Hirdetés

Legyőzte a járványt az e-sport

Növekvő bevételek, bővülő játékostábor, egyre több szponzor és milliós nézőszám jellemzi az e-sportot, amelynek a népszerűsége megállíthatatlan. Az e-sport-fogadás bevezetésével pedig még tovább nőhet a sportág elfogadottsága.

Hirdetés

Míg a koronavírus miatt bevezetett kijárási korlátozások miatt a futballbajnokságok és az egyéb sportesemények hetekre vagy hónapokra leálltak, az e-sport igencsak jól jött ki ebből a helyzetből. „A kijárási korlátozások időszakában, párhuzamosan a sportesemények leállásával, érezhetően megnövekedett az e-sportokra, versenyekre irányuló figyelem. Az abban az időszakban zajló E-sport1 és K&H MNEB közvetítéseinek a nézőszáma közel 30 százalékkal emelkedett. Azon dolgozunk, hogy az új nézőket és a követőket mind inkább bevonjuk az aktivitásainkba, így fókuszba kerrültek az amatőrökre és kezdőkre szabott versenyek” – mondta el Bíró Balázs, az Egymillióan a magyar esportért Egyesület elnöke.

Ezt megerősíti Záránd Miklós, a PwC Magyarország technológiai, média- és távközlési csoportjának igazgatója is: „A Global Entertain-ment & Media Outlook 2020–2024 című éves felmérés szerint a járvány világszerte felgyorsította az e-sport növekedését. A hagyományos sportok szinte teljes leállása miatt három hónap alatt gyakorlatilag két év fejlődését tapasztaltuk. A hagyományos tévétársaságok (ESPN, Fox Sports, Sky Sports) is naponta többórányi e-sportot közvetítettek. Ez valószínűleg visszarendeződik a vírus után, de arra elég volt, hogy bevezesse az e-sportot a mainstreambe.”

Folyamatos növekedés

A globális e-sport-üzletág bevételei évről évre töretlenül növekednek: 2012-ben 130 millió dollárt tettek ki, 2017-re már ennek több mint ötszörösét, 655 milliót, 2018-ban pedig megközelítették a 900 milliót. Jelenleg a piac 1,3 milliárd dolláros (hardver- és szoftverköltések nélkül), 2022-re pedig a becslések szerint közel kétmilliárdosra gyarapodik az üzletág. Területileg vizsgálva, a bevételek 37 százaléka Észak-Ameri-kában, 19 százaléka Kínában, 6 százaléka Dél-Koreában keletkezik, míg a maradék 38 százalékon osztozik a világ többi része.

„Kalkulációink alapján a legfőbb bevételi forrás a szponzoráció (39 százalék), amit a médiajogok érté-kesítése (31) követ. További bevé-teli csatornák az online hirdetések (14), a fogyasztói hozzájárulás (14) és a jegyértékesítés (2)” – mondta Zaránd Miklós.

Hazai számok

Magyarországon az eNET, az E-sport1 és az E-sportmilla közös idei kutatása alapján jelenleg a felnőtt lakosság 61 százaléka, összesen mintegy 3,8 millió fő játszik videójátékokat, és az idei évre 540 ezerre nőtt azok száma, akik e-sport-játékokkal játszanak. Például a Magyar E-sport Szövetség (Hunesz) által kiírt K&H Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság keretében zajló versenyeken ebben a szezonban 7696 egyéni és 806 csapatnevezést regisztráltak.

A hazai piac értékével kapcsolatban Bíró Balázs elmondta, hogy az e-sporthoz köthetően 42 mil-liárd forintot költöttek az emberek az elmúlt évben. „Az ágazat forgalmának összesítésében a következő területek szerepelnek: a videójáték-vásárlásra fordított összeg (10,5 milliárd forint), a játékokhoz kötődő hardver- és perifériavásárlás (23,2 milliárd), a játékban való költés (6,5 milliárd), valamint a játékokhoz kapcsolódó vásárlások, mint például ajándék-tárgyak, logózott termékek forgalma (1,6 milliárd)” – tette hozzá.

„Az e-sport-fogadási piac mintegy 15-20-szorosa az e-sport-piacnak, egy év alatt 12 milliárdosról 20 milliárdosra nőtt ez a szegmens. Ennek köszönhetően rendkívüli módon segítheti az e-sport elterjedését a fogadás népszerűsége. Fontos kiemelni azonba, hogy erős szabályozásra van szükség a játék tisztaságának és a játékosok védelmének érdekében” – jelezte Zaránd Miklós.

