A Stripe platformját használó top AI-vállalkozások csupán 11 hónap alatt képesek elérni az egymillió dolláros bevételt, míg a pár évvel korábbi SaaS-cégek csupán 15 hónap alatt. Az AI-startupok bevételnövelő képességét a mesterséges intelligencia piacának jellegzetessége magyarázza.
Ma egy, a krémbe tartozó AI-startup sokkal előbb éri el az éves egymillió dolláros bevételt, mint a pár évvel korábban sikeres SaaS (Software-as-a-Service, azaz szoftver mint szolgáltatás) startupok – ezt mutatta ki a Stripe elemzése, amit a Financial Times közölt.
Erősebb és nemzetközibb a bevételnövekedés az AI-szektorban
A Stripe – mint vállalkozásoknak pénzügyeik intézéséhez platformot nyújtó szolgáltató – egész pontosan 2024. július 31-ig bezárólag nézte meg a platformjukat használó top 100 AI-startup éves bevételeit, és hasonlította össze az AI-bumm előtti, 2018. júliusi top 100 SaaS-startup teljesítményével. Az eredmények alapján
az egymillió dolláros éves bevételi átlagot mediánértéken nézve, az első Stripe-on keresztül zajlott eladástól kezdve 11 hónap alatt érte el a top 100 AI-startup: azaz a startupok fele több, másik felük kevesebb idő alatt érte ezt a bevételi számot. Ugyanez az adat a 2018-as SaaS elődeiknél 15 hónap volt.
A Stripe-on top 100 legnagyobb árbevételű AI-vállalkozás 2024. július végén, összehasonlítva a Stripe-on 2018 júliusában a legnagyobb árbevételű SaaS-vállalatokkal. Grafika: A Stripe adatai alapján a Financial Times
Ha a több mint 30 millió dolláros éves bevételt elérő AI startupokat nézzük, a különbség még inkább szembetűnő: míg ezt a bevételi szintet egy ma jól menő AI-startup mediánértéken nézve 20 hónap alatt éri el, addig egy 2018-ban sikeres SaaS-startup több mint 60 hónap alatt volt erre képes.
Azaz egy mai AI-startup több mint háromszor olyan gyorsan képes skálázódni bevételeit tekintve a 30 millió dolláros szintre, mint a pár évvel korábbi SaaS társa.
A Stripe-on a legalább 30 millió dollár éves árbevételű AI-vállalkozás 2024. július végén, összehasonlítva a Stripe-on 2018 júliusában a legalább 30 millió dollár árbevételű SaaS-vállalatokkal. Grafika: A Stripe adatai alapján a Financial Times
A Stripe azt is megnézte, hogy földrajzilag ez az árbevétel honnan jött a startupkhoz: az adatokból az látszik, hogy az AI-startupok már a kezdetektől sokkal globálisabb szereplőként pozícionálják magukat, mint SaaS elődeik: a Stripe-on való első eladásuktól nézve
a mai AI-startupok bevételének több mint 50 százaléka már az első évben a nemzetközi piacokról érkezik – ugyanez az arány a 2018-as SaaS-társaiknál csupán 36 százalék volt.
A Stripe-on top 100 legnagyobb árbevételű AI-vállalkozás 2024. július végén, összehasonlítva a Stripe-on 2018 júliusában a legnagyobb árbevételű SaaS-vállalatokkal bevételük nemzetközi országokból jövő százalékos eloszlása alapján. Grafika: A Stripe adatai alapján a Financial Times
Az olló nem zárul össze akkor sem, ha a további éveket nézzük, bár kétségtelenül csökken a különbség a kétféle startup között.
Miért sikeresebb az AI-startupok?
A Financial Times szerint az adatok azt mutatják, hogy rendkívül nagy igény van a mesterséges, és különösen a generatív mesterséges intelligenciára a világon, amit az olyan szereplők, mint az OpenAI, a Mistral AI, az Anthropic, a GitHub, a Midjourney, az ElevenLabs vagy a DeepL sikeresen ki tudnak aknázni.
A másik oldalról viszont a mai AI-startupok sokkal jobban rá is szorulnak a korai bevételnövelésre, mint a megelőző SaaS-projektek. Ahogyan Emily Sands, a Stripe kommunikcációs vezetője rávilágított:
A SaaS-cégek korábbi generációitól eltérően az AI-jal foglalkozó startupok már a kezdetektől fogva jelentős költségekkel szembesülnek, hiszen valamiből elő kell teremteniük az AI betanításához, fejlesztéséhez szükséges számítástechnikai infrastruktúrát és kapacitást.
Emiatt nagy a nyomás rajtuk, hogy gyorsabban legyenek képesek monetizálni a tevékenységüket.
Az AI-infrastruktúrába fektetnek a nagyok
A problémát egyébként észlelte a globális vagyonkezelő, a BlackRock és a techóriás Microsoft is, akik több mint 30 milliárd dollár értékben hoznak létre egy alapot – ennek célja segíteni az AI-fejlesztéshez szükséges ellátási láncokat és energiaellátást.
Hasonló, csak a brit ökoszisztémára fókuszáló befektetést eszközöl az Amazon felhőalapú szolgáltatója, az AWS is: ők 2028-ig több mint 10 milliárd dollárt fordítanak arra, hogy tartani tudják a növekvő ügyféligényekkel a lépést, és létre tudják hozni a kellő digitális és AI-infrakstruktúrát a szigetországban.
NYITÓKÉP: ChatGPT / Startup Online