Hirdetés

Világsiker lehet a robotokat oktató magyar startupból

A Spirit FM startupokkal, innovációval, jövőbemutató ötletekkel és potenciális befektetési lehetőségekkel foglalkozó szórakoztató rádióműsorának, a Hibrid Startuppernek ismételten Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő egyik alapítója volt a vendége, aki ezúttal sem érkezett egyedül. Vincz Dániel, egy magyar fejlesztőcsapat, a Mollia ügyvezető-helyettese kísérte el a beszélgetésre, amely startup célja egy adaptív, tanítható szoftver kifejlesztése a Bábu nevű virtuális humanoid robot kinematikai vezérlésére. (X)

Hirdetés

Mint azt Sohajda Júlia elmondta, az elmúlt hetek is eseménydúsak voltak a kockázati tőkelap-kezelő számára, hisz sok – már élőben is megtartott – rendezvényen vettek részt elsősorban külföldön, például Lengyelországban, de már gőzerővel készülnek hazai eseményekre is, hogy a magyar piacon is felmérjék, milyen innovatív startupokkal tudnak a jövőben gyümölcsöző együttműködést kötni.

A robotok idővel egy átlag család számára is elérhetőek lesznek

A rövid bevezető után a szó rögtön a Mollia-ra terelődött, amelyről a hallgatók megtudhatták, hogy az innovációja abban áll, hogy azt, amit mi emberek intuitív módon vagyunk képesek mozgás szempontjából megtenni, hogyan lehet a robotokba átültetni, mégpedig úgy, hogy energia-hatékonyan, az emberekhez alkalmazkodva tudjanak mozogni” – mondta a Vespucci Partners alapítója.

Magunk taníthatjuk a robotokat a Mollia fejlesztésénk köszönhetően

A Mollia által fejlesztett Bábu nevű termék legfontosabb újdonsága egy nyelvszerű tanulási rendszer, amely az emberi mozgást geometriai építőelemek egységes rendszerében írja le. Az innováció lehetővé teszi a robot általános mozgékonyságának javítását, illetve azt, hogy a robot számára korábban ismeretlen mozgásformát tanuljon és az új típusú feladatokban jobban teljesítsen. Távlati cél, hogy a robotok idővel egy átlag család számára is elérhetőek legyenek, és a háztartásokban is használhatóak legyenek. „Hétmilliárd ember él a Földön, akiknek jó rálátásuk van az emberi mozgásra. Ebbe az intuitív megértésbe szeretnénk belenyúlni, és kölcsönkérni a tudást, hogy felhasználjuk a fejlesztésünkhöz” – avatta be a hallgatókat a részletekbe Vincz Dániel.

https://www.youtube.com/watch?v=SMIP5qiKZqc

Első lépésként egy olyan szimulációs környezetben tesztelik a megoldásukat, amelyben például a NASA is fejleszti megoldásait. Ebben a valósághű, Bullet Physics alapú virtuális környezetben próbálják meg például a földi gravitációt is szimulálni. Felügyeleti és felügyelet nélküli mesterséges tanulással tréningezik a robotot, hogy alapmozgás-képességeket alakítsanak ki. „Az igazán érdekes dolog akkor következik majd be, amikor ezt a megoldást összeengedjük az emberrel, akik különböző input-eszközökkel tudnak kommunikálni a robottal. Jelenleg egy billentyűzetet és egy egeret használunk eszközként, hisz ezek terjedtek el leginkább, így gyakorlatilag bárki résztvevője lehet a fejlődésnek” – tette hozzá. Tehát ebbe az autonóm mozgásba kívülről bele lehet nyúlni, ami hasonló ahhoz, ahogyan a ló és annak lovasa kommunikálnak egymással – hozta fel példaként a Mollia ügyvezető-helyettese. Nincs az a ló, amely önszántából szeretne átugrani például egy magas akadályt, ezért az embernek együtt kell működnie az állattal és rá kell vezetnie a feladat megoldására. Rá kell vezetni, hogy azt tegye, amit kérnek tőle. Gyakorlatilag ezt teszi a Mollia innovációja is, egy külső interfészen keresztül (ez ugye a már említett billentyűzet és egér). Ehhez fejlesztettek egy játékot, amelyben meg lehet tanítani a robotot különböző mozgásokra.

A virtuális térben történő robotoktatás hozhatja el a valódi e-sportot

Elképzeléseik szerint rövidtávon egy játékot hoznak létre, amelyben meg lehet tanítani a robotot különböző mozgásokra. Ha ez népszerű lesz, és sokan játszanak vele, megnövekedhet a mozgáskészlet, amit később valós fizikai térben, valódi humanoid robotok irányítására is tudunk majd használni. „A különböző e-sport játékokban is azt látjuk, hogy a játékosok kinevelik a legjobb Michael Jordant, és úgy fejlesztik a játékukat. A Mollia szoftverében is számtalan lehetőség nyílik meg a játékfejlesztők számára” – egészítette ki a szakember mondanivalóját Sohajda Júlia. Előreláthatóan három évbe telik majd, hogy a megoldás olyan komplex mozgáskészlettel rendelkezzen, amellyel már érdemben lehet fizikai robotot mozgatni, de kísérleteket előbb is el lehet kezdeni. A Mollia csapata ezért maga is belekezdett egy saját emberszabású robot megalkotásába, de együttműködnek az Óbudai Egyetem Bejczy Antal iRobottechnikai Központjával (a központ célja, hogy elősegítse a robotika tudományos és technológiai fejlődését, elsősorban a szolgáltatási alkalmazások számára – a szerk.) is, ahol a legfrissebb trendek mellett kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy mit tudnánk átvenni az ott meglévő robotok mozgásából.

