A Cápák között már az ötödik évadára készül, az évek során egyre inkább meghatározó tényező lett a hazai vállalkozói ökoszisztémában. Már nem csak startupoknak, hanem akár a kis- és középméretű vállalkozásoknak is támaszt nyújtanak, és szerepet vállalnak abban a szemléletformálásban, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy egyre színvonalasabb vállalkozások és tudatosabb vállalkozók induljanak el a siker útján. Máté Krisztával beszélgettünk, értékeltük az elmúlt évadokat és kíváncsiskodtunk a jövőbeni motivációk és víziók kapcsán is.
Mikor találkoztál először a startup fogalommal?
Nem is tudom… de amikor először hallottam, emlékszem, hogy utána kellett néznem, egészen pontosan mit takar, hogy abban a közegben ne tűnjek teljesen tudatlannak, ahol elhangzott.
Milyen motivációk mentén kezdtél el a vállalkozások, startupok és a kockázati tőkebefektetés köré műsort készíteni?
Amikor a Bridge Budapest alakult, az alapítók szándéka az volt, hogy mutassuk meg a magyar vállalkozóknak, hogy lehet Magyarországon tisztességesen is vállalkozni, nem kell mutyizni, adót csalni a sikerért, és hogy a vállalkozó ne legyen szitokszó. Ezen gondolatok mentén készítettünk egy portrésorozatot Az első millióm története címmel, akkor alakult startupok, vállalkozások tulajdonosaival beszélgettem benne, akik példát mutathatnak, kedvet csinálhatnak a többi vállalkozónak a saját sikertörténetükkel. Ezekből a beszélgetésekből rengeteget tanultam én magam is, egyszer csak azon kaptam magam, hogy soha, semmilyen munkát nem végeztem ilyen élvezettel. Alig vártam, hogy sikeres vállalkozókat faggathassak, összefüggésekre bukkanhassak a sikertörténeteikből, vagy akár a kudarcaikból.
Ez a portrésorozat már az 5. évadánál tart, az RTL Klubon látható, és minden évad valamilyen konkrét koncepció mentén készül. Volt már sorozat, amelyben olyan vállalkozók szerepeltek, akiknek a társadalmi felelősségvállalás fontos, és visszaadnak a sikerükből a környezetüknek, de volt olyan is például, amelyben a verzatilis cégeket gyűjtöttük össze, hogy inspirálják a covid-helyzetben lassabban reagáló vállalkozásokat. Lényegében ez hozta a lehetőséget, hogy a Cápák között producere lehessek. Amióta ez a műsor tart, még jobban belevetettem magam ebbe a közegbe.
Milyen viziótok volt az elején, a Cápák között műsor elindulásakor és hogyan alakult ez át az évadok során?
Természetesen elsősorban, jó, szórakoztató, nézett, sőt, egyre nézettebb műsort szeretnénk készíteni. Szándékaink az RTL Klubbal már az elejétől megegyeznek: mindezeken túl nem baj, ha edukálunk is, ha tudatosabbak lesznek a magyar vállalkozók, jobban értik a befektetők gondolkodását, miközben szeretik a műsort. Az, hogy évről évre egyre felkészültebb, tudatosabb vállalkozók állnak a Cápák elé, visszaigazolja a törekvéseinket.
Mik azok a legfontosabb dolgok, amiket a csillogó szemű ötletgazdáktól tanultál az elmúlt három évben?
Nem csak csillogó szemű ötletgazdákról van szó. Tőlük nyilván a hitet, lelkesedést, elkötelezettséget, azoktól a vállalkozóktól, akik már túl vannak az első sikereiken, többek között ugyancsak a hitet, lelkesedést, elkötelezettséget, de nekik már az elő kudarcaik is tanulságosak. Ha figyel az ember, ha képes más hibáiból tanulni, könnyebben elkerüli a saját vállalkozásának buktatóit.
Mire emlékeztett vagy tanított a Cápák mentalitása?
Húúú, nagyon sok mindenre tanítottak, tanítanak. Érdekes látni, ahogy egyre otthonosabban mozognak egy tévéstúdióban, tudatosabban szerepelnek, például nem vágnak egymás szavába, már nem nyűg nekik a smink, már merik élvezni a különleges helyzeteket, vag akár a népszerűséget is. Az üzleti szempontokat nem tudom különválasztani az emberiektől. De tanulságos például, hogy nem is kell. Sosem kötnének üzletet olyasvalakivel, akivel nem mennének el vacsorázni, mert nem érdekelné őket néhány órára a társaságuk. Vagy akiben nem bíznának. Vagy aki nem elkötelezett, nem szorgalmas, nem akarja eléggé. Vagy aki nem jó ember… és még sorolhatnám.
Már lehet jelentkezni a műsor következő évadába. Milyen tapasztalataitok vannak – alakul a jelentkezők minősége vagy mennyisége az idő előrehaladtával?
A Cápák között egyre népszerűbb, különösen a fiatalok körében. Családi program lett vasárnap este nézni, a gyerekek Cápásat játszanak, mindez nyilván kihat a jelentkezők szándékaira is. Azon túl, hogy felkészültebbek a vállalkozások, az ötödik évad előtt, már nyugodtan mondhatom, tudják az emberek, hogy ha eljönnek, nem csak pénzt kaphatnak, hanem társat, mentort, tanácsadót, népszerűséget is kapnak mellé, és ez nem kevés. Olyanok is megmérettetik magukat, a vállalkozásukat, akik az első évad idejében még biztosan ódzkodtak ettől a helyzettől.
Kíváncsisággal követtük nyomon, hogy a késő esti műsorból a csatorna legnézettebb produkciója lett, ezzel együtt pedig a startup és a skálázhatóság már egyre kevésbé kell a szektoron kívülállóknak magyarázni, közbeszéd tárgya lett mindez. Mennyire volt része ez az edukációs szerepvállalás az elképzeléseiteknek, hogyan látod ezt visszatekintve?
Fontos szándék volt, titkos vágy, de nem reméltük, hogy így sikerül. Én magam sem gondoltam, bevallom, hogy ennyire fogékonyak lesznek rá az emberek. Ez nagyon, nagyon jó érzés. Pedig nem könnyű feladat.
A nézettség mellett azt látjuk, hogy a műsor partnerei is elkötelezettek – mi a Cápák között titka, amivel egyre szélesebb körben tud magához vonzani nézőket és üzleti partnereket is?
A partnereink csodálatosak. Álmomban sem gondoltam az első évad előtt, hogy ennyire megtaláljuk a közös célokat! Minden partnerünk szerves része a Cápák között sikerének. Ahogy szokták mondani: nélkülük nem jöhetett volna létre. De tényleg! Biztosan nem ilyen lenne. Ahogy látszott, hogy pénzügyileg kell felkészíteni a vállalkozókat, beállt emögé a banki partnerünk. Ahogy digitálisan kellett edukálni, webshopot építeni, bolthálózatba bekerülni, jól informáltan mozogni a céges világban, azonnal megtalálták a partnereink a feladatukat, ahogy segíteni tudják a vállalkozásokat. És ez független a műsorban való szerepléstől, attól, kap-e valaki befektetést. Aki eljön a Cápákhoz, olyan mennyiségű tudással lesz gazdagabb, hogy abból biztosan új lendületet kap a vállalkozása. de ezt inkább azoknak kellene elmondania, akik visszajelzik nekünk, hogy életük legjobb döntése volt.
Milyen középtávú és hosszútávú terveid vannak a produkcióval?
A műsor sikerén, a díjakon túl (kétszer nyerte el a Televíziós Újságírók Díját az elmúlt három évben) ez elismerés és nem utolsó sorban felelősség annak a majdnem 200 embernek, aki a Cápák között csapatában dolgozik. Biztos vagyok benne, hogy jó úton járunk, és nagyon sok még a dolgunk. Először be kell hoznunk azt a sok évnyi lemaradást, ami egy modern vállalkozás szemléletváltásához kell. A felzárkózásban igyekszünk támaszt nyújtani, már nem csak startupoknak, hanem akár a kis- és középméretű vállalkozásoknak is. Nem becsüljük túl a szerepünket, de talán részesei lehetünk egy picit annak, hogy a magyarországi vállalkozások többsége semmiben ne érezze magát tudatlanabbnak, vagy kevesebbnek, mint bármelyik másik európai, hasonló vállalkozás. Kell ennél több?