A Facebook legújabb algoritmus frissítése megmutatta a világnak, hogy mennyire függenek a marketing szakemberek, a social media menedzserek és a tartalomgyártók, influencerek is. Van-e bármilyen hackelési lehetőség, vagy kiskapu ellene? Ennek járt utána Geoff Desreumaux szakértő.
A Facebook célja nagyon nemes volt a frissítéssel: arra hivatkoztak, hogy szeretnék, ha több személyes tartalommal találkozna a felhasználó, és a beszélgetések is a saját ismerőseinkkel és barátainkkal zajlanának, nem mindig csak a fizetett promóciókkal találkoznánk. Összességében tehát ennek érdekében az algoritmus azt figyeli, hogy „jelentőségteljes beszélgetések” alakuljanak ki. A kérdés ugye csak az, hogy mi számít neki értelmesnek, vagy jelentőségteljesnek…
Feltételezhetjük ezekre alapozva, hogy a rangsorolás alapja nem a likeok és megosztások száma lesz, hanem a kommentek mennyisége. A sok hozzászólással rendelkező posztokat sorolja tehát a hírfolyam elejére? Geoff Desreumaux az alábbi mémmel kísérletezett. Arra kérte a követőit és ismerőseit, hogy szóljanak hozzá a képhez, és osszák meg a tapasztalataikat – akkor, ha a feed tetején látják a mémet.
„Általában egy random macskás mém egyáltalán nem járul hozzá a Facebook profilomhoz. Ez nem az, amit az emberek várnak tőlem – hiszen én egy marketing szakember vagyok. De ezúttal meghívtam őket, hogy vegyenek részt. Azt is megkértem tőlük, hogy tegyék meg észrevételeiket a hozzászólásról minden alkalommal, amikor a hírcsatorna tetején látják. Normális esetben ez legfeljebb egyszer lehetett volna a régi rendszer szerint.”
A teszt eredményeként 5 nap alatt mindössze 37 reakció érkezett – ami elnézve Geoff követőtáborát nagyon csekély. Ellenben 128 hozzászólást lett a poszt alatt, ami hihetetlen sok. A kommentek ráadásul jelentős részben olyan emberektől érkeztek, akikkel nincs aktív kapcsolata. Egyetlen egy ember sem osztotta meg, mégis a valaha volt legnagyobb elérés született meg a béna macskás képpel. További váratlan eredmény, hogy a hozzászólásokból kiderült, hogy az emberek között többen is látták ötnél többször a posztot a hírfolyam elején – ez korábban elképzelhetetlen lett volna.
„Az eset megerősítette a hipotézisemet, miszerint a Facebook algoritmusai nem lettek kijátszhatatlanok. Az is kiderült, hogy a Facebook egyre intelligensebb, de érzelmei nincsenek, és ezáltal nem tudta pontosan megállapítani, hogy mi az értelmes beszélgetés, és mi csak egy kommentáradat.” – írja a tesztelő szakember.
Ami a tanulság lehet számunkra a márkánk Facebook oldalának üzemeltetése viszonylatában az az, hogy a megosztások és like-számok helyett a kommentek mennyiségére kell koncentrálnunk a jövőben. Ha értékes contentet osztunk meg magunkról, innovációinkról, vagy bármilyen inspiráló tartalmat tudunk generálni – azzal nem lőhetünk mellé. A Facebook minél értékteremtőbb, személyes posztokat szeretne látni, és valószínű ezt a minőségi tartalomgyártást az oldalad követői sem tudják majd szó nélkül hagyni.