Hirdetés

Így készülhet fel a vállalkozásod a második hullámra

Az elmúlt napokban újra rekordokat döntött a koronavírus járvány, számolt be a WHO főigazgatója hétfői sajtótájékoztatóján. Habár még a tudósok sem tudják, hogy a mostani megbetegedések újabb hullámra engednek következtetni, vagy még az első szakasznál tart a járvány, de az biztos, hogy a vállalkozásoknak az eddigieknél is jobban oda kell figyelniük a környezeti változásokra és a saját működésükre.

A MyConcept szakértői összeállítottak egy akciótervet, amely segít abban, hogy a vállalkozások megerősödve jöjjenek ki a korlátozások és a válság okozta beszűkült piaci környezetből.

4 lépésből álló akcióterv:

  • Kríziscsoport visszaállítása
  • Likviditás biztosítása
  • Belső és külső érintettekkel folytatott kommunikáció
  • Stratégia felülvizsgálata, üzleti modell áthangolása

Kríziscsoport visszaállítása

A kríziscsoport feladata, hogy előkészítse azokat a lépéseket, amelyek ismeretében a vállalatvezetés képes lesz a megfelelő akcióterv kidolgozására és a vállalkozás belső, illetve külső érintettjeivel folytatott hatékony kommunikációra.

A megfelelően működő kríziscsoportnak naprakésznek kell lennie a vállalkozás politikai, jogi és gazdasági környezetével, és ismernie kell azok a korlátozásokat, amelyek negatívan érintik a vállalat működését, valamint azonosítani szükséges azokat a gazdaságvédelmi intézkedéseket, jogi enyhítéseket, amik elősegítik a megváltozott helyzetben való működést. A rendszeres meetingek, a kiadások és bevételek folyamatos monitorozása, a cash flow terv időszakos felülvizsgálata és ha kell átalakítása, a működés kritikus pontjainak azonosítása, valamint a stratégiai célok visszaellenőrzése mind a kríziscsoport feladatai közé tartoznak.

Likviditás biztosítása

Mint általában a válsághelyzetekben, egy lehetséges második hullám során is az a legfontosabb, hogy megfelelő mennyiségű likviditással rendelkezzen a vállalkozás, amely lehetőséget ad a munkavállalók bérének kifizetésére, a szállítói kötelezettségek kiegyenlítésére, a szükséges beruházások finanszírozására, illetve a megváltozott működés miatt felmerülő váratlan kiadásokra. Sok vállalkozás lazított a korábbi megszorító intézkedésein, ami a gazdaság élénkülésével indokolható is volt, de itt az idő, hogy újra készítsünk olyan forgatókönyveket, amelyek különböző mértékű megszorításokat tartalmaznak és amelyeket később azonnal életbe lehet léptetni.

Hosszútávú stratégia felülvizsgálata, üzleti modell áthangolása

A megváltozott piaci környezet új vállalati stratégia kialakítását, vagy az üzleti modell újrahangolását teheti indokolttá. A megfelelő információk birtokában felül kell vizsgálni a vállalat hosszútávú stratégiáját és ehhez kapcsolódóan módosítani kell a rövidtávú terveken. Kérdés továbbá, hogyan hat a megváltozott helyzet a vállalkozás életére és környezetére. Meg kell vizsgálni, melyek azok a fogyasztói igények, amelyek csökkeni fognak, és melyek azok, amelyek növekedni. Akkor lehet sikeres a válságstratégia, ha minél gyorsabban képes reagálni egy vállalat a megváltozott igényekre és megfelelő módon tudja kielégíteni azokat.

Belső és külső érintettekkel folytatott kommunikáció

A vállalkozások egyik legfontosabb értékteremtő szereplői a munkavállalók. Kiemelt jelentőséggel bír, hogy a vállalatvezetés milyen lépéseket tesz a dolgozók biztonsága érdekében. Bizalmi környezetben a negatív hatással bíró döntéseket sokkal könnyebben fogadják a kollégák. A bérek kollektív csökkentése, vagy fizetés nélküli szabadságok bevezetése továbbra is alkalmazható, ha az alkalmazottak tudják, hogy a vállalat vezetése számít rájuk és biztosítja a hosszú távú munkát, ezért rendkívül fontos a folyamatos és egyértelmű kommunikáció.

A belső érintettek mellett figyelmet kell fordítani a vállalkozás beszállítóira és vevőire. Minden vállalkozásnak biztosítania kell a működéséhez szükséges feltételeket. A beszállítók olyan vevőkkel fognak együttműködni, akik képesek ezt garantálni. Folyamatos kommunikációval, válságkezelési tervek kidolgozásával, szorosabb stratégiai partnerségek kialakításával kiépíthető a bizalom, ami által biztosítható a folyamatos ellátás beszűkült piaci környezetben is.

A vevőállomány bebiztosítása és a vevők bizalmának megtartása fontos lépés a koronavírus második hullámára való felkészülésben, hiszen a vevők hozzák létre a működéshez szükséges árbevételt. Három területen van teendő:

  • Követelések behajtása – A jelentős kintlévőségekkel rendelkező partnerektől érdemes minél előbb begyűjteni a követeléseket, mert egy válság kialakulásával ez a folyamat egyre nehezebb lesz.
  • Kulcsfontosságú vevők meghatározása – Azokra a vevőkre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni, melyek megléte elengedhetetlen az eredményes működés fenntartásához. Emiatt itt is kiemelten fontos a folyamatos kommunikáció és az akadálytalan ellátás biztosítása.
  • Új vevők becsatornázása – A megváltozott piaci igények sok új lehetőséget rejtenek. Megfelelő információkkal ezek a lehetőségek felismerhetők és kiaknázhatók. Új vevők becsatornázása és új üzletágak kiépítése azt eredményezheti, hogy a vállalkozás megerősödve, stabilan jön ki a koronavírus járvány okozta helyzetből.

A fenti lépések sokszor egyértelműnek tűnnek, de kivitelezésük koránt sem az. A statisztikák szerint a vállalkozások jelentős része úgy nyilatkozott az első hullám után, hogy későn tettek konkrét intézkedéseket a válság okozta veszteségek csökkentésére. Mindez megelőzhető alapos felkészüléssel és időben meghozott intézkedésekkel.

Bővebben: MyConcept

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások