Hirdetés

Évről évre egyre felkészültebb, tudatosabb vállalkozók állnak a Cápák elé

A Cápák között már az ötödik évadára készül, az évek során egyre inkább meghatározó tényező lett a hazai vállalkozói ökoszisztémában. Már nem csak startupoknak, hanem akár a kis- és középméretű vállalkozásoknak is támaszt nyújtanak, és szerepet vállalnak abban a szemléletformálásban, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy egyre színvonalasabb vállalkozások és tudatosabb vállalkozók induljanak el a siker útján. Máté Krisztával beszélgettünk, értékeltük az elmúlt évadokat és kíváncsiskodtunk a jövőbeni motivációk és víziók kapcsán is. 

Mikor találkoztál először a startup fogalommal?

Nem is tudom… de amikor először hallottam, emlékszem, hogy utána kellett néznem, egészen pontosan mit takar, hogy abban a közegben ne tűnjek teljesen tudatlannak, ahol elhangzott.

Milyen motivációk mentén kezdtél el a vállalkozások, startupok és a kockázati tőkebefektetés köré műsort készíteni?

Amikor a Bridge Budapest alakult, az alapítók szándéka az volt, hogy mutassuk meg a magyar vállalkozóknak, hogy lehet Magyarországon tisztességesen is vállalkozni, nem kell mutyizni, adót csalni a sikerért, és hogy a vállalkozó ne legyen szitokszó. Ezen gondolatok mentén készítettünk egy portrésorozatot Az első millióm története címmel, akkor alakult startupok, vállalkozások tulajdonosaival beszélgettem benne, akik példát mutathatnak, kedvet csinálhatnak a többi vállalkozónak a saját sikertörténetükkel. Ezekből a beszélgetésekből rengeteget tanultam én magam is, egyszer csak azon kaptam magam, hogy soha, semmilyen munkát nem végeztem ilyen élvezettel. Alig vártam, hogy sikeres vállalkozókat faggathassak, összefüggésekre bukkanhassak a sikertörténeteikből, vagy akár a kudarcaikból.

Ez a portrésorozat már az 5. évadánál tart, az RTL Klubon látható, és minden évad valamilyen konkrét koncepció mentén készül. Volt már sorozat, amelyben olyan vállalkozók szerepeltek, akiknek a társadalmi felelősségvállalás fontos, és visszaadnak a sikerükből a környezetüknek, de volt olyan is például, amelyben a verzatilis cégeket gyűjtöttük össze, hogy inspirálják a covid-helyzetben lassabban reagáló vállalkozásokat. Lényegében ez hozta a lehetőséget, hogy a Cápák között producere lehessek. Amióta ez a műsor tart, még jobban belevetettem magam ebbe a közegbe.

Milyen viziótok volt az elején, a Cápák között műsor elindulásakor és hogyan alakult ez át az évadok során?

Természetesen elsősorban, jó, szórakoztató, nézett, sőt, egyre nézettebb műsort szeretnénk készíteni. Szándékaink az RTL Klubbal már az elejétől megegyeznek: mindezeken túl nem baj, ha edukálunk is, ha tudatosabbak lesznek a magyar vállalkozók, jobban értik a befektetők gondolkodását, miközben szeretik a műsort. Az, hogy évről évre egyre felkészültebb, tudatosabb vállalkozók állnak a Cápák elé, visszaigazolja a törekvéseinket.

Mik azok a legfontosabb dolgok, amiket a csillogó szemű ötletgazdáktól tanultál az elmúlt három évben?

Nem csak csillogó szemű ötletgazdákról van szó. Tőlük nyilván a hitet, lelkesedést, elkötelezettséget, azoktól a vállalkozóktól, akik már túl vannak az első sikereiken, többek között ugyancsak a hitet, lelkesedést, elkötelezettséget, de nekik már az elő kudarcaik is tanulságosak. Ha figyel az ember, ha képes más hibáiból tanulni, könnyebben elkerüli a saját vállalkozásának buktatóit.

Mire emlékeztett vagy tanított a Cápák mentalitása?

