Hirdetés

Évről évre egyre felkészültebb, tudatosabb vállalkozók állnak a Cápák elé

A Cápák között már az ötödik évadára készül, az évek során egyre inkább meghatározó tényező lett a hazai vállalkozói ökoszisztémában. Már nem csak startupoknak, hanem akár a kis- és középméretű vállalkozásoknak is támaszt nyújtanak, és szerepet vállalnak abban a szemléletformálásban, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy egyre színvonalasabb vállalkozások és tudatosabb vállalkozók induljanak el a siker útján. Máté Krisztával beszélgettünk, értékeltük az elmúlt évadokat és kíváncsiskodtunk a jövőbeni motivációk és víziók kapcsán is. 

Hirdetés

Mikor találkoztál először a startup fogalommal?

Nem is tudom… de amikor először hallottam, emlékszem, hogy utána kellett néznem, egészen pontosan mit takar, hogy abban a közegben ne tűnjek teljesen tudatlannak, ahol elhangzott.

Milyen motivációk mentén kezdtél el a vállalkozások, startupok és a kockázati tőkebefektetés köré műsort készíteni?

Amikor a Bridge Budapest alakult, az alapítók szándéka az volt, hogy mutassuk meg a magyar vállalkozóknak, hogy lehet Magyarországon tisztességesen is vállalkozni, nem kell mutyizni, adót csalni a sikerért, és hogy a vállalkozó ne legyen szitokszó. Ezen gondolatok mentén készítettünk egy portrésorozatot Az első millióm története címmel, akkor alakult startupok, vállalkozások tulajdonosaival beszélgettem benne, akik példát mutathatnak, kedvet csinálhatnak a többi vállalkozónak a saját sikertörténetükkel. Ezekből a beszélgetésekből rengeteget tanultam én magam is, egyszer csak azon kaptam magam, hogy soha, semmilyen munkát nem végeztem ilyen élvezettel. Alig vártam, hogy sikeres vállalkozókat faggathassak, összefüggésekre bukkanhassak a sikertörténeteikből, vagy akár a kudarcaikból.

Ez a portrésorozat már az 5. évadánál tart, az RTL Klubon látható, és minden évad valamilyen konkrét koncepció mentén készül. Volt már sorozat, amelyben olyan vállalkozók szerepeltek, akiknek a társadalmi felelősségvállalás fontos, és visszaadnak a sikerükből a környezetüknek, de volt olyan is például, amelyben a verzatilis cégeket gyűjtöttük össze, hogy inspirálják a covid-helyzetben lassabban reagáló vállalkozásokat. Lényegében ez hozta a lehetőséget, hogy a Cápák között producere lehessek. Amióta ez a műsor tart, még jobban belevetettem magam ebbe a közegbe.

Milyen viziótok volt az elején, a Cápák között műsor elindulásakor és hogyan alakult ez át az évadok során?

Természetesen elsősorban, jó, szórakoztató, nézett, sőt, egyre nézettebb műsort szeretnénk készíteni. Szándékaink az RTL Klubbal már az elejétől megegyeznek: mindezeken túl nem baj, ha edukálunk is, ha tudatosabbak lesznek a magyar vállalkozók, jobban értik a befektetők gondolkodását, miközben szeretik a műsort. Az, hogy évről évre egyre felkészültebb, tudatosabb vállalkozók állnak a Cápák elé, visszaigazolja a törekvéseinket.

Mik azok a legfontosabb dolgok, amiket a csillogó szemű ötletgazdáktól tanultál az elmúlt három évben?

Nem csak csillogó szemű ötletgazdákról van szó. Tőlük nyilván a hitet, lelkesedést, elkötelezettséget, azoktól a vállalkozóktól, akik már túl vannak az első sikereiken, többek között ugyancsak a hitet, lelkesedést, elkötelezettséget, de nekik már az elő kudarcaik is tanulságosak. Ha figyel az ember, ha képes más hibáiból tanulni, könnyebben elkerüli a saját vállalkozásának buktatóit.

Mire emlékeztett vagy tanított a Cápák mentalitása?

