Hirdetés

Legyőzte a járványt az e-sport

Növekvő bevételek, bővülő játékostábor, egyre több szponzor és milliós nézőszám jellemzi az e-sportot, amelynek a népszerűsége megállíthatatlan. Az e-sport-fogadás bevezetésével pedig még tovább nőhet a sportág elfogadottsága.

Míg a koronavírus miatt bevezetett kijárási korlátozások miatt a futballbajnokságok és az egyéb sportesemények hetekre vagy hónapokra leálltak, az e-sport igencsak jól jött ki ebből a helyzetből. „A kijárási korlátozások időszakában, párhuzamosan a sportesemények leállásával, érezhetően megnövekedett az e-sportokra, versenyekre irányuló figyelem. Az abban az időszakban zajló E-sport1 és K&H MNEB közvetítéseinek a nézőszáma közel 30 százalékkal emelkedett. Azon dolgozunk, hogy az új nézőket és a követőket mind inkább bevonjuk az aktivitásainkba, így fókuszba kerrültek az amatőrökre és kezdőkre szabott versenyek” – mondta el Bíró Balázs, az Egymillióan a magyar esportért Egyesület elnöke.

Ezt megerősíti Záránd Miklós, a PwC Magyarország technológiai, média- és távközlési csoportjának igazgatója is: „A Global Entertain-ment & Media Outlook 2020–2024 című éves felmérés szerint a járvány világszerte felgyorsította az e-sport növekedését. A hagyományos sportok szinte teljes leállása miatt három hónap alatt gyakorlatilag két év fejlődését tapasztaltuk. A hagyományos tévétársaságok (ESPN, Fox Sports, Sky Sports) is naponta többórányi e-sportot közvetítettek. Ez valószínűleg visszarendeződik a vírus után, de arra elég volt, hogy bevezesse az e-sportot a mainstreambe.”

Folyamatos növekedés

A globális e-sport-üzletág bevételei évről évre töretlenül növekednek: 2012-ben 130 millió dollárt tettek ki, 2017-re már ennek több mint ötszörösét, 655 milliót, 2018-ban pedig megközelítették a 900 milliót. Jelenleg a piac 1,3 milliárd dolláros (hardver- és szoftverköltések nélkül), 2022-re pedig a becslések szerint közel kétmilliárdosra gyarapodik az üzletág. Területileg vizsgálva, a bevételek 37 százaléka Észak-Ameri-kában, 19 százaléka Kínában, 6 százaléka Dél-Koreában keletkezik, míg a maradék 38 százalékon osztozik a világ többi része.

„Kalkulációink alapján a legfőbb bevételi forrás a szponzoráció (39 százalék), amit a médiajogok érté-kesítése (31) követ. További bevé-teli csatornák az online hirdetések (14), a fogyasztói hozzájárulás (14) és a jegyértékesítés (2)” – mondta Zaránd Miklós.

Hazai számok

Magyarországon az eNET, az E-sport1 és az E-sportmilla közös idei kutatása alapján jelenleg a felnőtt lakosság 61 százaléka, összesen mintegy 3,8 millió fő játszik videójátékokat, és az idei évre 540 ezerre nőtt azok száma, akik e-sport-játékokkal játszanak. Például a Magyar E-sport Szövetség (Hunesz) által kiírt K&H Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság keretében zajló versenyeken ebben a szezonban 7696 egyéni és 806 csapatnevezést regisztráltak.

A hazai piac értékével kapcsolatban Bíró Balázs elmondta, hogy az e-sporthoz köthetően 42 mil-liárd forintot költöttek az emberek az elmúlt évben. „Az ágazat forgalmának összesítésében a következő területek szerepelnek: a videójáték-vásárlásra fordított összeg (10,5 milliárd forint), a játékokhoz kötődő hardver- és perifériavásárlás (23,2 milliárd), a játékban való költés (6,5 milliárd), valamint a játékokhoz kapcsolódó vásárlások, mint például ajándék-tárgyak, logózott termékek forgalma (1,6 milliárd)” – tette hozzá.

„Az e-sport-fogadási piac mintegy 15-20-szorosa az e-sport-piacnak, egy év alatt 12 milliárdosról 20 milliárdosra nőtt ez a szegmens. Ennek köszönhetően rendkívüli módon segítheti az e-sport elterjedését a fogadás népszerűsége. Fontos kiemelni azonba, hogy erős szabályozásra van szükség a játék tisztaságának és a játékosok védelmének érdekében” – jelezte Zaránd Miklós.

A következő fontos lépés lehet a hazai versenyek, bajnokságok megjelenése a fogadható események körében, ami szervezői és lebonyolítói oldalról is kihívás elé ál-lítja a versenyszervezőket. Emellett a fogadás megjelenése az e-sport társadalmi ismertségét növelheti és javíthatja a megítélését.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

Idén is lesz Ideathon: fókuszban a jövő

Immár ötödik alkalommal rendezik az Ideathon 5.0 ötletversenyt Győrben. A résztvevők ebben az évben a jelenben már észlelhető, de igazán a jövőben realizálódó problémák megoldásaira tesznek kísérletet.  Újdonság,  az eddigi megszokott gyakorlattól eltérően, hogy először öt dedikált altémakörben kerülnek problémák feltárásra illetve megfogalmazásra, majd a csapatalkotás követően kezdődik az adott ötlet kidolgozása. A győztes csapat minden tagja részesül egy 100 000 forint értékű elektronikai vásárlási utalványban és még sok minden másban.

Bővebben

Átadták a magyar startup által fejlesztett növénytermesztő konténer farmot

Április 26-án átadták a Green Drops Farm Kft. legújabb, saját fejlesztésű növénytermesztő konténer farmját. A debreceni startup által megálmodott és forgalmazott saját fejlesztésű növénytermesztő konténer farm újdonságnak számít Magyarországon, a konténerben ugyanis hidropónikus technológiával működő tornyok találhatók, amelyekben salátafélék, fűszernövények termelhetők talaj nélkül, tápoldatos vízben.

Bővebben

Budapest lehetne az új Boston? – Mit tanulhatunk az amerikai startup-ökoszisztéma történetéből

Budapesten, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Auditóriumában tart előadást az innováció és tech-guru szerző, a MIT Technology Review és a Business Week tech-rovatának korábbi főmunkatársa, Robert Buderi. Az újságíró, szerző legújabb könyve, a Where Futures Converge: Kendall Square and the Making of a Global Innovation Hub kapcsán látogat a magyar fővárosba, május 4-i nyilvános előadásában arról beszél majd, hogy hogyan lehetne létrehozni a bostoni példából tanulva virágzó és fenntartható startup-ökoszisztémát Budapesten.

Bővebben

A startupok zöld technológiára és AI-ra összpontosítanak a fenntarthatóság érdekében

Az üzleti világ lassulása és az óvatosság miatt a befektetők kihívást jelentenek a startupok számára. Az innováció azonban kulcsszerepet játszhat a gazdasági fellendülésben. A hazai nagyvállalati inkubátor, a start it @K&H a tudásmegosztás és a kapcsolatépítés felgyorsításával segíti a legújabb 12 csapatát, hogy átlendülhessenek a kihívásokon. Az immár tizedik inkubációs program, amely márciusban zárult, főleg a környezetbarát megoldásokra és a mesterséges intelligencia alkalmazására összpontosított.

Bővebben

Megérkezett Magyarországra a Lightyear – korlátlan hozzáférést biztosít a tőzsdékhez, rejtett díjak nélkül

A Lightyear, az ex-TransferWise alapítói által létrehozott európai befektetési platform, ma bejelentette magyarországi indulását. A platform az első olyan eurózónán kívüli terjeszkedése, amely lehetővé teszi, hogy felhasználói többdevizás számlájukkal korlátlan hozzáférést kapjanak a globális tőzsdékhez, miközben elkerülik a rejtett díjakat. A Lightyear eddig már 35 millió dolláros befektetést vonzott be, befektetői között olyan nagy nevek találhatók, mint a Lightspeed Venture Partners és Sir Richard Branson. A magyarországi indulás újabb lépést jelent a cég globális terjeszkedésében, amelynek célja, hogy az európai befektetési piac meghatározó szereplője legyen.

Bővebben

Startupok: az igazi megmérettetés nem a befektetők, hanem az ügyfelek előtt zajlik

A McKinsey tanácsadó cég tanulmánya szerint amennyiben a hazai startupok a többi európai országhoz hasonló arányban és mértékben tudnának növekedni, 2,5-5 milliárd eurónyi pluszforrást tudnának bevonni a szektorba. Ennek jelentős hányada – mintegy  egy milliárd euró – a helyi gazdaságban hasznosulna.

Bővebben

Tovább bővítette komposztálható termékei listáját a zöld magyar startup

Százezer darab feletti eladott termék havonta, ipari komposztálás céljából történő visszagyűjtés, filmsztárok által használt evőeszközök. Az egyéves munka keretében hőálló alapanyagfejlesztés és új termékek gyártása, valamint azok piaci bevezetése történt meg 2021. december és 2022. november között. A három éve induló, körforgásos gazdaságban gondolkodó Vilhemp csapatának célja ma is változatlan: környezetbarát és funkcióját kiválóan ellátó evőeszközök és szívószálak gyártása hazai, természetes alapanyagokból.

Bővebben

Bemutatkozott a People Platform – öt startup összefogásával valósult meg

Tapasztalat, hogy nehéz különböző digitális platformokat bevezetni egy vállalaton belül és a startupokkal is óvatosabbak a cégek, azonban a felhasználók kiszolgálása az egyik legfontosabb feladat, ezért fogtunk össze – mondta többek között partneri bemutatkozóján a People Platform kezdeményezője, a Blue Colibri App alapító-ügyvezetője.

Bővebben

A magyar startup ökoszisztéma 2022-es legjeivel indul az új év

2023-ban folytatódik a hazai közösségi finanszírozás legfontosabb eseménysorozata, január 12-én ismét átadják az elmúlt év startup legjeinek járó díjakat. A Tőkeportál minden év végén teret ad a startup ökoszisztéma követőinek, akik szavazással dönthetik el, kik voltak 2022 legjobbjai a kijelölt kategóriákban. A Startup Utószilveszteren az elmúlt év legjobb startupját, befektetőjét, kampánygazdáját keresik.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások