Hirdetés

Elengedhetetlen lépések a közösségi finanszírozás sikerességéhez

Nagy érdeklődés mellett zajlott december 6-án a Start it @K&H inkubátorban rendezett crowdfunding meetup, amelyen a közösségi finanszírozás hazai szakértőinek tapasztalatait, tanácsait ismerhettük meg.

Hirdetés

Az elmúlt tíz évben világszerte egyre népszerűbb finanszírozási forma, a crowdfunding néhány éve már Magyarországon is követőkre talál mind befektetői, mind közvetítői, mind ötletgazdai oldalon. A napilapok hasábjain és az online híroldalakon egyre gyakrabban jelennek meg hazai sikertörténetek a közösségi finanszírozás kapcsán, de számos kudarcról is beszámolnak a médiumok.

Röviden összefoglalva: a crowdfunding kampány során egy ötletgazda a termékét egy internetes közvetítő platformon, nagy számú támogató egyenként kis összegű finanszírozására számítva promotálja, majd az összegyűlt összegből kezdi meg a gyártást és szállítást. Első ránézésre úgy tűnhet számunkra, hogy egy-egy ügyesen reklámozott ötlethez kapcsolódóan szinte könnyű pénz az a finanszírozási összeg, ami a kampányidőszakban beérkezik a támogatóktól. Valóban ennyire egyszerű a feladat? Hogyan érdemes nekifogni egy közösségi finanszírozási kampány előkészítésének, milyen buktatókkal szembesülhetnek a kampánygazdák a lebonyolítás során? Milyen platformokat érdemes választani, milyen marketingeszközökkel érdemes igazán élni? Mi történik egy sikeres kampány lezárulta után?

December 6-án a közösségi finanszírozásban jártas szakértői körben tárgyaltuk végig a fenti és ezekhez hasonló kérdéseket a Start it @K&H startup inkubátorban. Panelbeszélgetésünk vendégei közvetlen tapasztalataikat osztották meg a crowdfunding kampányok kapcsán.

Az esemény első perceiben Szaniszló László, az EU-s Interreg programon belül működő Crowd-Fund-Port magyarországi vezetője mutatta be azokat a támogatási lehetőségeket, amelyeket egy crowdfunding kampányt elindító ötletgazda vehet igénybe 2019. június 1-jéig.

Fekete Dániel, az okos infra-fűtőtestet készítő Poizo startup alapítója jelenleg is futó kampányának tapasztalatairól számolt be. Kiemelte, hogy többek között azért is választotta csapatával ezt a finanszírozási formát, mert a forrásgyűjtés mellett hihetetlenül fontos visszajelzéseket kap a felhasználóktól – a crowdfunding a termék piaci validációjára, illetve promóciójára is alkalmas. A korai fogyasztói vagy befektetői visszajelzések útján egyedülálló lehetőség nyílik az üzleti terv, az üzleti modell vagy akár maga a termék átgondolására, finomhangolására. Az eredményes tőkegyűjtéshez megfelelő tőkeháttér is indokolt: a kampány hatékony lefolytatásához mindenképpen szükséges a kb. milliós nagyságrendű összeg előzetes biztosítása, ami jórészt kommunikációs költségeket hivatott fedezni (grafikai, marketing- és videókészítési költségek). Hangsúlyozta azt is, hogy az összegyűjtött összeg felhasználását nagyon alaposan meg kell tervezni már jó előre, hogy ne a kampányidőszakot követően merüljenek fel a gyártástechnológiával, illetve a termékek leszállításával kapcsolatos, akár csődöt is eredményező gyakorlati problémák.

Szeles Nóra, a részvény alapú crowdfunding hazai úttörőjének szánt Tőkeportál szakértője a szabályozási környezetről és a közvetítői feladatkör kihívásairól mesélt. A pénzügyi szakember kifejtette, hogy a crowdfunding egyfajta finanszírozási hidat jelenthet az ún. 3F-források (friends, fools, family) és a kockázati/intézményi tőke adta lehetőségek között. Elmondta, hogy hamarosan az Európa Tanács dönt arról az összeurópai szabályozásról, amely minden EU-s tagállamban lehetőséget biztosít a részvényalapú közösségi tőkebevonásra, vagyis a tőkéért cserébe a vállalkozásban részesedést kapnak a hozzájárulók, az ún. közösségi befektetők. A Tőkeportál csapata ehhez a finanszírozási típushoz kínál platformot, emellett a gyűjtőkampány technikai és kommunikációs előkészítésében is segítséget fognak nyújtani.

Péter Viktor vállalkozása, a Mindclash Games már majdnem 2 millió dollár értékben vont be tőkét közösségi finanszírozással, ami üzleti modelljük szerves részévé vált. A csapat stratégiai táblajátékok fejlesztésén munkálkodik. Mint kiderült, ez a terméktípus ideális a közösségi finanszírozás intézményéhez, hiszen jól behatárolható és elkötelezett a célcsoport. Őket sokszor a direkt marketing eszközeivel érték el, például a nagy sikerű Trickerion játék promóciója során bűvészműhellyé változtatták standjukat egy németországi játékkiállításon. Mindig ügyelnek arra, hogy megfelelően ismert legyen az aktuális termékük már jóval a kampány indítása előtt, összegyűjtik a kellő számú feliratkozót és médiakapcsolatot. Elmondta továbbá, hogy hosszas utánajárásra volt szükség a kapcsolódó jogi és adózási kérdések előzetes tisztázásához.

A résztvevők egyetértettek néhány általános szabályban, amit egy ötletgazdának mindenképpen be kell tartania ahhoz, hogy egyáltalán esély nyíljon egy eredményes kampányra:

  • részletes előkészítő munka kulcsfontosságú. Ez magában foglalja a termékötlet megfelelő mélységű kidolgozását és a prototípus elkészítését (manapság már az egyszerű vázlatokra, tervekre önmagukban nehéz finanszírozást találni), valamint a közvetítő platform (Kickstarter, Indiegogo vagy más oldalak) körültekintő kiválasztását.
  • Az üzleti terv és az árazás kialakítása kritikus fontosságú (figyelembe véve a beérkezett összegekhez való hozzájutás tranzakciós költségeit).
  • kommunikációs terv elkészítése és következetes végrehajtása jelenti a kampány lelkét (beleértve a kampány hangsúlyos média- és közösségi jelenlétét, a kampányoldal designelemeinek és tartalmi részeinek igényes kidolgozását, különös hangsúllyal a megfelelő kampányvideón).
  • A fentiek mellett kitartó, folyamatos és proaktív kampányjelenlét, továbbá rugalmasság és gyors reakcióképesség szükséges a kampányfeltételek esetleges változásaira és a vásárlói/finanszírozói interakciókra.

A szakértőknek köszönhetően nagyon hasznos és információdús estét zártunk a Start it @K&H inkubátorban – biztosak vagyunk abban, hogy a témával a közeljövőben még részletesebben fogunk foglalkozni.

Hirdetés

Kreativitás, bátorság és kitartás: ezek nélkülözhetetlenek egy startup indításához

Erős jövőképpel, magabiztos digitális tudással rendelkeznek a hazai fiatalok, a legtöbben saját vállalkozásban vagy cégvezetőként dolgoznának – derült ki a Hiventures reprezentatív felméréséből. A legtöbben szívesen dolgoznának startupban, a fiatalok fele szívesen indítana is ilyen céget, ehhez azonban bátorság, kreativitás és kitartás kell. A vállalkozó kedvű fiataloknak november 12-én a Hiventures szervezésében megrendezésére kerülő 4.  Regional Startup and Innovation Day-en lesz lehetőségük inspirálódni, a rendezvény – a koronavírus járványra tekintettel – idén egy rendhagyó, több digitális kreatív technológiát ötvöző, páratlan esemény lesz.

Bővebben

Sosem éreztük még olyan személyesnek a kiberbiztonságot, mint a járványban

Az egészségünket károsító kórokozók mellett 2020-ban talán a legfenyegetőbb veszélyt az adatszivárgások és más kiberbiztonságot érintő incidensek okozzák. A járvány alatt a legtöbben megtapasztalhattuk, hogy az adataink és az információink biztonsága személyes ügy. Ebben a vészterhes időben pedig talán még jelentősebb szerepe van az olyan szakmai rendezvényeknek, mint a tizenhatodik alkalommal megrendezésre kerülő Informatikai Biztonság Napja konferenciának.

Bővebben
Hirdetés

A kízis által leginkább sújtott iparágban indult el a magyar startup

A koronavírus által leginkább sújtott iparágban, a turizmusban indult új magyar startup Everguest néven. Céljuk, hogy népszerűsítsék az országunk figyelemreméltó területeit, szállodáit és éttermeit a potenciális vendégek körében. A belföldi és külföldi közönségre egyaránt fókuszáló stratégia a magyar GDP, a szolgáltatásaik külföldre terjesztése pedig az export bevételek növeléséhez járulhat hozzá.

Bővebben

Elon Musk már csak 3 évet várna a legénység nélküli űrhajó Mars expredíciójával

Elon Musk közölte, hogya SpaceX Starship missziója hamarosan elkezdődik, és már 2024-ben felküldenék az első legénység nélküli űrhajót a Marsra. Erről a 2020-as Mars Society Virtual Conference kapcsán beszélt. Azt is hozzátette, hogy a saját várakozásai szerint már a jövő évben sikerülhet bolygó körüli pályára állítani a Starshipet. 

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások