A Diverzum és a más ökoszisztéma-szereplők által készített Gen Z Reportból kiderül, hogy a fiatalok átlagos bérigénye közel sem olyan irreálisan magas, mint azt gondolnánk. A kutatási eredmények kapcsán beszélgettünk Gyarmati Fannival, a Diverzum társalapítójával.
Leegyszerűsítve: a Diverzum sikere annak köszönhető a frissen kiadott Gen Z Report alapján (amiről részletesen itt írtunk a Startup Online-on – a szerk.), hogy rátapintott egy fájdalompontra: akarna ez a generáció költeni, csak még nem tud akkora mértékben, és keresi a spórolási lehetőségeket?
Részben igen. Egy olyan szegmensben terjeszkedünk, ami nagyon árérzékeny, és erre a diákoknak nyújtandó kedvezmények jó megoldást jelentenek. Jó volt az időzítés is: abban az évben indultunk, amikor óriási infláció volt – emiatt is valószínűleg sokan hajlottak a kedvezmények felé.
A harmadik tényező, ami miatt ennyire gyorsan ennyire sok diákhoz eljutottunk, az szerintem a kommunikáció feléjük, ami a kezdetekben nem volt tudatos.
Nagyon jól rávilágít a kutatás arra, hogy ennek a generációnak mennyire fontos a hitelesség, nem szeretik a reklámokat, gyorsan és hatékonyan szeretnének hozzájutni az információkhoz.
Erre alkalmasak a rövid videók, amit mi még azelőtt elkezdtünk csinálni, azelőtt elkezdtünk tiktokozni, hogy a brandek megjelentek volna ezen a platformon.
A kommunikációba az is beletartozik, hogy folyamatos párbeszédet folytatunk a diákokkal: megkérdezzük őket, hogy mit szeretnének még látni a Diverzumon, és a válaszokat beépítjük a működésünkbe. Például azokkal a márkákkal kezdünk el tárgyalni, akiket a diákok szívesen látnak. Nem egy idegen, távoli célközönségünk van, hanem olyan, amit szinte már kívül-belül ismerünk.
A Gen Z Report haszna a részetekről ez alapján, hogy mindazt az empírián alapuló tudást, ami megvan nektek a mai fiatalokról, egy adatközpontú formában is megjelenik, és adatvezérelten lehet ezután döntéseket hozni?
Igen, ez volt a kutatás oka a részünkről. Sok cég foglalkozik a Z generációval részben – mi viszont csak velük, erősen rájuk fókuszálva. Azt éreztük, hogy ezt a tudást szívesen átadnánk más brandeknek, munkáltatóknak, szülőknek, akár maguknak a fiataloknak.
A tudásunk nagy része viszont csak a fejünkben és a belső adattábláinkon létezett eddig. Szerettük volna azt alátámasztani egy hivatalosabb munkával, kiegészítve olyan szereplők tudásával, tapasztalataival és szakértelmével, akik úgyszint sokat tudnak a fiatalokról.
Volt olyan kutatási eredmény, ami a sok felhalmazott tudásotok ellenére meglepett titeket?
Az, hogy álomjövedelemnek a Z generáció csupán 393 ezer forintot képzel el átlagosan.
Ami nagyon kevés a mai viszonyok között.
Pontosan. Nem akarok általános következtetéseket levonni, hogy mi van emögött, de nekem az jött le, hogy
a mai diákoknak fogalmuk sincs sok dolog költségvonzatáról. Hogy mivel jár az, ha te veszed meg a kaját, te fizeted az albérletet, a tömegközlekedést, a telefonszámlát, a wifit – ezeket sok Z generációs fiatalnál még a szülők fizetik.
Ahogyan a kutatás kiemeli: „A vágyott jövedelem szintje összefügg a jelenlegi anyagi lehetőségekkel: azok, akik alacsonyabb, például 10-25 ezer forintos szabadon elkölthető jövedelemmel rendelkeznek, jellemzően 100-200 ezer forintos havi jövedelmet tartanak ideálisnak. Azok viszont, akik már most 50-100 ezer forint közötti összeget kezelnek, inkább 200-300 ezer forintot tartanának ideálisnak.” Forrás: Gen Z Report
Láttok olyan eredményt a kutatásban, ami alapján változtatni vagy fejleszteni akartok a Diverzum működésén?
Az előző válaszomhoz kapcsolódva: eddig is hangsúlyos volt a kommunikációnkban a pénzügyi tudatosság emelése, hogy tudják a fiatalok, hogy honnan jön a pénz, hogyan működik az üzlet, a gazdaság, a befektetések.
Az eredmények alapján lehet, még inkább fókuszba kéne helyezni ezt, hogy pár év múlva már pontosan tudják a fiatalok, hogy mi mennyibe kerül, és mi vár rájuk a felnőtt életben.
Ezt a tudást sokszor nem adja meg sajnos sem a család, sem az oktatási rendszer a fiataloknak.
Akkor a Diverzum végzi el azt, amit a családnak vagy az államnak kéne?
Nem akarjuk átvenni ezeket a szerepeket, nem is felelősségünk ez. De az tény, hogy nagyon sok diák követ minket, fontos szereplő lettünk a magyar fiatalok életében, és ezzel jár egy olyan felelősség is, hogy olyan dolgokat adjunk át, amiket máshonnan nem kapnak meg.
A Diverzum a jelenlegi Z és az alfa generációra lő. Viszont ha ez a célcsoport felnő, és már nem diák, hanem önálló felnőtt lesz belőle, válaszúthoz érkeztek: akár egy pivotálás árán is tovább kíséritek azt a korcsoportot, amiről rengeteg tudásotok van, vagy szakítotok velük, és az újabb fiatal generációk felé fordultok, akikről viszont kevesebbet tudtok.
Ez nem dilemma: diákkedvezményes platformként a mindenkori diákok a legfontosabbak számunkra.
A tudásunkat a diákokról folyamatosan frissítjük, és törekszünk arra, hogy az ne avuljon el. 14 éves kortól lehet regisztrálni a Diverzumra, így kapunk visszajelzéseket már az alfa generációtól is, ismerjük meg őket is folyamatában
– miközben tömegével még a Z generáció tagjai vannak jelen a platformunkon.
Csak nem feltétlen lesz hiteles, hogy olyan emberek szólnak az újabb fiatal generációkhoz, akik korban egyre távolabb vannak tőlük.
Ettől azért nem tartok, mert már most sem mi, a cégvezetők vagyunk a középpontban. Sem Miki, sem én nem szereplünk már a TikTok-videókban, és a koncepciókat sem mi rakjuk össze.
Gyarmati Fanni és László Miklós, a Diverzum társalapítói.
A legfontosabb a diákokkal való kommunikációt tekintve a marketing részleg, ahol az átlagéletkor jelenleg 20-21 év, és ahova továbbra is érkezni fognak új és fiatal arcok, akiknek hála hiteles tud maradni a Diverzum.
KÉPEK: A Gen Z Report eredményeinek bemutatója. Forrás: Gyarmati Fanni / LinkedIn