Hirdetés

Hogyan lesz vége a divatipar pusztításának?

360 millió tonnával kevesebb kibocsátott széndioxid 2030-ra. Ebben állapodtak meg a divatcégek a 2018 decemberében huszonnegyedik alkalommal megrendezett Felek Konferenciáján (COP) a lengyelországi Katowicében. Az eseményen az ENSZ éghajlat-változási keretegyezményét (UNFCCC) aláíró országok küldöttjei vettek részt, ahol a divatszakma több tucat meghatározó márkája elkötelezte magát, hogy 2050-re nullára redukálja a termelés során keletkező, környezetkárosító anyagok kibocsátását.

A globális divatszakma felelős a világ üvegházhatású gázkibocsátásának 10 százalékáért, amelyek javarészt a textíliák előállításakor keletkeznek. Az Ellen MacArthur Alapítvány elemzése szerint 2015-ben a textilgyártás 1,2 milliárd tonna széndioxidot bocsátott ki – nagyjából annyit, mint 231 millió személygépkocsi egy év alatt. Ez a szám a következő években csak növekedni fog, hiszen az olyan országokban, mint Kína és India, az egyre szélesedő középosztály évről-évre több ruhát vásárol.

A nagy divatházak az UNFCCC szervezetével együtt kívánnak fellépni a gyártásból következő környezetszennyezés ellen. A Divatipar Éghajlatváltozási Cselekvési Chartájában foglaltak szerint az aláírók 2030-ra 30 százalékkal csökkentik az üvegházhatást okozó gázok összesített kibocsátását, amelyet több mint 384 millió holdnyi amerikai erdőterület tudna semlegesíteni egy év alatt. Ezen felül a tagok együttműködnek a kormányokkal, a befektetőkkel, a szakértőkkel annak érdekében, hogy rendszerszintű változás történhessen a divatiparban. 2050-re a kibocsátás mértékét nullára szeretnék csökkenteni.  A charta aláírói között olyan márkák szerepelnek, mint az Inditex (a Zara, a Stradivarius, a Massimo Dutti, a Pull&Bear, a Bershka, az Oysho és a Uterqüe tulajdonosa), a H&M, az Adidas, a Burberry, a Levi’s, az Esprit, a Guess, a Gap, a Puma vagy a Kering (a Gucci és az Yves Saint Laurent tulajdonosa). Az Egyesült Államok nagy dobozos kereskedője, a Target, és a globális logisztikai cég, a Maersk is vállalták a károsanyag-kibocsátás csökkentését, karöltve olyan szervezetekkel, mint a kínai Nemzeti Textil- és Ruházati Tanács és a Fenntartható Ruházati Koalíció.

A chartát aláírók a csökkentés mellett azt is vállalták, hogy a jövőben alacsony környezeti hatást kiváltó eljárásokkal állítják elő termékeiket, és számszerűsítik emissziójukat, amely így nyomon követhető és nyilvános adat lesz.

Az ENSZ, amely korábban a divatipar hatalmas környezeti lábnyomának csökkentéséről beszélt, „megkönnyíti és koordinálja” az aláírók munkáját. Segíteni fog az általuk létrehozott munkacsoportok megszervezésében, és az elért eredmények értékelése érdekében megszervezett találkozók lebonyolításában, a tanulságok megosztásában, valamint segíti meghatározni a következő évre kitűzött célokat.

A széndioxid kibocsátás mellett más környezetkárosító hatások is vannak, amelyek a divatiparhoz köthetők. Az indiai Divattechnológiai Egyetem tanulmánya szerint a textilfestő és textilfeldolgozó ipar kémiailag az egyik legintenzívebb iparág a földön, és – a mezőgazdaság után az elsőszámú ivóvízszennyező. Ma a szektor több mint 3600 egyedi textilfestéket gyárt és több mint 8000 vegyi anyagot használ a textilgyártás különböző folyamataiban, beleértve a festést és a nyomtatást is. Az alkalmazott technológiák és kemikáliák fenntartható megoldásokkal történő helyettesítése nyújthat megoldást, amellyel a textilgyártás környezetkímélőbb lehet a jövőben.

Ha van egy olyan ötleted, amely akár a divatiparban, akár egyéb területen hozzájárulhat a klímaváltozás negatív hatásainak csökkentéséhez, akkor várjuk jelentkezésed az EIT Climate-KIC Accelerator powered by KPMG programba. Az anyagi támogatás mellett szakmai tanácsadást nyújtunk annak érdekében, hogy az ötletből piacképes termék/szolgáltatás jöjjön létre. Bővebb információt ITT találsz.

Jelentkezz február 28-ig az EIT Climate-KIC Accelerator powered by KPMG programra!

JELENTKEZEM!

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások