Hirdetés

Teret az ötleteknek

Coworking, hagyományos irodaház vagy home office – vajon hol érdemes dolgozni egy kezdő startupnak? Összeszedtük az érveket és ellenérveket, feltérképeztük a legjellemzőbb árakat, valamint begyűjtöttünk jó néhány hasznos tanácsot.

Már a kezdő startupok esetén is fontos a jó irodaválasztás, hiszen a helyszín és a környezet hatással van a munkavégzés hatékonyságára. Anyagi szempontból kedvezőnek látszik a home office, azonban ez a lehetőség idővel megnehezíti a munkát: elszigetel és erősen akadályozza az interakciót. „Az induló startupok általában forráshiányosak, emiatt első körben az irodánál sokkal fontosabb dolgokra érdemes költeni, például fejlesztőre. Amikor nagyobb lesz a cég, elindul a verseny, hogy hozzájuk menjen egy-egy mérnök; ekkor válik igazán fontossá, hogy inspiráló környezetet teremtsenek” – véli Faix Csaba, a Prezi kommunikációs vezetője.

A lokáció azonban cégmérettől függetlenül is kiemelt tényező, akárcsak az internetkapcsolat. A startup profilja is meghatározza az ideális munkateret, hiszen például egy szigorúan techcégnek a trendi dizájnkörnyezet helyett inkább az infrastruktúra kiépítettsége a fontos, az ügyfelek, befektetők, partnerek fogadásánál viszont a funkcionalitás mellett a külcsín is előtérbe kerül.

„Az iroda egyfajta identitás. Tisztában kell lenni azzal, hogy hogyan dolgoznak az adott cégnél, és ehhez érdemes igazítani az irodát. Célszerű könnyen átrendezhető teret szervezni, ami tud változni a cég alakulásával. Ha szűkösebb a büdzsé, akkor a bútorok tekintetében az ergonomikus szék és egy jó szőnyeg legyen a bevásárlólista elején. Előbbi, ha kényelmes, nagyot lendíthet a kollégák irodában eltöltött idején, utóbbi pedig az akusztikában segíthet sokat – senki nem szeret egy visszhangzó térben dolgozni, ahol a kanálcsörgéstől is összerezzen a dolgozó.

Ami még fontos, az a bérleti szerződés: ne sajnálják átnézni többször, esetleg tanácsot kérni a praktikus részekkel kapcsolatban, hiszen később nagyon sok fejfájástól kímélhet meg mindenkit egy részletekre is kitérő jó szerződés” – tanácsolta Hallgató Edit, a LogMeIn Senior Office Menedzsere.

Kapcsolatban a természettel
A Graphisoft Parkban több mint hét hektár zöldterületen pihenhetnek, tanulhatnak és alkothatnak az ott dolgozók. Az üzemeltetők nagy hangsúlyt fektetnek a természettel való közvetlen kapcsolatra, például minden irodát nyitható ablakkal vagy erkélyajtóval szereltek fel, a parkban sok pad és egyéb ülőfelület található. Az éttermek és kávézók nyitott teraszokkal teremtenek kapcsolatot a környezettel.

A Graphisoft Park húszéves történetében mintegy 60 startupot fogadott be, ezek közül 40-45 jelenleg is a park bérlője, létszámuk és tevékenységük folyamatosan bővül. „Hiszünk abban, hogy az általunk biztosított munkakörnyezet jelentős mértékben hozzájárul a kezdő vállalkozások üzleti sikereihez: egyrészt a legtehetségesebb munkatársakat tudják alkalmazni, másrészt az üzleti partnereik sokkal komolyabban veszik őket. A startupkultúra erősítéséhez tartozik az oktatási funkció létrehozása az irodaparkban, amely rendkívül sok szinergiára ad lehetőséget” – mondta el Kocsány János, a Graphisoft Park SE vezetője.