A következő fontos lépés lehet a hazai versenyek, bajnokságok megjelenése a fogadható események körében, ami szervezői és lebonyolítói oldalról is kihívás elé ál-lítja a versenyszervezőket. Emellett a fogadás megjelenése az e-sport társadalmi ismertségét növelheti és javíthatja a megítélését.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

Hirdetés

Az ember a kulcs, nem az ötlet

A hazai startup világban is megtalálhatók már az angyalbefektetők, a vállalkozások nagy része azonban még nem mindig tudja pontosan, hogyan és mikor lehet alkalmas arra, hogy tőkét kapjon tőlük a szintlépéshez. A Start it @K&H ezért a hazai angyalbefektetői szféra két közismert alakját látta vendégül, hogy tapasztalataikon keresztül mutassák be a kezdő vállalkozóknak az ilyen típusú forrásbevonás sajátosságait.

Bővebben
Hirdetés

A gyerekek digitális biztonságát védi egy magyar startup

A gyerekek digitális biztonsága szerencsére már nem új fogalom – mégis meglepő helyen kerülhet veszélybe. A kicsikről készült képek, videók online felületeken történő megosztása ugyanis veszélybe sodorhatja a gyerekek digitális biztonságát – akkor is, ha azt a szülők, az oktatási intézmény vagy éppen a nyári tábor szervezői teszik. A Start it @K&H inkubátorprogramba bekerült kidea egy olyan zárt digitális óvodai kommunikációs felület, amely többek között erre az aktuális problémára nyújt egyszerű megoldást. 

Bővebben

Balaton vibe, rövidnadrág és őszinte beszélgetések: ilyen volt az első Innovációs és Startup Napok a Balaton-felvidéken

Május közepén rendezte meg a PortusHome Coworking&Coliving, a StartITup Győr, az Input Program és a Draper Startup House az első közös eseményét Vászolyon. A startup ökoszisztéma szereplőit régiós, országos és nemzetközi szinten is összekötni szándékozó esemény elérte célját: őszinte, sallangmentes beszélgetések, baráti eszmecserék, fuckup storik és jobbító szándék jellemezte a 3 napos eseményt.

Bővebben

Fontos a fenntarthatóság, de az intim higénia területén várat magára az igazi áttörés

Nem sokkal hajlandóak többet fizetni a magyar nők a fenntartható intim higiéniai termékekért, és noha fontosnak tartják a környezetvédelmet, a hatékonyság és az ár az első számú szempont, amikor vásárlásra kerül a sor. Érdeklődnek az innovatív megoldások iránt, azonban ezek kipróbálására és használatára sokszor nincs elég idejük, így továbbra is a hagyományos menstruációs termékek hódítanak itthon – derül ki a TZMO Hungary felméréséből, mely a magyar nők véleményét vizsgálta a havi ciklushoz kapcsolódó környezettudatosságról.  

Bővebben

A NAV-tól igazolt szakmai vezetőt az adótanácsadói piac meghatározó szereplője

Magyarország egyik vezető, minősített és elismert adótanácsadója, új üzletágvezetővel bővítette szakértői közösségét. Kiss Tamás, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal korábbi osztályvezetője, 2022 májusától tölti be a SALDO tanácsadói üzletágvezetői pozícióját. Elődje Sarkadi-Nagy András volt, aki jelenleg a részvénytársaság vezérigazgatója.

Bővebben

Elindult a magyar Kickstarter, a Brancs közösségi piactér

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és szolgáltatásfejlesztési projektjeit közösségi finanszírozással valósítják meg. Az ötletgazdák a leendő vásárlóikkal – azaz a közösség erejével – gyűjtik össze a kampányok megvalósításához szükséges tőkét.

Bővebben

Budapesten rendezik meg Közép-Európa legnagyobb techfesztiválját

Az online térben töltött két év után végre személyesen is várja elsősorban a szoftverfejlesztés terén dolgozó magyar és nemzetközi szakembereket Közép-Európa legjelentősebb, technológiai trendekkel és fejlesztői újdonságokkal foglalkozó techfesztiválja. A kétnapos Craft Conference magyar szervezői közel 30 országból mintegy 1500 résztvevőt várnak, akikkel többek között a NASA, a Google, a Spotify, az IBM vagy az eBay szakemberei, gyakorló kódolók, és a technológia üzleti oldalával foglalkozó vezetők is megosztják tapasztalataikat a legforróbb trendekről. A szellemi útravaló mellett workshopok, vállalati standok és kapcsolatépítő bulik teszik teljessé az élményt, melynek a Vasúttörténeti Park szolgál különleges helyszínéül.

Bővebben

A diákigazolvány új szerepe, szabadulószobává alakuló városok, és élelmiszertermelés a nappaliban – kihirdették az MVM Edison startup verseny idei nyerteseit

A diákokat kedvenc márkáikkal összekötő program; közösségi alapú, decentralizált otthoni kertészet, az okos hulladékkezelést és újrahasznosítást ösztönző alkalmazás; városokat interaktívan bemutató telefonos szabadulószoba; fiatalokat célzó ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, illetve lemerült elektromos autóknak szóló asszisztencia-szolgáltatás is szerepel az MVM Edison startup verseny idei nyertesei között. Az innovatív ötletek pénzjutalomban részesülnek, illetve akár 50 millió forint magvető befektetést is kaphatnak.

Bővebben