A Hiventures kockázati tőkealap a hazai startupökoszisztéma egyik legmeghatározóbb bástyája. Kisgergely Kornél vezérigazgatóval éppen ezért a jelen bizonytalanságairól és jövő kihívásairól beszélgettünk. „Úgy fektetünk be, hogy 5 évben gondolkozunk, dehát azért ez nagyon bizonytalan” – mondta el.
Milyen helyzetben volt a magyar kockázati tőkepiac, mikor a Hiventures színre lépett két évvel ezelőtt? Milyen változásokat hozott a jelenlétetek?
2016 nyarán született döntés arról, hogy az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures is kezelhessen uniós forrásokat, és kihelyezhesse ezeket startupok számára befektetésként. Ekkor egy forráshiányos vákum időszak alakult ki a piacon, így egy nagyon feszített munka vette kezdetét azért, hogy minél előbb sor kerülhessen ennek a betöltésére. 2017 februárjától tulajdonképpen egyeduralkodóként voltunk jelen. Mind a tranzakciók számát, mind a forintösszeget tekintve azt mondhatjuk, hogy a befektetések 90%-át abban az évben a Hiventures végezte. A 2018-as évben aktivizálódtak az új tőkebefektetési alapok, és egyéb befektetők is megerősödtek, így azt gondolom nem lesz 90% fölötti a részesedésünk ebben, de azt mondhatjuk még így is a legmeghatározóbb a Hiventures, és 2023-ig ezt a szerepünket előreláthatólag tartani is fogjuk.
Mennyi pénz áll még rendelkezésre 2023-ig?
Összesen 67 milliárd forinttal indultunk ebből, ahogy azt 2019 elején kommunikáltuk, 15 milliárd forintot befektettünk már az elmúlt két, aktív évünk alatt, így több mint 50 milliárd forint kihelyezendő forrás áll még a rendelkezésünkre.
Van még szerinted 50 milliárd forintnyi jó ötlet, jó startup Magyarországon?
A mi működési modellünk a hazai piacon is egyedülálló. A legkorábbi, tulajdonképpen ötletfázisban adunk már 9 millió forintot a startupoknak – ezt senki más nem csinálja. Az eredeti elképzelésünk az, hogy ahogy növekednek, és jól veszik az akadályokat, úgy a következő köröket is tőlünk kapják. Akik 2017-ben bejöttek egy ötlettel és megkapták az Inkubációs befektetést, azok most érnek Magvető vagy Növekedési fázisba – ami bizony több száz millió forint további befektetést jelent startuponként. Ez a belső pipeline más befektető modelljében nem létezik, emiatt nem érezzük úgy, hogy ezek a számok teljesíthetetlenek lennének, vagy kompromisszumot kellene hozni a következő években.
Mi történik akkor, ha egy rajtatok kívül álló befektető is érdeklődik az Inkubációs kör után?
Több mint 200 startup van a portfóliónkban, mostanra már számos esetben kirajzolódott, hogy szívesen folytatjuk velük a munkát és a továbbiakban is befektetünk. Természetesen azt is örömmel vesszük, ha mellettünk más befektetők is beszállnak, de legtöbbször ők csak kiegészítik az általunk adott összegeket. A piaci sztenderd az, hogy a sokadik körös befektetők elvárják, hogy a korábbi befektetők is beszálljanak – tehát elég világos a szerepünk.
Mi teszi az egyes fázisban a startupokat sikeressé? Milyen elvárásokat kell teljesíteni ahhoz, hogy továbbra is bizalmat szavazzon nekik a Hiventures egy következő körre?
Az Inkubációs fázisban egy ötletet, illetve a piaci igény valamilyen indikátorát várjuk. Ezután viszonylag könnyű feltételekkel hozzájuthatnak a 30 milliós Inkubáció+ befektetéshez. Ha ezzel a körrel megtörténik a prototípus létrehozása, akkor mondhatjuk azt, hogy ezt az életszakaszt sikeresen teljesítették, és jöhet a Magvető befektetésről a döntés. Ez 50 és 150 millió forint közötti befektetést jelent, ebben a szakaszban a termékfejlesztésen túl nagy hangsúlyt fektetünk a valós piaci validációra is. Amennyiben a befektetett összeget sikeresen használják és a termék árbevételt is generál, – úgy a következő kört már ténylegesen a növekedésre tudják szánni, ami 150-500 millió forint. Ebben az esetben már gyakori, hogy a cégek a nemzetközi piacon is megvetik a lábukat. Amennyiben ez a mérföldkő is teljesül és startupjaink nemzetközi befektetésre is pályáznak – mi sikerként könyveljük el a befektetést. Ebben a fázisban már nemzetközi jelenléttel és jelentős árbevétellel bírnak, így azt gondoljuk, hogy jó esélyük lehet erre.
Sokszor éppen az az induló vállalkozások ellenérve a Hiventures-szel szemben, hogy a nagy arányú részesedés miatt a nemzetközi befektetők érdeklődésére kevesebb esély van hosszútávon. Ezzel kapcsolatban mit tapasztaltok?
