Jánoska Rita

Jánoska Rita

ánoska Rita A StartUP! Magazin azoknak, akiknek van már startupjuk, esetleg most vágnak bele, vagy még csak tervezik az indítását.

Rovat: Archívum

3D digitális műszerfalat fejleszt a Bosch

3D digitális műszerfalat fejleszt a Bosch
#Bosch
Bosch olyan 3D-s műszerfali kijelzőket fejlesztett, melyek a passzív 3D-technológia segítségével a valósághoz hasonló háromdimenziós vizualitás élményt adnak a felhasználóknak. A Bosch az ívelt, az organikus LED vagy a szabadon konfigurálható műszerfalakat tekintve is új szabványokat vezet be. facebook twitter linkedin

A nagyobb, jobb vizuális élményt nyújtó és egyre több funkcióval rendelkező digitális műszerfalak egyre fontosabb részei a járműveknek. A vezetők és az utasok is azokat a kijelzőket és vezérlési funkciókat szeretnék használni az autókban is, amelyekhez már hozzászoktak az okostelefonok és a televíziók használatakor. Sőt, a digitális műszerfalak döntő szerepet játszanak a járművek és a vezetők közötti kommunikációban. A Bosch ezt felismerve fejlesztette az új 3D-s műszerfali kijelzőit, melyek a passzív 3D-technológia segítségével a valósághoz hasonló háromdimenziós vizualitás élményt adnak a felhasználóknak. Ezek segítségével a megjelenő információk gyorsabban értelmezhetők, mint a hagyományos képernyők üzenetei. “A kijelzők egyre inkább interaktív rendszerekké válnak, és kiszolgálják a vezetők egyedi igényeit” – mondta dr. Steffen Berns, a Bosch Car Multimedia elnöke. „Ez komoly üzleti lehetőség a Bosch számára.” Az előrejelzések szerint a világ 15 milliárd dolláros műszerfal-piaca 2025-re megduplázódhat, 30 milliárd dollárra nőhet (forrás: Global Market Insights).

3D-hatás a műszerfalon

A 3D-hatás a mozivásznon még élvezetesebbé teszi a filmnézést a mozirajongóknak. Egy járműben azonban más a helyzet.

„A kijelző mélységélessége miatt a vezetők gyorsabban képesek feldolgozni a fontos vizuális információkat. Akár az autós asszisztencia rendszerből érkeznek, vagy egy forgalommal kapcsolatos figyelmeztetést jeleznek”

– mondta Berns. „Azok a figyelmeztető jelzések, amelyek úgy tűnnek, mintha előugranának a műszerfalról, sokkal egyértelműbbek.” Ráadásul parkolás közben a tolatókamera képe is valósághű, így könnyebben észlelhetők a parkolással kapcsolatos akadályok is. Ez például azt is jelenti, hogy az autót vezető felhasználó jobban átlátja, mennyi hely maradt az autó és a garázs fala között. A 3D-technológia akkor is fontos szerepet játszik a vezetés során, amikor az utcák sűrűjében kell eligazodni. Jó hír, hogy a térkép kijelzőjén azonnal egyértelműen látszik: melyik épületnél kell pontosan bekanyarodni, hogy elérjük az úticélt. A Bosch a passzív 3D-technológiát használja az új kijelzőjén, ami további funkciók – például szemkövető technológia vagy 3D-s szemüvegek – alkalmazása nélkül is kiválóan működik.

Innovatív és interaktív

Az érzékszervi észlelések 90 százaléka a szemükön keresztül jut el hozzánk. Már a múlté, hogy csupán információk jelennek meg egy autó műszerfalán. A jövő teljesen a felhasználók és a kijelzők közötti kommunikációról szól. A Bosch készen áll erre: az itt fejlesztett kijelzők már mindenféle alkalmazást képesek kezelni, a kommunikáció hang- vagy érintésvezérléssel is történhet. “A Bosch olyan infotainmentet fejleszt ki, amely minden felhasználó számára kiváló megoldást nyújt” –mondta Berns. Az ember és a gép közötti kommunikáció (HMI) döntő fontosságú lesz, különösen akkor, amikor a jövő sofőrjei az automata pilótára bízzák majd a vezetést.

A Bosch intelligenssé teszi a műszerpultot

Mivel a kijelzők mérete egyre nagyobb és ezek egyre több funkciót látnak el, – intelligensek, hang- és érintésvezérléssel rendelkeznek – több számítógépes kapacitásra és vezérlőegységre lesz szükség. A kijelzőt és az operációs rendszereket ma akár már 15 back-end processzor is vezérelheti. A Bosch egyetlen számítógép segítségével koordinálja majd a kommunikációt, és az összes vezérlési funkciót egyetlen központi vezérlőegység irányítja.

„Bevezetjük az intelligens vezérlőpultot”

-, mondta Berns. A kevesebb vezérlőegység a fejlesztési időt is csökkenti. Továbbá az automatikus (Over-the-Air) frissítéseknek köszönhetően az infotainment-rendszer ugyanúgy naprakészen tartható, mint egy okostelefon.

Legfontosabb a biztonság

A járművek műszerfalaira szigorú biztonsági szabványok vonatkoznak. Ezek a szabványok sokkal szigorúbbak, mint a fogyasztói elektronikai eszközök esetében. Az autók műszerfalának tökéletesen kell működniük mínusz 40 vagy plusz 120 °C-ban egyaránt, minden pillanatban. Fontos, hogy a vezető még egy részleges meghibásodásnál is tudjon támaszkodni a létfontosságú információkra.

