Hirdetés

Mi a baj a korai fázisú startupok pénzügyi terveivel?

Alapvetően csak annyi, hogy a startup nem fogja tartani, a befektető pedig nem fogja elhinni. Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatójának írása.

Akkor miért van erre szükség, hogy a két fél egymásnak küldözgessen igazából olyan exceleket, ahol a startup próbálja beállítani magát a következő unikornisnak, akinek nincs versenytársa, és a bevétele pedig egyenletesen nő a végtelenbe és tovább?

Ennek korai befektetői oldalról igazából nagyon is sok értelme van. Senki ne értsen félre a legtöbb számot még fogadásból sem fogadnám el, de azt igazán fontosnak tartom, hogy lássam, hogy mennyire látják reálisan a bevétel és a költség oldalt. A következőkben pedig összefoglalnám a három leggyakoribb problémát, amit pénzügyi tervek értékelése közben látok.

A bevétel oldal teljesen irreálisan növekszik a startupnál

A startup bevétele jelenleg ugyan 5.000 dollár havonta, de 1 év múlva már 100.000 lesz és látom az excelben, hogy beraktak mellé egy fix szorzót mert valahol azt olvasták, hogy az jó, ha elérjük a 100.000 dollárt.

Ezzel több probléma is van, de talán a legsúlyosabb, hogy teljesen hiteltelenné teszi a startupot a befektető előtt, ha csak légből kapott számokkal dobálózik és nincs mögötte sem validáció sem pedig üzleti érzék.

A bevétel oldal 50% nem validált forrásból jön

A második leggyakoribb hiba, hogy ugyan nincs mögötte semmilyen validáció és még egy ügyféllel sem beszéltek, de higgyem el az excelből, hogy a következő éves bevétel 60% ebből az új dologból fog jönni és ez megváltja a világot.

Ennek igazán örülök, de ezt azt jelenti, hogy akkor most 0-val fogok számolni erre bevételi forrásra és akkor már hirtelen nemhogy startupod nincs, hanem még egy KKV-d is nehezen.

A költségoldalon csak azok a sorok vannak rendesen kidolgozva, amihez az alapító ért

Ugyan klasszikus poén, hogy mindenkinek az a legfontosabb, amihez ő ért, de az egy kicsit erős amikor a volt fejlesztőmérnök alapító céget csinál és kért összeg 80% elmegy a fejlesztésre, 18% minden másra és 2% pedig marketingre, mert a termék majd eladja magát, hiszen azt nem kell reklámozni.

Ez megint csak azt mutatja, hogy az alapító a saját feje után megy és valószínűleg nem fogad el másoktól tanácsot annak érdekében, hogy jobban csinálja.

A negatív példák után akkor viszont érdemes végiggondolni, hogy egyáltalán mivel lehet meggyőzni a tőkebefektetőt, hogy belefektessen a startupba amikor az egyik leghíresebb VC Anderson – Horowitz a megnézett startupok mindössze 0.7%-ba fektet be, de az iparági átlag is 1% körül van.

Így lehet meggyőzni egy kockázati tőkealap-befektetőt: A bevétel oldal rendesen validálva van és top-down és bottom-up is rendesen ki van számolva

Ugyan nagyon könnyű azt mondani, hogy óriási a piaca a cégnek és itt elszokott hangzani a többmilliárd dolláros érték is, de ezt a cég alá is tudja támasztani, hogy már megkeresett több 10, 100 céget és abból ennyi és ennyi százaléka meg is vásárolta a terméket.  A TranscendH2O többek között ezzel tudott minket lenyűgözni a befektetésnél, bővebben a mérnöki megoldásokat szállító hibrid startupunkról itt olvashattok.

A költség oldal össze van hangolva a technológiai dokumentummal és mindezt havi bontásban ki is mutatják

A technológia sok esetben különálló életet él a pénzügyi modellhez képest, ezért különösen legnyűgöző, ha egy korai startup egybe tudja fűzni a kettőt és ezt akár már sprint szintre is letudja képezni. Ez különösen jól működött a Haris Digitalnál, érdemes bővebben is rájuk keresni, nem mindennapi startuppal van dolgunk, akik az USA-ban is szép sikereket érnek el.

Amennyiben megtudod ugrani a fentebb említett három darab problémát és még mindig szeretnél kockázati tőke-befektetést, akkor szeretettel látunk a Vespucci Partnersnél és szívesen megiszunk veled egy kávét.

Balázs Gergely, a Vespucci Partners investment managerének, a

oktatójának írása.

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások