Hirdetés

Sohajda Júlia: Dollármilliókat fektetünk magyar startupokba

Sohajda Júlia, a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelő egyik alapítója volt a vendége a Spirit FM startupokkal foglalkozó szórakoztató rádióműsorának, a Hibrid Startuppernek, amelyben valódi 21. századi témákról beszélgetett a műsorvezetővel, Novák Andrással. A hallgatók ezen műsor során „beleshetnek” a folyamatok mögé, megtudhatják, miben nyújt többet a Vespucci Partners, mint a többi kockázati tőkealap-kezelő, de az is kiderül, milyen sikertörténetek kapcsolódnak a Vespucci Partners márkájához.

Hirdetés

Egy kockázati tőkealap-kezelő a tőkéjével kezdő vállalkozásokba, startupokba fektet be – ezt sokan már tudják, de érdemes arról is szót ejteni, hogy vannak olyan szervezetek, mint amilyen a Vespucci Partners is, amelyek igyekeznek a portfóliójukba tartozó vállalkozásokat egyéb módon, például okostőkével is támogatni, hogy a lehető leggyorsabban, zökkenőmentesen legyenek képesek egyik szintről a másikra lépni, azaz folyamatosan fejlődni.

Egyszerűen jelentkezhetnek a startupok a Vespucci Partners kockázati tőkealap-kezelőhöz

Persze mindez egyszerűen hangzik, azonban a gyakorlatban már a kiválasztási folyamat is igen összetett, bonyolult és hosszadalmas eljárás. A Vespucci Partners esetében, ha egy startup szeretné megmérettetni magát, a legpraktikusabb, ha a weboldalon található linken (DATA ROOM) tölti ki az érdeklődő azt az egy oldalas, angol nyelvű kérdőívet, amelynek segítségével már ebben a korai szakaszban felmérhető, hogy az adott startup befektetésre megfelelő-e a tőkealap számára, de legalább ennyire fontos az is, hogy a kérdőív kitöltését követően maga a jelentkező is közelebb kerül annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy számára a Vespucci Partners lesz-e az a befektető, amelyikre szüksége van. Amennyiben mindkét fél nyitott a következő lépésre, egy személyes találkozó következik, ahol a vállalkozás képviselői egy prezentáció keretein belül mutatkozhatnak be, majd a tőkealap szakemberei számos kérdést tesznek fel számukra, hogy megismerjék céljaikat, a csapatdinamikát stb. – avatta be a műsorvezetőt és a hallgatókat a kiválasztási folyamat részleteibe Sohajda Júlia.

Hibrid modell: fejlesztés itthon, értékes az USA-ban

Magyar-amerikai hibrid kockázati tőkealap-befektetőként a Vespucci Partners arra törekszik, hogy olyan startupokat találjon, olyan vállalkozásoknak adjon lehetőséget, amelyek Magyarországon fejlesztik megoldásaikat, de a terméküket vagy a szolgáltatásukat képesek az Amerikai Egyesült Államokban értékesíteni. „Ez egy nagyon versenyképes üzleti modell. Gondoljunk csak arra, mennyivel kedvezőbbek itthon az irodabérleti díjak például a Szilícium-völgyhöz képest. De az amerikai piaci szereplők nyitottabbak az innovációra és mind felhasználói, mind üzleti oldalon nagyobb a fizetőképes közönség is. Ráadásul az itthoni, regionális piachoz képest az amerikai piac nagyobb, ahol egy startup sokáig és folyamatosan képes a növekedésre” – tette hozzá a Vespucci Partners alapítója.

A beszélgetésből az is kiderült, hogy nagy a nyomás a tőkealap szakemberein, hiszen a magyar és a környező országok vállalkozói folyamatosan jelentkeznek, és bizony, egy önmagában jónak tartott ötlet kevés. „Egyrészt fontos, hogy minden befektetőnek megvan a saját befektetési tézise, tehát minden startup számára lényeges, hogy megtalálja a hozzá leginkább illő befektetőt. Ahogy a velünk együttműködő startupoknak is meg kell felelnie a saját befektetési tézisünknek: olyan üzleti modellt keresünk, amely globálisan skálázható, tehát viszonylag könnyedén növekedhet a piacon. Ilyen lehet például egy szoftveres megoldás. Másrészt kifejezetten olyan projektekben szeretünk gondolkodni, amelynek az értékesítési lába versenyképes lehet az USA piacokon. Emiatt is dolgozunk együtt különböző iparágakban tevékenykedő amerikai mentorokkal, tanácsadókkal, akik lokálisan ismerik a piac működését, pontosan tudják, mire lehet szükség a célpiacon, mire nyitottak a helyi befektetők. A második kritériumból következik a harmadik: olyan startupokat keresünk, amelyek erős, deep tech fókuszúak. Úgy látjuk, hogy a technológiai versenyelőnyön keresztül van lehetősége magyar startupoknak nemzetközi sikereket elérni. Azok a startupok, amelyek üzleti modell mentén innoválnak, sokkal nehezebb cipőben vannak, hogy úgy legyenek egy USA piacon sikeresek, hogy tisztán a felhasználói bázisuk nagysága adja a cégük értékét” – mondta Sohajda Júlia.

A kockázati tőkelapok a deep tech és a biotech befektetéseket szeretik

És ha már erős deep tech fókuszról esett szó, a rádióműsorból az is kiderült, milyen terület számít startup, illetve kockázati tőkelap-körökben népszerűnek. Ilyen a biotech, ahol számtalan jövőbemutató kutatás folyik, és mint kiderült, ebben az iparágban van a legmagasabb exit érték is, tehát az ilyen projekteket lehet a legnagyobb hozammal eladni.

Sohajda Júlia a Vespucci Partners portfóliójában szereplő magyar Poliloopot hozta elsőként példaként, amelynek innovációja egy olyan biotechnológiai eljárás, ami a könnyű szerkezetű, jellemzően egyszerhasználatos műanyagokat (PET-palack, élelmiszercsomagolók…) mindössze hat-nyolc hét alatt képesek szerves iszappá, komposzttá lebontani, miközben nem szabadul fel semmilyen káros anyag, például metán. Mint ismertette, a lebontás már önmagában nagy eredmény, hiszen az egyszerhasználatos műanyag a legnagyobb szennyezők közé tartozik, az igazi különlegesség azonban az, hogy a lebomláskor létrejövő anyagot újra fel lehet használni például bioműanyag készítésére, becsatlakozva ezzel egyfajta körforgásos gazdaságba.

A Madaras Liz és Lévay Krisztina vezette Poliloop kétmillió dolláros befektetést kapott a Vespucci Partnerstől, de ezen kívül abban is segítettek nekik, hogy bejussanak egy nagy nemzetközi akcelerátor programba, amely a korai fázisban lévő startupoknak segített megismerkedni befektetőkkel. Ennek köszönhető, hogy az amerikai Techstars is befektetett a cégbe, miközben olyan márkák állnak az ajtójuk előtt várva az együttműködést, mint például a Pepsi.

Komoly lehetőség előtt áll az Inpamac

Hasonlóan jó esélyekkel indul a gyógyszeriparban az Inpamac is, amely a hatékonyabb fehérjetermelés mellett kötelezte el magát, ami a koronavírus-világjárvány okán is egy égetően fontos terület, hiszen a legtöbb jelenlegi vakcinának fehérje az alapja. De a portfólióban szerepelnek szoftveres, robotikai, mesterséges intelligenciával vagy az egészségügyi technológiával foglalkozó startupok is. „Hogy fokozzam az izgalmakat, a jelentkezett, tőkét kereső startupok között van egy víz alatti robotikával és egy űriparral foglalkozó startup is, amely igencsak felkeltette az érdeklődésünket” – zárta gondolatait Sohajda Júlia.

 

A beszélgetést a Vespucci Partners Spotify csatornáján lehet meghallgatni.

Hirdetés

A gyerekek digitális biztonságát védi egy magyar startup

A gyerekek digitális biztonsága szerencsére már nem új fogalom – mégis meglepő helyen kerülhet veszélybe. A kicsikről készült képek, videók online felületeken történő megosztása ugyanis veszélybe sodorhatja a gyerekek digitális biztonságát – akkor is, ha azt a szülők, az oktatási intézmény vagy éppen a nyári tábor szervezői teszik. A Start it @K&H inkubátorprogramba bekerült kidea egy olyan zárt digitális óvodai kommunikációs felület, amely többek között erre az aktuális problémára nyújt egyszerű megoldást. 

Bővebben
Hirdetés

Balaton vibe, rövidnadrág és őszinte beszélgetések: ilyen volt az első Innovációs és Startup Napok a Balaton-felvidéken

Május közepén rendezte meg a PortusHome Coworking&Coliving, a StartITup Győr, az Input Program és a Draper Startup House az első közös eseményét Vászolyon. A startup ökoszisztéma szereplőit régiós, országos és nemzetközi szinten is összekötni szándékozó esemény elérte célját: őszinte, sallangmentes beszélgetések, baráti eszmecserék, fuckup storik és jobbító szándék jellemezte a 3 napos eseményt.

Bővebben

Fontos a fenntarthatóság, de az intim higénia területén várat magára az igazi áttörés

Nem sokkal hajlandóak többet fizetni a magyar nők a fenntartható intim higiéniai termékekért, és noha fontosnak tartják a környezetvédelmet, a hatékonyság és az ár az első számú szempont, amikor vásárlásra kerül a sor. Érdeklődnek az innovatív megoldások iránt, azonban ezek kipróbálására és használatára sokszor nincs elég idejük, így továbbra is a hagyományos menstruációs termékek hódítanak itthon – derül ki a TZMO Hungary felméréséből, mely a magyar nők véleményét vizsgálta a havi ciklushoz kapcsolódó környezettudatosságról.  

Bővebben

A NAV-tól igazolt szakmai vezetőt az adótanácsadói piac meghatározó szereplője

Magyarország egyik vezető, minősített és elismert adótanácsadója, új üzletágvezetővel bővítette szakértői közösségét. Kiss Tamás, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal korábbi osztályvezetője, 2022 májusától tölti be a SALDO tanácsadói üzletágvezetői pozícióját. Elődje Sarkadi-Nagy András volt, aki jelenleg a részvénytársaság vezérigazgatója.

Bővebben

Elindult a magyar Kickstarter, a Brancs közösségi piactér

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és szolgáltatásfejlesztési projektjeit közösségi finanszírozással valósítják meg. Az ötletgazdák a leendő vásárlóikkal – azaz a közösség erejével – gyűjtik össze a kampányok megvalósításához szükséges tőkét.

Bővebben

Budapesten rendezik meg Közép-Európa legnagyobb techfesztiválját

Az online térben töltött két év után végre személyesen is várja elsősorban a szoftverfejlesztés terén dolgozó magyar és nemzetközi szakembereket Közép-Európa legjelentősebb, technológiai trendekkel és fejlesztői újdonságokkal foglalkozó techfesztiválja. A kétnapos Craft Conference magyar szervezői közel 30 országból mintegy 1500 résztvevőt várnak, akikkel többek között a NASA, a Google, a Spotify, az IBM vagy az eBay szakemberei, gyakorló kódolók, és a technológia üzleti oldalával foglalkozó vezetők is megosztják tapasztalataikat a legforróbb trendekről. A szellemi útravaló mellett workshopok, vállalati standok és kapcsolatépítő bulik teszik teljessé az élményt, melynek a Vasúttörténeti Park szolgál különleges helyszínéül.

Bővebben

A diákigazolvány új szerepe, szabadulószobává alakuló városok, és élelmiszertermelés a nappaliban – kihirdették az MVM Edison startup verseny idei nyerteseit

A diákokat kedvenc márkáikkal összekötő program; közösségi alapú, decentralizált otthoni kertészet, az okos hulladékkezelést és újrahasznosítást ösztönző alkalmazás; városokat interaktívan bemutató telefonos szabadulószoba; fiatalokat célzó ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, illetve lemerült elektromos autóknak szóló asszisztencia-szolgáltatás is szerepel az MVM Edison startup verseny idei nyertesei között. Az innovatív ötletek pénzjutalomban részesülnek, illetve akár 50 millió forint magvető befektetést is kaphatnak.

Bővebben

Az innovatív magyar csapat megmutatta: minden második fékezésünk balesethez vezethet

Igencsak hektikusan vezetünk a fővárosban, majdnem minden második fékezésünk, gyorsításunk, vagy kanyarodásunk hirtelen történik, ami balesetveszélyt hordoz magával – mutatnak rá a Cristo autós alkalmazás friss felhasználói adatai. A reggeli órákban Dél-Budán, délután viszont a pesti belvárosi forgalomban kell az átlagosnál jobban figyelni autóvezetőként a hétköznapokon, az ekkor tapasztalt feszültség a hétvégi kb. kétszerese. A Közlekedési Kultúra Napjának alkalmából bemutatjuk az eredményeket, melyek kapcsán a drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági szakértője ad tanácsot a fővárosi autósoknak.

Bővebben