Azt látjuk, hogy van ennek az ellenkezőjére példa. Éppen most állapodtunk meg a Hand In Scan esetében egy 3 millió dolláros tőkeinjekcióról egy amerikai befektetővel. Átlagosan 30% körüli részesedést kérünk el a nagyobb összegekért, és erre nem láttunk még példát, nem jelentett még akadályozó tényezőt.
Az, hogy mi 9 millió forintért 9%-ot kérünk, az azt jelenti, hogy csupán egy ötletet már 100 millió forintra értékelünk. Ha 500 millió forintért ezután 30%-ot kérünk, akkor már ott tartunk, hogy egymilliárd fölé értékeljük – ami egy elég drasztikus értéknövekedés. Ezzel tudunk a realitás talaján maradni és a magunk megtérülését biztosítani, amennyiben a startup jól teljesít.
Mi történik, ha nem teljesít jól, és elégeti a pénzt a vállalkozás? Hogyan szankcionáljátok ezt?
Mindenképpen követjük számla szinten, hogy hogyan használják a forrásokat. Ha visszaélést tapasztalnánk, akkor azonnal riportálnánk a megfelelő hatóságoknak – szerencsére ilyen meglehetősen ritkán történik.
De mi van akkor, ha csak nem tudja teljesíteni az általatok vázolt elvárásokat?
Ha egyszerűen nem hozza a mérföldköveket, amikben megállapodtunk, akkor dönteni kell. Ez a mi életünkben a legnagyobb dilemma – ez gyakrabban előfordul. A mi olvasatunkban azonban ez nem jelent feltétlenül bukást vagy kudarcot, pusztán az üzleti modell, a marketing stratégia, vagy a termék átgondolását kell ösztönöznünk. Bizonyos esetekben ilyenkor is úgy döntünk, hogy tovább finanszírozzuk a céget, hiszen a legtöbb induló vállalkozás esetében előfordulnak mélypontok.
Nagyságrendileg mekkora pénzösszeg égett el azért, mert úgy kellett dönteni egy ilyen ponton, vagy éppen a visszaélés miatt, hogy nem tudjátok tovább finanszírozni az adott céget?
Nagy bedőlési aránnyal számoltunk a 9 milliós befektetések esetében, de a várakozásainknál sokkal jobban teljesítenek ezek a cégek. Végelszámolást mindössze 7 inkubációs befektetésünk esetében kellett eszközölnünk. A többiek még játékban vannak.
Van esetleg olyan példa, akik már hoztak is megtérülést a Hiventuresnek?
Két év alatt olyan nagy startup siker nem várható el. Komoly siker kockázati tőkebefektetőként így még nem ért minket, de teljesen váratlan, kisebb exiteken már túl vagyunk – például az Ewiser esetében, aki csak inkubáción 9 milliót kapott tőlünk, majd egy piaci versenytárs felvásárolta őket, ezzel együtt bennünket is kivásárolt. Így hozamban nagyon szépen hoztak, meglepetés volt. Régebbi portfólió elemeket is sikerült már értékesítenünk, de a nagy exiteknek nincsen még itt az ideje.
Mire lehet számítani, mikor jön el a ti időtök?
Úgy fektetünk be, hogy 5 évben gondolkozunk – de ez azért nagyon bizonytalan. Lehet, hogy valaki már jövőre nagyot dobbant, és pénzünknél leszünk, valaki pedig sosem jut el az exitig. Ez benne van a pakliban.
Mik a legfontosabb indikátorai most a portfolió sikereinek a jelenlegi állapotban?
A portfóliónk jól teljesít és szépen bővül. Évről évre egyre többen eljutnak a piaci validációig, akkor is ha egy inkubációs befektetésnél ez nem is feltétlenül elvárt. Ezen kívül azt is sikerként könyveljük el, hogy szép számmal fektettek be mellettünk alapkezelők és magánbefektetők. A nagyobb sikerekhez kell még néhány év.
Milyen más piaci szereplőkkel dolgoztok együtt szívesen a mai magyar ökoszisztémában?
Mindenkivel együttműködünk, aki Magyarországon ebben a térben mozog. Ha valaki előttünk befektetést kapott például, az mindenképpen nagy plusz, de szintén sokat számít, ha valaki például az Inkubációs szakaszban képzést kap valamelyik partnerünktől. Ezek erős pozitívumok. Sikerült az uniós támogatásból működő inkubátorokkal is jól együttműködni, ez számunkra nagy pozitívum, ha velük közösen tudunk egy-egy projekten dolgozni. Számos olyan inkubátor is van, ahol a tulajdonos és a menedzsment is sikeres üzletemberekből áll – az ő megérzéseik számunkra is értékesek.
Az együttműködéseken és a portfolió bővítésén túl mire fókuszáltok most leginkább?
A legfontosabb kampányunk most a Hiventures StartupHER női vállalkozói program, amit márciusban indítottunk útjára és április 19-ig tart a jelentkezés rá. Úgy tűnik sikerült az üzenetet eljuttatni, hiszen eddig több száz jelentkezés érkezett. Mozgósítani tudtunk egy egészen új réteget, aminek nagyon örülünk. Ez a következő időszak legfontosabb fókusza.