Hirdetés

Vízi ételszállítás mesterséges intelligenciával – már a Balatonon is.

A Balatonon tesztelte új, vízi ételszállítási szolgáltatását a mesterséges intelligencián alapuló logisztikai megoldásokat kínáló DoDo. Az ételrendeléseket a partmenti éttermekből környezetbarát módon szállították ki a vitorlások fedélzetére a Narke magyar fejlesztésű, zéró-emissziós elektrojetjével, amely a világ első elektromos jetskije.

Hirdetés

A kikötő felkeresése nélkül, akár a Balaton közepén is átvehették ételrendeléseiket azok a vitorlázók, akik most hétvégén első alkalommal próbálták ki a DoDo által tesztüzemben elindított, vízi kiszállítási szolgáltatást. A cseh startup a pilot projekt megvalósításához olyan partnert keresett, amely környezetbarát megoldást tud biztosítani a rendelések kiszállításához. A vállalat szigorú fenntarthatósági követelményei mellett ez a Balaton védelme érdekében is elengedhetetlen. A DoDo választása így esett a Narke-ra, a világ első olyan elektrojetjének kifejlesztőjére, amely sorozatgyártásra lett tervezve. A Balaton partján alapított magyar cég számára kiemelten fontos a tó és az élővilág védelme, ezért az általuk megalkotott, tisztán elektromos meghajtású, újgenerációs Cyberjet zéró károsanyag-kibocsátású, és egyáltalán nem szennyezi a levegőt, illetve az élővizet.

„Folyamatosan keressük az új lehetőségeket kiszállítási szolgáltatásaink bővítésére, fejlesztésére. Évek óta vitorlázom a Balatonon, ezért jól tudom, hogy sokan egy éttermi ebéd kedvéért nem szívesen szakítják meg a vitorlázást. Rájuk gondolva, a hétvégi pihenésüket hajózással töltők igényeinek kiszolgálása érdekében vállalkoztunk a vízi futárfeladatok ellátására – egyelőre egy pilot projekt keretében. Ebben kiváló partnerre leltünk az első elektrojetet kifejlesztő Narke-ban, hiszen a magyar cég – hozzánk hasonlóan – az innovációt és a fenntarthatóságot tekinti alapértékeinek” – mondta el Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.

A vitorlások fedélzetéről érkező rendelések teljesítése új kihívást jelentett, hiszen ehhez össze kell hangolni a szárazföldi és a vízi szállítást. A DoDo által kifejlesztett, nagyteljesítményű logisztikai platform adatvezérelt, mesterséges intelligencián alapuló megoldásainak köszönhetően azonban ez nem jelentett komoly nehézséget. Ennek köszönhetően az ételrendeléseket gyorsan, jellemzően félórán belül sikerült kézbesíteni, de a leggyorsabb teljesítés mindössze 18 percet vett igénybe.

A vízi szállítási feladatok teljesítéséhez használt Cyberjet a Narke magyar mérnökei által végzett fejlesztői munka eredményeként már 50 kilométer megtételére képes egy töltéssel. A Cyberjet elektromos motorjának teljesítménye 95 lóerő, a jármű végsebessége 55 km/h. A jármű fejlesztői kiemelten ügyeltek a fenntarthatósági szempontokra és a biztonságra. Ennek megfelelően merülése kifejezetten sekély, így nem kavarja fel az iszapot olyan mértékben, mint például a tőkesúllyal rendelkező hajók. Az elektrojet sebességét gyárilag beállított üzemmódok korlátozzák, irányíthatósága és fékrendszere pedig gyors manővereket és megállást tesz lehetővé. Propellere zárt alagútban működik, így nem okoz sérülést a vízi élőlények egyikének sem. Az elektromos jetskit kizárólag olyan futár vezetheti, aki hajóvezetői engedéllyel rendelkezik.

A DoDo a balatoni tesztüzem tanulságait elemezve dönt az új szolgáltatás széleskörű bevezetéséről. A társaság Magyarország mellett Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is a házhoz szállítási piac fontos szereplője, ezért a jövőben ezekben az országokban is megfontolják az új, vízi úton történő szállítás bevezetését, az első pilot projekt eredményeinek összegzését követően.

Hirdetés

Netflix-díjas magyar céget vásárol fel az amerikai nagyvállalat 

Kiemelkedő eredmény a magyar innovációs szektorban: a Netflix streamingszolgáltató díját elnyerő, online ajánlórendszerek fejlesztésére szakosodott Gravity R&D informatikai cég felvásárlására végleges megállapodást kötött az amerikai tőzsdén jegyzett Taboola, a digitális hirdetési piaci  szegmens egyik legjelentősebb globális szereplője. A netezők számára személyre szabott “találatokhoz” a hátteret biztosító Taboola nemcsak a magyar céget vásárolja fel, hanem a közép-európai fejlesztői központját is Magyarországra telepíti. 

Bővebben

A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég

Hazánkban már 6,2 millióan használnak okostelefont és nagyjából 6 millióan interneteznek mobiljukon a 18-69 éves korosztályban – derült ki az eNET legújabb reprezentatív kutatásából. A többség számára 10 mobilalkalmazás bőven elég, legalábbis ennyit használ hetente. A magasfokú okostelefon penetráció mellett azonban több internetes tevékenység van, ahol nem ezt az eszközt preferáljuk – ilyen például a webáruházi vásárlás vagy a levelezés, ahol a számítógépet részesítjük előnyben.

Bővebben
Hirdetés

Először Magyarországon: startup ökoszisztémára fókuszáló adat-felület

A Hungarian Startup University Programot (HSUP) megvalósító Express Innovation Agency, valamint a Dealroom.co startupokra és tech ökoszisztémákra koncentráló nemzetközi adatszolgáltatóval kötött megállapodás keretében megnyílt a startup ökoszisztéma fókuszú, közös magyarországi platform, amelynek célja, hogy fellendítse a magyar innovációt és vállalkozói szellemet.

Bővebben

A jelenlegi többszörösére szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában

A klímavédelem érdekében a beruházási prioritások sürgős átgondolására és határozottabb közös fellépésre szólítja fel a Világgazdasági Fórum (WEF) napokban zajló davosi találkozóján a résztvevőket a Schneider Electric. Az energiamendzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat Fenntarthatósági Kutatóintézetének friss elemzése szerint a jelenlegi 2-3-szorosára kellene gyorsítani az épületfelújítások ütemét Európában, hogy sikerüljön elérni a Párizsi Megállapodásban megfogalmazott célokat.

Bővebben

Az ember a kulcs, nem az ötlet

A hazai startup világban is megtalálhatók már az angyalbefektetők, a vállalkozások nagy része azonban még nem mindig tudja pontosan, hogyan és mikor lehet alkalmas arra, hogy tőkét kapjon tőlük a szintlépéshez. A Start it @K&H ezért a hazai angyalbefektetői szféra két közismert alakját látta vendégül, hogy tapasztalataikon keresztül mutassák be a kezdő vállalkozóknak az ilyen típusú forrásbevonás sajátosságait.

Bővebben

A gyerekek digitális biztonságát védi egy magyar startup

A gyerekek digitális biztonsága szerencsére már nem új fogalom – mégis meglepő helyen kerülhet veszélybe. A kicsikről készült képek, videók online felületeken történő megosztása ugyanis veszélybe sodorhatja a gyerekek digitális biztonságát – akkor is, ha azt a szülők, az oktatási intézmény vagy éppen a nyári tábor szervezői teszik. A Start it @K&H inkubátorprogramba bekerült kidea egy olyan zárt digitális óvodai kommunikációs felület, amely többek között erre az aktuális problémára nyújt egyszerű megoldást. 

Bővebben