Hirdetés

Miben tud segíteni egy Venture Capital a befektetés után egy startupnak és miben nem?

A Venture Capital (VC) menedzser, azaz kockázatitőke-befektető is ember, vannak korlátai, de jó kezekben hasznos eszköz lehet, feltéve ha tudjuk, mire kell használni egy startupnál. Gergely Balázs, a Vespucci Partners kockázatitőke-alap befektetőjének, a Corvinus Egyetem oktatójának írása.

Megtörtént a befektetés, mindenki boldog, rózsaszín felhőben él és nagyjából már a befektetés utáni más (harmad és negyed) naposságot is kiheverte a csapat. Elértünk egy szép mérföldkövet, és itt van valaki új, aki majd segít a business építésben és mindenben is, új szép és jó dolgokat mond az üzletről. Az új messiás, aki majd valósággá is változtatja a ppt-ben megálmodott, de soha el nem hitt számokat és bevételi terveket.

Aztán jön az első, majd a második board meeting és a startup csalódottan feleszmél, hogy a messiásnak kikiáltott befektető ruha nélküli király és akkora hülyeségeket mond az üzlet operatív részéről, hogy a fal adja a másikat. A csapat pedig erősen csodálkozik, hogy egy ekkora szép nagy marhát miért nem vágtak le még steaknek? (lehet, hogy ez a valódi üzleti modellje!)

De tényleg ennyire marha, vagy csak rosszul van használva a VC menedzser?

Tisztelet a kivételnek, de a legtöbb VC menedzser és partner főleg seed fázisban generalista, és nincs az adott iparágban tapasztalata vagy minimális, ezért operatív dolgokban nem tud segíteni, vagy csak úgy, hogy elmondja, kit érdemes megkeresni, mint expert ezen a területen. De ha operatív szerepkörben nem segítség, akkor mégis milyen szerepben tud segíteni?

A jó kockázatitőke-befektető olyan, mint a Gyóntatópap

Egy seed fázisban lévő startup élete tele van hullámvölgyekkel, amiket maximum az alapítók tudnak egymás között megbeszélni. Például felmerülhetnek olyan kérdések: ahhoz, hogy esélyünk legyen elérni a következő finanszírozási kört, ki kell rúgnunk az emberek 40%-át, vagy a következő 6 hónapban lehet nem kapunk fizetést azért, hogy a cég túléljen. Ezeket a húsbavágó döntéseket érzelmi reakció nélkül még tapasztalt alapítók is nehezen beszélik meg egymás előtt, a csapat előtt, akinek fejleszteni/eladni kell. Ilyenkor célszerű átrágni ezeket a befektetővel, aki már látott több 100 ilyen helyzetet és ezeket kívülállóként tudja megítélni, nem pedig érzelmi alapon.

Stratéga

Ugyan az operatív megvalósításban valószínűleg kevésbé tud segíteni a kockázatitőke-befektető, de mivel a napi munkája, hogy eldöntse egy üzleti modellről, hogy életképes vagy nem, abban biztosan tud segíteni, hogy elmondja egyáltalán milyen üzleti modellek vannak még a startup sajátja mellett, és őszinte kritikát fogalmazzon meg arról, hogy szerinte ez a nagy kép szerint működni fog vagy nem.

Egy jó VC menedzser összeköt

Az, hogy a VC menedzser operatívan nem tudja megoldani az adott problémát, egyáltalán nem jelenti azt, hogy nem ismer olyanokat, akik viszont igen. A különböző átvilágítások miatt, és mert benne van a munkaköri leírásában, hogy folyamatosan startup eseményekre kell járnia, a legtöbb befektető ismeri majdnem az összes releváns tanácsadót és expertet, akik legalább a lokális ökoszisztémában benne vannak. Ezért, ha valaki tudja, hogy mi a problémája, a befektető nagyon sok időt tud azzal megspórolni neki, hogy megmondja, hogy kik foglalkoznak ennek a problémának a megoldásával, és azok közül kik, akik valójában értéket teremtenek.

