerült elektromos autóknak szóló asszisztencia-szolgáltatás is szerepel az MVM Edison startup verseny idei nyertesei között. Az innovatív ötletek pénzjutalomban részesülnek, illetve akár 50 millió forint magvető befektetést is kaphatnak.

Bővebben

Az innovatív magyar csapat megmutatta: minden második fékezésünk balesethez vezethet

Igencsak hektikusan vezetünk a fővárosban, majdnem minden második fékezésünk, gyorsításunk, vagy kanyarodásunk hirtelen történik, ami balesetveszélyt hordoz magával – mutatnak rá a Cristo autós alkalmazás friss felhasználói adatai. A reggeli órákban Dél-Budán, délután viszont a pesti belvárosi forgalomban kell az átlagosnál jobban figyelni autóvezetőként a hétköznapokon, az ekkor tapasztalt feszültség a hétvégi kb. kétszerese. A Közlekedési Kultúra Napjának alkalmából bemutatjuk az eredményeket, melyek kapcsán a drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági szakértője ad tanácsot a fővárosi autósoknak.

Bővebben

Startupok és nagyvállalatok: együtt sikeresebbek

A friss ötlet, agilitás és az innovációban testet öltő tudás társul a sokévtizedes szakértelemmel, tapasztalattal, technológiai háttérrel, értékesítési kompetenciákkal, partneri hálózattal és erős pénzügyi háttérrel. Így támogatja egymást startup és nagyvállalat, amely együttműködésére egyre több a példa itthon és a nagyvilágban. Az idei Startup Safari konferencián vállalatvezetők, startupok, befektetők készítettek látleletet a hazai startup ökoszisztémáról.

Bővebben

Melbourne-i győztesek a budapesti esettanulmányi versenyen

Idén negyedik alkalommal rendezték meg Magyarországon a régió egyik legnívósabb nemzetközi üzleti esettanulmányi versenyét, a Central European Case Competition-t (CECC). A rendezvény egyik esetadó partnere a Schneider Electric volt, a győztes melbourne-i csapat az ő beszállítóik CO2 kibocsátásának csökkentésére, valamint az EcoStruxure platform újszerű alkalmazására dolgoztak ki koncepciót.

Bővebben