Húúú, nagyon sok mindenre tanítottak, tanítanak. Érdekes látni, ahogy egyre otthonosabban mozognak egy tévéstúdióban, tudatosabban szerepelnek, például nem vágnak egymás szavába, már nem nyűg nekik a smink, már merik élvezni a különleges helyzeteket, vag akár a népszerűséget is.  Az üzleti szempontokat nem tudom különválasztani az emberiektől. De tanulságos például, hogy nem is kell. Sosem kötnének üzletet olyasvalakivel, akivel nem mennének el vacsorázni, mert nem érdekelné őket néhány órára a társaságuk. Vagy akiben nem bíznának. Vagy aki nem elkötelezett, nem szorgalmas, nem akarja eléggé. Vagy aki nem jó ember… és még sorolhatnám.

Már lehet jelentkezni a műsor következő évadába. Milyen tapasztalataitok vannak – alakul a jelentkezők minősége vagy mennyisége az idő előrehaladtával?

A Cápák között egyre népszerűbb, különösen a fiatalok körében. Családi program lett vasárnap este nézni, a gyerekek Cápásat játszanak, mindez nyilván kihat a jelentkezők szándékaira is. Azon túl, hogy felkészültebbek a vállalkozások, az ötödik évad előtt, már nyugodtan mondhatom, tudják az emberek, hogy ha eljönnek, nem csak pénzt kaphatnak, hanem társat, mentort, tanácsadót, népszerűséget is kapnak mellé, és ez nem kevés. Olyanok is megmérettetik magukat, a vállalkozásukat, akik az első évad idejében még biztosan ódzkodtak ettől a helyzettől.

Kíváncsisággal követtük nyomon, hogy a késő esti műsorból a csatorna legnézettebb produkciója lett, ezzel együtt pedig a startup és a skálázhatóság már egyre kevésbé kell a szektoron kívülállóknak magyarázni, közbeszéd tárgya lett mindez. Mennyire volt része ez az edukációs szerepvállalás az elképzeléseiteknek, hogyan látod ezt visszatekintve?

Fontos szándék volt, titkos vágy, de nem reméltük, hogy így sikerül. Én magam sem gondoltam, bevallom, hogy ennyire fogékonyak lesznek rá az emberek. Ez nagyon, nagyon jó érzés. Pedig nem könnyű feladat.

A nézettség mellett azt látjuk, hogy a műsor partnerei is elkötelezettek – mi a Cápák között titka, amivel egyre szélesebb körben tud magához vonzani nézőket és üzleti partnereket is?

A partnereink csodálatosak. Álmomban sem gondoltam az első évad előtt, hogy ennyire megtaláljuk a közös célokat! Minden partnerünk szerves része a Cápák között sikerének. Ahogy szokták mondani: nélkülük nem jöhetett volna létre. De tényleg! Biztosan nem ilyen lenne. Ahogy látszott, hogy pénzügyileg kell felkészíteni a vállalkozókat, beállt emögé a banki partnerünk. Ahogy digitálisan kellett edukálni, webshopot építeni, bolthálózatba bekerülni, jól informáltan mozogni a céges világban, azonnal megtalálták a partnereink a feladatukat, ahogy segíteni tudják a vállalkozásokat. És ez független a műsorban való szerepléstől, attól, kap-e valaki befektetést. Aki eljön a Cápákhoz, olyan mennyiségű tudással lesz gazdagabb, hogy abból biztosan új lendületet kap a vállalkozása. de ezt inkább azoknak kellene elmondania, akik visszajelzik nekünk, hogy életük legjobb döntése volt.

Milyen középtávú és hosszútávú terveid vannak a produkcióval?

A műsor sikerén, a díjakon túl (kétszer nyerte el a Televíziós Újságírók Díját az elmúlt három évben) ez elismerés és nem utolsó sorban felelősség annak a majdnem 200 embernek, aki a Cápák között csapatában dolgozik. Biztos vagyok benne, hogy jó úton járunk, és nagyon sok még a dolgunk. Először be kell hoznunk azt a sok évnyi lemaradást, ami egy modern vállalkozás szemléletváltásához kell. A felzárkózásban igyekszünk támaszt nyújtani, már nem csak startupoknak, hanem akár a kis- és középméretű vállalkozásoknak is. Nem becsüljük túl a szerepünket, de talán részesei lehetünk egy picit annak, hogy a magyarországi vállalkozások többsége semmiben ne érezze magát tudatlanabbnak, vagy kevesebbnek, mint bármelyik másik európai, hasonló vállalkozás. Kell ennél több?

Hirdetés

Elindult a magyar Kickstarter, a Brancs közösségi piactér

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és szolgáltatásfejlesztési projektjeit közösségi finanszírozással valósítják meg. Az ötletgazdák a leendő vásárlóikkal – azaz a közösség erejével – gyűjtik össze a kampányok megvalósításához szükséges tőkét.

