Hirdetés

Az ukrajnai krízis áldozatainak támogatása különösen megmozgatta a fejlesztőket és a starup ötletgazdákat

A tavalyi évhez képest közel megduplázódott a Hack&Heal nemzetközi ötletversenyen résztvevők és a benyújtott projektek száma: a 48 órás kihívás fókuszában ezúttal is a testi-lelki egészséget célzó szoftveres és hardveres megoldások álltak, a hackathon egyik idei fő témája, az ukrajnai krízis áldozatainak és menekültjeinek támogatása pedig különösen megmozgatta a fejlesztőket és ötletgazdákat. A színes mezőnyből ezúttal is kiemelkedett a hazai szürkeállomány, a három fő kategóriából ugyanis kettőt is magyar csapat nyert. Ötletükkel a depressziós betegek ellátását segítő megoldást és egy újgenerációs vérnyomásfigyelő rendszert alkottak.

48 ország, 361 jelentkező, 52 projektmunka – ez az idei Hack&Heal hackathon mérlege számokban. Az ígéretes ötletekkel jelentkező nemzetközi mezőny indulói egyedül vagy 2-5 fős csapatokban mutathatták meg tehetségüket személyesen a budapesti EPAM székházban és a monitorok előtt a digitális térben. A szervező CraftHub, a Prezi és az IBM Budapest Lab spinoff-ja olyan fejlesztéseket várt, melyek megkönnyítik a páciensek mindennapjait, megreformálják a betegellátást vagy egyszerűen csak lelki támaszt nyújtanak a nehéz napokban. „Óriási élmény egy ilyen 48 órás hackermaraton, szinte érezni a lendületet és a kreativitást a levegőben. Nagy öröm számunkra, hogy évről évre több fiatal jelentkezik, látják és érzik, hogy fontos, amit csinálnak, hogy itt valóban lehetőségük van változást hozni a világba” – mondja Baccifava Médea, a CraftHub egyik alapítója.

Innovációkkal az egészségesebb jövőért

A versenyzők már a megmérettetés első napján benyújthatták előzetes projektterveiket a korábban ismertetett 3 kategóriában, ehhez pedig a közreműködő mentorcsapat segítségét is igénybe vehették, mely az eseményt szponzoráló EPAM, Formlabs és Janssen szakembereiből állt össze. A második napon az indulók tovább csiszolgatták ötleteiket és csapatépítő programokon készülhettek a mindent eldöntő zárónapra: ekkor kellett ugyanis leadniuk a végleges munkájukat. A tapasztalt zsűri ezt követően értékelte az egyes kihívások indulóit, és ítélte oda az első díjakat, mely dicsőség mellett csapatonként 1500 eurós nyereményt is jelentett.

Az egészségügyet érintő kihívásokkal foglalkozó kategóriában a magyar Bright Mind fejlesztés nyert. Ötletükkel a depressziós betegek diagnosztizálását és a hatékony kezelés mihamarabbi megkezdését segítik a háziorvos praxisokban az orvos-páciens kommunikáció javításával – a túlzottan leterhelt körzeti rendelők ugyanis gyakran mulasztják el felismerni a problémát. A megoldás ahhoz is hozzájárul, hogy a felismert betegek hosszabb távon is a terápiában maradjanak, és ne lépjenek ki, amint pillanatnyi javulást éreznek. Az egészségügyi innováció kihívás nyertese a szintén hazai Continous Blood Pressure Monitor fejlesztése, egy olyan komplex vérnyomásfigyelő rendszer, amely a vérnyomás értéket az EKG és a pulzoximéter jeleiből vezeti le, az így kapott értékes információkból pedig számos egészségügyi kockázatra, keringési elváltozásra lehet következtetni.

Rengeteg ötlet érkezett az ukrajnai krízis kapcsán

A szervezők a szomszédunkban zajló, és mindannyiunk támogatását, valamint széleskörű összefogást igénylő háborús helyzetre is reagáltak: külön várták az olyan szoftveres és hardveres megoldásokat, melyek a háborús traumák feldolgozást vagy a felmerülő egészségügyi kihívásokat kezelik, illetve bármilyen módon támogatást nyújtanak az arra rászorulóknak. A test és lélek kihívásban így a KyivSupport, egy egyiptomi, pakisztáni és indiai innovátorokból álló csapat nyerte el a zsűri elismerését. A versenyzők felismerték, hogy komoly hiányosságok mutatkoznak az adományozók és az Ukrajnából menekültek közötti kommunikációban, ezért a rászorulók gyakran nem kapják meg a számukra megfelelő segítséget. Projektjükkel ezt a szakadékot igyekezték áthidalni az egészségügyi- és élelmiszerellátást, a szállásszerzést és a szükséges ruházat cikkek biztosítását is érintve. A KyivSupport ezzel a megoldással a fődíjat, egy csúcskategóriás 3D nyomtatót is kiérdemelt.

„A kategória nagyon megmozgatta a résztvevők fantáziáját, rengeteg érdekes és fontos projektmunka érkezett.”

„Volt olyan megoldás, mely a háború miatt komoly pszichikai terhelés alatt álló kisgyermekek számára kínál szakértő segítséget, mások stresszkezeléssel foglalkozó applikációt hoztak létre, de érkezett olyan érdekes fejlesztés is, mely egy „okos hálózsákkal” igyekszik megóvni a menekülőket a kihűléstől és COVID-19 fenyegetésétől.”

Igazán lenyűgözött minket és a zsűrit is az elkötelezettség és a lendület, mellyel a versenyzők kiválóan rátapintottak a háborús helyzet legfontosabb kihívásaira és megoldást is kínáltak rájuk” – teszi hozzá Baccifava Médea.

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben

Sok diáknak fogalma sincs arról, hogy milyen költségekkel jár a felnőtt élet – mondja Gyarmati Fanni, a Diverzum társalapítója

A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.

Bővebben

Hogyan érdemeld ki a Z generáció márkahűségét?

Több ökoszisztéma-szereplő összefogásával készült átfogó kutatás az 1995-2006 között született korcsoport helyzetéről, gondolkodásáról, értékvilágáról és vásárlási szokásairól. A főbb eredményeket ismertetjük.

Bővebben