Világsiker küszöbén: a Molliában benne van a potenciál, hogy a Boston Dynamics is felfigyeljen rájuk

„Általában engem két dolog érdekel igazán egy projektben, az egyik a potenciál, a lehetőség nagysága. Ezt láttam meg a Molliában, hisz a robotikai nagy növekedésben van, sok befektető keresi ezeket a lehetőségeket, illetve a felvásárlások területe is növekszik. Emellett a másik fontos dolog a megvalósíthatóság, ami pedig a projekt csapatától függ” – árulta el a Vespucci Partners társalapítója. Persze a Molliának is végig kellett mennie a tőkealap szigorú átvilágítási folyamatán, így technológiai, üzleti és pénzügyi területen is megvizsgálták a Mollia projektjét. Ezt követően döntötték el, hogy a befektetnek. Elképzeléseik szerint a startup megoldása a jövőben meghatározó mesterséges intelligencia lesz, amely megreformálja a robotok mozgását. Olyannyira, hogy szerintük a világ legnagyobb kockázati tőkealapja, a SoftBank (egy japán multinacionális holdingtársaság, amely elsősorban a technológiai, energia- és pénzügyi szektorban működő vállalatokba fektet be – a szerk.), amely minimum 50 millió dolláros befektetéssel száll be egy-egy projektbe, ugyancsak befektetésre érdemesnek fogja találni a magyar vállalkozást, ahogy azt is el tudják képzelni, hogy a világ élvonalába tartozó Boston Dynamics (amerikai mérnöki és robotikai tervezőcég – a szerk.) vásárolja fel a Molliát.

A teljes beszélgetést az alábbi linken lehet újrahallgatni.

 

Támogatói tartalom.

Hirdetés

Engedélyt kapott Európa első blokklánc alapú neobankja – magyarok fejlesztik

Pénzügyi szolgáltatói engedélyt kapott az Európai Unió területén Európa első blokklánc alapú neobankja, a BENKER. A Litván Nemzeti Bank által felügyelt, magyar szakemberek által létrehozott neobank, a BENKER új világrendet hoz a pénzügyek világában: a technológián keresztül garantál teljes kontrollt és önrendelkezést ügyfeleik pénzügyeik felett.

Bővebben
Hirdetés

A bankrendszer digitalizációjának állóvizét a pandémia és a fintech innovációk is felkavarták

A Liferay Hungary tudásmegosztó, különböző iparágak digitalizációs trendjeit bemutató videó sorozatának legújabb adásában a bankszektor pandémia alatti és az ezt követő digitalizációs kihívásait ismertetjük a 2019. október 31-én a 120 takarékszövetkezetből álló Takarékbank csoport és az FHB Bank cégjogi egyesülésével létrejövő Takarékbank Zrt. példáján keresztül. Digitális rock and roll Míg előtte leginkább a személyes kapcsolatokra

Bővebben

Érkezik a metaverzum a munkahelyekre az iskolákba, de még az egészségügybe is

Az elmúlt évtizedben számos ígéretes virtuális- és kiterjesztett valóság (VR/AR) alapú megoldás született, a mindennapjainkat azonban mégsem szőtte át eddig a technológia. A világjárvány viszont ezen a területen is lényeges változást hozott, hiszen miközben a négy fal közé szorultunk, minden eddiginél jobban vágytunk a valóságot hűen imitáló vásárlás, közösségi programok vagy éppen utazás élményére. Az eredmény: érkezik a metaverzum a munkahelyekre és az iskolákba, de még az egészségügybe is, vírusként terjed a VR a kereskedelemben és az ingatlanpiacon is. A Protechtor szakértői összeszedték a következő évek legfontosabb trendjeit a területen, hiszen az egyik legdinamikusabban fejlődő tech szegmensről van szó: 2030-ra ugyanis már közel 1200 milliárd dolláros piacon osztozhatnak a VR/AR fejlesztések úttörői.

Bővebben

Három Vespucci Partners cég vett részt a CES-en

A CES a világ legnagyobb szabású, egyben legbefolyásosabb technológiai rendezvénye, az átütő erejű technológiák és a globális innovátorok próbatere, ahol a világ legismertebb márkái kötnek üzleteket és találkoznak új partnerekkel. Ez a lehetőség vonzotta a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő vezetőit is, akik három portfóliócégükkel – Haris Digital, Mollia és IMM-DATA – együtt vettek részt az eseményen.

Bővebben

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok, amelyek a tevékenységük jellegéből adódóan kriptovalutákkal és okos szerződésekkel, decentralizált finanszírozással (DeFi), blokklánc technológiával és a FinTech iparággal foglalkoznak.

Bővebben

A környezettudatosságra helyezi a hangsúlyt a házigazda MATE az idei EFOTT fesztiválon

Az EFOTT idei házigazdája a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem – jelentették be az Educatio Oktatási Szakkiállítás megnyitóján. Az agrárfókuszú intézmény profiljában központi szerepet kap a fenntartható jövő biztosítása, így a koncertek és a szórakozás mellett ehhez illeszkedő témákkal és praktikus tippekkel ismerkedhetnek majd a fesztiválozók 2022. július 13-17. között Velencén.

Bővebben