Hirdetés

Teret az ötleteknek

Coworking, hagyományos irodaház vagy home office – vajon hol érdemes dolgozni egy kezdő startupnak? Összeszedtük az érveket és ellenérveket, feltérképeztük a legjellemzőbb árakat, valamint begyűjtöttünk jó néhány hasznos tanácsot.

Már a kezdő startupok esetén is fontos a jó irodaválasztás, hiszen a helyszín és a környezet hatással van a munkavégzés hatékonyságára. Anyagi szempontból kedvezőnek látszik a home office, azonban ez a lehetőség idővel megnehezíti a munkát: elszigetel és erősen akadályozza az interakciót. „Az induló startupok általában forráshiányosak, emiatt első körben az irodánál sokkal fontosabb dolgokra érdemes költeni, például fejlesztőre. Amikor nagyobb lesz a cég, elindul a verseny, hogy hozzájuk menjen egy-egy mérnök; ekkor válik igazán fontossá, hogy inspiráló környezetet teremtsenek” – véli Faix Csaba, a Prezi kommunikációs vezetője.

A lokáció azonban cégmérettől függetlenül is kiemelt tényező, akárcsak az internetkapcsolat. A startup profilja is meghatározza az ideális munkateret, hiszen például egy szigorúan techcégnek a trendi dizájnkörnyezet helyett inkább az infrastruktúra kiépítettsége a fontos, az ügyfelek, befektetők, partnerek fogadásánál viszont a funkcionalitás mellett a külcsín is előtérbe kerül.

„Az iroda egyfajta identitás. Tisztában kell lenni azzal, hogy hogyan dolgoznak az adott cégnél, és ehhez érdemes igazítani az irodát. Célszerű könnyen átrendezhető teret szervezni, ami tud változni a cég alakulásával. Ha szűkösebb a büdzsé, akkor a bútorok tekintetében az ergonomikus szék és egy jó szőnyeg legyen a bevásárlólista elején. Előbbi, ha kényelmes, nagyot lendíthet a kollégák irodában eltöltött idején, utóbbi pedig az akusztikában segíthet sokat – senki nem szeret egy visszhangzó térben dolgozni, ahol a kanálcsörgéstől is összerezzen a dolgozó.

Ami még fontos, az a bérleti szerződés: ne sajnálják átnézni többször, esetleg tanácsot kérni a praktikus részekkel kapcsolatban, hiszen később nagyon sok fejfájástól kímélhet meg mindenkit egy részletekre is kitérő jó szerződés” – tanácsolta Hallgató Edit, a LogMeIn Senior Office Menedzsere.

Kapcsolatban a természettel
A Graphisoft Parkban több mint hét hektár zöldterületen pihenhetnek, tanulhatnak és alkothatnak az ott dolgozók. Az üzemeltetők nagy hangsúlyt fektetnek a természettel való közvetlen kapcsolatra, például minden irodát nyitható ablakkal vagy erkélyajtóval szereltek fel, a parkban sok pad és egyéb ülőfelület található. Az éttermek és kávézók nyitott teraszokkal teremtenek kapcsolatot a környezettel.

A Graphisoft Park húszéves történetében mintegy 60 startupot fogadott be, ezek közül 40-45 jelenleg is a park bérlője, létszámuk és tevékenységük folyamatosan bővül. „Hiszünk abban, hogy az általunk biztosított munkakörnyezet jelentős mértékben hozzájárul a kezdő vállalkozások üzleti sikereihez: egyrészt a legtehetségesebb munkatársakat tudják alkalmazni, másrészt az üzleti partnereik sokkal komolyabban veszik őket. A startupkultúra erősítéséhez tartozik az oktatási funkció létrehozása az irodaparkban, amely rendkívül sok szinergiára ad lehetőséget” – mondta el Kocsány János, a Graphisoft Park SE vezetője.

Véleménye szerint fontos, hogy a startupok olyan helyen kezdjék meg működésüket, ahol meg tudják teremteni a jövőbeni sikereikhez szükséges infrastruktúrát. „Bár az irodabérlet az általános megítélés szerint még mindig kidobott pénz, ma már inkább a HR-költségek részének tekintjük. Ebben az összehasonlításban egy igényes irodai környezet alig néhány százalékkal képvisel magasabb arányt a jól képzett és tehetséges munkatárs teljes költségén belül” – hívta fel a figyelmet Kocsány János.

Közösségben az erő
A közösségi irodák sikere nem csak megfizethetőségükben és a dizájnos környezetben rejlik, valódi értéküket az ott dolgozók, vagyis maga a közösség adja. „Ha valaki elkezd dolgozni egy ötleten, egy coworking iroda vagy egy kávézó is elég lehet. A coworking irodákban minden megvan a munkavégzéshez, inspiráló a környezet és sok emberrel tudnak ott találkozni, ami segíthet a holtpontokon túljutni, de akár első tesztalanyok is lehetnek azok, akik szintén ott dolgoznak” – mutatott rá Faix Csaba.

Egy ilyen munkahelyi közösség nagyon változatos tagokból áll és sokféle lehetőségeket kínál az egyéni és a szakmai fejlődésre egyaránt. A kapcsolatépítési lehetőségektől a konkrétabb tréningekig, üzletfejlesztési segítségig bezárólag olyan előnyöket ad egy coworking iroda, amit az elszigetelt működés nem tud nyújtani, és ez főként a fiatal vagy induló vállalkozásoknak nagy előny.

Ilyen az Impact Hub Budapest is, amelynek több mint száz tagja van. A legtöbb rendezvényük nyitott, ennek köszönhetően pár ezer fős, igen változatos és aktív közösség alakult ki az iroda körül. Az Impact Hubok nemzetközi hálózata azt tűzte ki célul, hogy közösségbe szervezze és mindenben támogassa a changemakereket, vagyis azokat, akik valamilyen társadalmi vagy környezeti változást szeretnének elérni a munkájukkal. „A közösség, közösségi tudásmegosztás egy projekt minden életszakaszában fontos, ezért elsődlegesen ezt nyújtjuk tagjainknak.

A sok konkrét támogatóprogramunk közül leginkább azokat emelném ki, ahol mentoráljuk és befektetőkkel kötjük össze az ötletfázisú, vagy éppen nemzetközi piacra lépés előtt álló vállalkozásokat. Ilyen például az egyetemistáknak szóló Social Impact Award vagy az Investment Ready program” – emelte ki Kéri Zsuzsanna, az Impact Hub Budapest társalapítója.

Az iroda kialakításakor fontos tényező volt a fenntarthatóság, az egészséges környezet, valamint a kényelem. A belső tér folyamatosan változik, és szinte teljesen a tagok vagy a rendezvények gazdáinak egyedi igényeihez igazítható. „A legfontosabb szempont, hogy együttműködésre inspiráljon” – tette hozzá Kéri Zsuzsanna.

Támogató környezet
Emberközpontúság, megosztás, hatékonyság, flexibilitás, kooperáció – ezekkel a szavakkal foglalta össze a coworking irodák előnyeit Klementz Kata, a Loffice társalapítója. Felmérések szerint a közösségi irodában tevékenykedők ötször hamarabb és eredményesebben találnak társakat, partnereket, befektetőt maguknak, és sokkal gyorsabban érik el a céljaikat, mint a saját irodában vagy otthonról dolgozó társaik.

A Loffice kiemelt célja a magyar startupvállalkozások támogatása. Pitchversenyeik során a vállalkozók az európai startupvilág vezető fesztiváljaira is eljuthatnak. „Arra törekszünk, hogy a Loffice kiterjedt kapcsolati hálója mások támogatására is szolgáljon. Ez lehet akár egy közvetlen ajánlás, hogy kihez forduljanak tanácsért, de cégünk szakmai programjai célzottan ezt hivatottak biztosítani. Például a Vienna WOW elnevezésű üzletfejlesztési programunkban a magyar startupok és kkv-k osztrák piaci jelenlétét igyekszünk megerősíteni” – mondta el Klementz Kata. A tőlük induló startupok egy része már túl van az első befektetésen, esetleg az exiten is. Körülbelül százhúszan dolgoznak nap mint nap tereikben, és ehhez hozzájönnek azok a zömében külföldi átutazók, akik a világot járva keresik a legjobb lehetőségeket.

Klementz Kata szerint az induló startupok olyan irodát válasszanak, ahol potenciális partnerekre találhatnak, vagy saját szakmájukból, vagy olyan területről, ahol tudásbéli hiányosságaik vannak. „Ismerkedjenek másokkal, hiszen az inspiráció néha a legváratlanabb pillanatokban és irányokból jöhet” – hangsúlyozta. Az iroda kialakításakor az ergonómia mellett a dizájnos bútorok, a képzőművészeti alkotások és az újrahasznosított anyagok is előtérbe kerültek.

Inspiráló kikapcsolódás
„Több időt töltünk ébren a munkahelyen, mint otthon, így nagyon fontos, hogy ez a környezet kellemes és inspiráló legyen. A Prezi egy olyan termék, ami még nincs kész, nekünk kell kitalálni, hogy milyen legyen, és ehhez olyan környezetet igyekeztünk kialakítani, ami segít abban, hogy a szokványostól, konvencionálistól eltérjünk. Ha valaki gondolkodik egy problémán, és munka közben oldalra tekint, akkor nem szabályos tereket, formákat lát, hanem olyan játékos, rejtvényes környezetet, amely segít abban, hogy az ő gondolatai is el tudjanak rugaszkodni a valóságtól” – mondta el Faix Csaba.