A vállalat 1980 óta többször is kiemelkedő fejlesztésekkel állt elő a járműkijelzők piacán – például a világ legelső, az Audi Quattro műszerfalába beépített digitális kijelző is a Boschnak köszönhető. Öt évvel ezelőtt mutatták be az első szabadon programozható műszerfalat az Audi TT-nél és a világ első ívelt műszercsoportja, mely a legújabb VW Touareg Innovision műszerfalában található, szintén a Bosch fejlesztése. A vállalat a digitális innovációit alkalmazza a motorkerékpárok és az eBike-ok műszerfalánál is.

Olvasd el ezt is!

Budapestre jön a Volkswagen és a ŠKODA autómegosztója

#SKODA #Volkswagen #WeShare
A Volkswagen és a ŠKODA autómegosztó szolgáltatása, a WeShare 2020-ban további hét városra terjeszti ki hálózatát Németországban és más európai országokban. Prágát és Hamburgot tavasszal Párizs és Madrid követi, míg Budapest, München és Milánó az év folyamán csatlakozik a hálózathoz. Ezekben a városokban a WeShare teljes elektromos flottát kínál összesen körülbelül 8.400 elektromos járművel. facebook twitter linkedin

Nagy átrendezőség jöhet az e-kereskedelem piacán

#webshop #Google #Google Shopping
Bár csak tavaly nyáron jelent meg Magyarországon a Google képes hirdetési megoldása, a Google Shopping, de máris alapvetően formálja át a hazai e-kereskedelmi piacot. A Google-ról érkező, a hirdetett termékekre való kattintásoknak már csupán a fele érkezik szöveges hirdetésből, az év végére pedig a Google Shopping részaránya várhatóan a 70 százalékot is meghaladja majd. facebook twitter linkedin

Mi a kulcs, ha kiszámítható karrierre és a magas fizetésre vágysz informatikusként?

#fejlesztő #IT szakember #programozó
Az informatika területén az elmúlt években Magyarországon folyamatosan emelkedtek a bérek, egyes felmérések szerint a kezdő (junior) szoftverfejlesztők átlagos bruttó fizetése az 550-750 ezres sávban mozgott 2019-ben. Az IT szakemberek iránt változatlanul hatalmas kereslet mutatkozik, iparági szakértők szerint több tízezer szakképzett informatikus hiányzik ugyanis a magyar munkaerőpiacról, az EU-ban pedig ugyanez a szám idénre megközelítheti a 700 ezer főt. A Braining Hub IT oktatási központ most azokat a technológiákat, programozónyelveket gyűjtötte össze, amelyeket a várható erős kereslet miatt az idei évben különösen érdemes elsajátítaniuk az informatikai pályára készülőknek. facebook twitter linkedin

Magyarországon is zöldül az autópiac

#autópiac #elektromos autó #elektromos autók #hibrid autó #Toyota
A 2019-es magyarországi újautó értékesítések minden korábbinál magasabb részarányát, mintegy 6,9 százalékot tették ki a részben vagy teljesen elektromos autók eladásai – derül ki a JATO statisztikájából. Az újautópiac zöldülését továbbra is a Toyota és prémium márkája, a Lexus határozta meg: a két márka környezetbarát öntöltő hibrid elektromos eladásai a teljes magyarországi zöldautó értékesítés 57,5 százalékát és a full hibrid eladások 92,4 százalékát tették ki. facebook twitter linkedin

Milyen kihagyhatatlan képzések várják az egészségügy innovátorait idén?

#EIT Health #InSimu Patient #Sineko
Rekordot döntött 2019-ben az EIT Health tréning- és accelerator programjaiba bekapcsolódó közép-, kelet- és dél-európai résztvevők száma. A szervezet tréning-, mentorálási és finanszírozási programjai révén több mint 1500 tehetség és 50 start-up kapott segítséget a további fejlődéshez az innovációs szempontból feltörekvő térségből. facebook twitter linkedin

70 milliós befektetést kaphatnak magyar startupok a régióban is egyedülálló programban

#HEPA #Startup Campus #Tungsram
Hardver startupok számára indít közös akcelerációs programot a Tungsram és a Startup Campus. A kiválasztott csapatok kezdő 20 millió forintos tőkebefektetést, gyártási kapacitást és üzleti képzést kapnak ahhoz, hogy a féléves program végére sorozatgyártásra alkalmas prototípust és piacképes üzleti modellt készítsenek. Az akceleráció fő befektetési partnere az mfb csoporthoz tartozó Hiventures, emellett szakmai partnerként csatlakozott a Deloitte Private és a Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA), az EDC Debrecen pedig a program hivatalos Smart City partnere. facebook twitter linkedin

70 milliós befektetést kaphatnak magyar startupok a régióban is egyedülálló programban

#HEPA #Startup Campus #Tungsram
Hardver startupok számára indít közös akcelerációs programot a Tungsram és a Startup Campus. A kiválasztott csapatok kezdő 20 millió forintos tőkebefektetést, gyártási kapacitást és üzleti képzést kapnak ahhoz, hogy a féléves program végére sorozatgyártásra alkalmas prototípust és piacképes üzleti modellt készítsenek. Az akceleráció fő befektetési partnere az mfb csoporthoz tartozó Hiventures, emellett szakmai partnerként csatlakozott a Deloitte Private és a Magyar Exportfejlesztési Ügynökség (HEPA), az EDC Debrecen pedig a program hivatalos Smart City partnere. facebook twitter linkedin