Pénzügyi szakember

Ugyan triviálisnak hangzik, de főleg a következő körös befektetés előtt célszerű konzultálni az előző befektetővel, mert ő az, aki megtudja mondani, hogy aktuális körülmények között milyen értékelésen lehet pénzt bevonni, hiszen ő is ezt csinálja az új portfolió cégéivel. Ettől függetlenül ezt sajnos sokan kihagyják.

Összefoglaló

Összességében véleményem szerint sokat tud segíteni a pénzügyi hozzájáruláson túl egy jó befektető a startup életében, de csak akkor, ha a jó kérdések vannak feltéve és jól van használva a befektető.

Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.

Közösségi támogatás megoldást hoz a tartalomgyártóknak a magyar startup

Általános nemzetközi trend, hogy a fogyasztók egyre inkább nyitottak arra, hogy pénzzel is támogassák a kedvenc tartalomkészítőiket. 2021-ben az ezzel kapcsolatos mikrotranzakciók összege átlépte 13,5 milliárd dollárt és az előrejelzések szerint ez az éves összeg hamarosan a duplájára nő. A válság miatti reklám és szponzorköltések kiesésével a médiumok, vloggerek és nonprofit szervezetek is nagyobb szerepet szánnak a közösségi támogatásnak. Nekik nyújt alternatívát a tranzakciós díj és akár áfa nélkül működő magyar Donably.

Bővebben

Innovatív találmány védi meg az autósokat a vadgázolástól

Hazánkban a hivatalos statisztikáknál jóval több, évente akár 40 ezer vadgázolás történhet. Ezt a számot hivatott csökkenteni a VIONN GO, az első okos vadriasztó, ami a gépjármű alvázára rögzítve a beépített hangszórónak köszönhetően jelzi érkezésünket az állatvilágnak. A fejlesztők egy mégis bekövetkezett vad által okozott baleset esetén a keletkezett kárt öt munkanapon belül megtérítik ügyfeleiknek egymillió forintig.

Bővebben

A szellemi tulajdon lehet az innovatív vállalkozások versenyelőnye

Ahhoz, hogy a kreatív és innovatív munka valóban kifizetődő legyen, ma már nem elég egy jó ötlet. A létrehozott termék vagy szolgáltatás csak akkor teszi sikeressé létrehozóját, ha kellő tudatossággal figyel saját szellemi vagyonának megóvására is. Erre a tudatosságra hívja fel magánszemélyek és vállalkozások figyelmét együttműködésében a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Design Terminal.

Bővebben

Újrahasznosított halászhálókból készítenek autóalkatrészeket

A tengeri hulladékokból egyedülálló újrahasznosítási folyamat során hoznak létre újrahasznosított műanyagokat., az alkatrészek gyártása során keletkező emisszió így a hagyományos eljáráshoz képest mintegy 25 százalékkal csökken. A BMW iX és a BMW X1 szőnyegeit tengeri műanyagokból állítják elő. A BMW Group célja, hogy új modelljeiben 2030-ra átlagosan 40 százalékban újrahasznosított anyagokból készült, hőre lágyuló műanyagokat használjon.

Bővebben

Tehetséges fiatal fejlesztők dolgoznak az agráriumban felmerülő kihívások megoldásain

Kezdetét vette a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) agrár startupokat és nagyvállalatokat összekötő programja, a NAK TechLab inkubációs program. A negyedik éve megrendezésre kerülő program fő célja, hogy a legnagyobb agrárvállalatok fiatal magyar startupperekkel közösen olyan új és formabontó digitális megoldásokat fejlesszenek, amelyek gyorsan és széles körben eljutnak a magyar gazdálkodók hétköznapjaiba és beépülnek a gyakorlatba.

Bővebben

Kritikus időszakban fordult nyereségbe az OXO gazdálkodása

Megjelent az OXO Technologies Holding Nyrt. 2022. első félévére vonatkozó tőzsdei beszámolója, illetve ezzel párhuzamosan az első ESG jelentését is közzétette a társaság. A beszámoló tanúsága szerint a befektetési ciklusa korai időszakában, ráadásul folyamatosan nehezülő makrogazdasági körülmények és üzleti viszonyok között sikerült a cég működését nyereségessé tenni és a nettó eszközértéket további 22%-kal növelni.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások