Hirdetés

Üzleti terv: igen vagy nem?

Ha induló vállalkozásod van, vagy startup ötletedet szeretnéd megmérettetni a befektetők előtt és ismerkedsz ennek a kultúrájával, akkor biztosan találkoztál már hazai vagy külföldi fórumokon azzal, hogy az üzleti terv kérdése megosztja az embereket, hosszas viták folynak róla. Írjunk, vagy ne írjunk üzleti tervet – erre keressük a választ.

Egy alkalommal Dave McClure-rel, a Szilícium-völgy egyik legnagyobb kockázati tőkealapjának befektetője a Forbes magazinban azt nyilatkozta, hogy az egyik legfontosabb tanácsa kezdő startuppereknek az, hogy ne írjanak üzleti tervet. Megdöbbentő, hiszen sok könyv, blog és szakmai újság bíztat arra, hogy szánjuk rá az időt és az energiát. McClure ugyan hozzáteszi: ne írj üzleti tervet, ahelyett, hogy a prototípusodat fejlesztenéd, vagy a célpiacodon tesztelnél és validálnál…

A szakembernek teljesen igaza van: az üzleti terv ugyan valóban nem jelenthet prioritást a termékfejlesztéssel és a hozzá szorosan kapcsolódó feladatokkal szemben, nem veheti el az alapítók és csapattagok idejét és energiáját ezektől – de kétségtelen, hogy

egy olyan útmutató eszköz, ami sok dilemma elkerülését és a célok tisztánlátását eredményezheti.

Minden induló vállalkozás vezetőjének érdeke, hogy a folyamatokat megfelelő rendezettségében lássa át, a feladatok prioritását meghatározza és értse azt, hogy milyen lépés, döntéshozatal mikor időszerű. Illetve hasznos lehet az is, ha a célokat pontosan meghatározza, az odavezető út mérföldköveit pedig előrevetíti.

Az üzleti tervnek ugyanakkor vitathatatlan praktikus szerepe is van, hiszen jó alapja és sorvezetője lehet annak, mikor a startupperek befektetők előtt prezentálják az üzleti ötleteiket.

Kezdetben, az első tárgyalásokhoz legtöbbször elég egy onepager, amely összefoglalja a vállalkozás legfontosabb összetevőit, és az üzleti modell sarokpontjait. Aztán egy jól összerakott pitch és prezentáció is kiegészítheti ezt. De tapasztalataink szerint a tényleges együttműködéshez elengedhetetlen egy részletes pénzügyi és üzleti elemzést tartalmazó átfogó üzleti terv.

Az alapítónak vagy alapítóknak az ötlettől a tényleges piacra lépésig éppen ezért néhányszor le kell ülni a tervezőasztalhoz, és kibontani az ötletet. Azt is mérlegelni kell, hogy az olyan szakértelmet igénylő feladatokhoz, mint a termék piacra vezetése, a pénzügyi tervezés vagy a kommunikációs stratégia bevonhatjuk szakértők segítségét és ezzel utánajárást és sötétben tapogatózást spórolhatunk meg.

A címben feltett kérdésre tehát az a válaszunk, hogy ha befektetői tárgyalásra készülsz, akkor ragadj tollat és dolgozd ki az üzleti tervet. Ha viszont úgy érzed, Dave McClure jótanácsának ellenébe mész és az érdemi munkából zökkented ki magadat, illetve a csapatodat ezzel a feladattal, úgy keress támpontokat és olyan szakmai segítséget, amivel időt nyerhetsz.

Bővebben: MyConcept

Csúnyán megbukna az AI, ha valódi betegeket kéne diagnosztizálnia

Egy amerikai kutatásban azt vizsgálták, hogy a vezető LLM-modellek képesek-e szimulált orvos-beteg beszélgetésekben kideríteni minden szükséges információt a páciens állapotáról, és felállítani a helyes diagnózist.

Bővebben

Közös edukációs kampányba fog Balogh Petya és a Lightyear

A kampány keretében a két szereplő plakátokon, videókban és webinárokon igyekszik majd emelni a magyar pénzügyi és befektetői tudatosság szintjét. Balogh Petya egyúttal most egy olyan kezdeményezés mellé áll, amely nem köthető saját cégeihez vagy befektetői portfóliójához.

Bővebben

Színház csupán, amit sok nagyvállalat csinál innováció címén – ezen akar változtatni a STRT egy új szolgáltatással

A nagyvállalati innovációs tanácsadás célja, hogy az érintett szereplőket edukálja a kíváncsiságot és kísérletezést elősegítő, a kemény KPI-okat mellőző, fenntartható vállalati kultúra kialakítására, és a gyakorlatban is erősítse az ügyfél innovációs képességeit. A STRT által szervezett háttérbeszélgetésen jártunk.

Bővebben

Így szegmentálódik a kockázatitőke-piac a mesterséges intelligencia finanszírozásában

Az alapmodellek fejlesztésének finanszírozása annyira költséges, hogy csak a dollárszázmilliókat erre költő VC-ket találjuk meg a befektetői listában. Ez azonban nem jelenti, hogy a kis- és közepes méretű VC-k kimaradnak az AI-bummból – mutat rá a PitchBook elemzése.

Bővebben