Bővebben

Budapesten rendezik meg Közép-Európa legnagyobb techfesztiválját

Az online térben töltött két év után végre személyesen is várja elsősorban a szoftverfejlesztés terén dolgozó magyar és nemzetközi szakembereket Közép-Európa legjelentősebb, technológiai trendekkel és fejlesztői újdonságokkal foglalkozó techfesztiválja. A kétnapos Craft Conference magyar szervezői közel 30 országból mintegy 1500 résztvevőt várnak, akikkel többek között a NASA, a Google, a Spotify, az IBM vagy az eBay szakemberei, gyakorló kódolók, és a technológia üzleti oldalával foglalkozó vezetők is megosztják tapasztalataikat a legforróbb trendekről. A szellemi útravaló mellett workshopok, vállalati standok és kapcsolatépítő bulik teszik teljessé az élményt, melynek a Vasúttörténeti Park szolgál különleges helyszínéül.

Bővebben
Hirdetés

A diákigazolvány új szerepe, szabadulószobává alakuló városok, és élelmiszertermelés a nappaliban – kihirdették az MVM Edison startup verseny idei nyerteseit

A diákokat kedvenc márkáikkal összekötő program; közösségi alapú, decentralizált otthoni kertészet, az okos hulladékkezelést és újrahasznosítást ösztönző alkalmazás; városokat interaktívan bemutató telefonos szabadulószoba; fiatalokat célzó ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, illetve lemerült elektromos autóknak szóló asszisztencia-szolgáltatás is szerepel az MVM Edison startup verseny idei nyertesei között. Az innovatív ötletek pénzjutalomban részesülnek, illetve akár 50 millió forint magvető befektetést is kaphatnak.

Bővebben

Az innovatív magyar csapat megmutatta: minden második fékezésünk balesethez vezethet

Igencsak hektikusan vezetünk a fővárosban, majdnem minden második fékezésünk, gyorsításunk, vagy kanyarodásunk hirtelen történik, ami balesetveszélyt hordoz magával – mutatnak rá a Cristo autós alkalmazás friss felhasználói adatai. A reggeli órákban Dél-Budán, délután viszont a pesti belvárosi forgalomban kell az átlagosnál jobban figyelni autóvezetőként a hétköznapokon, az ekkor tapasztalt feszültség a hétvégi kb. kétszerese. A Közlekedési Kultúra Napjának alkalmából bemutatjuk az eredményeket, melyek kapcsán a drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági szakértője ad tanácsot a fővárosi autósoknak.

Bővebben

Startupok és nagyvállalatok: együtt sikeresebbek

A friss ötlet, agilitás és az innovációban testet öltő tudás társul a sokévtizedes szakértelemmel, tapasztalattal, technológiai háttérrel, értékesítési kompetenciákkal, partneri hálózattal és erős pénzügyi háttérrel. Így támogatja egymást startup és nagyvállalat, amely együttműködésére egyre több a példa itthon és a nagyvilágban. Az idei Startup Safari konferencián vállalatvezetők, startupok, befektetők készítettek látleletet a hazai startup ökoszisztémáról.

Bővebben

Melbourne-i győztesek a budapesti esettanulmányi versenyen

Idén negyedik alkalommal rendezték meg Magyarországon a régió egyik legnívósabb nemzetközi üzleti esettanulmányi versenyét, a Central European Case Competition-t (CECC). A rendezvény egyik esetadó partnere a Schneider Electric volt, a győztes melbourne-i csapat az ő beszállítóik CO2 kibocsátásának csökkentésére, valamint az EcoStruxure platform újszerű alkalmazására dolgoztak ki koncepciót.

Bővebben

A dolgozók 73 százaléka rugalmasan, nem munkahelyhez kötötten dolgozna

Számos cégnél már kialakult hosszabb távú terv az otthoni munkavégzésre, van, ahol még nem született erről határozott döntés, míg a munkavállalói igények több felmérés szerint is a home office és a hibrid munkavégzés felé mutatnak. A távmunkavégzés különböző formáinak hosszú távú megszilárdulása a legtöbb esetben azért várhatóan nem ütközik majd akadályba, hiszen a vállalatok és a munkavállalók többsége szerint sem csökkent a hatékonyság az otthoni munka során.

Bővebben