Húúú, nagyon sok mindenre tanítottak, tanítanak. Érdekes látni, ahogy egyre otthonosabban mozognak egy tévéstúdióban, tudatosabban szerepelnek, például nem vágnak egymás szavába, már nem nyűg nekik a smink, már merik élvezni a különleges helyzeteket, vag akár a népszerűséget is.  Az üzleti szempontokat nem tudom különválasztani az emberiektől. De tanulságos például, hogy nem is kell. Sosem kötnének üzletet olyasvalakivel, akivel nem mennének el vacsorázni, mert nem érdekelné őket néhány órára a társaságuk. Vagy akiben nem bíznának. Vagy aki nem elkötelezett, nem szorgalmas, nem akarja eléggé. Vagy aki nem jó ember… és még sorolhatnám.

Már lehet jelentkezni a műsor következő évadába. Milyen tapasztalataitok vannak – alakul a jelentkezők minősége vagy mennyisége az idő előrehaladtával?

A Cápák között egyre népszerűbb, különösen a fiatalok körében. Családi program lett vasárnap este nézni, a gyerekek Cápásat játszanak, mindez nyilván kihat a jelentkezők szándékaira is. Azon túl, hogy felkészültebbek a vállalkozások, az ötödik évad előtt, már nyugodtan mondhatom, tudják az emberek, hogy ha eljönnek, nem csak pénzt kaphatnak, hanem társat, mentort, tanácsadót, népszerűséget is kapnak mellé, és ez nem kevés. Olyanok is megmérettetik magukat, a vállalkozásukat, akik az első évad idejében még biztosan ódzkodtak ettől a helyzettől.

Kíváncsisággal követtük nyomon, hogy a késő esti műsorból a csatorna legnézettebb produkciója lett, ezzel együtt pedig a startup és a skálázhatóság már egyre kevésbé kell a szektoron kívülállóknak magyarázni, közbeszéd tárgya lett mindez. Mennyire volt része ez az edukációs szerepvállalás az elképzeléseiteknek, hogyan látod ezt visszatekintve?

Fontos szándék volt, titkos vágy, de nem reméltük, hogy így sikerül. Én magam sem gondoltam, bevallom, hogy ennyire fogékonyak lesznek rá az emberek. Ez nagyon, nagyon jó érzés. Pedig nem könnyű feladat.

A nézettség mellett azt látjuk, hogy a műsor partnerei is elkötelezettek – mi a Cápák között titka, amivel egyre szélesebb körben tud magához vonzani nézőket és üzleti partnereket is?

A partnereink csodálatosak. Álmomban sem gondoltam az első évad előtt, hogy ennyire megtaláljuk a közös célokat! Minden partnerünk szerves része a Cápák között sikerének. Ahogy szokták mondani: nélkülük nem jöhetett volna létre. De tényleg! Biztosan nem ilyen lenne. Ahogy látszott, hogy pénzügyileg kell felkészíteni a vállalkozókat, beállt emögé a banki partnerünk. Ahogy digitálisan kellett edukálni, webshopot építeni, bolthálózatba bekerülni, jól informáltan mozogni a céges világban, azonnal megtalálták a partnereink a feladatukat, ahogy segíteni tudják a vállalkozásokat. És ez független a műsorban való szerepléstől, attól, kap-e valaki befektetést. Aki eljön a Cápákhoz, olyan mennyiségű tudással lesz gazdagabb, hogy abból biztosan új lendületet kap a vállalkozása. de ezt inkább azoknak kellene elmondania, akik visszajelzik nekünk, hogy életük legjobb döntése volt.

Milyen középtávú és hosszútávú terveid vannak a produkcióval?

A műsor sikerén, a díjakon túl (kétszer nyerte el a Televíziós Újságírók Díját az elmúlt három évben) ez elismerés és nem utolsó sorban felelősség annak a majdnem 200 embernek, aki a Cápák között csapatában dolgozik. Biztos vagyok benne, hogy jó úton járunk, és nagyon sok még a dolgunk. Először be kell hoznunk azt a sok évnyi lemaradást, ami egy modern vállalkozás szemléletváltásához kell. A felzárkózásban igyekszünk támaszt nyújtani, már nem csak startupoknak, hanem akár a kis- és középméretű vállalkozásoknak is. Nem becsüljük túl a szerepünket, de talán részesei lehetünk egy picit annak, hogy a magyarországi vállalkozások többsége semmiben ne érezze magát tudatlanabbnak, vagy kevesebbnek, mint bármelyik másik európai, hasonló vállalkozás. Kell ennél több?

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások