Üzleti terv: igen vagy nem?

Ha induló vállalkozásod van, vagy startup ötletedet szeretnéd megmérettetni a befektetők előtt és ismerkedsz ennek a kultúrájával, akkor biztosan találkoztál már hazai vagy külföldi fórumokon azzal, hogy az üzleti terv kérdése megosztja az embereket, hosszas viták folynak róla. Írjunk, vagy ne írjunk üzleti tervet – erre keressük a választ.

Egy alkalommal Dave McClure-rel, a Szilícium-völgy egyik legnagyobb kockázati tőkealapjának befektetője a Forbes magazinban azt nyilatkozta, hogy az egyik legfontosabb tanácsa kezdő startuppereknek az, hogy ne írjanak üzleti tervet. Megdöbbentő, hiszen sok könyv, blog és szakmai újság bíztat arra, hogy szánjuk rá az időt és az energiát. McClure ugyan hozzáteszi: ne írj üzleti tervet, ahelyett, hogy a prototípusodat fejlesztenéd, vagy a célpiacodon tesztelnél és validálnál…

A szakembernek teljesen igaza van: az üzleti terv ugyan valóban nem jelenthet prioritást a termékfejlesztéssel és a hozzá szorosan kapcsolódó feladatokkal szemben, nem veheti el az alapítók és csapattagok idejét és energiáját ezektől – de kétségtelen, hogy

egy olyan útmutató eszköz, ami sok dilemma elkerülését és a célok tisztánlátását eredményezheti.

Minden induló vállalkozás vezetőjének érdeke, hogy a folyamatokat megfelelő rendezettségében lássa át, a feladatok prioritását meghatározza és értse azt, hogy milyen lépés, döntéshozatal mikor időszerű. Illetve hasznos lehet az is, ha a célokat pontosan meghatározza, az odavezető út mérföldköveit pedig előrevetíti.

Az üzleti tervnek ugyanakkor vitathatatlan praktikus szerepe is van, hiszen jó alapja és sorvezetője lehet annak, mikor a startupperek befektetők előtt prezentálják az üzleti ötleteiket.

Kezdetben, az első tárgyalásokhoz legtöbbször elég egy onepager, amely összefoglalja a vállalkozás legfontosabb összetevőit, és az üzleti modell sarokpontjait. Aztán egy jól összerakott pitch és prezentáció is kiegészítheti ezt. De tapasztalataink szerint a tényleges együttműködéshez elengedhetetlen egy részletes pénzügyi és üzleti elemzést tartalmazó átfogó üzleti terv.

Az alapítónak vagy alapítóknak az ötlettől a tényleges piacra lépésig éppen ezért néhányszor le kell ülni a tervezőasztalhoz, és kibontani az ötletet. Azt is mérlegelni kell, hogy az olyan szakértelmet igénylő feladatokhoz, mint a termék piacra vezetése, a pénzügyi tervezés vagy a kommunikációs stratégia bevonhatjuk szakértők segítségét és ezzel utánajárást és sötétben tapogatózást spórolhatunk meg.

A címben feltett kérdésre tehát az a válaszunk, hogy ha befektetői tárgyalásra készülsz, akkor ragadj tollat és dolgozd ki az üzleti tervet. Ha viszont úgy érzed, Dave McClure jótanácsának ellenébe mész és az érdemi munkából zökkented ki magadat, illetve a csapatodat ezzel a feladattal, úgy keress támpontokat és olyan szakmai segítséget, amivel időt nyerhetsz.

Bővebben: MyConcept

Családi vállalkozások generációváltását támogatja a Hiventures

Új tőkefinanszírozási programot indít a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) csoport annak érdekében, hogy segítse a generációváltást olyan családi vállalkozások esetében, ahol a családon belüli utódlás nem megoldott, ezért veszélybe kerülhet a működőképesség fenntartása és a cégben felhalmozott értékek megőrzése.

Bővebben

5 egyszerű tipp az adataid biztonságáért

Egy friss kutatása megmutatta, hogy minden ötödik felhasználó személyes adatával éltek már vissza valamilyen formában, így a többségnek már megfordult a fejében az is, hogy törli profilját. Hogy ne ez legyen a megoldás, a Groupama Biztosító szakértője olyan tanácsokat gyűjtött össze, amelyekkel biztonságosabbá tehetjük a közösségi felületek használatát.

Bővebben

A szaktudás mellett a képességek is hangsúlyt kapnak a munkaerőpiacon

A középiskolások több mint egyharmada számára az üzleti pálya az ideális – derül ki a Budapesti Metropolitan Egyetem pályaorientációs kutatásából, melyet közel 11 ezer magyar diák körében végeztek. A kutatás során a diákok érdeklődési köreik és attitűdjeik alapján ismerhették meg, hogy az egyetemen oktatott képzési területek közül melyik passzolna hozzájuk leginkább.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások