Hirdetés

Elengedhetetlen lépések a közösségi finanszírozás sikerességéhez

Nagy érdeklődés mellett zajlott december 6-án a Start it @K&H inkubátorban rendezett crowdfunding meetup, amelyen a közösségi finanszírozás hazai szakértőinek tapasztalatait, tanácsait ismerhettük meg.

Az elmúlt tíz évben világszerte egyre népszerűbb finanszírozási forma, a crowdfunding néhány éve már Magyarországon is követőkre talál mind befektetői, mind közvetítői, mind ötletgazdai oldalon. A napilapok hasábjain és az online híroldalakon egyre gyakrabban jelennek meg hazai sikertörténetek a közösségi finanszírozás kapcsán, de számos kudarcról is beszámolnak a médiumok.

Röviden összefoglalva: a crowdfunding kampány során egy ötletgazda a termékét egy internetes közvetítő platformon, nagy számú támogató egyenként kis összegű finanszírozására számítva promotálja, majd az összegyűlt összegből kezdi meg a gyártást és szállítást. Első ránézésre úgy tűnhet számunkra, hogy egy-egy ügyesen reklámozott ötlethez kapcsolódóan szinte könnyű pénz az a finanszírozási összeg, ami a kampányidőszakban beérkezik a támogatóktól. Valóban ennyire egyszerű a feladat? Hogyan érdemes nekifogni egy közösségi finanszírozási kampány előkészítésének, milyen buktatókkal szembesülhetnek a kampánygazdák a lebonyolítás során? Milyen platformokat érdemes választani, milyen marketingeszközökkel érdemes igazán élni? Mi történik egy sikeres kampány lezárulta után?

December 6-án a közösségi finanszírozásban jártas szakértői körben tárgyaltuk végig a fenti és ezekhez hasonló kérdéseket a Start it @K&H startup inkubátorban. Panelbeszélgetésünk vendégei közvetlen tapasztalataikat osztották meg a crowdfunding kampányok kapcsán.

Az esemény első perceiben Szaniszló László, az EU-s Interreg programon belül működő Crowd-Fund-Port magyarországi vezetője mutatta be azokat a támogatási lehetőségeket, amelyeket egy crowdfunding kampányt elindító ötletgazda vehet igénybe 2019. június 1-jéig.

Fekete Dániel, az okos infra-fűtőtestet készítő Poizo startup alapítója jelenleg is futó kampányának tapasztalatairól számolt be. Kiemelte, hogy többek között azért is választotta csapatával ezt a finanszírozási formát, mert a forrásgyűjtés mellett hihetetlenül fontos visszajelzéseket kap a felhasználóktól – a crowdfunding a termék piaci validációjára, illetve promóciójára is alkalmas. A korai fogyasztói vagy befektetői visszajelzések útján egyedülálló lehetőség nyílik az üzleti terv, az üzleti modell vagy akár maga a termék átgondolására, finomhangolására. Az eredményes tőkegyűjtéshez megfelelő tőkeháttér is indokolt: a kampány hatékony lefolytatásához mindenképpen szükséges a kb. milliós nagyságrendű összeg előzetes biztosítása, ami jórészt kommunikációs költségeket hivatott fedezni (grafikai, marketing- és videókészítési költségek). Hangsúlyozta azt is, hogy az összegyűjtött összeg felhasználását nagyon alaposan meg kell tervezni már jó előre, hogy ne a kampányidőszakot követően merüljenek fel a gyártástechnológiával, illetve a termékek leszállításával kapcsolatos, akár csődöt is eredményező gyakorlati problémák.

Szeles Nóra, a részvény alapú crowdfunding hazai úttörőjének szánt Tőkeportál szakértője a szabályozási környezetről és a közvetítői feladatkör kihívásairól mesélt. A pénzügyi szakember kifejtette, hogy a crowdfunding egyfajta finanszírozási hidat jelenthet az ún. 3F-források (friends, fools, family) és a kockázati/intézményi tőke adta lehetőségek között. Elmondta, hogy hamarosan az Európa Tanács dönt arról az összeurópai szabályozásról, amely minden EU-s tagállamban lehetőséget biztosít a részvényalapú közösségi tőkebevonásra, vagyis a tőkéért cserébe a vállalkozásban részesedést kapnak a hozzájárulók, az ún. közösségi befektetők. A Tőkeportál csapata ehhez a finanszírozási típushoz kínál platformot, emellett a gyűjtőkampány technikai és kommunikációs előkészítésében is segítséget fognak nyújtani.

Péter Viktor vállalkozása, a Mindclash Games már majdnem 2 millió dollár értékben vont be tőkét közösségi finanszírozással, ami üzleti modelljük szerves részévé vált. A csapat stratégiai táblajátékok fejlesztésén munkálkodik. Mint kiderült, ez a terméktípus ideális a közösségi finanszírozás intézményéhez, hiszen jól behatárolható és elkötelezett a célcsoport. Őket sokszor a direkt marketing eszközeivel érték el, például a nagy sikerű Trickerion játék promóciója során bűvészműhellyé változtatták standjukat egy németországi játékkiállításon. Mindig ügyelnek arra, hogy megfelelően ismert legyen az aktuális termékük már jóval a kampány indítása előtt, összegyűjtik a kellő számú feliratkozót és médiakapcsolatot. Elmondta továbbá, hogy hosszas utánajárásra volt szükség a kapcsolódó jogi és adózási kérdések előzetes tisztázásához.

A résztvevők egyetértettek néhány általános szabályban, amit egy ötletgazdának mindenképpen be kell tartania ahhoz, hogy egyáltalán esély nyíljon egy eredményes kampányra:

  • részletes előkészítő munka kulcsfontosságú. Ez magában foglalja a termékötlet megfelelő mélységű kidolgozását és a prototípus elkészítését (manapság már az egyszerű vázlatokra, tervekre önmagukban nehéz finanszírozást találni), valamint a közvetítő platform (Kickstarter, Indiegogo vagy más oldalak) körültekintő kiválasztását.
  • Az üzleti terv és az árazás kialakítása kritikus fontosságú (figyelembe véve a beérkezett összegekhez való hozzájutás tranzakciós költségeit).
  • kommunikációs terv elkészítése és következetes végrehajtása jelenti a kampány lelkét (beleértve a kampány hangsúlyos média- és közösségi jelenlétét, a kampányoldal designelemeinek és tartalmi részeinek igényes kidolgozását, különös hangsúllyal a megfelelő kampányvideón).
  • A fentiek mellett kitartó, folyamatos és proaktív kampányjelenlét, továbbá rugalmasság és gyors reakcióképesség szükséges a kampányfeltételek esetleges változásaira és a vásárlói/finanszírozói interakciókra.

A szakértőknek köszönhetően nagyon hasznos és információdús estét zártunk a Start it @K&H inkubátorban – biztosak vagyunk abban, hogy a témával a közeljövőben még részletesebben fogunk foglalkozni.

Van élet a KATA után?

Augusztus 31-gyel megszűnik az eddigi kata, a korábbinál csak egy jóval szűkebb kör választhatja az új katát. A következő hetekben ezért közel 400 ezer vállalkozónak kell eligazodni a lehetőségek között és megtalálni a számára megfelelő adózási formát. A K&H és a Vállalkozás Okosan szakértői mutatják, mik a következő lépések.

Bővebben

Egyre több vásárló fordul a hazai webshopok irányába

Az árfolyamváltozás miatt már egyre kevesebb esetben éri meg euróban vagy dollárban külföldről rendelni, így még több vásárló fordul a hazai internetes áruházak irányába. A hazai webshopokon erősödő igény jelentkezik az önfenntartó életmóddal kapcsolatos árucikkek iránt. Emellett most jött el az ideális pillanat a külpiacok felé való nyitásra is a hazai e-kereskedelemben – véli Surányi Ferenc webshop-szakértő, az M. I. Solution Kft. ügyvezetője.

Bővebben

Magyarországot is beválasztotta neves innovációs programjába az MIT

A világ legjobb egyetemével dolgoznak együtt a magyar innovációs ökoszisztéma szereplői a következő két évben. A bostoni MIT vállalkozói akcelerációs program célja, hogy együttműködésre sarkallja a nemzetközi résztvevőket, akik aztán hatékonyabban segíthetik saját régiójuk fejlesztését. Magyarországnak ezzel lehetősége nyílik arra, hogy a világ innovációs élvonalába kerüljön. 

Bővebben

Várhatóan négyszeresére nő az arcfelismerés piaca – magyarok is kiveszik a részüket

Korábban sokan idegenkedtek a digitális arcfelismerő rendszerektől, de ma már egyre többen ezzel a megoldással oldják fel az okostelefonjukat, a következő évtizedben pedig várhatóan négyszeresére nő az arcfelismerés jelenleg 4 milliárd dolláros piaca. A rendezvényszervezéstől a vendéglátáson át a biztonságtechnikáig számos iparág húzhat hasznot a technológiából, és ebből magyar szakemberek is kivehetik a részüket.

Bővebben

Újabb külföldi irodát nyitott a Green Fox Academy Pozsonyban

A Green Fox Academy dinamikusan növekszik és mára erős nemzetközi vállalattá vált. Másfél év alatt felépítette a szlovák IT képzési piac legerősebb márkáját, az online oktatás átütő sikerére alapozva pedig idén nyáron megnyitotta második külföldi központját, Pozsonyban. A Magyarországról indult bootcamp látványos eredményeket ér el: Csehországban és Szlovákiában is piacvezető az állásgaranciás rövid ciklusú IT képzések terén, a felvett és a munkaerőpiacon elhelyezett hallgatók száma alapján. A cég eközben elindította eddigi legnagyobb létszámú, nemzetközi képzését és erősíti regionális szintű vállalati partnerségeit.

Bővebben

Megtriplázódott a villanyautók száma Magyarországon

Látványos bővülés vár a villanyautók piacára az uniós piacokon, a tervek szerint ugyanis 2035-től várhatóan csak elektromos autókat lehet értékesíteni. Magyarországon 2020 májusa óta megháromszorozódott a tisztán elektromos személyautók száma, igaz, a teljes autóparkhoz képest még marginális az arányuk – derül ki a K&H összeállításából. A pénzintézet pedig kedvező kamatozású lízingkonstrukciót nyújt a magyar cégeknek

Bővebben

Utazási élményekre irányuló hackathonra regisztrálhatnak az érdeklődők

A Kiwi.com utazás-technológiai vállalat UX hackatont szervez Global Travel Jam néven, amelynek célja, hogy javítsa az utazók élményét a foglalás során és az utazás minden szakaszában. Az ügyfélközpontú termék megalkotása során a Kiwi.com és az Európában egyik legnagyobbnak számító designer és kutató csapata arra törekszik, hogy az utazás zökkenőmentes legyen, még a világszerte számos repülőtéren tapasztalható bizonytalanság és utazási káosz idején is.

Bővebben

Tíz magyar női startup egy európai programban

10 női vállalkozó egy 5 hónapos pre-inkubációs programon vesz részt, amelyben az agrár-élelmiszeripari ágazat sajátos kihívásaira való megoldások létrehozásához kapnak segítséget. Ez a program a női vállalkozókat támogatja vállalkozásuk fejlődésének korai szakaszában, általában még a cég megalapítása előtti szakaszban.

Bővebben

A fenntarthatóság többet jelent a zöld megoldásoknál

A startup szektorban kulcsszerepet kap a fenntarthatóság: a Start it @K&H inkubátorban működő csapatoknak már 90 százaléka figyelmet fordít rá működése és termékeinek fejlesztése során. Ez azonban jelenleg inkább a természeti erőforrások fenntartható kezelését jelenti, míg a társadalmi kérdések háttérben maradnak. Az inkubátor ezért a most induló jelentkezési időszakában a környezetvédelmi megoldásokat hozó csapatok mellett a nemi esélyegyenlőséget és a női egyenjogúságot segítő startupokra is kiemelt figyelmet fordít.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások