Új alapokra helyezi a műszaki oktatást a győri egyetem innovációja

Két magyar startup vállalkozás, a virtuális valóság alapú, új operációs rendszert megalkotó Maxwhere és az IoT-platformot fejlesztő REACH Solutions közös csapata a napokban megnyerte az egyik legrangosabb európai digitalizációs versenyt, az Pioneers Industry 4.0 Heackatlont Linzben.

A verseny után Prof. Dr. Baranyi Péterrel, a MaxWhere 3D platformot megalkotó csapat egyik vezetőjével – a győri egyetem Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskolájának vezetőjével – készített riportot a Kisalföld.hu a linzi tapasztalatokról és a MaxWherrel elért eddigi sikerekről, tervekről.

A professzor elmondta, hogy a MaxWhere-REACH Solutions páros a 17 csapatból álló nemzetközi mezőnyben a kategóriagyőzelmen kívül összetettben is első helyezést ért el a linzi versenyen, ahol a győztes csapatot a MaxWhere részéről Persa György és Budai Tamás, míg a REACH Solutionstől Beke Zoltán és Bojkó Balázs képviselte. Felkészülésüket Dr. Galambos Péter, a MaxWhere CTO-ja koordinálta. A hackathon ezúttal egy 48 órás megmérettetést jelent, ahol előre ismertetett kihívást kell megoldaniuk a csapatoknak, azonban az ehhez szükséges adatokat és a részletes követelményeket csak a verseny kezdetekor kapják kézhez. Az elkészült prototípusokat a versenyt záró bemutatón prezentálják a rangos szakmai zsűri előtt. A linzi hackathon 4 kategóriája közül a REACH-MaxWhere csapata egy 3-dimenziós digital twin (digitális ikerpár) megoldást készített, amellyel egy robot és a hozzá tartozó szállítószalag hibáit lehet felderíteni, vizualizálni és előrejelezni.

A REACH Solutions az okos gyár gerincét – vagyis egy IoT platformot – fejlesztő startup. A Big Data és Machine Learning technológiákon alapuló megoldás lehetővé teszi a gyárakban a komplex működés elemzését és előrejelzését, ezzel hatékonyabbá téve a gyártást. A MaxWhere pedig 3D és 2D tartalmak közös térben történő megjelenítésére alkalmas keretrendszert fejleszt, többek között oktatási, ipar, kulturális és szemléltető céllal.

“Több magyar egyetem elkezdte már használni a MaxWhere-t, külföldi egyetemeken pedig tesztelik jelenleg. Gyakran igénybe vett platformmá vált előadások prezentálására a legrangosabb konferenciákon. Nagy öröm számunkra, hogy művészek, festők, kiállítók is megkedvelték, és egyre több virtuális térben bejárható kiállítás megvalósítását kérik tőlünk. Három tárlat már el is készült, és további ötven fog megjelenni év végéig a Hungarian Electrographic Art égisze alatt. Általunk térben körbejárhatókká válnak a digitalizált alkotások, látszik a méretük, valós élményt adnak”
– mondja Baranyi professzor.

Az egyetemi oktatásban csak a Széchenyi István Egyetemen több száz tantárgy kerül fel a MaxWhere segítségével a VR-learning rendszerbe. Emellett a felsőoktatáshoz, kutatáshoz elengedhetetlen laboratóriumok is kiválthatóak a VR-alapú operációs rendszerrel. A laborok berendezése, fenntartása sokmilliós költséggel jár, ráadásul időben és térben korlátozottan állnak rendelkezésre.

A MaxWhere 3D laboratóriumaiban ugyanakkor bármennyi diák bármikor, bármennyiszer, bárhonnan dolgozhat egyszerre, és állíthat be büntetlenül akár olyan paramétereket is, amik a valóságban tönkretennék a drága berendezéseket. Számítások szerint csak a műszaki felsőoktatásban több milliárd forint megspórolható lenne a MaxWhere-féle digitális laborok elterjedésével.

“Akár az oktatást, akár az irodai, kollaborációs munkát tekintve a VR-alapú operáció 30 százalékkal meggyorsítja az elérést, ötven százalékkal az átláthatóságot, és a vele dolgozók ötven százalékkal jobban is emlékeznek az ott megjelenő anyagokra.

Az már bebizonyosodott, hogy a tanárok, diákok, az ipari és kulturális élet szereplői számára egyaránt jól kezelhető, hasznos eszköz a MaxWhere, előnyei validálódtak, vagyis eljött a tőkebefektetés, a gyorsulás, növekedés ideje a cég életében” – mondta Baranyi Péter a Kisalföldnek.

Az új, virtuális valóság alapú operációs rendszer tehát korszakos megújulást hozhat. Hiszen a térben vagyunk otthon, térbeli emlékeink vannak, miért ne lehetnénk otthon a 3D-s, virtuális valóságban a számítógépünk előtt is, ahol az olyan hi-tech megoldások is életre kelthetők, amiknek piaci bevezetésére még esetleg éveket kell várni. Így viszont az egyetemeken a közeli jövő technológiáinak oktatása is kézzelfoghatóvá válna, biztosítva azt, hogy a friss diplomások már gyakorlottak legyenek abban, ami éppen akkor jelenik meg a piacon, amikor ők az iskolapadból kikerülnek. 

Gimnazisták is tanulhatnak a startup kultúrából

Három budapesti középiskolát követően, december elején a Tóth Árpád Gimnázium Karriernapján Debrecenben is bemutatkozott a Startup Campus High School program. Az előadás-sorozat célja közelebb hozni a középiskolás fiatalokhoz a startup vállalkozói kultúrát, valamint ismertetni az ehhez kapcsolódó karrierlehetőségeket.

Bővebben

Váratlan trónkövetelő applikáció előzte meg a YouTube alkalmazást

A Twitter igazgatója által indított startup, az okostelefonokat kártyaelfogadó terminállá alakító Square, egy bitcoin vásárlást is lehetővé tevő alkalmazást dobott a piacra. A Cash App néhány nappal ezelőtt, átvette a legnépszerűbb ingyenes alkalmazás helyét az Apple App Store-jában. A pozíciót korábban a YouTube foglalta el.

Bővebben

Összefogás jött létre az egészségügy innoválásáért

A General Electric (GE) egészségügyi üzletága, a GE Healthcare és a Hiventures, az MFB csoport tagja stratégiai megállapodást kötött annak érdekében, hogy kölcsönösen segítsék a jövő egészségiparhoz kapcsolódó innovatív elképzeléseit és kezdeményezéseit. A két vállalat közös célja, hogy az együttműködés révén a kezdeményezések minél eredményesebbek és önfenntartóak legyenek és ezáltal hozzájáruljanak egy értékteremtő startup ökoszisztéma kialakulásához az európai régióban.

Bővebben

A jól átgondolt üzleti terv magabiztosságot ad a vállalkozóknak

Kováts Dávid és Szabó Károly, a Collectorism alapítói mindketten évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a műkereskedelemben – ismerték a gyűjtők kultúráját és természetét – a hazai és a külföldi piacon egyaránt. Aztán 2014-ben gondoltak egy nagyot, majd a gyűjtők számára létrehoztak egy közösségi oldalt és online piacteret. A Collectorism indulását saját bevallásuk szerint professzionális alapokra kívánták helyezni, így az üzleti tervezés sem maradhatott el – melyhez a MyConcept szakembereinek segítségét hívták.

Bővebben

A fiatalok bérigénye nem túlzó

A fiatalok nagyobb arányban számítanak fizetésemelésre, mint korábban – ez derült ki a K&H ifjúsági indexének 2018 második féléves adataiból. Az eredmények azt mutatják, hogy a 19 és 29 éves kor közöttiek több mint 70 százaléka számít fizetésének növekedésére. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői szerint a pénzügyi oktatást érdemes minél korábban elkezdeni a fiataloknál, hiszen ez a későbbiekben a munkához való hozzáállásukban és fizetési igényeikben is megmutatkozik.

Bővebben
A Startup! Online is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel teljesen névtelenül megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Akár most, akár a későbbiekben a "Süti beállítások" gomb megnyomásával módosíthatod a beállításaidat. A későbbiekben ezt a funkciót a főoldal alján találod.
Cookie beállítások