A CES járműipari szekciójának egyik legnagyobb dobása a látogatók tömegeit mágnesként vonzó Bell Nexus billenőrotoros hexakopter légitaxi, ami a cég elgondolása szerint nem egy újabb gazdagoknak szánt drága játékszer, hanem olcsó és korszerű módja lehet az urbánus közlekedésnek.
A Bell hosszú ideje jelentős szereplője a repülőgépek és helikopterek gyártására szakosodott ipari szegmensnek, ők építették meg például az első amerikai sugárhajtású vadászgépet, vagy a hangsebesség határát először áttörni képes kísérleti rakétarepülőgépet, de a holdraszállást szimuláló gyakorlógép is a nevükhöz fűződik. A repülőktől már csak a helikopterek gyártásához értenek jobban, több katonai célra fejlesztett legendás repülő szerkezet megalkotóiként tarthatjuk őket számon.
A városi forgalmi dugók hosszú ideje problémát jelentenek, és a CES 2019 tele van olyan vállalatokkal, amelyek megpróbálják megoldani ezt a nemzetközileg is igen jelentős kérdést. Az intelligens városok, a személyszállítás és a mobilitás jövője a CES 2019 egyik legnagyobb témája, és a legnagyobb dobás a Bell megoldása jelenti.
Ahogy az építészek a 20. század elején az első felhőkarcolók felépítésével válaszoltak a helyhiány problémájára, úgy a Bell Helicopter fejlesztői azt vízionálják, hogy a közúti torlódásokra egyértelmű megoldást jelenthet a járművük. „Mivel a hely korlátozott a talajszinten, így a közlekedési kihívásokat egy függőleges dimenzióban kell megoldanunk” – mondja Mitch Snyder, a Bell Helicopter elnöke és vezérigazgatója.
A cég mérnökei az elmúlt években a kor igényeinek megfelelően a helyből felszálló légtaxik fejlesztésén dolgoztak, ennek a munkának az eredményeként született meg a Bell Nexus prototípusa, amit a CES-en mutattak be Las Vegasban. Mitch Snyder úgy fogalmazott, a Nexus biztonságosabb, halkabb és olcsóbb lesz, mint eddig bármilyen civil helikopter, ráadásul hibrid meghajtással működik majd, hat légcsatornás propellerét pedig billenőrotoros rendszerben, hatszög alakban helyezték el a kabin fölött. Ez teszi lehetővé, hogy a Nexus helyből fel tudjon szállni, majd vízszintes állásba fordítva a hat propellert nagy sebességgel haladjon, s így a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint 240 kilométer/órás csúcssebességet érhet el. Snyder 2025-re prognosztizálja a futurisztikus helikopter forgalomba állítását. A cég elképzelése az, hogy nem egy újabb gazdagoknak szánt drága játékszer az, amin most dolgoznak, hanem egy olcsó és korszerű módja lehet az urbánus közlekedésnek és csomagszállításnak.
Forrás: Bell, interestingengineering, wattmester, Index