Hirdetés

A zacskóslevestől a sikeres exitig

A Forma Eyewear jogelőd startupjának 2013-as indulásakor az volt az alapítók víziója, hogy a 3D nyomtatás lesz a jövő nagy biznisze. Tévedtek, de addig kísérleteztek az üzleti modellekkel, míg aztán az egyedi leg nyomtatott szemüvegek az exitig repítették őket – és már agyalhatnak is a következő vállalkozásukon!

A Forma Eyewear alapötlete egy kézenfekvő szituációból született: a skóciai Glasgowban tanuló Nagy Richárd szembesült azzal a problémával, hogy nem talál méretben és fazonban megfelelő szemüvegkeretet magának. 2013-at írtunk ekkor, Richárd pedig összefogott Slezák Balázzsal, akit még a Budapesti Műszaki Egyetemről ismert, és kidolgozták a my3Dreams nevű vállalkozás alapjait: egy online piacteret, amely a csapat által kifejlesztett titkosított és biztonságos 3D modell átviteli technológián alapult. A felület lényege az volt, hogy lehetővé tette 3D modellek megvásárlását és egyszeri kinyomtatását anélkül, hogy a vásárló le tudta volna azt másolni és sokszorosítani.

Az ötlettel bejutottak a Start-Up Chile nevű, chilei állam által gründolt vállalkozáskeltetőbe, ahol a szakmai támogatás mellé 8 millió forint befektetést is kaptak. Bő fél év kemény munka után rájöttek azonban, hogy az ötletük nem piacképes.

„A víziónk egy olyan világ volt, ahol a közeljövőben a 3D nyomtatás lakossági felhasználása megközelíti a hagyományos nyomtatásét, vagyis majdnem minden háztartásban lesz egy 3D nyomtató, vagy legalább minden sarkon egy szalon. De a valóság mást mutatott, és láttuk, hogy a víziónk álom marad még jó sokáig” – idézi fel az eseményeket Slezák Balázs.

Szárnypróbálgatások

Ekkor döntöttek úgy, hogy irányt váltanak és a my3Dreams technológiájára és az iparágban megszerzett tapasztalatokra építkezve elkezdenek szemüvegeket tervezni és nyomtatni. Ebből született a Forma Eyewear. Noha az első évben többször rezgett a léc, hogy be kell zárni a boltot, és a fiúknak sokszor csak zacskós levesre volt pénzük…De magánszemélyektől sikerült 9 millió forintnyi befektetésből átvészelniük végül a necces időszakot.

Ezt követően céget alapítottak Londonban és onnan fejlesztettek tovább. Annak ellenére, hogy a befektető pénze egy év alatt elfogyott, sikerült olyan üzleti modellt találni, ami növekedési pályára állította a céget. Ennek köszönhetően a vállalkozás a következő két évben már nyereséges volt. Nagyon sokféle értékesítési modellt próbáltak ki, például volt, hogy kimentek a Sziget fesztiválra és felállítottak egy standot, ahol ingyen powerbankos töltést adtak az embereknek azért cserébe, hogy beszkenneljék őket. Kipróbáltak online csatornákat is, de ezek nem voltak túl sikeresek.

Nehézségek után sikerek

Ekkor még nem tudták, hogy az optikai piac mindössze néhány kézben fut össze, a boltokban kapható típusok sokasága ellenére. Startupként esélyük sem volt az optikai nagyvállalatok beszerzőin túljutni, vagyis kizárólag a saját bolttal rendelkező optikusok ajtaján tudtak kopogtatni, akik szerencsére vevők voltak az újdonságra.

Egyik első partnerük az Első Magyar Optikus Zrt. volt, akik tavaly nyáron ajánlatot tettek a cégre. A felvásárlás összege nem publikus, ám az üzlet néhány hónappal később megköttetett. Április végén fejeződik be a magyar piacra történő bevezetés, valamint a gyártási és logisztikai folyamatok Magyarországra hozatala.

A szemüvegek korábban Hollandiában készültek, mostantól pedig hazánkban gyártják őket. Ebben a folyamatban még az alapítók is aktívan részt vesznek, közben pedig a my3Dreams fejlesztése alatt megismert blockchain alapú technológiákkal foglalkozó vállalkozásuk alapjait fektetik le. A blockchain vagy blokklánc – számos más alkalmazási területen túl – többek között a digitális pénzek, például a bitcoin létezését teszi lehetővé. Most arra voksolnak a fiúk, hogy ebben áll a jövő nagy biznisze…

Kép: www.formaeyewear.com

Egyre élesebb a verseny a magas színvonalú AI-szakemberekért – a Microsoft és az ElevenLabs is új szakemberekkel erősíti csapatát

Az egyik Európából, a másik az USA-ból csábított át magához magas minőségű AI-kutatókat és -mérnököket. De mi hajtja fel a szakemberek iránti keresletet, és mikor szűnhet meg a tehetséghiány?

Bővebben

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat – mondja Pierre Martensson, a Scale Factory alapítója

A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.

Bővebben

Egy női alapító vallomásai – ezzel a címmel indít új podcastot Meghan Markle

A brit királyi család tagja 8 epizódon keresztül folytat beszélgetéseket női vállalkozókkal a karrierjükről, és arról, hogy nőként hogyan lehet sikeresen vállalkozást építeni.

Bővebben

Örülhetünk-e egyáltalán a Klarna tőzsdére lépésének?

A svéd BNPL-bajnok jobb időket is látott, mint most, a tőzsdére vezetés megkezdésekor. Ezt tükrözi a visszafogott értékelési célja, ami mögött az európai piacok rossz megítélése húzódhat, valamint az is, hogy a tervezett értékelés meg sem közelíti az unikornis pár évvel korábbi értékelését.

Bővebben

„There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,” says Pierre Martensson, founder of The Scale Factory

The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We

Bővebben

Összefogott az európai ökoszisztéma a következő európai sikersztorik megszületéséért

A Europe Project névre keresztelt kezdeményezés célja, hogy komplex segítséget nyújtson a tehetséges fiatal vállalkozóknak, és megmutassa a világnak: Európa még mindig képes globálisan meghatározó startupokat építeni.

Bővebben

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben