Hirdetés

Hogyan készítsünk sziklaszilárd Pitch Decket befektetőknek? Tippek startupoknak

Hogyan építsünk fel egy sikeres üzleti pitch-et? Mit keres egy befektető egy startupban? Megosztjuk tapasztalatainkat, amit az Exagent Groupnál gyűjtöttünk össze az évek alatt – Jakots Orsolya brand manager írása

Induló vállalkozásként nehéz lehet egy üzleti tervet átfogóan bemutatni a befektetőknek. Egyes esetekben csak 10 perc áll rendelkezésre, hogy feltárjuk cégünk értékét és a befektetőket meggyőzzük. A cél az, hogy az ötletmagot tegyük középpontba és köré építsük fel a többi témánkat. Ezáltal megkönnyíted a befektetők dolgát, hogy pontosabban és egyszerűbben megértsék a célod és koncepciód. A mi ízlésünk és tapasztalataink szerint megalkottunk egy step-by-step leírást, hogy egy segítő mankót nyújtsunk fiatal, befektetést kereső startup vállalatoknak.

Mi a probléma? Mi a sztorid? Mi a startuppal a megoldásod?

Előnyös, ha a prezentációnak adsz egy kezdő löketet egy sajátos sztorival. Próbáld a történetet a piacon lévő problémához igazítani, amit jelenleg próbálsz megoldani és a kettőt összehangolni.  Még jobb, ha történeted releváns a befektető számára! Annak érdekében, hogy közönséged még jobban megismerd a prezi előtt, érdemes előtte a befektetők jellemzőit tanulmányozni. Például, hogy milyen iparágakba fektetnek be, vagy mely induló vállalkozásokba fektettek már be. Ezzel az apróbb kutatói munkával megtudhatod, mi érdekli őket, és hozzájuk szabhatod a pitch deck történetét.

Ezután ismertesd a megoldást, amivel a problémát orvosolod. Annyira sok terméket és szolgáltatást dobnak piacra, hogy megoldásoddal ki kell tűnnöd, és el kell magyarázni, hogyan tudod pótolni azokat a hiányosságokat, amelyektől ügyfeleid „szenvednek”.

Célközönség & célpiac – TAM, SAM és SOM

Alapos előmunkát kell végezni, hogy megértsük a piacnak azon részét, ahol a termékünkre vagy szolgáltatásunkra szükség lehet és virágozni tud az értékesítése. Ha nem találod meg azt a konkrét rést a piacon, amelyre céged termékeit, szolgáltatásaid szánod, az a célközönséged félrevezetését eredményezheti.

Pontosan ezért javasoljuk a vállalatod TAM (Total Available Market), SAM (Servicable Available Market) és SOM (Share Of Market) kalkulálását. Ezek az adatok és képletek segíthetnek a piacelemzés tényleges számainak meghatározásában és a célpiac leszűkítésében. Ha nem sikerül megtalálnod a leszkűtített rést a piacon, akik érdekeltek lennének, az a széleskörű közönséged összezavarásához vezethet.  Rosszabb esetben időt és erőforrásokat veszíthetsz el, vagy akár a közönséged potenciális vásárlóit.

Üzleti terv és bevételi modell

Ez az egyik legfontosabb dia, amelyre a befektetők különös figyelmet fordítanak. Hogyan fogsz pénzt keresni? Mi a bevételi modelled? Freemium vagy előfizetéses modell? Próbáld meg áttekinteni a lehetőségeket, és válaszd ki, melyik bevételi modell illene legjobban a vállalkozásodhoz.

Marketing és értékesítési stratégia – CAC formula

Ebben a részben megmutathatod a befektetőknek, hogyan nézne ki vállalkozásod gyakorlatban. Hogyan fogod elérni és megfogni az ügyfeleket? Mennyibe fog ez kerülni? Mi az értékesítési ciklus stratégiája? A vállalkozók általában kevesebb figyelmet nyújtanak erre a szekcióra, de ez is egy fontos részlet, amely érdekli a befektetőket. Érdemes kalkulálni a CAC formulával, Customer Acquisition Costs mindazért, hogy meghatározd, mennyi összeget költ a vállalatod új ügyfelek megszerzésére. Érdemes megemlíteni a kommunikációs csatorna lehetőségeket, a hirdetési platformokat, amelyek segítségével eléred a potenciális ügyfeleket.

Versenytársak

Az első és a legfontosabb: kik a versenytársaid? Másodszor, miért különbözik a te businessed annyira a versenytársaidtól? Ennek bemutatására nagyszerű lehetőséget nyújt a Competitive Matrix Form. Sorold fel versenytársaid az ábra bal oldalán, és add meg a szolgáltatás/termék extrákat és az előnyöket a tetején. Ezután tegyél pipát minden sávon minden kategória alatt, ahol alkalmazható – van a versenytárs vállalatában ez a funkció/kiegészítő/extra? Versenyelőnyöd kimutatásának érdekében jó pont, ha céged minden rubrikában rendelkezik pipával, és a legtöbb szolgáltatásban jobb, mint versenytársai.

Finanszírozás

Mekkora tőkét fektettél már be a vállalkozásodba? Ki fektetett még be? Mekkora a tulajdoni arány? Világosan fogalmazd meg azt is, hogy mekkora további tőkére lesz szükséged a startupod fejlesztéséhez, és átláthatóan határozd meg, mi is lenne az. Mutasd be a következő három-öt évre vonatkozó bevételi forrásod. Létfontosságú, hogy minden információját ne csak feltételezések, hanem tények és számok is alátámasszák. Ha a befektetők többet szeretnének hallani és megtudni, javasoljuk, hogy erre előre felkészülve, már a pitched készítésekor adj hozzá további információkat, számítási kimutatásokat a pitch deck végén.

Vízió

Fontos megemlíteni, hogy egy Vízió dia beillesztésével még nagyobb sikerünk lehet a befektetőnél. Mik a csapatod hosszú távú tervei? Mit szeretnétek kiépíteni hosszabb távon? Azáltal, hogy befektetőid előtt letisztázod ezeket a perspektívákat, még jobb rátád lehet befektetés elnyerése szempontjából és mélyebb benyomást is ejtesz közönségedben.

Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap társalapítója, akit az amerikai Forbes most választott ki 30u30 listájára, kérdésünkre megerősítette, hogy

a vízió ismertetése lehetővé teszi, hogy a nagy lehetőségeket és a vállalkozásokban rejlő potenciált meglássa a befektető. Ebbe tud egy befektető igazán “beleszeretni”.

Mindig van lehetőség a fejlődésre. Figyeld meg a kapott visszajelzéseket, legyenek azok pozitívak vagy negatívak, és próbálj finomítani a pitch deck-en vagy az üzleti modellen. Előfordulhat, hogy egy következő találkozó is sikerül a befektetővel, vagy befektetést is kaptok, vagy akár elutasítanak. Ezen eredmények bármelyike új perspektívát és lehetőséget ad a fejlődésre. Ez egy nagyszerű tanulási tapasztalat, amelyet a jövőben beépíthetsz majd a szakmai életedbe.

Jakots Orsolya brand manager, Exagent Group

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások