Magyar startup – magyar piac? Ez volt a témája a SMART Konferencia egyik kerekasztal beszélgetésének. A Rendi és a Tickething számold be szárnypróbálgatásairól, sikereikről és a jövő lehetőségeiről. A konklúzió minden induló vállalkozás számára tanulságos lehet.
A Rendit talán nem kell bemutatni. Magyarország első legnagyobb és legmegbízhatóbb takarítószolgálata, ahol gyorsan, olcsón és egyszerűen rendelhetsz takarítást – legyen szó magánlakásról, irodáról, egyszeri vagy rendszeres igényekről. Ugyanígy a Tickething is ismerős lehet. Ők az az online portál, amin keresztül magánszemélyek adhatnak el egymásnak e-ticket formátumú jegyeket bármilyen eseményre.
A két cég alapítója – előbbi képviseletében Bacsányi Ádám, utóbbiéban pedig Töreky Bence – számolt be a tegnapi SMART konferencián arról, hogy egy magyar startup esetében milyen lehetőségek és esélyek állnak a rendelkezésre akkor, ha a nemzetközi piacra lépés gondolata merül fel. A kerekasztal beszélgetéshez csatlakozott Bohner Tamás is a Drukka Startup Studiótól.
A beszélgetés fő kérdése az volt, hogy milyen lehetőségeket nyújt az itthoni környezet az építkezésre, terjeszkedésre. Mindhárom megszólaló alátámasztotta azt, hogy a hazai piac a legtöbb esetben tesztelni kiváló, illetve alkalmas arra, hogy az ötletünket validáljuk. Ha a pilot projekt itthon életképes, akkor habozás nélkül próbálkozhat a startup a külföldi terjeszkedéssel.
A Rendi az elmúlt időszakban Legyenlországi nyitással kísérletezett. Bacsányi Ádám elmondta, hogy a felvetésük az volt, hogy a lengyel életszínvonal, az igények és a kultúra is megegyező – azonban a piac az ország méretéből adódóan sokszorosaaz itthoninak. A tapasztalatuk az volt, hogy a működésük kulcsa a személyes jelenlét volt. Amíg az itthoni csapat tudta kontrollálni a külföldi ág működését, addig tudott a várt ütemben haladni és növekedni, de mikor elengedték a kezét és egy country management vette át, akkor döcögősebb lett.
A Tickething egyetértett abban, hogy a személyes jelenlét elengedhetetlen a külföldi partnerek megtalálásához. Kiemelte továbbá a LinkedIn tudatos használatának jelentőségét, Töreky Bence szerint itthon még fel kell zárkóznunk a kommunikációs csatorna kihasználásában.
Bohner Tamás azt hangsúlyozta, hogy a nemzetközi piacra lépés legfontosabb tényezője, hogy a csapat gyorsan adaptálódjon az ismeretlen terep adottságaihoz. A startup érzékeny tud lenni a piaci eszközökre, így célszerű gyorsan megtalálni a számára legalkalmasabbat – hiszen mindig szem előtt kell tartani, hogy a határokat elhagyva mindig hatványozottan ég a pénz a vállalkozás beindításakor!