Üzleti terv: igen vagy nem?

Ha induló vállalkozásod van, vagy startup ötletedet szeretnéd megmérettetni a befektetők előtt és ismerkedsz ennek a kultúrájával, akkor biztosan találkoztál már hazai vagy külföldi fórumokon azzal, hogy az üzleti terv kérdése megosztja az embereket, hosszas viták folynak róla. Írjunk, vagy ne írjunk üzleti tervet – erre keressük a választ.

Egy alkalommal Dave McClure-rel, a Szilícium-völgy egyik legnagyobb kockázati tőkealapjának befektetője a Forbes magazinban azt nyilatkozta, hogy az egyik legfontosabb tanácsa kezdő startuppereknek az, hogy ne írjanak üzleti tervet. Megdöbbentő, hiszen sok könyv, blog és szakmai újság bíztat arra, hogy szánjuk rá az időt és az energiát. McClure ugyan hozzáteszi: ne írj üzleti tervet, ahelyett, hogy a prototípusodat fejlesztenéd, vagy a célpiacodon tesztelnél és validálnál…

A szakembernek teljesen igaza van: az üzleti terv ugyan valóban nem jelenthet prioritást a termékfejlesztéssel és a hozzá szorosan kapcsolódó feladatokkal szemben, nem veheti el az alapítók és csapattagok idejét és energiáját ezektől – de kétségtelen, hogy

egy olyan útmutató eszköz, ami sok dilemma elkerülését és a célok tisztánlátását eredményezheti.

Minden induló vállalkozás vezetőjének érdeke, hogy a folyamatokat megfelelő rendezettségében lássa át, a feladatok prioritását meghatározza és értse azt, hogy milyen lépés, döntéshozatal mikor időszerű. Illetve hasznos lehet az is, ha a célokat pontosan meghatározza, az odavezető út mérföldköveit pedig előrevetíti.

Az üzleti tervnek ugyanakkor vitathatatlan praktikus szerepe is van, hiszen jó alapja és sorvezetője lehet annak, mikor a startupperek befektetők előtt prezentálják az üzleti ötleteiket.

Kezdetben, az első tárgyalásokhoz legtöbbször elég egy onepager, amely összefoglalja a vállalkozás legfontosabb összetevőit, és az üzleti modell sarokpontjait. Aztán egy jól összerakott pitch és prezentáció is kiegészítheti ezt. De tapasztalataink szerint a tényleges együttműködéshez elengedhetetlen egy részletes pénzügyi és üzleti elemzést tartalmazó átfogó üzleti terv.

Az alapítónak vagy alapítóknak az ötlettől a tényleges piacra lépésig éppen ezért néhányszor le kell ülni a tervezőasztalhoz, és kibontani az ötletet. Azt is mérlegelni kell, hogy az olyan szakértelmet igénylő feladatokhoz, mint a termék piacra vezetése, a pénzügyi tervezés vagy a kommunikációs stratégia bevonhatjuk szakértők segítségét és ezzel utánajárást és sötétben tapogatózást spórolhatunk meg.

A címben feltett kérdésre tehát az a válaszunk, hogy ha befektetői tárgyalásra készülsz, akkor ragadj tollat és dolgozd ki az üzleti tervet. Ha viszont úgy érzed, Dave McClure jótanácsának ellenébe mész és az érdemi munkából zökkented ki magadat, illetve a csapatodat ezzel a feladattal, úgy keress támpontokat és olyan szakmai segítséget, amivel időt nyerhetsz.

Bővebben: MyConcept

A magyar ipar bővülése kiemelkedő a régióban

A visegrádi országokkal (V4) és Romániával összevetve 2014 óta Magyarországon bővült a legnagyobb ütemben, 30 százalékkal az ipar teljesítménye – mondta György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára az Ipar Napjai 2019 című, négynapos, nemzetközi kiállítás keddi megnyitóján Budapesten.

Bővebben

Elkötelezte magát az innováció mellett a hazai egészségügy

Együttműködési megállapodást írt alá a MediKlaszter az Egészségügyi Technológia és Orvostechnikai Szállítók Egyesületével (ETOSZ) és az Orvostechnikai Szövetséggel (OSZ) annak érdekében, hogy segítse az innovatív, a piacokon versenyképesebb, nagyobb export- és importteljesítésekre képes orvostechnikai műszergyártást.

Bővebben

Így indul a sorozatsztár és a reklámszakember közös startupja

Százhúsz millió forint befektetést kap az MFB Csoporthoz tartozó Hiventures-től a színészek munkakeresését megkönnyítő platform elindítója, a Szabadszínész. A televízióból jól ismert Lengyel Tamás színész és Gosztonyi Csaba reklámszakember által alapított vállalkozás azért jött létre, hogy minél több színésznek legyen lehetősége szórakoztató vagy művészeti produkciókban szerepetvállalni.

Bővebben

Ha van egy jó ötleted, ami formálhatja a jövőt, akkor most szállj be egy liftbe

Te mit mondanál, ha egy percen múlna, hogy megváltoztasd a világot? Digitális társadalom, környezetvédelem, társadalmi egyenlőség, ezek mind olyan témák, amelyek hatással lesznek a jövőnkre. Ha ezek közül bármelyikhez van korszakalkotó ötleted, akkor szuper egyszerű módon a Brain Bar színpadára is eljuthatsz vele.

Bővebben

A digitális jog kérdőjeleit számolja fel a Microsoft

Teljesen kiállják-e a jogi próbát az elektronikus térben megkötött tranzakcióink? Jogi szempontból is biztonságosnak számítanak azok a ma már mindennaposnak számító ügyletek, amelyek a jelenleg elérhető digitális azonosítás mellett jönnek létre? Megtörtént-e a jogi világ digitalizációja? Kiváltható-e az írásbeliség követelménye? Értik-e egymást az informatikusok és a jogászok? Ezekkel a kérdésekkel foglalkozik a május 16-án a Microsoft Magyarország székházában megrendezendő LegalTech konferencia.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások