Hirdetés

Sokkal gyorsabban termelnek bevételt az AI-startupok, mint SaaS elődeik

A Stripe platformját használó top AI-vállalkozások csupán 11 hónap alatt képesek elérni az egymillió dolláros bevételt, míg a pár évvel korábbi SaaS-cégek csupán 15 hónap alatt. Az AI-startupok bevételnövelő képességét a mesterséges intelligencia piacának jellegzetessége magyarázza.

Ma egy, a krémbe tartozó AI-startup sokkal előbb éri el az éves egymillió dolláros bevételt, mint a pár évvel korábban sikeres SaaS (Software-as-a-Service, azaz szoftver mint szolgáltatás) startupok – ezt mutatta ki a Stripe elemzése, amit a Financial Times közölt.

Erősebb és nemzetközibb a bevételnövekedés az AI-szektorban

A Stripe – mint vállalkozásoknak pénzügyeik intézéséhez platformot nyújtó szolgáltató – egész pontosan 2024. július 31-ig bezárólag nézte meg a platformjukat használó top 100 AI-startup éves bevételeit, és hasonlította össze az AI-bumm előtti, 2018. júliusi top 100 SaaS-startup teljesítményével. Az eredmények alapján

az egymillió dolláros éves bevételi átlagot mediánértéken nézve, az első Stripe-on keresztül zajlott eladástól kezdve 11 hónap alatt érte el a top 100 AI-startup: azaz a startupok fele több, másik felük kevesebb idő alatt érte ezt a bevételi számot. Ugyanez az adat a 2018-as SaaS elődeiknél 15 hónap volt.

A Stripe-on top 100 legnagyobb árbevételű AI-vállalkozás 2024. július végén, összehasonlítva a Stripe-on 2018 júliusában a legnagyobb árbevételű SaaS-vállalatokkal. Grafika: A Stripe adatai alapján a Financial Times

Ha a több mint 30 millió dolláros éves bevételt elérő AI startupokat nézzük, a különbség még inkább szembetűnő: míg ezt a bevételi szintet egy ma jól menő AI-startup mediánértéken nézve 20 hónap alatt éri el, addig egy 2018-ban sikeres SaaS-startup több mint 60 hónap alatt volt erre képes.

Azaz egy mai AI-startup több mint háromszor olyan gyorsan képes skálázódni bevételeit tekintve a 30 millió dolláros szintre, mint a pár évvel korábbi SaaS társa.

A Stripe-on a legalább 30 millió dollár éves árbevételű AI-vállalkozás 2024. július végén, összehasonlítva a Stripe-on 2018 júliusában a legalább 30 millió dollár árbevételű SaaS-vállalatokkal. Grafika: A Stripe adatai alapján a Financial Times

A Stripe azt is megnézte, hogy földrajzilag ez az árbevétel honnan jött a startupkhoz: az adatokból az látszik, hogy az AI-startupok már a kezdetektől sokkal globálisabb szereplőként pozícionálják magukat, mint SaaS elődeik: a Stripe-on való első eladásuktól nézve

a mai AI-startupok bevételének több mint 50 százaléka már az első évben a nemzetközi piacokról érkezik – ugyanez  az arány a 2018-as SaaS-társaiknál csupán 36 százalék volt.

A Stripe-on top 100 legnagyobb árbevételű AI-vállalkozás 2024. július végén, összehasonlítva a Stripe-on 2018 júliusában a legnagyobb árbevételű SaaS-vállalatokkal bevételük nemzetközi országokból jövő százalékos eloszlása alapján. Grafika: A Stripe adatai alapján a Financial Times

Az olló nem zárul össze akkor sem, ha a további éveket nézzük, bár kétségtelenül csökken a különbség a kétféle startup között.

Miért sikeresebb az AI-startupok?

A Financial Times szerint az adatok azt mutatják, hogy rendkívül nagy igény van a mesterséges, és különösen a generatív mesterséges intelligenciára a világon, amit az olyan szereplők, mint az OpenAI, a Mistral AI, az Anthropic, a GitHub, a Midjourney, az ElevenLabs vagy a DeepL sikeresen ki tudnak aknázni.

A másik oldalról viszont a mai AI-startupok sokkal jobban rá is szorulnak a korai bevételnövelésre, mint a megelőző SaaS-projektek. Ahogyan Emily Sands, a Stripe kommunikcációs vezetője rávilágított:

A SaaS-cégek korábbi generációitól eltérően az AI-jal foglalkozó startupok már a kezdetektől fogva jelentős költségekkel szembesülnek, hiszen valamiből elő kell teremteniük az AI betanításához, fejlesztéséhez szükséges számítástechnikai infrastruktúrát és kapacitást.

Emiatt nagy a nyomás rajtuk, hogy gyorsabban legyenek képesek monetizálni a tevékenységüket.

Az AI-infrastruktúrába fektetnek a nagyok

A problémát egyébként észlelte a globális vagyonkezelő, a BlackRock és a techóriás Microsoft is, akik több mint 30 milliárd dollár értékben hoznak létre egy alapot – ennek célja segíteni az AI-fejlesztéshez szükséges ellátási láncokat és energiaellátást.

Hasonló, csak a brit ökoszisztémára fókuszáló befektetést eszközöl az Amazon felhőalapú szolgáltatója, az AWS is: ők 2028-ig több mint 10 milliárd dollárt fordítanak arra, hogy tartani tudják a növekvő ügyféligényekkel a lépést, és létre tudják hozni a kellő digitális és AI-infrakstruktúrát a szigetországban.

NYITÓKÉP: ChatGPT / Startup Online

Keress új helyet a startupodnak, alakítsd ki te Buda új közösségi irodaterét!

A Hengermalom projekt keretében a Dürer kert mögötti épületeket kívánja a tulajdonos egy pezsgő, befogadó közösségi és kulturális központtá alakítani. Arról, hogy milyenek lennének a vállalkozásodnak ideális körülmények, november közepéig mondhatod el a véleményed egy kérdőív kitöltésével. 

Bővebben

A svéd Klarna lett idén Európa startupkeltetője a pénzügyi technológiai szektorban

Az Accel és a Dealroom közös kutatása évről évre azt vizsgálja, hogy az európai és az izraeli ökoszisztéma fintech unikornisainak volt alkalmazottai mennyi új startupot alapítanak: 2024-ben eddig 625-öt. Ezen másodgenerációs startupok pedig elég sikeresek: több mint felük 1 millió dollár felett vont már be tőkét. Mutatjuk a részleteket.

Bővebben

Média mint a kockázati tőke egyik lába? Furán hangzik, de működik

A DMG Ventures portfóliójába tartozó cégek equityért cserébe nemcsak tőkét, hanem komplex médiaszolgáltatást is kapnak: segítenek nekik összerakni a megfelelő marketing- és médiastratégiát, majd potenciálisan havi 33 millió brit médiafogyasztóval ismertethetik meg a történetüket.

Bővebben

Neves befektetők látják a lehetőséget az értékesítési folyamatot AI-aszisztensekkel automatizáló Artisan startupban

Y Combinator, Oliver Jung, Sequoia Scout – többek között ők adtak a San Francisco-i startupnak 11,5 millió dollár pre-seed finanszírozást annak érdekében, hogy az Artisan a teljes kimenő értékesítési folyamatot automatizálhassa erre képzett AI-asszisztenseivel.

Bővebben

Milyen problémákról beszélgetne az új európai startupbiztossal Balogh Petya?

A STRT vezetője szerint most, hogy egy kelet-közép-európai állam, Bulgária kaphatja meg az EU első startupbiztosi pozícióját, több figyelmet kaphat, hogy mi működik rosszabbul itt, mint Nyugat-Európában. Az uniós változások mellett kérdeztük Balogh Petyát arról is, hogy lesz-e belőle innovációért felelős államtitkár, és hogy követi-e a STRT a Hollandiába migrált OXO példáját.

Bővebben

Hogyan teljesített az európai kockázati tőke 2024 harmadik negyedévében?

Augusztusban hátradőltek a kockázatitőke-befektetők Európában, ami a teljes harmadik negyedéves adatokra negatív hatással volt. A legszembetűnőbb ez Franciaországban volt, ahol augusztusban a Sifted mindössze 10 befektetést tudott regisztrálni. Grafikonon mutatjuk a Sifted Dealroom-adatokkal korrigált, 2024. Q3-as jelentésének eredményeit.

Bővebben

Jelentkezz az Econverse V4 Startup Challenge versenyre, és még akár Varsóban is bemutathatod a startupötletedet!

A 16-21 év közötti fiatalok olyan készségeiket fejleszthetik, mint a csapatmunka, a problémamegoldás és a prezentáció. Az iparági érdeklődés szerint csapatokba rendezett versenyzők kétnapos projektmunka után mutatják be kidolgozott ötleteiket a szakmai zsűrinek, és juthatnak tovább a varsói döntőbe. Jelentkezési határidő: november 3. éjfél.

Bővebben

Segítsd az európai startup-ökoszisztémát, mondd el a véleményed az Atomico felmérésében!

Az európai VC State of European Tech felmérése az egyik legmértékadóbb forrás az európai technológiai ökoszisztéma aktuális állapotáról, trendjeiről és kihívásaikor. Túl azon, hogy hozzájárulsz a kutatáshoz, az ehhez kapcsolódó felmérés kitöltésével belépőt is nyerhetsz a 2024. évi Slushra. Kitöltési határidő: péntek nap vége.

Bővebben