Az cég irodája színes, nem kis boxokban, szürke asztaloknál ülnek az emberek, hanem babzsákokon. Nincs mindenkinek szükségszerűen helye, mindenki odamegy, ahová akar, bárhol dolgozhat egy laptoppal. Az épületben több nagyobb tér van, az irodaház három szintjét, valamint a két oldalsó szárnyát bérlik. A belső tér kialakítását a Minusplus építészirodával közösen tervezték meg, a dolgozók igényeinek megfelelően együtt formálják a környezetet. Az irodában csocsóasztal, flipper, különféle játékkonzolok, pingpongasztal is segíti a kikapcsolódást. „A prezisek leginkább azt szeretik, hogy olyan térben vannak, ahol jól érzik magukat” – emelte ki Faix Csaba.

A LogMeIn szakemberei az irodaterületek kialakításánál ügyelnek arra, hogy ne legyen zavaróan harsány a belső tér, kényelmes és otthonos érzést keltsen. A közösségi részben csocsó, biliárdasztal és Xbox is található, szerdánként pedig reggelit kapnak a kollégáik. A kikapcsolódást segíti a havonta megrendezett community lunch és sörözős csütörtök is. „A létszám nagyon meghatározza az iroda kiválasztását: a cég folyamatosan növekszik, az irodaépületnek ezt le kell tudnia követni. Nyolc éve vagyunk itt, és még van helyünk, de már eljutottunk az utolsó elérhető irodaterület felújításához” – mondta el Hallgató Edit.

Költözködő startupok
A Prezi egy egyszobás, Kecskeméti utcai lakásirodában kezdte, az akkor 7-8 fős csapat szedett-vedett bútorok között dolgozott. Az első iroda bérleti költségeit a Magyar Telekomtól kapott magvető befektetésből fedezték. Abból a pénzből néhány mérnököt tudtak felvenni, és volt olyan alapító, aki nem is kapott fizetést.

Azóta a méretnövekedés miatt kétszer költözött a cég, jelenleg egy Nagymező utcai, 4100 négyzetméteres irodát bérelnek. A hely kiválasztásánál fontos szempont volt, hogy elbírja a vállalat további növekedését is. A döntésnél nagyon fontos volt a lokáció, a belváros. Ez az irodaház viszonylag olcsóbb volt, mert nincs hozzá parkolóhely, de ami másnak esetleg hátrány, az a Prezinek előnyt jelentett: kollégáik biciklivel, gyalog, gördeszkával, rollerrel járnak dolgozni. A fenntarthatóság fontos a cég számára, a szelektív szemétgyűjtés és az energiatakarékos izzók használata mellett komposztálót is kialakítottak az udvarban.

Az Erzsébet körúton, egy körfolyosós lakóház legfelső emeletén kezdte a LogMeIn. A bérelt irodában családias hangulat, tágas terek és játékszoba várta a 2007-re már százfősre duzzadt csapatot. A hely kiválasztásánál a jó megközelíthetőség mellett fontos volt, hogy legyen megfelelő szálloda a közelben a kintről érkező kollégáknak. A cég növekedése miatt később az épületen belül további lakásokat béreltek és alakítottak át, de ez sem volt elég.

A LogMeIn most egy olyan, több mint hétezer négyzetméteres Andrássy úti palotát bérel, amelyhez csatlakozik egy modern, 20 éve épült szárny is. A belső tér javarészt open office stílusú, két közösségi térrel (egy lounge-os, privátabb, játszós emelettel és egy meetupokhoz, all-hands meetingekhez is alkalmas földszinti résszel), illetve egy kis terasszal, amelyről csodás kilátás nyílik a belvárosi háztetőkre. Az Andrássy úti oldal alsó három emelete a régi, század eleji épület felújításával alakult ki, a felső két emelet pedig egy modern addíció üvegtetővel és egy bálna formájú meetingszobával, amely félig kibújik a tetőn, félig belóg a lépcsőházba. Az új szárny sokkal modernebb, betonnal és sok-sok fémmel.

Árak és szolgáltatások
A Graphisoft Parkban a kisebb méretű irodák listaáron nettó 15,5 euró/m2/hó áron bérelhetők, ehhez jön nagyjából nettó 2100 Ft/m2/hó üzemeltetési költség és fogyasztási díj. Ezek az árak nemcsak az iroda teljes körű üzemeltetését, takarítását, valamint az energiaszolgáltatás díjait, hanem az óriási park gondozását és minden egyéb szolgáltatást, például az éttermek, a kávézók, illetve a saját buszjárat üzemeltetését is tartalmazzák.

A Loffice-nál kipróbálás céljából vásárolható napi csomag ára nettó 4500 forint. Hosszú távon érdemesebb a havi konstrukciók közül választani, a 24/7 kártyás csomag biztosítja a legnagyobb flexibilitást – ugyanakkor nettó 44 ezer forintos árával ez egyben a legdrágább konstrukció is. A két opció között szerepel heti és többhetes, valamint csak nyitvatartási időben bejárást biztosító lehetőség is.

Az Impact Hub jelenleg ötféle csomagot kínál, az árak a kívánt szolgáltatásoktól függően havi nettó 4500 és 34 500 forint között mozognak.

Kalocsai Magdolna

Mi a lehívható tőke a kockázati tőkében és miért lesz fontos a startupoknak a közeljövőben?

“A kockázati alapkezelőkben az általános vélemény ellenére nem ülünk milliárdok felett és nem Scrooge Mcduck-ként ugrálunk az aranypénzek közé – ezt mondjuk egyszer kipróbálnám.” Gergely Balázs, a Vespucci Partners kockázatitőke-alap befektetőjének, a Corvinus Egyetem oktatójának lubickolása a venture capital cégek működésében.

Bővebben

Hackathon: kiberbiztonsági innovációs versenyt rendeznek magyar egyetemistáknak

A kibertér tele van időszerű kihívásokkal, amelyek rendkívüli hatással lehetnek a mindennapjainkra. Erre időszerű példa a 2022. május 7-én történt kibertámadás, amely az Egyesült Államok Colonial Pipeline rendszerét bénította meg. Egy számlázási szoftvert ért támadás, képes volt az ellátó láncra súlyos következményekkel hatni.

Bővebben

Szerezz 15 millió forintos támogatást az ötletedért és vedd fel a harcot a műanyagszennyezéssel!

Megnyílt a jelentkezés a Startup Plastic Surgery programra, amely immár harmadik alkalommal nyújt támogatást a műanyag által okozott környezeti és egészségügyi kihívásokra megoldást kereső startupoknak. Az akcelerátor programra október 10-ig várják olyan minimum két fős csapatok jelentkezését, akik innovatív ötleteikkel, termékeikkel, vagy technológiákkal járulhatnak hozzá a műanyagipar megújításához és a karbonsemleges jövőhöz.

Bővebben

A repoharak örökké aktuális dilemmáját most egy fizetési szolgáltató oldaná meg

Bér és borravaló küldése közvetlenül a személyzet kártyájára, beszállítók kifizetése, vagy akár a repoharak betétdíjának kártyára történő utalása néhány másodperc alatt – néhány példa arra, hogy a Mastercard Send hogyan teheti gyorsabbá, gördülékenyebbé és biztonságosabbá a vendéglátásban és a gasztronómiában történő fizetéseket.

Bővebben

Az hazai informatikusok pár éven belül külföldi munkaadónak fognak dolgozni?

Négyből három hazai informatikus valószínűnek tartja, hogy a következő két évtized során távmunkában külföldi munkaadónak fog dolgozni, és szinte minden szakember az IT-életpálya természetes részének tekinti a külföldre történő munkavégzést – derül ki egy friss kutatás eredményeiből. Az IVSZ értékelése szerint mindez nemcsak az egyébként is súlyos munkaerő-hiánnyal küzdő digitális munkaerőpiac szempontjából jelent újabb egyértelmű

Bővebben

Még sosem érte meg ennyire telekocsizni

Noha december 31-ig még biztosan hatósági árakon tankolhatunk, a globális infláció miatt sokan már most az autós közlekedés költséghatékonyabb alternatíváit keresik. A közúti közlekedés résztvevőinek egyre több anyagi próbatétellel kell szembenézniük, így autósként és utasként egyaránt mérlegelni kell, hogy milyen utazási forma lehet a leggazdaságosabb, különösen nagyobb távolságok esetében.

Bővebben
Ez a weboldal is sütiket használ!
Sütiket használunk a tartalom és a közösségi funkciók biztosításához, a weboldal forgalmunk elemzéséhez és reklámozás céljából. Ezen kívül média-, hirdető- és elemző partnereinkkel megosztjuk a weboldal használatodra vonatkozó adatokat, akik kombinálhatják más olyan adatokkal, amelyeket más, általuk használt szolgáltatásokkal együtt adtál meg. A weboldalon megtekintheted a sütik használatának részletes leírását.
Rendben
Szükséges
Beállítások
Statisztika
Marketing
Később módosíthatod a beállításaidat
Cookie beállítások