Hirdetés

Legyőzte a járványt az e-sport

Növekvő bevételek, bővülő játékostábor, egyre több szponzor és milliós nézőszám jellemzi az e-sportot, amelynek a népszerűsége megállíthatatlan. Az e-sport-fogadás bevezetésével pedig még tovább nőhet a sportág elfogadottsága.

Míg a koronavírus miatt bevezetett kijárási korlátozások miatt a futballbajnokságok és az egyéb sportesemények hetekre vagy hónapokra leálltak, az e-sport igencsak jól jött ki ebből a helyzetből. „A kijárási korlátozások időszakában, párhuzamosan a sportesemények leállásával, érezhetően megnövekedett az e-sportokra, versenyekre irányuló figyelem. Az abban az időszakban zajló E-sport1 és K&H MNEB közvetítéseinek a nézőszáma közel 30 százalékkal emelkedett. Azon dolgozunk, hogy az új nézőket és a követőket mind inkább bevonjuk az aktivitásainkba, így fókuszba kerrültek az amatőrökre és kezdőkre szabott versenyek” – mondta el Bíró Balázs, az Egymillióan a magyar esportért Egyesület elnöke.

Ezt megerősíti Záránd Miklós, a PwC Magyarország technológiai, média- és távközlési csoportjának igazgatója is: „A Global Entertain-ment & Media Outlook 2020–2024 című éves felmérés szerint a járvány világszerte felgyorsította az e-sport növekedését. A hagyományos sportok szinte teljes leállása miatt három hónap alatt gyakorlatilag két év fejlődését tapasztaltuk. A hagyományos tévétársaságok (ESPN, Fox Sports, Sky Sports) is naponta többórányi e-sportot közvetítettek. Ez valószínűleg visszarendeződik a vírus után, de arra elég volt, hogy bevezesse az e-sportot a mainstreambe.”

Folyamatos növekedés

A globális e-sport-üzletág bevételei évről évre töretlenül növekednek: 2012-ben 130 millió dollárt tettek ki, 2017-re már ennek több mint ötszörösét, 655 milliót, 2018-ban pedig megközelítették a 900 milliót. Jelenleg a piac 1,3 milliárd dolláros (hardver- és szoftverköltések nélkül), 2022-re pedig a becslések szerint közel kétmilliárdosra gyarapodik az üzletág. Területileg vizsgálva, a bevételek 37 százaléka Észak-Ameri-kában, 19 százaléka Kínában, 6 százaléka Dél-Koreában keletkezik, míg a maradék 38 százalékon osztozik a világ többi része.

„Kalkulációink alapján a legfőbb bevételi forrás a szponzoráció (39 százalék), amit a médiajogok érté-kesítése (31) követ. További bevé-teli csatornák az online hirdetések (14), a fogyasztói hozzájárulás (14) és a jegyértékesítés (2)” – mondta Zaránd Miklós.

Hazai számok

Magyarországon az eNET, az E-sport1 és az E-sportmilla közös idei kutatása alapján jelenleg a felnőtt lakosság 61 százaléka, összesen mintegy 3,8 millió fő játszik videójátékokat, és az idei évre 540 ezerre nőtt azok száma, akik e-sport-játékokkal játszanak. Például a Magyar E-sport Szövetség (Hunesz) által kiírt K&H Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság keretében zajló versenyeken ebben a szezonban 7696 egyéni és 806 csapatnevezést regisztráltak.

A hazai piac értékével kapcsolatban Bíró Balázs elmondta, hogy az e-sporthoz köthetően 42 mil-liárd forintot költöttek az emberek az elmúlt évben. „Az ágazat forgalmának összesítésében a következő területek szerepelnek: a videójáték-vásárlásra fordított összeg (10,5 milliárd forint), a játékokhoz kötődő hardver- és perifériavásárlás (23,2 milliárd), a játékban való költés (6,5 milliárd), valamint a játékokhoz kapcsolódó vásárlások, mint például ajándék-tárgyak, logózott termékek forgalma (1,6 milliárd)” – tette hozzá.

„Az e-sport-fogadási piac mintegy 15-20-szorosa az e-sport-piacnak, egy év alatt 12 milliárdosról 20 milliárdosra nőtt ez a szegmens. Ennek köszönhetően rendkívüli módon segítheti az e-sport elterjedését a fogadás népszerűsége. Fontos kiemelni azonba, hogy erős szabályozásra van szükség a játék tisztaságának és a játékosok védelmének érdekében” – jelezte Zaránd Miklós.

A következő fontos lépés lehet a hazai versenyek, bajnokságok megjelenése a fogadható események körében, ami szervezői és lebonyolítói oldalról is kihívás elé ál-lítja a versenyszervezőket. Emellett a fogadás megjelenése az e-sport társadalmi ismertségét növelheti és javíthatja a megítélését.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások