Petróczi Rafael

Petróczi Rafael

A Startup Online vezető újságírója, szerkesztője. Pályáját közéleti újságíróként kezdte az Azonnali hírportálnál, majd az egykori Express Innovation Agency-ben merült el a startupok világában. Lenyűgözőnek tartja le a szféra színességét és merész, kockázatvállaló magatartását. A két világ között mozogva kamatoztatja újságírói tapasztalatát és a startup-ökoszisztémáról megszerzett tudását.

Rovat: Iparági hírek

Újabb darabot hasítottak ki Európa egykori AI-reménységéből, a Haiper AI-ból

Újabb darabot hasítottak ki Európa egykori AI-reménységéből, a Haiper AI-ból
#Microsoft #Octopus Ventures #Haiper #NetMind #Stacie Chan
A videógeneráló startup AI-modelljét korábbi üzleti partnere, a londoni NetMind vette meg.

Mint arról korábban írtunk, egyre élesebb a verseny a magas színvonalú AI-szakemberekért, amit azok a magas elvárások és skálázódási kényszer hajt, amit a magas befektetési összegek eredményeznek az AI-piacon. Emiatt nő az éhség a jó szakemberekre – amit viszont a kínálati oldal egyelőre még nem tud kiszolgálni, tekintve, hogy mennyire új területről beszélünk a szakemberképzésben. A szűkös humánerőforrásért folytatott küzdelem pedig előnyben vannak a nagy techóriások: épp ennek lehettünk tanúi a 2021-ben alapított, londoni Haiper esetében.

 

A Haipert a kezdetekben az AI videógenerálás egyik nagy reménységeként tartották számon, mint ami felveheti a versenyt a többi nagy, amerikai szereplővel (például a Runway AI-jal vagy az OpenAI Sorával) ezen a piacon. A szöveges és képi anyagokból videókat készítő projekt 2023-ban lépett a nyilvánosság elé megoldásával, amit megfejelt egy 13,8 millió dolláros seed befektetéssel az Octopus Ventures vezetésével.

 

 

A startup idén februárban leállította fogyasztói üzletágát, aminek a hátterében az állhatott, hogy a Szilícium-völgy techóriása, a Microsoft a cég három korábbi munkatársát is elcsábította, köztük annak két társalapítóját is, Yishu Miaot és Ziyu Wangot – az elszipkázott emberek mindegyike erős kutatói múlttal és tudással rendelkezik.

 

A Haiper megmaradt csapata a hírek szerint azóta azon dolgozott, hogy B2B modellre való átálással mentsék meg a vállalkozást –

mint mostanra kiderült, hiába. A startup ugyanis eladta a technológiájának alapját adó AI-modellt egy úgyszint londoni AI-cégnek, a NetMind-nak. 

A NetMind a skálázható AI-alkalmazások támogatására építette üzleti modelljét, hozzáférést biztosítva ügyfeleinek AI-fejlesztési szolgáltatásokhoz és nagy teljesítményű GPU-erőforrásokhoz. A Haiper modellje sem ismertlen a szolgáltató előtt: a modellképzéshez szükséges alapvető erőforrásokat korábban pont a NetMind biztosította a Haiper számára.

Azt a londoni AI-cég nem árulta el, hogy mekkora összeget fizetett a Haiper modelljéért, az viszont tudható, hogy folynak a tárgyalások arról, hogy egykori ügyfelének több alkalmazottját is átvegye.

Így Stacie Chan, a Haiper korábbi üzleti alelnöke hasonló munkakörben folytathatja karrierjét, immár a NetMind kötelékében. Chan úgy nyilatkozott, hogy a NetMind lépésével elkerülhetővé vált a „a termék vagy a csapat megszüntetése”. A Haiper korábbi vezető befektetője, az Octopus Ventures nem kívánta kommentálni a Haiper AI-modelljének eladását.

 

NYITÓKÉP: A NetMind és a Haiper együttműködéséről szóló, tavaly februári bejelentés illusztrációja. Forrás: A NetMind posztja

Olvasd el ezt is!

Eladta a Sanofi a fogyasztói egészségügyi üzletága, az Opella 50 százalékos részesedését

#Bpifrance #Franciaország #Emmanuel Macron #CD&R #Clayton #Dubilier & Rice #gyógyszeripar #Opella #PAI Partners #pharma #Sanofi
Az eladás nem volt zökkenőmentes, az erős politikai ellenérzéseket váltott ki. A Sanofi végül úgy tudta amerikai vevőnek adni az Opella részvényeinek felét, hogy garanciákat vállalt a francia termelés fenntartására, és beengedte a francia állami befektetési bankot is a tulajdonosi körbe.