Hirdetés

Takács Zoltán: Magyarországról el sem lehet képzelni, milyen tempóban működik az ázsiai és közel-keleti piac

A Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős tanácsadójaként Takács Zoltán azon dolgozik, hogy a magyar scaleupok sikerrel lőjenek ki a keleti piacokra. Hogyan lehet bekerülni egy olyan nemzetközi akcelerátorba, mint a Scale Factory? Mit csinál most pontosan, és milyen tanulságokat tud hasznosítani a megboldogult Telenor Accelerate programból? Erről kérdeztük a magyar szakembert.

Hogyan kerül be egy magyar szakember egy olyan nemzetközi projektbe, mint a Scale Factory?

Ez nagyon egyszerű: kapcsolatokkal. Pierre Martenssonnal, a Scale Factory társalapítójával van egy közös ismerősünk korábbi munkákból. Ő mutatott be minket egymásnak, majd tartottunk néhány megbeszélést. Beszélgettünk a Scale Factory-ról és más témákról is, és sok hasonlóságot fedeztünk fel egymás között: hasonló a gondolkodásmódunk, hasonló tapasztalataink vannak a startup-ökoszisztémában. Ezek után természetesnek tűnt, hogy csatlakozzak a Scale Factory csapatához.

 

Akkor a nemzetközi karrierépítésben minden vagy majdnem minden a kapcsolatépítésen múlik?

Nem.

A kapcsolatrendszerből jövő ajánlás abban tud segíteni, hogy találkozhasson az ember a számára érdekes lehetőségekkel, de ez csak az első lépés. Ha ez nem párosul a megfelelő tudással, akkor nem lesz belőle közös munka.

Mondhatjuk ezt szerencsének is, amire a kedvenc idézetem Senecatól: „A szerencse az, amikor a felkészültség találkozik a lehetőséggel.”

 

Te voltál a Telenor Accelerate program alapítója, aminek hasonló akcelerációs céljai voltak, mint most a Scale Factory-nek. Milyen tanulságokat hoztál onnan, amiket a jelenlegi munkádban is tudsz hasznosítani?

A Telenor Accelerate programban az volt az értékajánlatunk egyik eleme, hogy ha a startupok sikeresek voltak Magyarországon és a régióban, akkor elvisszük őket Ázsiába a Telenor hasonló, ázsiai startupprogramjain keresztül. Már akkor is megvolt bennem az az elképzelés, hogy

a magyar projekteket az ázsiai piacra kellene segíteni, mert ott egy innovációbarátabb szabályozási környezet kapcsolódik össze egy nagy létszámmal és megfelelő vásárlóerővel bíró népességgel.

Az egyik tanulság a Telenor Accelerate programból számomra az, hogy a korai fázisú startupok és a nagyvállalatok együttműködése sokkal nehezebb feladat, mint azt gondoltuk, és ezt más modellben kell megvalósítani, mint ahogyan tettük.

 

Mit értesz ez alatt?

Kulturálisan túl nagy volt a távolság a szereplők között, aminek áthidalására nem volt elég pusztán összekötni őket.

A nagy cégek bonyolult, folyamatközpontú beszerzési rendszert működtetnek, míg a kis startupok agilis módon működnek – ez a kettő pedig nehezen összeegyeztethető.

A startupok például nem értették, miért nem lehet már másnap aláírni egy szerződést. Azt mondták: „Szóban mindenben megegyeztünk, akkor rajta, csináljuk meg a szerződést, itt egy minta!”. Nehéz volt számukra megérteni, amikor a nagyvállalat erre azt mondta: „Ez nem így megy, mert ezt a jogi osztályunknak is át kell néznie, ami legalább két hétbe fog telni.”

Pierre Martensson, a Scale Factory társalapítója (bal oldalon) és Takács Zoltán, a Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős vezető tanácsadója (jobb oldalon). A Pierre-rel készült interjúnkat arról, hogy mire kell figyelned, ha a scaleupoddal kelet felé akarsz terjeszkedni, és mivel kell rendelkezned, ha a Scale Factory segítségével akarsz külföldön skálázódni, ide kattintva olvashatod. Forrás: The Scale Factory / LinkedIn

A másik oldalról pozitív tanulság volt, hogy a Telenor Accelerate programban együtt dolgoztunk az ökoszisztéma szereplőivel annak érdekében, hogy segítsenek kiválasztani nekünk a legjobb startupokat, akiknek mentorai is lettek a program során.

Nem azt mondtuk nagyvállalatként, hogy mi magunk is elég okosak vagyunk kiválasztani a legjobbakat, hanem behoztuk a piac legjobb befektetőit, és közösen válogattuk ki az ideális jelölteket. Azóta sem láttam ezt a modellt itthon.

Egy másik tanulság az volt, hogy a nagyvállalatoknak szükségük van egy elhivatott, országos vezetőre, aki hajlandó bevállalni a startupokkal járó kockázatokat, és harcolni azért, hogy nagyvállalatként befektessünk startupokba. És itt tényleg kis összegű befektetésekről beszélünk – olyan pénzekről, amik egy nagyvállalat könyvelésben alig látszanak. De ha vállaljuk a kockázatot, hogy olyan dologba fektetünk be, ami nem hoz azonnali megtérülést, sokkal jobb eredményt realizálhatunk, mint azt eredetileg becsültük.

 

Mi történt egyébként a Telenor Accelerate programmal? 2016-ban indult, két évig futott, aztán mintha nem is létezett volna, eltűnt a radarról.

Új tulajdonosa és vele együtt új menedzsmentje lett a Telenornak, és már nem gondolták úgy, hogy ez a program beilleszthető a cég stratégiájába. Így azt nem folytatták tovább. 

 

Mi pontosan a szereped a Scale Factory-nél mint a közép-kelet-európai régióért felelős vezető tanácsadónak?

Én képviselem a Scale Factory-t a régióban, kapcsolatokat építek az ökoszisztémában, összekötöm a megfelelő szereplőket, illetve VC-kkel és a scaleupokkal dolgozom azon, hogy megtaláljuk a programunkhoz leginkább illő cégeket.

 

Látsz már most olyan magyar scaleupot, akit be szeretnél hozni a Scale Factory-be?

Most kezdtem a munkát ebben a szerepben, szóval még túl korai lenne erre válaszolni. Meglátjuk, mit hoz a jövő. 

Nemrég megtartottuk a Scale Factory budapesti nyitóeseményét, és elkezdtük a beszélgetéseket az ökoszisztéma szereplőivel. A cél az, hogy megtaláljuk az első olyan hazai scaleupot, akivel elkezdjük a közös munkát. Ezért fontos az, hogy az ökoszisztéma része legyünk: minél többen tudjanak erről a lehetőségről, kapcsolatokat építsünk, és beszéljünk arról, hogy mit csinálunk, illetve mit kínálunk a magyar és régiós ökoszisztémának.

A Scale Factory skálázási módszertanát az adott termék/szolgáltatás új piacokon történő kereskedelmi hasznosítása köré építi, amivel a szolgáltató az ügyfél kiszervezett piacra lépési motorjává válik. A Scale Factory működéséről bővebben bemutató cikkünkben olvashatsz. Forrás: A Scale Factory honlapja

Úgy gondolom,

a magyar scaleupok számára sokat tudunk nyújtani, mert az ázsiai és a közel-keleti piac olyan tempóban működik, amit innen nézve el sem lehet képzelni. Fantasztikus lenne, ha Magyarországon is lennének olyan scaleupok, amelyek képesek ebben a tempóban működni, és sikert aratni az ázsiai és közel-keleti piacokon.

Azon fogok dolgozni, hogy ez megvalósuljon.

NYITÓKÉP: Takács Zoltán, a Scale Factory közép-kelet-európai régióért felelős vezető tanácsadója. Forrás: ICT Global

A magyar mellett a holland tőzsdét is célba vette az OXO Technologies Holding

Az OXO célja, hogy már ne csak egy befektető legyen, hanem régiós szinten meghatározó, professzionális alapkezelő, és ennek részeként nemcsak a Budapesti Értéktőzsde Standard kategóriájában, hanem a holland Euronext – Amsterdam tőzsdén is tervezi részvényei bevezetését.

Bővebben

Mozdítsuk előre Európa 2,95 billió eurós technológiai ökoszisztémáját! – ezért gyűlnek össze a szereplők az első GITEX EUROPE expón

A North Star Europe a GITEX EUROPE x Ai Everything, a régió legnagyobb technológiai, startup és digitális befektetési rendezvényének részeként debütál. Az eseményen 750+ startup, 600+ befektető és a startup-ökoszisztéma globális szereplői találkoznak.

Bővebben

A nyár végéig nem érdemes számítani a Klarna IPO-jára

A nyilvános piaci bevezetéshez a fintech unikornis szeretne még nagyobb támogatást és lendületet látni – a cég IPO-terveire rálátó források szerint. Mindeközben a Klarna vezérigazgatója elismerte: kicsit túltolták az AI-alapú költségcsökkentést, és újra humán munkaerőt kell keresni.

Bővebben

Először finanszíroz kifejezetten európai alapokat az USA egyik legnagyobb alapok alapja, az Adams Street Partners

A 270 millió eurós összegből nagy szereplők általános alapjai és akár egyszemélyes mikroalapok is részesülhetnek – a lényeg a szakértelem, és hogy az alapokon keresztül a legjobb alapítókat tudja finanszírozni a világszinten jegyzett fund of funds.

Bővebben

Oszkó Péter: Ideje lenne Európának ráébrednie arra, hogy önállóvá kell válnia a technológiai és tőkepiacon

Az OXO Holdings vezetője szerint Európának megvan a képessége arra, hogy fel tudja használni az erőforrásait egy önálló, európai piac felépítésére, ahelyett, hogy hagyja az USA-nak és Kínának, hogy ők vegyék hasznát az itteni kapacitásoknak. Sőt, az USA-ban éppen kidurannó AI-lufi arra világít rá, hogy nem mindig az amerikai piacokra kell pakolnia a megtakarításokat. Interjúnk

Bővebben

Eladta a Sanofi a fogyasztói egészségügyi üzletága, az Opella 50 százalékos részesedését

Az eladás nem volt zökkenőmentes, az erős politikai ellenérzéseket váltott ki. A Sanofi végül úgy tudta amerikai vevőnek adni az Opella részvényeinek felét, hogy garanciákat vállalt a francia termelés fenntartására, és beengedte a francia állami befektetési bankot is a tulajdonosi körbe.

Bővebben

Az európai mesterséges intelligencia globális lendületet kap az első és legnagyobb technológiai, startup- és digitális befektetési eseményen

A GITEX EUROPE x Ai Everything a berlini bemutatkozására készül, miközben befolyásos vezetők és döntéshozók irányoznak elő határokon átnyúló, merész technológiai partnerségeket, a tőkéhez való hozzáférés bővítését és a mesterséges intelligencia gazdaságának felgyorsítását.

Bővebben