Véleménye szerint fontos, hogy a startupok olyan helyen kezdjék meg működésüket, ahol meg tudják teremteni a jövőbeni sikereikhez szükséges infrastruktúrát. „Bár az irodabérlet az általános megítélés szerint még mindig kidobott pénz, ma már inkább a HR-költségek részének tekintjük. Ebben az összehasonlításban egy igényes irodai környezet alig néhány százalékkal képvisel magasabb arányt a jól képzett és tehetséges munkatárs teljes költségén belül” – hívta fel a figyelmet Kocsány János.

Közösségben az erő
A közösségi irodák sikere nem csak megfizethetőségükben és a dizájnos környezetben rejlik, valódi értéküket az ott dolgozók, vagyis maga a közösség adja. „Ha valaki elkezd dolgozni egy ötleten, egy coworking iroda vagy egy kávézó is elég lehet. A coworking irodákban minden megvan a munkavégzéshez, inspiráló a környezet és sok emberrel tudnak ott találkozni, ami segíthet a holtpontokon túljutni, de akár első tesztalanyok is lehetnek azok, akik szintén ott dolgoznak” – mutatott rá Faix Csaba.

Egy ilyen munkahelyi közösség nagyon változatos tagokból áll és sokféle lehetőségeket kínál az egyéni és a szakmai fejlődésre egyaránt. A kapcsolatépítési lehetőségektől a konkrétabb tréningekig, üzletfejlesztési segítségig bezárólag olyan előnyöket ad egy coworking iroda, amit az elszigetelt működés nem tud nyújtani, és ez főként a fiatal vagy induló vállalkozásoknak nagy előny.

Ilyen az Impact Hub Budapest is, amelynek több mint száz tagja van. A legtöbb rendezvényük nyitott, ennek köszönhetően pár ezer fős, igen változatos és aktív közösség alakult ki az iroda körül. Az Impact Hubok nemzetközi hálózata azt tűzte ki célul, hogy közösségbe szervezze és mindenben támogassa a changemakereket, vagyis azokat, akik valamilyen társadalmi vagy környezeti változást szeretnének elérni a munkájukkal. „A közösség, közösségi tudásmegosztás egy projekt minden életszakaszában fontos, ezért elsődlegesen ezt nyújtjuk tagjainknak.

A sok konkrét támogatóprogramunk közül leginkább azokat emelném ki, ahol mentoráljuk és befektetőkkel kötjük össze az ötletfázisú, vagy éppen nemzetközi piacra lépés előtt álló vállalkozásokat. Ilyen például az egyetemistáknak szóló Social Impact Award vagy az Investment Ready program” – emelte ki Kéri Zsuzsanna, az Impact Hub Budapest társalapítója.

Az iroda kialakításakor fontos tényező volt a fenntarthatóság, az egészséges környezet, valamint a kényelem. A belső tér folyamatosan változik, és szinte teljesen a tagok vagy a rendezvények gazdáinak egyedi igényeihez igazítható. „A legfontosabb szempont, hogy együttműködésre inspiráljon” – tette hozzá Kéri Zsuzsanna.

Támogató környezet
Emberközpontúság, megosztás, hatékonyság, flexibilitás, kooperáció – ezekkel a szavakkal foglalta össze a coworking irodák előnyeit Klementz Kata, a Loffice társalapítója. Felmérések szerint a közösségi irodában tevékenykedők ötször hamarabb és eredményesebben találnak társakat, partnereket, befektetőt maguknak, és sokkal gyorsabban érik el a céljaikat, mint a saját irodában vagy otthonról dolgozó társaik.

A Loffice kiemelt célja a magyar startupvállalkozások támogatása. Pitchversenyeik során a vállalkozók az európai startupvilág vezető fesztiváljaira is eljuthatnak. „Arra törekszünk, hogy a Loffice kiterjedt kapcsolati hálója mások támogatására is szolgáljon. Ez lehet akár egy közvetlen ajánlás, hogy kihez forduljanak tanácsért, de cégünk szakmai programjai célzottan ezt hivatottak biztosítani. Például a Vienna WOW elnevezésű üzletfejlesztési programunkban a magyar startupok és kkv-k osztrák piaci jelenlétét igyekszünk megerősíteni” – mondta el Klementz Kata. A tőlük induló startupok egy része már túl van az első befektetésen, esetleg az exiten is. Körülbelül százhúszan dolgoznak nap mint nap tereikben, és ehhez hozzájönnek azok a zömében külföldi átutazók, akik a világot járva keresik a legjobb lehetőségeket.

Klementz Kata szerint az induló startupok olyan irodát válasszanak, ahol potenciális partnerekre találhatnak, vagy saját szakmájukból, vagy olyan területről, ahol tudásbéli hiányosságaik vannak. „Ismerkedjenek másokkal, hiszen az inspiráció néha a legváratlanabb pillanatokban és irányokból jöhet” – hangsúlyozta. Az iroda kialakításakor az ergonómia mellett a dizájnos bútorok, a képzőművészeti alkotások és az újrahasznosított anyagok is előtérbe kerültek.

Inspiráló kikapcsolódás
„Több időt töltünk ébren a munkahelyen, mint otthon, így nagyon fontos, hogy ez a környezet kellemes és inspiráló legyen. A Prezi egy olyan termék, ami még nincs kész, nekünk kell kitalálni, hogy milyen legyen, és ehhez olyan környezetet igyekeztünk kialakítani, ami segít abban, hogy a szokványostól, konvencionálistól eltérjünk. Ha valaki gondolkodik egy problémán, és munka közben oldalra tekint, akkor nem szabályos tereket, formákat lát, hanem olyan játékos, rejtvényes környezetet, amely segít abban, hogy az ő gondolatai is el tudjanak rugaszkodni a valóságtól” – mondta el Faix Csaba.

Az cég irodája színes, nem kis boxokban, szürke asztaloknál ülnek az emberek, hanem babzsákokon. Nincs mindenkinek szükségszerűen helye, mindenki odamegy, ahová akar, bárhol dolgozhat egy laptoppal. Az épületben több nagyobb tér van, az irodaház három szintjét, valamint a két oldalsó szárnyát bérlik. A belső tér kialakítását a Minusplus építészirodával közösen tervezték meg, a dolgozók igényeinek megfelelően együtt formálják a környezetet. Az irodában csocsóasztal, flipper, különféle játékkonzolok, pingpongasztal is segíti a kikapcsolódást. „A prezisek leginkább azt szeretik, hogy olyan térben vannak, ahol jól érzik magukat” – emelte ki Faix Csaba.

A LogMeIn szakemberei az irodaterületek kialakításánál ügyelnek arra, hogy ne legyen zavaróan harsány a belső tér, kényelmes és otthonos érzést keltsen. A közösségi részben csocsó, biliárdasztal és Xbox is található, szerdánként pedig reggelit kapnak a kollégáik. A kikapcsolódást segíti a havonta megrendezett community lunch és sörözős csütörtök is. „A létszám nagyon meghatározza az iroda kiválasztását: a cég folyamatosan növekszik, az irodaépületnek ezt le kell tudnia követni. Nyolc éve vagyunk itt, és még van helyünk, de már eljutottunk az utolsó elérhető irodaterület felújításához” – mondta el Hallgató Edit.

Költözködő startupok
A Prezi egy egyszobás, Kecskeméti utcai lakásirodában kezdte, az akkor 7-8 fős csapat szedett-vedett bútorok között dolgozott. Az első iroda bérleti költségeit a Magyar Telekomtól kapott magvető befektetésből fedezték. Abból a pénzből néhány mérnököt tudtak felvenni, és volt olyan alapító, aki nem is kapott fizetést.

Azóta a méretnövekedés miatt kétszer költözött a cég, jelenleg egy Nagymező utcai, 4100 négyzetméteres irodát bérelnek. A hely kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy elbírja a vállalat további növekedését is. A döntésnél nagyon fontos volt a lokáció, a belváros. Ez az irodaház viszonylag olcsóbb volt, mert nincs hozzá parkolóhely, de ami másnak esetleg hátrány, az a Prezinek előnyt jelentett: kollégáik biciklivel, gyalog, gördeszkával, rollerrel járnak dolgozni. A fenntarthatóság fontos a cég számára, a szelektív szemétgyűjtés és az energiatakarékos izzók használata mellett komposztálót is kialakítottak az udvarban.

Az Erzsébet körúton, egy körfolyosós lakóház legfelső emeletén kezdte a LogMeIn. A bérelt irodában családias hangulat, tágas terek és játékszoba várta a 2007-re már százfősre duzzadt csapatot. A hely kiválasztásánál a jó megközelíthetőség mellett fontos volt, hogy legyen megfelelő szálloda a közelben a kintről érkező kollégáknak. A cég növekedése miatt később az épületen belül további lakásokat béreltek és alakítottak át, de ez sem volt elég.

A LogMeIn most egy olyan, több mint hétezer négyzetméteres Andrássy úti palotát bérel, amelyhez csatlakozik egy modern, 20 éve épült szárny is. A belső tér javarészt open office stílusú, két közösségi térrel (egy lounge-os, privátabb, játszós emelettel és egy meetupokhoz, all-hands meetingekhez is alkalmas földszinti résszel), illetve egy kis terasszal, amelyről csodás kilátás nyílik a belvárosi háztetőkre. Az Andrássy úti oldal alsó három emelete a régi, század eleji épület felújításával alakult ki, a felső két emelet pedig egy modern addíció üvegtetővel és egy bálna formájú meetingszobával, amely félig kibújik a tetőn, félig belóg a lépcsőházba. Az új szárny sokkal modernebb, betonnal és sok-sok fémmel.

Árak és szolgáltatások
A Graphisoft Parkban a kisebb méretű irodák listaáron nettó 15,5 euró/m2/hó áron bérelhetők, ehhez jön nagyjából nettó 2100 Ft/m2/hó üzemeltetési költség és fogyasztási díj. Ezek az árak nemcsak az iroda teljes körű üzemeltetését, takarítását, valamint az energiaszolgáltatás díjait, hanem az óriási park gondozását és minden egyéb szolgáltatást, például az éttermek, a kávézók, illetve a saját buszjárat üzemeltetését is tartalmazzák.

A Loffice-nál kipróbálás céljából vásárolható napi csomag ára nettó 4500 forint. Hosszú távon érdemesebb a havi konstrukciók közül választani, a 24/7 kártyás csomag biztosítja a legnagyobb flexibilitást – ugyanakkor nettó 44 ezer forintos árával ez egyben a legdrágább konstrukció is. A két opció között szerepel heti és többhetes, valamint csak nyitvatartási időben bejárást biztosító lehetőség is.

Az Impact Hub jelenleg ötféle csomagot kínál, az árak a kívánt szolgáltatásoktól függően havi nettó 4500 és 34 500 forint között mozognak.

Kalocsai Magdolna

A nikotinfüggést csökkentő és az idősgondozás Airbnb-jét megálmodó csapat is bekerült start it @K&H inkubációs programjába

A K&H Csoporthoz kötődő nagyvállalati inkubációs program célja, hogy a bármely területről érkező csapatokat segítsék abban, hogy projektjüket fejlesszék, és elérjenek a következő érettségi fázisba. A program ehhez szakmai mentorációt, közösségi irodát és széles kapcsolati hálót is biztosít a résztvevőknek.

Bővebben

Vinnai Balázs: Pár év múlva lehet, már nem én, hanem egy AI hasonmásom fogja megnyitni a SMART Konferenciát

A SMART Konferenciát szervező IVSZ elnöke, Vinnai Balázs szerint a mesterséges intelligencia elterjedése azt az érzetet kelti az emberekben, mintha nem kéne a digitális alaptudás az AI használatához. Aki azonban igazán hatékony és termelékeny akar lenni, annak pont erre az alaptudásra kell támaszkodnia. Interjúnk a SMART Konferenciáról.

Bővebben

Azért bízzanak bennünk a startupok, mert a BMW is bízik bennünk! – mondja az Econ Engineering ügyvezető igazgatója

A Technocatalyst programban a startupok az Econ Engineering segítségével olyan hatékonysággal fejleszthetik prototípusukat virtuálisan, ami offline módon lehetetlen lenne. A költségeket vagy a program másik stratégiai partnere állja, vagy az Econ száll be a projektbe equity alapon. Az Econ szerint a nagyvállalatok töretlen bizalma mutatja, hogy megbízható szolgáltatója lesznek a startup-ökoszisztémának is. Összefoglaltuk az Econ

Bővebben

Miért éri meg virtuálisan prototípust készíteni a startupoknak, és hogyan zajlik ez egyáltalán?

Az innovációs projekteknek szóló Technocatalyst programban az Econ Engineering elérhetővé teszi a mérnöki szimulációk világát a startupoknak is. Hogyan tudja egy startup az Econnal virtuálisan megterveztetni a prototípusát? Mennyire szoros az együttműködés, mekkorák a költségek, és miért bízzon meg a startup az eddig ipari nagyvállalatoknak szolgáltató cégben? Kiglics Gábort, az Econ ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Bővebben

Gazdaságos 3D nyomtatógép és hisztikezelő gyereknevelési rendszer is nyert az első VOSZ Smart startupversenyen

A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége azzal a céllal hozta létre a versenyt, hogy felkutassa az élet különböző területein születő innovációkat, és segítse ismertségük növelését. A fődíjat a 3D nyomtatást megkönnyítő ReFilamer hozta el.

Bővebben

Az ember bármikor beavatkozhat a mesterséges intelligencia működésébe – erre ad garanciát az Unió AI szabályozása

Komoly nyomon követési és naplózási rendszert kell annak kiépítenie, aki bizonyos területeken mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftvert szeretne forgalmazni az EU-ban.  Az új uniós rendelet, az AI Act ezt azért is írja elő, hogy bármikor közbe tudjon lépni az ember az AI működésébe, ha szükséges. Összefoglaltuk a Pokó Diána mesterséges intelligencia és technológiai szakjogásszal készült interjúnkat.

Bővebben

Ha az EU nem szabályozná a mesterséges intelligenciát, könnyen elharapózhatna a félelem, és megfojtanánk az innovációt

Márciusban fogadta el az Európai Parlament a világ első átfogó mesterségesintelligencia-szabályozását. Miért volt szükség az ún. AI Act-re? Tartanunk kell-e a robotok lázadásától, vagy attól, hogy a kormány AI-eszközökkel követi a mindennapjainkat? Mit fog érzékelni a felhasználó, és mennyi időbe telhet, mire a jog utoléri a gyorsan fejlődő technológiát? Interjúnk dr. Pokó Diána mesterséges intelligencia

Bővebben

Mi az: 42, és nem az élet értelme?

Az európai startup-ökoszisztéma az idei első negyedévben 42 darab, egymillió dollárt meghaladó befektéssel büszkélkedhet. 2022 második negyedéve óta nem volt ilyen magas ez a szám, és már 2024 első három hónapjában majdnem fele annyi úgynevezett megaround történt Európában, mint tavaly összesen.

Bővebben

Hozz egy jó ötletet egy elhagyott terület újrahasznosítására, és nyerj hárommillió forintot!

A CheckINN Revitalizátor ötletpályázat célja, hogy a befektetők helyett a felsőoktatásban tanuló diákok álmodják meg, hogy a funkcióját vesztett, elhanyagolt épületek, területek hogyan teremthetnének újra értéket, új külsővel és turisztikai jelentőséggel is felruházva őket.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások