Hirdetés

Unikornisok klubja – a startup elitliga

Nő az unikornisok, vagyis az egymilliárd dollárnál többet érő startupok száma. Csak az idén ötven céggel bővült az elit klub. A legtöbb unikornisnak a Szilícium-völgy ad otthont és pillanatnyilag az Uber a legértékesebb.

Úgy tűnik, manapság az unikornisok világát éljük. A játékboltok, áruházak tele vannak a mitikus egyszarvú számtalan változatával, a gyerekek legnagyobb boldogságára, de a vállalatok is örülhetnek, ha bekerülnek az unikornisok klubjába, ez ugyanis azt jelenti, hogy sikerült meghaladniuk az egymilliárd dolláros értéket. A ma már széles körben ismert unikornis elnevezést eleinte a Szilícium-völgyben használták, és arra utalt, hogy ritkaságszámba megy, ugyanakkor mesébe illő ennyi pénzt csinálni egy startuppal.

Az unikornisok száma látványos növekedésnek indult az elmúlt években: míg a 2000-es évek elején évente átlagosan mindössze három ilyen cégnek sikerült elérni a bűvös egymilliárd dolláros határt, addig az idén májusra már 197 tagúra duzzadt a milliárd dollárosok klubja (lásd infografikánkat), az azóta eltelt alig több mint fél évben pedig további 25 játékossal bővült a lista. Ez azt jelenti, hogy csak az idén közel ötven új milliárd dolláros szereplőt kapott a startuppiac. A CB Insights adatai alapján az unikornisok összértéke ezzel megközelíti a 770 milliárd dollárt.

Ahány unikornis, annyiféle biznisz, a CB Insights mégis megpróbálta iparágak szerint csoportosítani a vállalatokat. Tizenhárom kategóriát határoztak meg, a legtöbb szereplő az e-kereskedelem és piactér ágazatból (17 százalék) jön, ezt az internetszoftver és -szolgáltatás (14 százalék), valamint a pénzügyi technológia követi (11 százalék). Miután az online, illetve mobilos fizetés elképesztő sebességgel hódít, a szakemberek szerint a közeljövőben ez utóbbi, vagyis a fintech lehet a leggyorsabban növekvő iparág.

A listán 16 tízmilliárdnál is többet érő vállalat található, amit az üzleti szlengben csak dekakornisként emlegetnek – ezek az unikornisok klubjának mintegy hét százalékát teszik ki. A cégek közel 30 százalékát pedig azok a szereplők alkotják, akik becslések szerint kereken egymilliárd dollárt érnek. Vagyis az összes többi cég (63 százalék) a két véglet közt foglal helyet, valahol az 1,1 és 9,9 millió dolláros tartományban.

A teljes cikket elolvashatja a StartUP! Magazin legfrissebb számában. A lapot megvásárolhatja az újságárusoknál, vagy előfizetheti ide kattintva.

Egyre élesebb a verseny a magas színvonalú AI-szakemberekért – a Microsoft és az ElevenLabs is új szakemberekkel erősíti csapatát

Az egyik Európából, a másik az USA-ból csábított át magához magas minőségű AI-kutatókat és -mérnököket. De mi hajtja fel a szakemberek iránti keresletet, és mikor szűnhet meg a tehetséghiány?

Bővebben

Nagy lehetőség van a magyar startupokban arra, hogy gyorsan nemzetközi szintre emelhessék a technológiájukat – mondja Pierre Martensson, a Scale Factory alapítója

A Scale Factory nem az USA-ba, hanem az ázsiai és csendes-óceáni piacokra akarja kilőni a CEE régió startupjait és scaleupjait. De miért pont oda? Mire kell figyelned, ha kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni? Ezekről kérdeztük Pierre Martenssont, a Scale Factory alapítóját és ügyvezető partnerét.

Bővebben

Egy női alapító vallomásai – ezzel a címmel indít új podcastot Meghan Markle

A brit királyi család tagja 8 epizódon keresztül folytat beszélgetéseket női vállalkozókkal a karrierjükről, és arról, hogy nőként hogyan lehet sikeresen vállalkozást építeni.

Bővebben

Örülhetünk-e egyáltalán a Klarna tőzsdére lépésének?

A svéd BNPL-bajnok jobb időket is látott, mint most, a tőzsdére vezetés megkezdésekor. Ezt tükrözi a visszafogott értékelési célja, ami mögött az európai piacok rossz megítélése húzódhat, valamint az is, hogy a tervezett értékelés meg sem közelíti az unikornis pár évvel korábbi értékelését.

Bővebben

„There is great potential in Hungarian startups to quickly elevate their technology to an international level,” says Pierre Martensson, founder of The Scale Factory

The Scale Factory aims to launch scaleups from the CEE region into the Asian and Pacific markets rather than the U.S. But why there? What should you consider if you want to expand eastward, and what do you need to have in place if you want to scale internationally with The Scale Factory’s support? We

Bővebben

Összefogott az európai ökoszisztéma a következő európai sikersztorik megszületéséért

A Europe Project névre keresztelt kezdeményezés célja, hogy komplex segítséget nyújtson a tehetséges fiatal vállalkozóknak, és megmutassa a világnak: Európa még mindig képes globálisan meghatározó startupokat építeni.

Bővebben

Ligát váltana a STRT: Balogh Petyáék a BÉT Standard kategóriába lépésre törekednek

A szabályozott piacra lépés érdekében a STRT már két szereplővel is együttműködik, és pénzügyi beszámolójukat is ennek megfelelően készítik el idén. Hogy mikor debütálhat a cég a BÉT Standard kategóriájában, egyelőre nem tudni – addig is elmagyarázzuk, hogy ez miért fontos.

Bővebben

Új szereplő jelent meg a közép-kelet-európai ökoszisztémában: Miben segíthet a Scale Factory a magyar scaleupoknak?

A szingapúri szolgáltató arra fókuszál, hogy minél hatékonyabban segítse ügyfelei növekedését és terjeszkedését új piacokon, a lehető legtöbb kereskedelmi hasznot hozva nekik. A Scale Factory mostantól a közép-kelet-európai régióból is várja a skálázódni kívánó vállalkozásokat.

Bővebben